Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:23

Ik denk toch dat het beter is om dat allemaal niet te hebben.
Belangerijk bij paardrijden is dat je een team bent met je paard, dat kan niet met een tolk ertussen.
Bovendien leer je zo zelf te doen, ook belangerijk.

Maak je geen zorgen over je niveau, ik heb meer respect voor mensen die zoals jij door hard werk in de sport zijn gekomen, dan door hun geld :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:28

tita schreef:
Laat ik eens beginnen met een sponsor..

wie o wie wil mij helpen

Wat stel jij daar tegenover? Hoe vaak ben jij op grote nationale/internationale concoursen in de top 3 geeindigd? Voor wat voor publiek? Handige info voor een sponsor, want die wil een idee hebben hoe zaak hij zijn naam voorbij kan zien komen als hij jou hobby gaat financieren. HOE jij door jouw prestaties zijn naamsbekendheid gaat vergroten.

tita schreef:
Maar ik heb wel talent

Ja, en ik heb roze olifantjesbehang :+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:29

@Tendance
Helaas gaat dat niet overal zo.
Hier gingen ze als er een leuk bedrag geboden werd. Er stonden immers genoeg jonkies klaar om ook weer ingereden te worden en zo makkelijker verkoopbaar.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:30

schrikdraad schreef:
Door groeien bij een ander is leuk.
Loopt het paard fijn L wordt hij onder je kont uit verkocht.
Ook de opmerking mijn ouders hadden het niet breed kochten maar een goedkoop paard.
Nou ik vind dat wel al breed. Een eigen pony, stalling en wedstrijdkosten.

Ik kocht mijn eerste paard van 2500 gulden toen ik 23 was.
Meteen naar het Z gereden.
Daarna zo nog een paar.
Maar met alle doorzettingsvermogen van de wereld was er in mijn jeugd geen optie voor meer.
En dat is toch gewoon te wijten aan geld.
Ik heb niets gemist maar elk die zegt dat het niet met geld te maken heeft, heeft naar mijn idee nooit echt in die situatie gezeten.

Als je een fulltime baan hebt, en andere dingen zoals vakantie er voor laat dan kun je een paard betalen, dat heb jezelf bewezen. Dat is een beetje wat ik met mijn voorbeeld bedoelde. Ik heb idd wel heel veel geluk gehad, dat mijn ouders dat voor me over hadden en ben ze daar ook zeer dankbaar voor.
Maar het gaat er in dit topic over dat je steenrijk moet zijn om paardensport te kunnen bedrijven en dat is imo niet waar. Want je hebt geen dure kleding, luxe vrachtwagen en ervaren toppaard nodig om leuk mee te kunnen doen. Dat er mensen zijn die dat wel kunnen moet je je niet aan storen vind ik.

En paarden zullen idd verkocht of verplaatst worden, maar als je je als ruiter steeds bewijst die jonge paarden goed op te kunnen leiden, blijven ze vanzelf steeds wat langer. Worden ze toch steeds verkocht of bij een andere ruiter gezet vanaf een bepaald niveau, dan liggen je talenten waarschijnlijk niet hoger.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:36

@Schoentje
Zo ben ik inderdaad aan mijn eerste paard gekomen.
En nog steeds gaat het paard boven vakantie en luxe.
Toch mis je naar mijn idee een hoop ervaring als je als jeugdige ( onder de 16) geen wedstrijden rijd.
Onbezonnen zonder zorgen de sport in.
Ik merkte dat zeker dat je dan zoveel ervaring mist.
Op eigen houtje meerdere keren Z geweest maar toch is dat anders.
En dat is jammer van tallenten die er op maneges wel zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:39

ze werden niet elders geplaats voor gebrek aan kunde anders rij ik mijn eigen daarna niet elk seizoen een klasse omhoog.
Maar puur centen.
Er zullen vast stallen zijn die anders doen maar neem dat niet als norm.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:40

schrikdraad schreef:
@Schoentje
Zo ben ik inderdaad aan mijn eerste paard gekomen.
En nog steeds gaat het paard boven vakantie en luxe.
Toch mis je naar mijn idee een hoop ervaring als je als jeugdige ( onder de 16) geen wedstrijden rijd.
Ik merkte dat zeker dat je dan zoveel ervaring mist.
Op eigen houtje meerdere keren Z geweest maar toch is dat anders.
En dat is jammer van tallenten die er op maneges wel zijn.

