sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:40

@mindfields zijn wij het daar overeens :D

Ninx

Mindfields schreef:
@ Tessaaa: Inderdaad, ontspanning: http://www.noorhorses.com , mijn website.

Jij bent erg getalenteerd..... maar vergeet niet dat je 1 van de weinigen bent. Want in jouw handen een subtiel middel is, is in andere handen een bekkenbreker...

Xiniee

Ik ben niet mee met dat laatste.

In inderedaad moet elk paard anders bekeken worden.

jasmijn78

Xiniee schreef:
2weken geleden had mijn paard een Giga wond op achterbeen, bloedde en los veel. Was vers, mankte hij of toonde hij dat hij pijn had ? Nee, daar zijn ze te trots om. Ook int wild, waneer een paard iets voor heeft zal die wss achtergelaten worden door de kudde. Want een zwak paard betekent kleinere overlevingskansen.
Daarom tonen veel paard geen pijn van Sporen en S&t, natuurlijk ook voor de schrik van een strenge ruiter, zoals in de moderen dressuur bv.

Of tonen ze hun pijn niet van een verkeerd toegepaste hackamore...

Jij denkt echt het licht gezien te hebben he? Het zal je ontwikkeling in de weg staan... Jammer ;)

Ninx schreef:
Nou, nou... ik probeer op vriendelijke wijze te discussiëren...

Ik bedoelde het ook niet onaardig hoor :Y) Maar als jij een andere manier weet om hetzelfde met je paard te bereiken zonder dat je daarbij gebruik maakt van het principe wijken voor druk/prikkel, dan ben ik daar oprecht heel erg benieuwd naar.

Ninx schreef:
Ik ben me in toenemende mate bewust van het feit dat we, hoe vriendelijk we ook denken te zijn, soms dingen doen die je 'ethisch' gezien in twijfel kunt trekken...

Het enige wat in mijn ogen onethisch is, is het geven van tegenstijdige signalen, slechte timing en dosering. van een paard iets verlangen waar het fysiek/mentaal niet aan toe is/geschikt voor is. De voorbeelden die ik eerder gaf: dus met een Fries een Z parcours af willen leggen etc. Paarden communiceren onderling ook obv dreiging/pijn (even terug hadden we het daar over)

Ninx schreef:
Ergens ben ik me zo bewust (tussen mijn oren) van die gevoelige mond, dat ik snel loslaat bij wijze van 'beloning'... Feitelijk is dat niet goed, want dan verbreek ik juist dat lijntje wat we daarvoor samen hebben bewerkstelligd en begint alles feitelijk opnieuw...

Klopt. op die manier leer jij jou paard dat als hij zich verzet, dat jij ophoud met iets van hem te verlangen (er vanuit gaande dat wat jij van hem verlangd rechtvaardig is) Zo creeer je juist meer verzet waar je ooit een keer door heen moet. Als hij altijd zijn zin krijgt zal hij steeds heftiger gaan reageren op de momenten dat je een keer doorzet. En zo kom je in een neerwaarste spiraal. Daarom zie je bij mensen die een jong paard vanaf het begin consequent en rechtvaardig behandelen obv de gebruikelijke been/teugel en zit hulpen, ze niet snel tegen heel heftig verzet aan zullen lopen.

Tesssaaa schreef:
Waarom kracht gebruiken? Dat is nergens voor nodig 1 magies woord ONTSPANNING

Maar in de dressuur willen we ontspanning icm aanleuning, impuls, rechtgerichtheid, tact, verzameling en oprichting en daarbij volledige losgelatenheid. Daar zit de complicerende factor. Als ik er op ga zitten en ik doe niets dan blijft mijn paard 100% ontspannen. Maar dan komen we ook nergens...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:42

Dat is met alles zo Ninx, ik heb ook ooit op een manege leren rijden, op de bekende manier van skup um in de pens en trekt um an de kop. Tot ik erachter kwam hoe fout dat is. Komen we weer op het alom bekende punt van Jasmijn en mij uit: er is zoveel slechte instructie in paardenland.

Mindfields

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:43

Nogmaals Xinie: ben je fan van Alexander Nevzorov?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:48

Het enige dat ik snap van Jasmijn is iets met licht.
Ik ben zwaar in de fout geweest en heb geleerd, hack in de vuilnis en ik lusiter naar mijn paard.

En van die Alexander, nog nooit van gehoort. Ga hem even google'en.

Er is een enorm groot verschil tussen sommige hier en mezelve, sommig vinden Piaffe prachtig, ik vind het zo onatuurlijk lelijk. Daar begint de discussie al, andere manier van denken. Daarom zal die een oneindige discussie zijn.

