Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vienna2007 schreef:Arabesk schreef:Ik heb mijn eerste paard ingereden met 3 omdat ik toen niet beter wist, mijn tweede paard is pas doorgereden vanaf dat hij 7 jaar was! Ja, bokt leest het goed 7 jaar.
Is dat bijzonder? Ik heb ook een hengst pas met 7 ingereden.
__Elizabeth schreef:Een 3 jarig paard zou ik max 3x in de week 20 min laten werken
Een tijdje geleden heb ik dezelfde vraag gesteld aan geloof ik Imke en zei vertelde toen dat ze een paard net zo vaak laat werken in de week als hoe oud ze zijn. Maar max 5 keer in de week. Dus een 3 jarig paard 3 keer, 4 jarig paard 4 keer.. Ik ben het hier wel mee eens.
Tendance schreef:Jij vindt het zo vroeg. Ik niet. dus is het ongeduld? Nee hoor, voor mijn gevoel in ieder geval niet.
Tendance schreef:Een kind is ook niet volgroeid, maar daar is het ook goed voor om te sporten en om lenigheid te ontwikkelen.
De reden dat ik 2 jaar niet doe, is omdat ik ze dan nog zo babyachtig vind en ze tussen 2 en 3 gemiddeld nog zo'n beetje tussen de 5 en 10 cm groeien. Met een kind in een groeispurt doe je ook kalm aan.
Mijn ruin was het veulenachtige met 2 jaar niet kwijt, maar met 3 werd het echt al een jong volwassene.
Daarna, vanaf 3 gaat het veel langzamer met de groei en kunnen ze best wat lenigheid opdoen.
Ik ben gewoon iemand, die niet alleen in grondwerk geloofd, dus dat heeft gewoon met mijn manier van werken te maken.
In principe maakte ik ze allemaal pas zadelmak met 4 jaar, maar deze gingen dan 4 keer in de week aan de slag, dus ik zie niet in waarom een paard, dat er naar mijn idee klaar voor is met 3, niet af en toe onder het zadel kan.
Verder werkt hij geweldig fijn mee, komt nooit in protest en doet altijd zijn best, dus ik heb niet het gevoel, dat hij het erg vond, want dan had hij ook de ruimte gehad om dat te laten blijken en zou ik hem nog een tijd op rust hebben gezet.
Arabesk schreef:In diverse sporten zijn er ook beperkingen opgelegd voor kinderen. En er was een tijd terug enorme drukte over het tillen van schooltassen door pubers. De fysio's is het een doorn in het oog. Zelfde verhaal; nog niet volgroeid, groeischijven, verkeerde belasting etc etc
Tendance schreef:Arabesk schreef:In diverse sporten zijn er ook beperkingen opgelegd voor kinderen. En er was een tijd terug enorme drukte over het tillen van schooltassen door pubers. De fysio's is het een doorn in het oog. Zelfde verhaal; nog niet volgroeid, groeischijven, verkeerde belasting etc etc
Daarom doe ik ook geen keertwendingen, travers en dat soort dingen met mijn paard.
Gewoon lekker stap, draf, galop, rechtrichten en ontspannen over de rug. Stapje links en rechts wijken nu hij 4 is.