+ dat vaak mensen die je een paard aanbieden om te rijden, vaak benieuwd zijn naar je eerdere prestaties in de wedstrijdsport.
Natuurlijk logisch, het is dan een meetbaar resultaat van wat je kan en wat je in je hebt.
Soms zou het makkelijk zijn als je kon zeggen dat je bijvoorbeeld die klasse hebt gereden, met die en die winstpunten.
Je hebt dan meer een graadmeter, ook voor jezelf.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:42

schoentje schreef:
Als je een fulltime baan hebt, en andere dingen zoals vakantie er voor laat dan kun je een paard betalen, dat heb jezelf bewezen. Dat is een beetje wat ik met mijn voorbeeld bedoelde. Ik heb idd wel heel veel geluk gehad, dat mijn ouders dat voor me over hadden en ben ze daar ook zeer dankbaar voor.

Meewerkende ouders zijn altijd fijn, ook als ze weinig geld hebben. Maar dan nog; als volwassende de 'schuld' bij je ouders leggen voor uitblijvende prestaties is te makkelijk. Iedereen in nederland kan naar school en studeren. Zelfs als je ouders niet je studie willen/kunnen betalen, kun je lenen (ik heb bijvoorbeeld een studieschuld, maar ook een HBO diploma, waarmee ik nu een leuk salaris verdien. waarmee ik mijn paardensport kan bekostigen EN de schuld kan afbetalen) Vanaf zo rond je 18e komt de verantwoordelijkheid voor je eigen leven, en het al dan niet slagen van je dromen en wensen volledig bij jezelf te liggen. Life is what you make of it.

Voor je 18e kun je bijbaantjes nemen. Winnaars denken in oplossingen en niet in problemen ;)

schoentje schreef:
Maar het gaat er in dit topic over dat je steenrijk moet zijn om paardensport te kunnen bedrijven en dat is imo niet waar. Want je hebt geen dure kleding, luxe vrachtwagen en ervaren toppaard nodig om leuk mee te kunnen doen.

Eens. Wie een paard, een trailer en inschrijfgeld kan bekostigen kan naar de wedstrijd en heeft dus net zo veel kans als een ander.

schoentje schreef:
Dat er mensen zijn die dat wel kunnen moet je je niet aan storen vind ik.

Vind ik ook. Demotiveert alleen maar.

schrikdraad schreef:

HP Minderhoud reed pas op zijn 23 of zo zijn eerste wedstrijd... Las ik laatst ergens... Meen in de Paard en sport.

Maar goed, vooral blijven denken dat je vanalles mist en nergens invloed op hebt.... Met die gedachte kom je er zeker niet, en dat is een beetje de moraal van de 'positievelingen' hier...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:47

Dat klopt Sunrise.
Toen ik zelf eigen paarden had kreeg je wel ineens de vraag om andere te rijden voor langer.
Zeker nadat ik een moeilijke naar het Z kreeg.
Maar toen hoefde het van mij niet meer.
Kon ze toen zelf betalen, niets meer met de grillen van een ander te maken.
Mijn droom als kind al dik gehaalt: Z zijn.
Maar waren de aanbieders toen ik 14 was?
Bloedfanatiek. Stallen mesten voor een uurtje rijden elk vrij uur te vinden op stal.
En dan komt het geld weer om de hoek.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:52

Jasmijn gaat het verdraaien van berichten goed?
Ik ben niets tekort gekomen.
Zie eerste bericht

Nou trailer en paard en alle kosten
dat vind ik heel wat als je dat als kind krijgt.
Later als je ouder bent us dat zeker zelf te betalen maar de jeugddroom is dan vervlogen.
Jammet omdat ik zeker weet dat er nu op maneges tallenten rijden die we alle gaan missen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:57

schrikdraad schreef:
Maar waren de aanbieders toen ik 14 was?
Bloedfanatiek. Stallen mesten voor een uurtje rijden elk vrij uur te vinden op stal.
En dan komt het geld weer om de hoek.

Volgens mij is er hier niemand die tegenspreekt dat je bij de pony's [junioren en YR] doorgaans kids in de top tegenkomt die alles gekocht hebben.
En eigenlijk kun je die ouders dat ook niet kwalijk nemen. Als je zelf van paarden houdt en je ziet dat je dochtertje er heel veel lol aan heeft dan wil je al snel diep in de buidel tasten voor een leuke pownie. Als je je geen zorgen hoeft te maken om geld dan is €20.000,- zo uitgegeven. Het probleem ontstaat pas wanneer dochterlief zelf gaat denken dat ze echt kan rijden en de overstap naar de senioren wil maken.
Edward en HP zijn ook pas laat begonnen zonder al te veel support van huis uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:00

Ik vind het om uit te gaan gieren van het lachen, echt waar.

