Western? (Klassieke) dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:27

StableDoor schreef:
@Mindfields: ik weet dat een paard op de voorhand loopt als het achterbeen niet ondertreedt, dit zie ik best vaak, maar het kan ook dat ik gewoon de verkeerde filmpjes/foto's kijk.

Sommige mensen zeggen dat western en engels niet samen gaan (dan heb ik het niet over klassieke dressuur), mede door het teugelcontact en de hoofd- en halshouding, maar er wordt wel hunter under saddle en hunter hack gereden, waarbij toch wel teugelcontact is en een wat hogere hoofd- en halshouding. Waardoor gaat dit dan wel samen?

Ik heb een tijdje een western paard bijgereden en heb toen op de onderlinge wedstrijd een M2 proef met hem gestart. Ging echt super (Jury was by the way zeer impressed (1e plaats, maar ja onderling he :+ ).
Mijn mening is dus dat western en engels goed samen gaan. Al vond ik het zelf een rare gewaarwording moet met een lage hals je oefeningen te rijden, maar dat is meer omdat je een 'hals' voor je gewend bent :o .

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:26

Is het dan niet verwarrend dat je dan mondcontact hebt?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:07

TS, lastige keuze...

Ik heb er een tijdje geleden ook voor gestaan. Ik heb jaren dressuur gereden, Engelse dressuur. Helaas had ik niet zo'n goede instructeur. Achteraf bekeken heb ik veel dingen verkeerd aangeleerd gekregen, ook mijn houding trok op niks. Via mijn zadelmaakster (die tevens ook instructrice is) ben ik in contact gekomen met klassieke dressuur. En weer via via ben ik mijn huidige instructeur tegengekomen :)
Wel nu, dit rijden -Klassieke dressuur- is hoe ik wil rijden. Puur en simpel! Geen 3 dingen tegelijk vragen, niet gassen met de rem erop.. Gewoon 1 vraag per keer. Je laat je paard in zijn waarde en je daagt hem uit met je mee te denken. Mijn paard wordt nu hoofdzakelijk gereden op zit, en op benen. Teugels dienen enkel ter ondersteuning. Er wordt heel veel aandacht besteed aan het rechtrichten van je paard en nu zijn we zo ver dat wel stilletjes aan gaan beginnen verzamelen. Nu komt daar nog iets meer druk bij kijken, maar naarmate we vorderen wordt die druk ook weer afgebouwd! En dát vind ik belangrijk! :j Uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard op bijna niets van hulp reageert. Ik dacht eerlijk gezegd dat zoiets alleen mogelijk is voor de talenten onder ons en ik, die verre van een talent ben, dat nooit zou bereiken. Maar ik heb vandaag gemerkt dat dit wél binnen handbereik ligt!

TS, mijn advies voor jou: kijk rond, ga bij verschillende instructeurs langs (western of klassiek) en kijk wat jou het meest aanspreekt!

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:50

StableDoor schreef:

Nee hoor, want ook met een western paard heb je contcact met de mond, wellisswaar heel erg licht maar het contact is er wel.

silence4Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:29

Ik rij zelf western en ben niet zo'n grote fan van dressuur. Maar dit wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor dressuur, ik vind het gewoon soms spijtig met welke vooroordelen deze beide groepen kampen. Ten eerste is zowel bij western als bij dressuur bepaalde dingen belastend voor paarden (als deze te vaak/frequent worden gevraagd). Ten tweede heb ik gelezen dat bij western zware bitten worden gebruikt. Akkoord sommige doen dit, maar ik rij met het lichtste bit dat er is het liefst wil ik binnenkort zonder bit gaan rijden. Ook bij dressuur worden er zware bitten gebruikt,insnoerriemen. Bij beide displines zitten er klootzakken die alleen maar prestatie's willen van hun paard.
Dat is één van de dingen die ik niet begrijp. Zo'n mensen begrijpen niet de pracht van een eigen paard hebben. Ik ben nog geen 16 en heb mijn eigen paard van mijn eigen geld gekocht, ik ga al werke van 15 jaar en sta met plezier zaterdag op om 6 uur om te gaan werken. Ik geniet elke minuut van bij mijn paard te zijn.

Ooit al gehoord van Pirelli? Moet je zeker eens opzoeken. Als je een paard niet wil belasten maar toch wil laten luisteren dan moet je die lessen eens proberen.

groetjes D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:00

Denisedewith schreef:
StableDoor schreef:

Nee hoor, want ook met een western paard heb je contcact met de mond, wellisswaar heel erg licht maar het contact is er wel.

dat ligt eraan of je op shank of snaffle rijdt en wat jij contact noemt.. wil je dat uitleggen?

