De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:52

Ik was niet serieus :D Er staat niet voor niets een smiley achter. Het is toch grappig dat er meerdere keren dezelfde vraag komt, maar geen duidelijk antwoord? Sorry, maar daar word ik heel flauw van. ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:55

D00R schreef:
Ik was niet serieus :D Er staat niet voor niets een smiley achter.

Sorry, ik las de smiley anders dus dat kwam even niet over via het beeldscherm. :D

D00R schreef:
Het is toch grappig dat er meerdere keren dezelfde vraag komt, maar geen duidelijk antwoord? Sorry, maar daar word ik heel flauw van. ;)

Ik snap niet waarom iedereen vindt dat er niet wordt geantwoord. Iedereen vraagt 'hoeveel dan?' en het antwoord dat Moll geeft is 'zoveel als het gewicht van de teugel'. Da's toch duidelijk?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:57

Als mijn paard echt nageeflijk loopt en haar kaak ontspant (helaas niet altijd), dan merk ik dat heel goed in mijn handen.
Als ze echt nageeflijk loopt, zijn mijn handen opeens ook helemaal stil. Ik voel haar mond via de teugels maar ik heb geen 'zwaar gewicht' in de teugels.
Net een klein beetje, zeg maar. Precies genoeg, maar het is moeilijk uit te leggen.
Dan is ze ook super makkelijk op je zit te sturen, ze lijkt op zulke momenten wel van elastiek.

Helaas kan ik dit niet altijd voor elkaar krijgen, maar omdat het af en toe lukt, weet ik hoe het voelt en waar je naar toe werkt.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:04

Elanor schreef:
D00R schreef:
Ik was niet serieus :D Er staat niet voor niets een smiley achter.

Sorry, ik las de smiley anders dus dat kwam even niet over via het beeldscherm. :D

D00R schreef:
Het is toch grappig dat er meerdere keren dezelfde vraag komt, maar geen duidelijk antwoord? Sorry, maar daar word ik heel flauw van. ;)

Ik snap niet waarom iedereen vindt dat er niet wordt geantwoord. Iedereen vraagt 'hoeveel dan?' en het antwoord dat Moll geeft is 'zoveel als het gewicht van de teugel'. Da's toch duidelijk?

Ooooooooow, dat bedoelt Moll met "dan wordt het gewicht van de teugel voldoende".
Nee, was voor mij niet duidelijk. Ik dacht dat hij bedoelde dat er hoger in de opleiding vanzelf voldoende druk (al dan niet in kilo's) kwam.
Ik snap het. Dusssss. Soms vallen kwartjes bij mij erg langzaam (zal wel komen omdat er geen kwartjes meer bestaan, het is dus soms even zoeken).

Moll

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:18

Ben blij dat er toch nog iemand het begrijpt, echter heb ik dan nog wat een paard hoeft niet nagevelijk te zijn om aan de teugel te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:37

Wil je dat even uitleggen, Moll? :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:50

Moll schreef:
Je kan je beter afvragen, wanneer loopt me paard op zijn,eigen 4 benen zonder dat hij op de 5e hand wil komen, je kan immers een paard nagevelijk rijden. Met waslijn teugeltjes

Dit vind ik een mooi Bitloos voorbeeld:

Afbeelding
Afbeelding
Dit is bokker E_Nalanta
haar topic:
[RIJ-ITP] Shilas en ik: rijden met en zonder neckrope!

Alleen jammer dat hij dan weer erg veel doorverzameld.. maar dit is pas een voorbeeld
van eigen houding, nageven en op eigen benen lopen. Wel passage zonder gepaste oprichting..
maar hee.. mij hoor je niet.. ik vind het heel knap _/-\o_

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:12

Is mooi plaatje, echter kan mij niet vertellen dat dit alles zonder bit of zonder bitloos hoofdstel eerst is getraind, dan is het ook nog dat je de halve ophouding om het acherbeen te activeren, of spanning af te laten vloeien of een nieuwe oefening in te zetten niet mist, maar mooie foto complimenten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:07

Ik zou het niet weten, dat zouden we de bokker moeten vragen Moll.. maar goed dat hier geen dwang
bij te pas komt en het paard volledig op zichzelf en vrijwillig nageeft vind ik toch wel een mooi gezicht.

Ik had de foto's even opgezocht omdat op de eerste pagina een bokker dacht dat een foto van haar
met neckrope correct been, rug en halsgebruik liet zien.. (waar menig bokker het niet mee eens was..)
en dat het wel kan had ik in E_Nalanta's topic gezien.. vooral op deze foto's zie ik een paard dat fijn
door het lichaam walst.. en zo in de houding komen met zo'n forse hals vind ik best wel knap.. ik zie
menig sport-fjorden daar getrokken worden. (ik weet dat het een haflinger is op de foto, maar dit
grove type zie ik al lang niet vaak meer op wedstrijden, juist omdat er bekend staat dat ze ontzettend
sterk in de hand zijn.)