Van die kinderen met dure kleren en dure spullen om paardje te mogen rijden, ik vind ze alleen maar zielig.

Dat is geen genieten van de hobby paardrijden en of paarden hebben. Maar strak in de stress en presteren met als gevolg veel frustratie en teleurstellingen. Geld maakt geen talent. Je moet er zelf hard voor werken en geluk hebben dat je een goed rijdier onder je kont hebben.

Al die helpers en instructies enz enz zegt mij genoeg, ruiter of amazone kan niet rijden het wordt allemaal voorgekauwd en dier voorgeprogrammeerd door een ervaren iemand. Flinke teleurstelling als die plots alleen voor staat dan bakt die er niks van met als gevolg rijdier wordt afgeranseld.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:01

Ik herken dit maar al te goed; ruitertjes van krap 10 jaar die 3 pony's starten per dag.

Ik heb het geluk gehad op een boerderij geboren te zijn, waardoor we gemakkelijk een pony in de wei konden hebben staan. Na 8 jaar die pony te hebben gehad, wilde ik graag starten. Dit mocht ik alleen doen als ik boven gemiddeld zou gaan presteren op school. ('voor wat, hoort wat)
Uiteindelijk heb ik die pony (Haflinger) als 17 jarige in het M springen gestart. We hadden een trailer van bijna 20 jaar oud, en ik reed op een wintec zadel die ik ook al goed 9 jaar had toendertijd. Maar nooit heeft dat de lol van het starten voor mij verpest.

Hoe vaak ik wel niet scheef werd aangekeken als ik mijn Hafje van de trailer haalde... Of de opmerking "De B was gisteren hoor!"

Leuk voorbeeld is ook dat op de Regio kampioenschappen een moeder tegen haar zoontje op een pony zei: "Iedereen heeft strafpunten, dus je hoeft alleen maar foutloos te rijden. Voor jou zit die Haflinger nog, maar dat zal ook wel fout gaan" En dat ondertussen "de Haflinger" foutloos rijdt, en het jongetje er af valt. Vooral jammer dat die ouders vaak te fanatiek zijn...

holiday94

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:05

ik vind dat ook slecht. Ik vind dat jonge kinderen vooral plezier meoten hebben in het wedstrijd rijden en niet zo 3 pony's moeten starten. ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat zelf willen

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:07

Even voor de duidelijkheid ik heb niet het talent voor de top.
Maar Z was wel een jeugd droom.
En dat is bij veel kinderen zo.
Kinderen die misschien zelfs wel het in zich hebben top ruiter te zijn.
Zonder doorzetten, zonder geluk en zonder geld is het niet mogelijk.
En dat vind ik erg jammer van onze sport.
Dat is toch anders als dat je met doorzetten en sport schoenen wel verder kunt komen.

Of ouders pushen, dat is erg jammer als ze dat doen.
Plezier moet nog altijd op 1 staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:08

Degenen die ik ken die hoger in de sport rijden hebben daar hard voor getraind. En die zijn helemaal niet rijk (ja misschien als ze al hun paarden verkopen) ze werken van vroeg tot laat om alles voor elkaar te hebben... nee, niet jaloers op. (behalve dan op haar talent, men wat kan die rijden)

Ik word ook "gesponsord" en zou in principe kunnen krijgen wat ik wil. Ben daar ook heeeel erg dankbaar voor. Snap niet helemaal dat andere mensen daar op neerkijken.. Je hebt nou eenmaal geld nodig in de paardensport.. hoe je het ook bekijkt..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:08

Vaak wordt mij gevraagd waarom ik geen wedstijden rijd. Iemand met mijn ambitie en passie en vaak een heel leuk paard, zou het toch ver kunnen schoppen. Maar als ik wedstrijden wil rijden zou ik eigenlijk 4 dagen moeten werken ipv 5a6. Wil ik het goed doen. Dan heb ik het over serieus lessen en trainen, toch wel elke 2 weken ergens starten, goeie auto + trailer, mn groom goed verzorgen enz enz. Zou ik eigenlijk 7 dagen in de week moeten werken. Die drie werkdagen frustratie die daar tussen zit is het mij niet waard. Echter mocht ik ooit in de positie zijn dat het wat makkelijker gaat? Pas dan maar op want dan heb je er een hele fanatieke concurent bij :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:09

holiday94 schreef:
ik vind dat ook slecht. Ik vind dat jonge kinderen vooral plezier meoten hebben in het wedstrijd rijden en niet zo 3 pony's moeten starten. ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat zelf willen

