Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:48

Het is toch de bedoeling dat er vooruitgang in de training zit? Dat je paard rechter, soepeler en sterker wordt? Ik begrijp niet echt het nut van deze opmerkingen?

Wat ik mij afvraag, degene die hier aangeven hun 3 jarige paard wel te rijden, lezen jullie de informatie met betrekking tot de ontwikkeling van het skelet, sluiten van de groeiplaten, ect? Hoe staan jullie hier dan tegenover?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:56

Tja, ik heb nooit stress gehad met inrijden... Ook qua hulpgeven geen probleem:maar goed... ik heb hem ingereden tijdens buitenritten met 3,5 dus dat vond hij echt helemaal geweldig :j En die ene week in de bak heb ik tot zijn vierde alleen maar gestapt en wat gedraaft omdat hij zijn balans in de bak nog moest vinden met al dat bochtenwerk. Mijn pony is absoluut geen peoplepleaser, als hem iets niet zinde dan liet hij het duidelijk merken en daar luisterde ik wel naar ;)
Zou ik het weer zo doen? Dat weet ik niet: hangt puur van de pony af, zowel bouw als karakter (die van mij gaf alles duidelijk aan, maar heb je wel een peoplepleaser dan zou ik extra voorzichtig zijn). Paarden begin is sowieso niet aan haha, die zijn mij te groot :P
Ik zou wel meer aan grondwerk gaan doen, toen ik hem inreed was dat nog helemaal niet bekend. Ja longeren, dat was het enige wat men deed en wat ik wist: maar dat heb ik overgeslagen, dat vond hij écht helemaal niets en liet hij duidelijk merken ;) En wij reden ook met doel om lekker buiten te kunnen rijden, dus dat scheelt natuurlijk ook in de belasting (want wij reden lekker met een lange teugel, tot zijn puberteit dan haha en daarna konden wij ook meer met lange teugel rijden ;) )

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:57

Hee seline wat leuk dat je een topic heb geopend en je bezig bent met der zo te lezen doet ze het goed he!
mijn 3 jarige is ook van april en die rijd ik ongeveer 2 x.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:57

Arabesk schreef:
Ik heb mijn eerste paard ingereden met 3 omdat ik toen niet beter wist, mijn tweede paard is pas doorgereden vanaf dat hij 7 jaar was! Ja, bokt leest het goed 7 jaar.

Is dat bijzonder? Ik heb ook een hengst pas met 7 ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:03

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:05

Ik heb het verhaal over de groeischijven gelezen en het is niet dat ik het niet serieus neem. Ik heb mijn besluit om toch in te rijden op 3 jarige leeftijd laten afhangen van andere factoren. Bij ons op de manege kwamen de paarden met 3 jarige leeftijd "ingereden" thuis uit de opfok. Tijdens de lessen werden ze doorgereden door de gevorderde ruiters en uiteindelijk eventueel in alle lessen ingezet (hing nogal van het paard af) De paarden waren niet afgestompt, hadden praktisch nooit blessures en liepen al dan niet als particulier paard nog lang op de manege rond. 20+ werden ze altijd wel en het waren leuke paarden. Daarnaast heb ik hulp van een vriendin die heel veel paarden heeft beleerd vanaf dat zij 3 jaar waren en de mate van werken is (denken wij) ook bepalend voor de belasting.

Ik ben begonnen met los grondwerken, vervolgens gaan longeren/werken aan de dubbele longe of lange teugel en inmiddels is ze onder het zadel. Als ik longeer is dat altijd aan een dubbele longe zodat ze optimaal gebruik maakt van haar lichaam en je ziet dat ze haar spieren steeds meer gaat ontwikkelen en dat ze lekker op eigen benen loopt. Ze loopt 3 maal per week aan de longe en waarvan er 2 halverwege worden gestopt omdat deze worden gebruikt als opwarmer voor het rijden. Op die manier longeer ik ongeveer een kwartier en rijd ik een kwartier. Daarnaast wandelen we aan de hand wekelijks een flink stuk (6 km) en verder staat ze op het weiland in een gemengde kudde.