Denisedewith

Re: Western? (Klassieke) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:48

Ik weet niet precies met wat voor een bit dat paard gereden werd. IK moet zeggen het is echt al een aantal jaar geleden.

Wat ik onder contact met mond en aanleuning bedoel is dat het paard van achter naar voor is. Dat je echt impuls van achter hebt, die impuls kan je met je zit 'verwerken' tot verzameling of uitstrekking. Contact is voor mij dat je een lichte verbinding met de mond hebt, het paard laat los in zijn kaak en knabbelt op het bit. Ik moet zeggen dat dit het meest ideaale gevoel voor mij is.

Het wedstern paard waar ik destijds mijn dresuurproef mee reed was zo ver, die kon ik volledig op mijn zit rijden. Maar mijn huidige paard (sinds 3 maanden) pakte het bit alleen maar vast en zette ook al zijn spieren vast. Dan heb ik veel meer druk in mijn hand, te veel naar mijn idee, dat is een proces dat tijd kost. Maar mijn idee van contact is dus een lichte verbinding van je hand naar de mond van het paard, de rest doe je allemaal op je zit. En als je je paard volledig op je zit kan rijden maakt het niet uit wat voor een disipline je rijd (vind ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:46

Denisedewith schreef:
Ik weet niet precies met wat voor een bit dat paard gereden werd. IK moet zeggen het is echt al een aantal jaar geleden.

Wat ik onder contact met mond en aanleuning bedoel is dat het paard van achter naar voor is. Dat je echt impuls van achter hebt, die impuls kan je met je zit 'verwerken' tot verzameling of uitstrekking. Contact is voor mij dat je een lichte verbinding met de mond hebt, het paard laat los in zijn kaak en knabbelt op het bit. Ik moet zeggen dat dit het meest ideaale gevoel voor mij is.

Het wedstern paard waar ik destijds mijn dresuurproef mee reed was zo ver, die kon ik volledig op mijn zit rijden. Maar mijn huidige paard (sinds 3 maanden) pakte het bit alleen maar vast en zette ook al zijn spieren vast. Dan heb ik veel meer druk in mijn hand, te veel naar mijn idee, dat is een proces dat tijd kost. Maar mijn idee van contact is dus een lichte verbinding van je hand naar de mond van het paard, de rest doe je allemaal op je zit. En als je je paard volledig op je zit kan rijden maakt het niet uit wat voor een disipline je rijd (vind ik).

Oh dan ben ik het niet met je eens dat je bij een western paard ook contact met de mond hebt, of deels dan. Met snaffle wel,(maar heb ik ook niet constant contact) maar op shanks is het juist de bedoeling dat het paard zelf in frame blijft lopen. Af en toe heb je dan contact om hem bijv anders in te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:11

silence4Them schreef:
Ooit al gehoord van Pirelli? Moet je zeker eens opzoeken. Als je een paard niet wil belasten maar toch wil laten luisteren dan moet je die lessen eens proberen.

groetjes D

Parelli bedoel je denk ik? Pirelli zijn autobanden... (correct me if i'm wrong!)

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:27

Ik heb al een aantal jaren westernles en heb sinds kort een bijrijdpaard waarmee ik dressuur rij, en regelmatig priveles mee heb.
Ik merk nu dat het ook erg leerzaam is en dat western en dressuur in veel opzichten erg op elkaar lijken. Het valt me wel op dat veel
dressuur paarden minder op je zit reageren dan een westernpaard (wat natuurlijk ook wel logisch is).
Vandaar dat mijn voorkeur toch gaat naar western, ik vind het wat 'stoerder' en de manier van rijden vind ik erg prettig. Het ontspannen rijden, en toch
een paard onder je kont dat op elke kleine hulp supersnel reageert. Geen getrek met teugels (oke, dit hoort bij dressuur eigenlijk ook niet, maar zie het toch wel vaak gebeuren) en ik vind
trouwens veel oefeningen in de westernsport ook leuker, vooral wanneer het echt op de behendigheid aan komt.

silence4Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:07

eefj33 schreef:
silence4Them schreef:

groetjes D

Parelli bedoel je denk ik? Pirelli zijn autobanden... (correct me if i'm wrong!)

oeps ja sry :p

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 17:55

Mijn bijrijdandalusiër is Doma Vaquero gereden volgensmij, daarom begrijpen wij elkaar niet zo goed. Ik heb nooit geleerd op mijn zit te rijden, ik heb altijd op mijn teugels gereden. Daar kan dit paard dus niet tegen, die moet echt op je zit.

Bij dressuur is het ook de bedoeling dat je veel op je zit rijdt, maar je hebt idd wel meer ondersteuning van de teugels dan bij western :j