Natuurlijk wel! paardrijden is leuk, wedstrijd rijden ook. Genoeg fanatieke kinderen die zo veel mogelijk willen rijden. Kinderen hangen toch ook hele dagen op maneges om te poetsen, knuffelen, uitmesten, etc. Als die kinderen mogen kiezen om iets minder te knuffelen en meer te rijden, weet ik zeker dat ze daar voor kiezen.
Het gaat vaak mis bij de te fanatieke ouders, die er een stressboel van maken. Zonder stress en druk, is het gewoon leuk om veel pony's te rijden. en dan maakt het niet uit of je dure kleren aan hebt of niet.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:19

Ik vind het beangstigend dat het er bij kinderen kennelijk al op jonge leeftijd ingegoten wordt dat prestatie afhangt van het budget wat er te besteden is. Dat de wereld niet gelijk verdeeld is, is een feit. Het kind wat uit een rijk nest komt heeft op vele fronten een voorsprong op het kind dat uit een armlastig nest komt.
Maar dat wil niet zeggen dat je maar geld in het succes van je kind moet pompen.

Naast het feit dat je kinderen als individu voor het leven kan verpesten door ze op een dergelijke wijze aan een (pseudo) succes te helpen in de paardensport, zou ik er als ouder meer voldoening en trots uit krijgen wanneer mijn kind haar succes behaalt op zoveel mogelijk eigen kracht en met een beperkt budget.

Daarnaast vergeet men vaak dat een kind heus wel een vergelijking maakt met andere kinderen als het gaat om geld. Datzelfde geld kan ook wel eens een hele ongezonde druk leggen op de prestatie dat het kind moet behalen en uiteindelijk kan dat escaleren waardoor het kind alleen maar verder weg kan gaan staan van zijn/haar sport. En dat geldt voor elke sport.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:21

schrikdraad schreef:
Even voor de duidelijkheid ik heb niet het talent voor de top.
Maar Z was wel een jeugd droom.
En dat is bij veel kinderen zo.
Kinderen die misschien zelfs wel het in zich hebben top ruiter te zijn.
Zonder doorzetten, zonder geluk en zonder geld is het niet mogelijk.
En dat vind ik erg jammer van onze sport.
Dat is toch anders als dat je met doorzetten en sport schoenen wel verder kunt komen.

Of ouders pushen, dat is erg jammer als ze dat doen.
Plezier moet nog altijd op 1 staan.

Het is nou eenmaal zo, dat je in de paardensport niet alleen van de sport kunt leven, zoals bij voetbal of tennis. Daarom zijn er geen talentenscouts zoals in die sporten, omdat er geen clubs zijn die investeren in een jong talent, zo is nou eenmaal de paardensport. Wil je de paardensport bedrijven, dan brengt dat idd kosten mee, maar ik blijf erbij, dat je er niet rijk voor hoeft te zijn.
Als de talentvolle kinderen ouder worden, een baan krijgen en op eigen benen komen te staan dan kunnen ze imo dus gaan paardrijden in de vorm die ze zelf willen.

Als kind heb je de steun van je ouders nodig, maar dat geld ook voor de andere sporten. Kinderen die een sport bedrijven waar de ouders niet achter staan hebben het ook moeilijk, denk aan vervoer, lidmaatschappen, kleding, etc. Ouders gaan in die andere sporten wel makkelijker mee, omdat dat uiteindelijk veel meer geld op kan gaan brengen dan de paardensport ooit kan. Paardensport blijft over het algemeen kosten met zich mee brengen. Er zijn maar weinigen die uiteindelijk de kost ermee gaan verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:22

Spiritdancer schreef:
Ik vind het beangstigend dat het er bij kinderen kennelijk al op jonge leeftijd ingegoten wordt dat prestatie afhangt van het budget wat er te besteden is. Dat de wereld niet gelijk verdeeld is, is een feit. Het kind wat uit een rijk nest komt heeft op vele fronten een voorsprong op het kind dat uit een armlastig nest komt.
Maar dat wil niet zeggen dat je maar geld in het succes van je kind moet pompen.

Naast het feit dat je kinderen als individu voor het leven kan verpesten door ze op een dergelijke wijze aan een (pseudo) succes te helpen in de paardensport, zou ik er als ouder meer voldoening en trots uit krijgen wanneer mijn kind haar succes behaalt op zoveel mogelijk eigen kracht en met een beperkt budget.