Omdat ze alles wat nieuw is erg interessant vind ben ik degene die bewust moet oppassen dat ik haar geestelijk niet overvraag. We stappen en draven een beetje tijdens het rijden en dit verwacht ik de winter zo door te laten gaan.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:15

Ik heb nu ook weer een 3-jarige die nu zo'n 2 maanden onder het zadel is.

Ik rijdt haar zo'n 3/4 per week. Het enige wat we doen is rechtuit (erg leuk in een 20x60 bak) en wat voltes rijden, dus simpel basiswerk. Ik rijdt haar meestal zo'n 20 minuten. Soms rijd ik haar iets langer (30 minueten max), omdat ze nogal veel looplust heeft en ik het anders de volgende dag dubbel op mijn bord krijg. Daarnaast gaat ze elke dag in de paddock en in het land (met vriendin).

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:32

Vienna2007 schreef:
Arabesk schreef:
Ik heb mijn eerste paard ingereden met 3 omdat ik toen niet beter wist, mijn tweede paard is pas doorgereden vanaf dat hij 7 jaar was! Ja, bokt leest het goed 7 jaar.

Is dat bijzonder? Ik heb ook een hengst pas met 7 ingereden.

Tegenwoordig krijg ik het idee dat iedereen er zo snel mogelijk op wil, dus dan is 7 jaar wel bijzonder!
Ik vind dit trouwens een mooie leeftijd om te beginnen en je weet zeker dat ze dan helemaal uitgegroeid zijn!
Mijn merrie is destijds ook pas ingereden op 8 jarige leeftijd!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:37

Een 3 jarig paard zou ik max 3x in de week 20 min laten werken :)

Een tijdje geleden heb ik dezelfde vraag gesteld aan geloof ik Imke en zei vertelde toen dat ze een paard net zo vaak laat werken in de week als hoe oud ze zijn. Maar max 5 keer in de week. Dus een 3 jarig paard 3 keer, 4 jarig paard 4 keer.. Ik ben het hier wel mee eens.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:43

Ik heb er nu één van 3 jaar staan en ik laat hem nog lekker even staan. Eerst maar eens groeien (en het is een koudbloed, dus dat is nog wel even), zowel lichamelijk als geestelijk.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:45

__Elizabeth schreef:
Een 3 jarig paard zou ik max 3x in de week 20 min laten werken :)

Een tijdje geleden heb ik dezelfde vraag gesteld aan geloof ik Imke en zei vertelde toen dat ze een paard net zo vaak laat werken in de week als hoe oud ze zijn. Maar max 5 keer in de week. Dus een 3 jarig paard 3 keer, 4 jarig paard 4 keer.. Ik ben het hier wel mee eens.

zo doe ik het ook ;) ze loopt nu zo beetje 3x in de week, waarvan 1x naar les. en meestal dag werken, dag vrij, dag werken dag vrij enz. en daarnaast staat ze overdag de hele dag in de wei en 's nachts op stal.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:26

Ik vraag me altijd af, wie zijn ongeduld is het om een paard zo vroeg te beleren?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:28

Jij vindt het zo vroeg. Ik niet. dus is het ongeduld? Nee hoor, voor mijn gevoel in ieder geval niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:38

Tendance schreef:
Jij vindt het zo vroeg. Ik niet. dus is het ongeduld? Nee hoor, voor mijn gevoel in ieder geval niet.

Hoe kijk je er tegenaan dat het lichaam niet volgroeid is, en dat de kans groter is dat je een paard beschadigt/ overbelast...
Wat is jouw reden en redenatie om niet af te wachten....

En in het algemeen: en waarom dan 3 jaar, dan kan 2 jaar eigenlijk ook... de mate van volgroeid zijn verschilt niet heel erg....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:46

Een kind is ook niet volgroeid, maar daar is het ook goed voor om te sporten en om lenigheid te ontwikkelen.

De reden dat ik 2 jaar niet doe, is omdat ik ze dan nog zo babyachtig vind en ze tussen 2 en 3 gemiddeld nog zo'n beetje tussen de 5 en 10 cm groeien. Met een kind in een groeispurt doe je ook kalm aan.
Mijn ruin was het veulenachtige met 2 jaar niet kwijt, maar met 3 werd het echt al een jong volwassene.
Daarna, vanaf 3 gaat het veel langzamer met de groei en kunnen ze best wat lenigheid opdoen.
Ik ben gewoon iemand, die niet alleen in grondwerk geloofd, dus dat heeft gewoon met mijn manier van werken te maken.