Ik denk ook wel dat dit paard met bit, al dan niet bitloos eerst op zithulpen en aanwijzingen gereden is
en hierna pas "met zo min mogelijk" alleen op de ruiter haar zithulpen (oke, en een zweepje misschien)
getraind is.. dit kun je ook niet van de ene op de andere dag.. maar ik zet er ook mijn pet voor af hoor,
ik vind het een prachtig gezicht.

Die ontspannen oortjes op de 2e foto, mooi afhangend opzij.. volledig in zijn element... I love it.

Met mijn post wil ik niet zeggen dat we allemaal met neckrope moeten gaan rijden, maar juist dat we
moeten werken aan onszelf door te rijden met ons lichaam ipv met onze handen.

Als een paard sterrenkijkt zal hij nooit vrijwillig nageven als je hem van achteren naar voren rijd, sterker
nog het paard maakt zich zo lang mogelijk en slaat op een rennen. Er is enige vorm van aanleuning nodig
om de achterkant te versterken.. (in de nek-atlas-hals zoals voorafgaand gezegd).. echter mag een
paard nooit van de hand op de achterhand gedwongen gehouden worden. Een halve ophouding is
iets heel anders dan je vastklemmen in je zadel, hangen in je teugels en je achterover laten kiepen
en je paard iedere pas schoppen om hem voorwaarts te rijden.

Juist daarvan krijg je weer een paard dat op de voorhand gaat en in de ruiterhand gaat hangen met de
volle hals en kaak.

(Wat betreft correcte nageeflijkheid kan ik zelf ook nog een hoop leren hoor, ik heb een paard dat op
een fijne verbinding loopt maar zodanig van achteren nog niet sterk genoeg is om met de nek op het
hoogste punt te komen. Ze is nog stuwende in de gang en knikt graag net achter de loodlijn in.
Echter geef ik haar langer maakt zij zich langer en neigt op de voorhand te gaan en wil dan nog dieper
gaan. Het is ook niet dat ik haar strak houdt, want ik heb bijna geen gewicht in mijn handen. Ze is
actief van achteren maar is gewoon nog niet dragende.

Als ik moeite doe om haar neus voor de loodlijn te krijgen door meer lengte te geven maakt ze zich
lang en neigt naar beneden te duiken.. hou ik haar op hoogte maar ga ik tempowisselingen draven
waarbij alleen voorwaarts het belangrijkste is dan ontspant ze de kaak niet maar is geneigd haar
hals recht te maken en de rug weg te drukken en ja... meer oprichten is onmogelijk omdat ze daar
nog niet sterk genoeg voor is.

Waar kies je dan voor? Een paard dat met de neus op de loodlijn komt maar de kaak strak houdt
en in iedere bocht op de voorhand neigt te gaan?
Of een paard dat iets hoger ingesteld is in de hals en iets achter de loodlijn komt maar wel activiteit
behoudt vanuit de achterhand en fijn in de hand loopt zonder druk van de ruiter?

En belangrijker.. Hoe los je dit probleem op zonder je handen strak te zetten, je paard terug in tempo
te dwingen en "op te rijden" aan het been zodat het paard "op de achterhand komt"?
(Zo heb ik het vroeger geleerd in mijn "foute tijd" en zo weiger ik te rijden hoor.. maar ik weet dat heel
veel ruiters, net als ik dit probleem nog steeds verkeerd leren en gebruiken..)

(het fenomeen in de hoek vasthouden, opdrijven, afwenden diagonaal op en dan je paard loslaten
voor een spectaculaire uitgestrekte draf gebeurd namelijk ook nog erg vaak (waarbij een correcte aanleuning ook ver te vinden is.. daarom begin ik erover))

Aangezien hier toch best wel theoretische (en een aantal hele kundige) ruiters zitten ben ik best wel
nieuwsgierig. Misschien kunnen we van dit topic wel een heel leerzaam topic maken.

Dit is wat ik bedoel:

Afbeelding
Paard loopt ruim, zet overduidelijk goed onder (dit is geen heel kortlijvig paard overigens) maar komt
wel wat achter de loodlijn. Tact voorbeen staat gelijk aan achterbeen.

Afbeelding
En hier loopt het paard op de loodlijn, met lichte verbinding (teugel staat niet strak zoals te zien)
maar toch oogt ze strak in de kaak.. en ze lijkt achter actiever te zijn dan voren. Als ik zelf zo
logisch nadenk zou ik het tempo terug zetten op mijn zit.. maar probleem 2 is dat als ik dat doe
paard toch stiekempjes weer "opkrult" zonder dat ik iets doe. Nog meer voorwaarts rijden is geen
goed idee omdat ze namelijk nu al juist van achter de pas sneller en langer maakt dan aan de
voorzijde terwijl de ruiterhand de schouder toestaat het voorbeen goed af te buigen. Voorwaartser
rijden betekent in dit geval de motor op extra stuwen zetten.

