Veel mensen trainen met een oefening als doel, in plaats van de oefeningen te bruiken om je doel te bereiken (een goed getraind paard)
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joolien schreef:Na aanleiding van het ietwat uit de hand gelopen topic: [RT-D] Niveau is bedroevend...
wil ik toch nog een discussie voortzetten. Ik ben door het vorige topic nog eens goed na gaan denken en bij mezelf te raden gegaan en zit toch met een boel dingen op mijn maag.
Mijn grote vraag; [b]Waarom moet alles zo snel?
Wil je dan een jaar in de B blijven rond hobbelen? Vooral op de (handelstallen) kun je echt niet een jaar met een paard gaan knooien in de B/L, er moet een beetje gang in komen; er moet geld verdiend worden. Er werd veel te veel theoretish geleefd; iedereen weet zogenaamd hoe het allemaal moet, en een paard wat L springt op 4 jarige leeftijd of de PAVO cup loopt, kan echt niet hoor? Veel te snel, en waarom?
Want een paard hoort te groeien, pas met 5 jarige te beleren en dan op 6 jarige een leuke B proef lopen, waar je een jaar mee bezig bent en vervolgens heb je een 7 jarig paard wat een B proef kan lopen, pff.. petje af; voor een amateur. Een proffesional kan toch niet zo zijn geld verdienen? Want ja, het leven draait ook om geld. Als jij een jaar in de B gaat rondrijden (want het paard kan niet meer aan, moet groeien, heeft tijd nodig en bovendien is het zo ernstig als een 4 jarige L loopt.) kom je niet ver. Daarom er moet veel energie, tijd en 'snelheid' in zitten. Daarnaast zijn het ook vaak kwalitatieve paarden, die dus ook veel aan kunnen.
Wedstrijdpaarden moeten tegenwoordig maar zo snel mogelijk doorgroeien en als ze op hun 10e nog geen Z lopen zijn ze afgeschreven, om nog maar niet te beginnen over de paarden die klaargemaakt worden voor de keuring, hengsten die op hun 3e moeten doen alsof ze al 5 zijn, in het springen moeten 4-jarigen al L springen anders hoor je er niet bij. Waarom???
Waarom, omdat je met wedstrijdpaarden geld kunt verdienen. Wil jij als amateur een 10 jarige kopen, en die is geen Z, prima. Vaak zijn die behoeftes er ook niet, maar ben je op een handelstal en je hebt een 10 jarige te koop staan (wat dan best 'oud' is) en die nog geen Z loopt... Ben je niet zo gauw kwijt..
Als een paard staakt wordt er maar gedacht dat ie stout is en wordt er meteen een harde aanpak op losgelaten terwijl er niet eens wordt gekeken waarom het paard staakt. Natuurlijk zijn er paarden die de draak met je steken, maar er zijn er meer die de ruiter niet snappen of gewoon niet kunnen wat er gevraagd wordt, maar waarom niet even bij jezelf te raden gaan waar het probleem vandaan komt.
Ik zie het in alle lagen van de sport. Zowel recreatief als op topniveau. Op topniveau vind ik het helemaal bedroevend. Paarden zijn daar producten en er wordt op een zakelijke manier mee opgegaan. Forceren is daar niet onbekend alleen mensen zien het niet op die manier, maar hebben geleerd op een harde manier dingen 'op te lossen' waarom???
Tuurlijk word er zakelijk met die paarden om gegaan; er moet geld verdiend worden. Uiteraard heb je er ook stallen bij die het niet goed doen, maar dit wil zéker niet voor alle stallen gelden!!!
Toevoeging:
Wat nog vervelender is, is dat dit gedrag wordt gevoedt door federaties en instanties. Dravers moeten als ze 2 zijn de eerste koers lopen, 4-jarigen moeten L etc, op de keuring moeten ze 3 zijn en jury's zijn eraan gewend.
Dan mag een 3 jarige zeker ook niet beleerd worden?Is veel te jong zeker.. Volgens mij moet de norm hier volgens vele bokkers verhoogd worden naar 6 jarige, of is dat nog te jong?
.[/size]
Melanie_B schreef:Maargoed dit topic blijft toch een eindeloze discussie.. dit omdat je op bokt diverse soorten ruiters hebt zitten.... Bitloos rijders, recreatieve ruiters, wedstrijdruiters, etc.... En die hebben allemaal weer een andere manier van denken.
Moll schreef:Mischien wel, echter is de omgang met het paard wat hoog in vaandel zou moeten staan, terug gevallen tot het zien als een gebruiksvoorwerp
Oliiviia schreef:Ik begrijp sommige mensen wel dat ze hun paarden 'sneller' moeten doorleren, maar ik vind het ook niet echt fijn om mensen op springwedstrijden hun paarden over de hindernissen zien slagen
Of als het paard weigert wordt het paard gestraft, terwijl het meestal de schuld van de ruiter is
Melanie_B schreef:Maargoed dit topic blijft toch een eindeloze discussie.. dit omdat je op bokt diverse soorten ruiters hebt zitten.... Bitloos rijders, recreatieve ruiters, wedstrijdruiters, etc.... En die hebben allemaal weer een andere manier van denken.