In principe maakte ik ze allemaal pas zadelmak met 4 jaar, maar deze gingen dan 4 keer in de week aan de slag, dus ik zie niet in waarom een paard, dat er naar mijn idee klaar voor is met 3, niet af en toe onder het zadel kan.
Verder werkt hij geweldig fijn mee, komt nooit in protest en doet altijd zijn best, dus ik heb niet het gevoel, dat hij het erg vond, want dan had hij ook de ruimte gehad om dat te laten blijken en zou ik hem nog een tijd op rust hebben gezet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:00

Tendance schreef:
Een kind is ook niet volgroeid, maar daar is het ook goed voor om te sporten en om lenigheid te ontwikkelen.

De reden dat ik 2 jaar niet doe, is omdat ik ze dan nog zo babyachtig vind en ze tussen 2 en 3 gemiddeld nog zo'n beetje tussen de 5 en 10 cm groeien. Met een kind in een groeispurt doe je ook kalm aan.
Mijn ruin was het veulenachtige met 2 jaar niet kwijt, maar met 3 werd het echt al een jong volwassene.
Daarna, vanaf 3 gaat het veel langzamer met de groei en kunnen ze best wat lenigheid opdoen.
Ik ben gewoon iemand, die niet alleen in grondwerk geloofd, dus dat heeft gewoon met mijn manier van werken te maken.

In principe maakte ik ze allemaal pas zadelmak met 4 jaar, maar deze gingen dan 4 keer in de week aan de slag, dus ik zie niet in waarom een paard, dat er naar mijn idee klaar voor is met 3, niet af en toe onder het zadel kan.
Verder werkt hij geweldig fijn mee, komt nooit in protest en doet altijd zijn best, dus ik heb niet het gevoel, dat hij het erg vond, want dan had hij ook de ruimte gehad om dat te laten blijken en zou ik hem nog een tijd op rust hebben gezet.

Dat is een wezenlijk verschil.... Een kind kan 'vrij' sporten... Zoals ik ook aangeef dat je met een driejarige al het voorbereidende werk kunt doen voordat je erop gaat, dus zonder belasting van het ruitergewicht.
Als je dat 1 op 1 wilt vergelijken, moet je een kind laten sporten met een zware rugzak op.... en dan is vrijwel niemand het daarmee eens.

Waarom geloof je niet in grondwerk? Vind je het op zich geen mooi gegeven dat je je paard echt kunt voorbereiden op het ruitergewicht en de hulpen zonder dat je er zelf op zit? Dan verlies je geen 'tijd' (als dat de issue is voor mensen), maar voorkom je wel 'schade'.
Ik vind het geweldig om dit te combineren.
De grootste klus was om het goed te leren doen... en dan is het in het begin niet echt 'leuk'.... maar je ziet zo snel vorderingen en het geeft het paard zoveel.... echt de moeite waard.

Een paard merkt zelf natuurlijk niet of zijn lijf wel of geen schade ondervind van het ruitergewicht.
Dat het dus gewoon meewerkt zegt niet zoveel.... nou ja, hooguit iets over zijn eventuele goede karakter of het feit dat jij fijn met hem omgaat.
Bovendien is zo'n jong paard vaak nog zo 'groen' tussen de oren dat je er eigenlijk alles mee kunt doen.
Ook dat is een reden voor mij om even te wachten. Dan is een paard al iets meer ontwikkelt en 'van zichzelf' en kan duidelijker grenzen aangeven... die je dan soms moet honoreren....

Tot slot zijn/ worden veel ruiters steeds zwaarder.... maar de ontwikkeling van het skelet gaat niet sneller... zodat die ontwikkeling evenredig is. Voor een onontwikkeld jong paard is zo'n grotere ruiter dan al erg snel behoorlijk belastend.
Als iedereen een nichtje had van 40 kilo dat ze er de eerste tijd alleen maar op zetten zou dat al aanzienlijk schelen. Tot die tijd lijkt mij het voorbereidende werk van essentieel belang....