Langer geven is ook niet alles.. het ziet er ontspannen uit.. maar het is niet hoe ik in een L1 proef
binnen kan komen:
Afbeelding
Vergeef me mijn handhouding, ik hou niet mijn binnenhand vast maar geef hier juist mijn buitenhand
teveel mee naar voren. (ik ben mij ervan bewust dat het paard daardoor over de schouder op de volte
weg loopt) Maar vooralsnog.. heeft het paard voldoende lengte in de hals en is het naar mijn mening
actief aan het been (en correct taktmatig in verhouding) TOCH achter de loodlijn! Waarom? Heeft
dat met haar lengte te maken? Waar komt het vandaan en hoe los je het op? Voorwaartser is over
het tempo en terugzetten in tempo lijkt mij ook geen oplossing...??

Ik ben erg nieuwsgierig geworden door dit topic :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-08-11 23:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:18

Moll schreef:
Is mooi plaatje, echter kan mij niet vertellen dat dit alles zonder bit of zonder bitloos hoofdstel eerst is getraind, dan is het ook nog dat je de halve ophouding om het acherbeen te activeren, of spanning af te laten vloeien of een nieuwe oefening in te zetten niet mist, maar mooie foto complimenten

Eens. Maar de foto past hier, hier kan immers heel platonisch gezien nooit sprake zijn van "aan de teugel" (een begrip wat ik overigens niet verafschuw...).

Moll, waal jij het eerder over had, hoeveel moet je in de hand hebben. Erg interessant eigenlijk. Ik heb er net mijn mijn vriend over zitten discussiëren en we zijn beide tot de conclusie gekomen dat wij bijvoorbeeld bij het mennen beide liever met een sterkere aanleuning werken dan bij het rijden. Puur gevoelsmatig, ik denk door het gemis aan de inwerking van been en lichaam, de zweep kan dit natuurlijk maar beperkt vervangen.

Lijkt me heel zwaar omdat te zeggen. Ik hou niet van niks in de handen, maar hou ook niet van hangers of stugge paarden.

Het is niet het beste voorbeeld, maar ik durf het aan:

Afbeelding
Hier voor de tweede keer op een 5 jarige die ruim een jaar niks meer gedaan heeft en hoog sensibel is (je ziet het ook: Ik pak nog niet op, tast eerst voorzichtig af). We hadden ons op dat moment nog niet helemaal gevonden. Maar heb hier wel een plaatje van hoe ik het graag wil: Ik heb verbinding, ik heb contact, begeleid het paard (hoop dat te zien is dat er nagenoeg nul echte spanning op de teugels staat), maar eigenlijk voelt het alsof je niks in de hand hebt, zo licht. Zo rij ik graag.

Voorbeeld van het probleem bij dit paard:
Afbeelding
Dit heeft niks meer met "aan de teugel lopen" te maken, het paard kruipt erachter, accepteert niet eens het bit en misschien wat moeilijker vanaf de foto te zien: Het paard bleef achter vast swingt niet door, liep in twee delen.

Maar toch zijn er mensen die hun paarden zo laat lopen en trots zeggen "Wat kan hij mooi aan de teugel he? En ik doe helemaal niks, ik heb niks in de hand". :')

Ik wil dus wel wat in de hand hebben, maar hoef tijdens het paardrijden geen mooie biceps te kweken/trainen ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:56

Om even een klein stukje aan te kaarten over het duiken op de hand en het vast zetten van de hand, en een sterrenkijker, een paard wat sterren kijkt kan je niet zonder hand nagevelijk en aan de teugel rijden, je kan een paard niets.leren zonder druk/weerstand, wijken voor druk hebben we allemaal wel eens van gehoord, dit is ook zo met de teugel voeding het is wijken voor druk, echter mag de hand in deze nooit vast staan zoals we veel zien en lezen, het gaat er om dat de elleboog en schouder los zijn en de beweging mee kunnen maken en zo moeiteloos de beweging van het paard kunnen volgen en daar op kunnen anticiperen, laten we duidelijk zijn dat daar waar het paard aan de hand trekt de hand nooit te hard is in de weerstand, echter mag de hand nooit terug trekken,alleen weerstand bieden, en wanneer het paard afstoot van het bit, gelijk móet nageven met de hand.