_Esther_87_ schreef:Ik zie het toch iets anders geloof ik...
Ik zie geen enkel probleem in een 6 jarige die Z start. Ik zie wel een probleem als dit paard een ruiter heeft die, om dit te bereiken, het paard met net 3 in heeft gereden en vervolgens ruim 3 jaar lang heel fanatiek ermee heeft geoefend...
Kijk, ik heb er ook één in het Z lopen die ik pas 3,5 jaar rijd...en die heeft tussendoor nog even 3 veulens gehad waarbij we, omdat ze erg dik word, echt telkens minimaal 4 maanden uit de running lagen. Dit was weliswaar een ouder paard, maar was evengoed niet meer dan goed zadelmak toen ik ermee begon. Ik zat er echt geen 5 of 6x per week op. Een paard heeft gewoon geen drie volle jaren training nodig om Z klaar te zijn...maar helaas veel ruiters wel, en daar zit je probleem.
_Esther_87_ schreef:_Esther_87_ schreef:Ik zie het toch iets anders geloof ik...
Ik zie geen enkel probleem in een 6 jarige die Z start. Ik zie wel een probleem als dit paard een ruiter heeft die, om dit te bereiken, het paard met net 3 in heeft gereden en vervolgens ruim 3 jaar lang heel fanatiek ermee heeft geoefend...
Kijk, ik heb er ook één in het Z lopen die ik pas 3,5 jaar rijd...en die heeft tussendoor nog even 3 veulens gehad waarbij we, omdat ze erg dik word, echt telkens minimaal 4 maanden uit de running lagen. Dit was weliswaar een ouder paard, maar was evengoed niet meer dan goed zadelmak toen ik ermee begon. Ik zat er echt geen 5 of 6x per week op. Een paard heeft gewoon geen drie volle jaren training nodig om Z klaar te zijn...maar helaas veel ruiters wel, en daar zit je probleem.
Ik quote mezelf maar even, topic gaat zo verschrikkelijk hard. Ik ben benieuwd wat jij hiervan vind TS. Is het echt zo dat paarden te snel te hoog moeten presteren, of ligt het probleem meer bij de ruiter die moeite heeft om op dat niveau te raken? Want dat is wel een heel andere discussie...
Chaos schreef:Waarom niet? Heb een merrie van 4.5 zadelmak gemaakt en die liep met 6 jaar Z. Ik heb haar 2 maanden gereden en daarna is ze naar keuring ed. geweest en door een professional met 3 á 4x per week rijden was ze zo Z dressuur. En nu? Nu is ze fokmerrie. Paard is niks aan verpest.
Het gaat vaak verkeerd, het gaat ook vaak goed. Zal dat niet altijd blijven?
_Esther_87_ schreef:Niks moet...maar als ik met een vierjarige begin en ik rijd twee jaar rustig aan en er gebeuren geen gekke dingen, dan zijn ze met 6 of 7 jaar echt wel Z...Ik was gewoon benieuwd of je problemen had met het feit dat een paard met 6 jaar Z loopt, of met het feit dat het merendeel van de ruiters daar heel veel (teveel) uren voor maakt....Kijk, als je als ruiter alles nog moet leren en je wilt toch afdwingen dat je net zo hard door de klasses heengaat als een meer ervaren ruiter of een meer getalenteerd paard, dan ben je niet goed bezig. Maar als je per definitie niet wilt dat een paard met 6 jaar Z start, dan ben ik wel benieuwd wat jij in de tussentijd met het dier doet...
Joolien schreef:Ik zeg ook niet dat het altijd verkeerd is hoho. Als een paard echt getalenteerd is moet het kunnen maar dat is niet altijd zo.
Joolien schreef:@Abacab
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat er veel mensen verkeerd bezig zijn binnen de sport maar dat het zo 'normaal' is dat veel mensen dat niet zien omdat ze niet beter weten.
_Esther_87_ schreef:Joolien schreef:Nee, om Z te lopen hoeft een paard alleen maar correct te zijn, niets meer. Kijk, als ze compleet op kop gebouwd zijn word het een ander verhaal natuurlijk, maar een simpel paard dat correct word aangereden kan Z klaar zijn met 6 jaar...mits er geen ruiter op zit die eerst vanalles verprutst. Sterker nog, als een paard niet in 3 jaar Z klaar is, is er iets mis mee. Ofwel lichamelijk, ofwel geestelijk, ofwel de ruiter.