Maar ik mag niet beoordeed worden met mijn 14jarig bestaan, want ik denk dat ik jullie toch ook al duidelijke en juiste argumenten verteld heb, ik ken ook al veel moeilijke woorden zoals chloroplast in pali sade sellen. B-)

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:49

Ik ga even meelezen in dit topic :')

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:49

Piaffe is een heel natuurlijke beweging voor een paard hoor. Doen ze in het wild ook, net als alle andere dressuuroefeningen en hogeschoolsprongen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:50

Over die Alexander, russen zijn muchten, maar ik kan niet echte zeggen of hoe ik hem vind als ik hem niet bezig heb gezien, even youtube'n

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:51

Xiniee
heb je wel eens fijn gereden dressuurpaard, onder je kont gehad dan.
En de piaffe is niet onnatuurlijk ,veulens in de wei doen dat ook
dan zijn die veulentjes die dat in de wei doen ,ook onnatuurlijk volgens jou ?
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 30-09-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:52

Jasmijn78 Je kan impuls, rechtgerichtheid, tact, verzameling en ontspanning met alleen een touwtje om zijn nek zelf doe ik dat met mijn pony ik maak galopwissels wijk overgang galop naar stap en andersom uitstrekken en weer op vangen het kan allemaal!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:54

Vind het wel mooi wat Alexander Nevzorov kan, maar vind die rare oefeningen van hem maar dom. Is ook niet echt "supeeertof !" voor dat paardje. Ik vind het geweldigste om in de wei te gaan zitten en hun manieren te observeren. En een keer in de week rijd ik es een toertje.

Ow ja, want met s&t, sporen, zweep, is piaffe nog natuurlijk en vind elk paard dit nog natuurlijk. Wij zijn voor hun leiders, geen speelkameraden dus ziet een paard een piaffe met of voor ons doen hellemaal anders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:55

jasmijn78 schreef:
Ninx schreef:
Nou, nou... ik probeer op vriendelijke wijze te discussiëren...

Ik bedoelde het ook niet onaardig hoor :Y) Maar als jij een andere manier weet om hetzelfde met je paard te bereiken zonder dat je daarbij gebruik maakt van het principe wijken voor druk/prikkel, dan ben ik daar oprecht heel erg benieuwd naar.

Ninx schreef:
Ik ben me in toenemende mate bewust van het feit dat we, hoe vriendelijk we ook denken te zijn, soms dingen doen die je 'ethisch' gezien in twijfel kunt trekken...

Het enige wat in mijn ogen onethisch is, is het geven van tegenstijdige signalen, slechte timing en dosering. van een paard iets verlangen waar het fysiek/mentaal niet aan toe is/geschikt voor is. De voorbeelden die ik eerder gaf: dus met een Fries een Z parcours af willen leggen etc. Paarden communiceren onderling ook obv dreiging/pijn (even terug hadden we het daar over)

Ninx schreef:
Ergens ben ik me zo bewust (tussen mijn oren) van die gevoelige mond, dat ik snel loslaat bij wijze van 'beloning'... Feitelijk is dat niet goed, want dan verbreek ik juist dat lijntje wat we daarvoor samen hebben bewerkstelligd en begint alles feitelijk opnieuw...

Klopt. op die manier leer jij jou paard dat als hij zich verzet, dat jij ophoud met iets van hem te verlangen (er vanuit gaande dat wat jij van hem verlangd rechtvaardig is) Zo creeer je juist meer verzet waar je ooit een keer door heen moet. Als hij altijd zijn zin krijgt zal hij steeds heftiger gaan reageren op de momenten dat je een keer doorzet. En zo kom je in een neerwaarste spiraal. Daarom zie je bij mensen die een jong paard vanaf het begin consequent en rechtvaardig behandelen obv de gebruikelijke been/teugel en zit hulpen, ze niet snel tegen heel heftig verzet aan zullen lopen.