Enfin.... alleen ter inspiratie....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:03

Ik zeg, dat ik niet ALLEEN in grondwerk geloof.
Ik zeg niet, dat ik niet in grondwerk geloof.
Vanaf de geboorte van mijn paard ben ik met grondwerk bezig geweest, maar het uiteindelijk sterk worden, dat bereik je naar mijn idee niet ALLEEN met grondwerk.
Meer vorderingen, dan ik nu zie, hoef ik niet te zien. Hij gaat me hard zat!

Ik heb een 4 jarige gereden, die het kleine beetje werk toch niet aan bleek te kunnen en die gaf het echt wel aan, dus die mocht nog weer op rust.
Dat was er dan ook 1, die een groeiachterstand had opgelopen als veulen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

In diverse sporten zijn er ook beperkingen opgelegd voor kinderen. En er was een tijd terug enorme drukte over het tillen van schooltassen door pubers. De fysio's is het een doorn in het oog. Zelfde verhaal; nog niet volgroeid, groeischijven, verkeerde belasting etc etc

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:14

Arabesk schreef:
In diverse sporten zijn er ook beperkingen opgelegd voor kinderen. En er was een tijd terug enorme drukte over het tillen van schooltassen door pubers. De fysio's is het een doorn in het oog. Zelfde verhaal; nog niet volgroeid, groeischijven, verkeerde belasting etc etc

Daarom doe ik ook geen keertwendingen, travers en dat soort dingen met mijn paard.
Gewoon lekker stap, draf, galop, rechtrichten en ontspannen over de rug. Stapje links en rechts wijken nu hij 4 is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:20

Ook een kind wat te jong moet presteren en (te zwaar) belast wordt in de training krijgt op relatief jonge leeftijd klachten van slijtage en andere ongemakken.
Ik heb nu een driejarige staan en die is toch echt nog te jong om wat mee te doen. Ze zijn op driejarige leeftijd gewoon nog niet klaar. Niet alleen in het hoofd niet, maar ook lichamleijk nog niet. Ik zie hier foto's voorbij komen van zeer jonge paarden die voor het oog mooi lopen, maar ik heb medelijden met ze.
Ooit heb ik een paard gehad die op vierjarige leeftijd onder het zadel ging, maar nog helemaal niet uitgegroeid was. Hij heeft veel blessures gehad die ik achteraf ook wel kon plaatsen onder 'overbelasting'.
Voor mij nooit meer...........laat ze nog even staan, dan heb je er langer plezier mee. ( let op plezier 'mee' en niet plezier 'van'. Paarden zijn naar mijn mening geen gebruiksvoorwerpen)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:00

Tendance schreef:
Arabesk schreef:

Daarom doe ik ook geen keertwendingen, travers en dat soort dingen met mijn paard.
Gewoon lekker stap, draf, galop, rechtrichten en ontspannen over de rug. Stapje links en rechts wijken nu hij 4 is.

Wat denk je wat een simpel krulletje al voor druk vraagt van de atlas?

En vergelijkingen maken tussen mens en dier.. doe nou niet...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:06

Ik geloof gewoon niet, dat wat ik van mijn 3 jarige vroeg, te zwaar voor hem is.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 23-08-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:07

Dat moet je toch zelf weten... wat de boer niet kent dat vreet hij ook niet..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:15

Vienna2007 schreef:
Dat moet je toch zelf weten... wat de boer niet kent dat vreet hij ook niet..

En hiermee bedoel je?

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:17

Zonde dat hier nu een discussie-topic van word gemaakt...
Iedereen heeft zo zijn/haar eigen mening en idee over het zadelmak maken.
Er volop tegen in gaan en alleen maar vertellen wat er niet goed aan is bereik je toch niks mee vrees ik...
Maar goed, volgens mij moet iedereen maar het paard zadelmak gaan maken als ze een jaar of 6/7 zijn.
Ga eens kijken naar Imke, Edward, Hans peter, Anky enz denk je nou werkelijk dat hun gaan wachten tot het paard 6+ is? (niet dat je aan hun nou per direct een voorbeeld moet nemen, maar het zijn maar voorbeelden)