Daarnaast vergeet men vaak dat een kind heus wel een vergelijking maakt met andere kinderen als het gaat om geld. Datzelfde geld kan ook wel eens een hele ongezonde druk leggen op de prestatie dat het kind moet behalen en uiteindelijk kan dat escaleren waardoor het kind alleen maar verder weg kan gaan staan van zijn/haar sport. En dat geldt voor elke sport.

mijn ouders zijn niet arm maar hebben geen geld voor meerdere paarden..
Ik heb de kans gekregen van een familie die ik als mijn eigen familie beschouw, maar heb er jaren mijn best voor gedaan, hard er voor gewerkt, bewezen dat ik het ECHT wilde. Dus niet een dag niet naar de paarden gaan omdat het regent enz. Heb in november mijn 2e paard samen met hun gekocht. Heb gigantisch veel geluk gehad met deze familie, en ze weten dat ik ze voor eeuwig dankbaar ben. Maar kan wel zeggen van mezelf dat ik er veel voor opgegeven heb........

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:44

JJane schreef:
Vaak wordt mij gevraagd waarom ik geen wedstijden rijd. Iemand met mijn ambitie en passie en vaak een heel leuk paard, zou het toch ver kunnen schoppen. Maar als ik wedstrijden wil rijden zou ik eigenlijk 4 dagen moeten werken ipv 5a6. Wil ik het goed doen. Dan heb ik het over serieus lessen en trainen, toch wel elke 2 weken ergens starten, goeie auto + trailer, mn groom goed verzorgen enz enz. Zou ik eigenlijk 7 dagen in de week moeten werken. Die drie werkdagen frustratie die daar tussen zit is het mij niet waard. Echter mocht ik ooit in de positie zijn dat het wat makkelijker gaat? Pas dan maar op want dan heb je er een hele fanatieke concurent bij :D

Met een fantsoenlijke fulltime baan is het te betalen hoor. Wil je fatsoenlijk wedstrijd rijden met 1 of 2 paarden dan gaan daar echt geen volle dagen inzitten. Lessen kun je 's avonds, starten doe je in de weekenden en een groom is met 1 of 2 paarden niet nodig. En idd je zult wat leuke dingen moeten laten. Dat is een keuze die je wel of niet maakt, ieder z'n ding....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:49

Dat ben ik met schoentje eens.
Wedstrijden rijden kan met een gewone baan gewoon naast je werk.
Uiteraard als je zelf de leeftijd daarvoor hebt.
Een bewegingswonder kopen zal niet lukken maar starten en winspunten rijden wel.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:03

VivaLaVida schreef:
mijn ouders zijn niet arm maar hebben geen geld voor meerdere paarden..
Ik heb de kans gekregen van een familie die ik als mijn eigen familie beschouw, maar heb er jaren mijn best voor gedaan, hard er voor gewerkt, bewezen dat ik het ECHT wilde. Dus niet een dag niet naar de paarden gaan omdat het regent enz. Heb in november mijn 2e paard samen met hun gekocht. Heb gigantisch veel geluk gehad met deze familie, en ze weten dat ik ze voor eeuwig dankbaar ben. Maar kan wel zeggen van mezelf dat ik er veel voor opgegeven heb........

Een gezonde instelling en met wat je dan al bereikt hebt mag je best trots zijn op jezelf denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:08

Tendance schreef:
Ayasha schreef:
Adelinde is inderdaad een schoolvoorbeeld van hoe het kan gaan. Die behoort nu tot een van de beste ter wereld, terwijl ze nog niet zo lang geleden gewoon schooljufvrouw was. Sander komt niet eens uit een paardenfamilie. Het zijn de sprookjes, maar ze bestaan wel ;)

Lang geleden schooljuffrouw valt mee hoor! Ik heb ongeveer 2 jaar geleden nog gewoon met haar samengewerkt in het onderwijs.

En Parcival heeft ze niet aangeboden gekregen als zijnde toppaard hoor!
Het was zeker geen braaf paard toen ze het paard ging rijden. Ik weet dat er voor haar iemand meerdere malen tegen de bakrand werd gesmeten.

Ik denk, dat je het met geld alleen niet red. Het heeft te maken met talent, maar dan met name de doorzettingsvermogen, die je ondanks je talent moet hebben.
Ik ken mensen met talent, maar zonder doorzettingsvermogen, dan kun je nog zo veel talent hebben, maar redden zul je het nooit.

Quote je wel goed, ik heb dit nl helemaal niet gezegd.