Je kunt een paard niets leren zonder te werken met 'wijken voor druk'... dit is immers het principe waar paarden onderling ook mee werken... 'Trekken of duwen' is echter weer iets anders dan ergens 'tegenaan' lopen.... "tot hier en niet verder"

Dat stukje over verzet is niet wat ik bedoel... bij mijn paard is geen sprake van verzet. Er is eerder sprake van 'nog niet kunnen'... 'jeugdige onbalans'.... en mijn 'gebreken'.... Ik ben soms te 'zacht' 'voorzichtig'.... Ik ben op een gegeven moment een beetje de instructie die ik kreeg beu geworden. Al die instructeurs die geen oog hebben voor de 'basis/ basis'..... de babysteps. Toen ben ik eerst begonnen met werken aan de hand volgens AR. En nu besloten 'opnieuw' te beginnen met rijden. Gewoon 'doen alsof' ik opnieuw begin... Met instructie die daarbij past. Veel ruiters, instructeurs willen vaak te snel. Ik accepteer dat alles jaren duurt, en juf ook... heerlijk!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:57

Xiniee, dan kom je eens op mijn hengst rijden. Die wil niets liever dan piaffe doen.

Tessaaaa: Maar je hebt het je pony allemaal aangeleerd met bit. Heb je een filmpje dat je dat allemaal doet met een neckrope om? Want het enige filmpje wat ik van je zie op je profiel met alleen een neckrope, daarop zie ik een gespannen pony die constant met de staart zwiept en zijn oren naar achteren heeft. Totaal uit balans loopt, en maar wat heen en weer door de bak aan het sukkelen is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:58

Xiniee schreef:
_/-\o_

Waar was die amen smiley precies voor? Het stukje wat ze schreef over haar nieuwe instructeur en de manier van rijden die ze nu beoefent?

Btw Alexander Nevzorov heeft zijn paarden met scherpe bitten en zeer onvriendelijk alles aangeleerd, en nu doet ie dan alles zonder bit. Zegt dus niks.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 30-09-11 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:59

Wat een leuk en leerzaam topic, ik ga dit topic zeker volgen :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:59

Oh maar dat kan ik ook "kom maar eens op mijn ruin, die gaat een dansje doen als ik het halster boven haal "

Nee, dat ze zoveel rekening houdt met der knol

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:00

Xiniee schreef:
Vind het wel mooi wat Alexander Nevzorov kan, maar vind die rare oefeningen van hem maar dom. Is ook niet echt "supeeertof !" voor dat paardje. Ik vind het geweldigste om in de wei te gaan zitten en hun manieren te observeren. En een keer in de week rijd ik es een toertje.

Ow ja, want met s&t, sporen, zweep, is piaffe nog natuurlijk en vind elk paard dit nog natuurlijk. Wij zijn voor hun leiders, geen speelkameraden dus ziet een paard een piaffe met of voor ons doen hellemaal anders.

Kijk... ik ben ook een recreatief ruiter, en heb dus de tijd om een oneindige hoeveelheid jaren in de training te steken.
Maar ik zie wel degelijk de meerwaarde van dressuurmatige oefeningen: voor behoud van het paard.
Wanneer je je paard niet berijd zijn deze niet nodig, maar zodra je ermee gaat rijden ben je verplicht het dier in een zo gezond mogelijke toestand te brengen/ houden.
Een toestand waarin je het dier helpt jou te dragen, en dat kan alleen wanneer het dier de nodige uurtjes dressuur erbij pakt....

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:00

Mindfields schreef:
Xiniee, dan kom je eens op mijn hengst rijden. Die wil niets liever dan piaffe doen.

Tessaaaa: Maar je hebt het je pony allemaal aangeleerd met bit. Heb je een filmpje dat je dat allemaal doet met een neckrope om? Want het enige filmpje wat ik van je zie op je profiel met alleen een neckrope, daarop zie ik een gespannen pony die constant met de staart zwiept en zijn oren naar achteren heeft. Totaal uit balans loopt, en maar wat heen en weer door de bak aan het sukkelen is.

Ja dat was de 1e keer met neckrope
ik heb geen film matireal
[SPR-ITP] Springen met zadel maar het kan natuurlijk ook zonder hier een topic dat ik spring met een touwtje op zijn nek

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:01

Mindfield, het lijkt me heel leuk als jij eens op die ruin van Xiniee gaat rijden.
Misschien kunnen jullie daar dan een topic over openen op Bokt?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:02

Dat lijkt me leuk Electra!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:03

Kom maar af, ik woon in Belgie, Vlaams-Brabant

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:03

Xiniee schreef:
Oh maar dat kan ik ook "kom maar eens op mijn ruin, die gaat een dansje doen als ik het halster boven haal "

Nee, dat ze zoveel rekening houdt met der knol

Maar precies datzelfde systeem wat ze hanteert, en haar nieuwe juf dus ook, gebruik ik ook. Zo zacht mogelijk, alles vanuit de ontspanning. Kijk anders even op mijn website. Wellicht heb je niet in de gaten dat ik dagelijks ruiters leer lichter en zachter te zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:04