Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mindfields schreef:@ Tessaaa: Inderdaad, ontspanning: http://www.noorhorses.com , mijn website.
Xiniee schreef:2weken geleden had mijn paard een Giga wond op achterbeen, bloedde en los veel. Was vers, mankte hij of toonde hij dat hij pijn had ? Nee, daar zijn ze te trots om. Ook int wild, waneer een paard iets voor heeft zal die wss achtergelaten worden door de kudde. Want een zwak paard betekent kleinere overlevingskansen.
Daarom tonen veel paard geen pijn van Sporen en S&t, natuurlijk ook voor de schrik van een strenge ruiter, zoals in de moderen dressuur bv.

Ninx schreef:Nou, nou... ik probeer op vriendelijke wijze te discussiëren...
Maar als jij een andere manier weet om hetzelfde met je paard te bereiken zonder dat je daarbij gebruik maakt van het principe wijken voor druk/prikkel, dan ben ik daar oprecht heel erg benieuwd naar.Ninx schreef:Ik ben me in toenemende mate bewust van het feit dat we, hoe vriendelijk we ook denken te zijn, soms dingen doen die je 'ethisch' gezien in twijfel kunt trekken...
Ninx schreef:Ergens ben ik me zo bewust (tussen mijn oren) van die gevoelige mond, dat ik snel loslaat bij wijze van 'beloning'... Feitelijk is dat niet goed, want dan verbreek ik juist dat lijntje wat we daarvoor samen hebben bewerkstelligd en begint alles feitelijk opnieuw...
Tesssaaa schreef:Waarom kracht gebruiken? Dat is nergens voor nodig 1 magies woord ONTSPANNING
jasmijn78 schreef:Ninx schreef:Nou, nou... ik probeer op vriendelijke wijze te discussiëren...
Ik bedoelde het ook niet onaardig hoorMaar als jij een andere manier weet om hetzelfde met je paard te bereiken zonder dat je daarbij gebruik maakt van het principe wijken voor druk/prikkel, dan ben ik daar oprecht heel erg benieuwd naar.
Ninx schreef:Ik ben me in toenemende mate bewust van het feit dat we, hoe vriendelijk we ook denken te zijn, soms dingen doen die je 'ethisch' gezien in twijfel kunt trekken...
Het enige wat in mijn ogen onethisch is, is het geven van tegenstijdige signalen, slechte timing en dosering. van een paard iets verlangen waar het fysiek/mentaal niet aan toe is/geschikt voor is. De voorbeelden die ik eerder gaf: dus met een Fries een Z parcours af willen leggen etc. Paarden communiceren onderling ook obv dreiging/pijn (even terug hadden we het daar over)Ninx schreef:Ergens ben ik me zo bewust (tussen mijn oren) van die gevoelige mond, dat ik snel loslaat bij wijze van 'beloning'... Feitelijk is dat niet goed, want dan verbreek ik juist dat lijntje wat we daarvoor samen hebben bewerkstelligd en begint alles feitelijk opnieuw...
Klopt. op die manier leer jij jou paard dat als hij zich verzet, dat jij ophoud met iets van hem te verlangen (er vanuit gaande dat wat jij van hem verlangd rechtvaardig is) Zo creeer je juist meer verzet waar je ooit een keer door heen moet. Als hij altijd zijn zin krijgt zal hij steeds heftiger gaan reageren op de momenten dat je een keer doorzet. En zo kom je in een neerwaarste spiraal. Daarom zie je bij mensen die een jong paard vanaf het begin consequent en rechtvaardig behandelen obv de gebruikelijke been/teugel en zit hulpen, ze niet snel tegen heel heftig verzet aan zullen lopen.
Xiniee schreef:
Xiniee schreef:Vind het wel mooi wat Alexander Nevzorov kan, maar vind die rare oefeningen van hem maar dom. Is ook niet echt "supeeertof !" voor dat paardje. Ik vind het geweldigste om in de wei te gaan zitten en hun manieren te observeren. En een keer in de week rijd ik es een toertje.
Ow ja, want met s&t, sporen, zweep, is piaffe nog natuurlijk en vind elk paard dit nog natuurlijk. Wij zijn voor hun leiders, geen speelkameraden dus ziet een paard een piaffe met of voor ons doen hellemaal anders.
Mindfields schreef:Xiniee, dan kom je eens op mijn hengst rijden. Die wil niets liever dan piaffe doen.
Tessaaaa: Maar je hebt het je pony allemaal aangeleerd met bit. Heb je een filmpje dat je dat allemaal doet met een neckrope om? Want het enige filmpje wat ik van je zie op je profiel met alleen een neckrope, daarop zie ik een gespannen pony die constant met de staart zwiept en zijn oren naar achteren heeft. Totaal uit balans loopt, en maar wat heen en weer door de bak aan het sukkelen is.
Xiniee schreef:Oh maar dat kan ik ook "kom maar eens op mijn ruin, die gaat een dansje doen als ik het halster boven haal "
Nee, dat ze zoveel rekening houdt met der knol
Tesssaaa schreef:Ja dat was de 1e keer met neckrope
ik heb geen film matireal
[SPR-ITP] Springen met zadel maar het kan natuurlijk ook zonder hier een topic dat ik spring met een touwtje op zijn nek