De weerstand biedende hand

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:04

Moll schreef:
Om even een klein stukje aan te kaarten over het duiken op de hand en het vast zetten van de hand, en een sterrenkijker, een paard wat sterren kijkt kan je niet zonder hand nagevelijk en aan de teugel rijden, je kan een paard niets.leren zonder druk/weerstand, wijken voor druk hebben we allemaal wel eens van gehoord, dit is ook zo met de teugel voeding het is wijken voor druk, echter mag de hand in deze nooit vast staan zoals we veel zien en lezen, het gaat er om dat de elleboog en schouder los zijn en de beweging mee kunnen maken en zo moeiteloos de beweging van het paard kunnen volgen en daar op kunnen anticiperen, laten we duidelijk zijn dat daar waar het paard aan de hand trekt de hand nooit te hard is in de weerstand, echter mag de hand nooit terug trekken,alleen weerstand bieden, en wanneer het paard afstoot van het bit, gelijk móet nageven met de hand.

De weerstand biedende hand

Eens maar wat als het andersom is......paard is nageeflijk maar loopt binnen de teugel......dan zul je toch moeten dragen....en dat is imo meer als weerstand bieden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:16

Als je achter de teugel bedoeld is er geen verbinding inderdaad, en dit doet het paard zeker niet zonder rede, vaak zijn ze het vertrouwen in de hand kwijt, de hoofdzaak in deze is terug naar het begin, vaak zijn deze paarden ook niet voorwaards in de zin dat ze dus niet over de rug komen en de schoft gesloten is, het eerste doel is eerst weer voorwaards meerwaarde eerst alles weer op,lengte en het vertrouwen van de hand weer terug winnen, en niet door liederen, terug naar het moment voor dat het fout ging

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:30

Het paard waar ik op doel,is zeer voorwaarts goed aan het been en heeft een goed ruggebruik ....doch heeft een wat te zware aanleuning en is zoekend naar de hand.....dragen helpt,maar isfunest voor de houding van de ruiter,en is ook fysiek niet prettig......wordt door de jury echter meestal wel goed gewaardeerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:33

De arrêt wil daar in wel eens een uitkomst zijn

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:40

hi hi....nog even...hebben we het klassiek topic weer terug..
Maar alle gekheid op een stokje...bedankt moll...had ik nog niet aan gedacht...gaan we proberen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:46

Maar als een paard nageeflijk loopt, gebruikt hij dan ook die buikspier?
Of is alleen nageeflijk niet genoeg, maar is de volgende stap meer aan de teugel rijden om dit te bereiken.?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:47

Zeg heren, jullie kletsen als vrouwen, haha! Discussietopic ;)

De term aan de teugel stoort mij niet zo, meer het feit dat het als doel wordt gezien en niet als onderdeel van een geheel. Maar ik vraag me af of deze discussie op deze plek het juiste oplevert. Vaak zijn het de jongere ruiters of ruiters met onvoldoende basiskennis die hier te veel mee bezig zijn. Wellicht een taak voor de manege? Of een theorie-aanbod op een pensionstal? Zou bij ons geen kwaad kunnen...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:54

Nou dat zou zeker een goed begin zijn, echter is 80% van de manege ruiters daar niet voor in, die willen 1 x per week een uurtje hobbelen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:56

shirleyp schreef:
Zeg heren, jullie kletsen als vrouwen, haha! Discussietopic ;)

De term aan de teugel stoort mij niet zo, meer het feit dat het als doel wordt gezien en niet als onderdeel van een geheel. Maar ik vraag me af of deze discussie op deze plek het juiste oplevert. Vaak zijn het de jongere ruiters of ruiters met onvoldoende basiskennis die hier te veel mee bezig zijn. Wellicht een taak voor de manege? Of een theorie-aanbod op een pensionstal? Zou bij ons geen kwaad kunnen...

theorie avonden in de winter kunnen idd nooit kwaad......kennis maakt macht...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 01:00

Moll schreef:
Nou dat zou zeker een goed begin zijn, echter is 80% van de manege ruiters daar niet voor in, die willen 1 x per week een uurtje hobbelen

en ook daar is niets mis mee....ik ga regelmatig een stukje fietsen maar ben geen wielrenner....echter ruiters met wedstrijd ambitie ,die de basis willen ontstijgen ,dienen ook theoretisch op nivo te zijn.....maar we gaan nu wel erg off topic

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 01:25

TS meldt zich even weer. Het was nogal een klus om alle reacties door te nemen. Ik wist niet dat dit zo’n gevarieerde discussie zou worden. Er wordt vanalles aangehaald. Bitloos, neckropes, grondwerk, aantal kilo’s dat je in je hand hebt, we willen foto’s zien. Ik heb een aantal reacties aangehaald en daarop gereageerd.

knollentuin schreef:
ik ben van mening dat als een paard aan de teugel gaat ,dat het paard de teugel aanneemt,een verende verbinding maakt met de ruiterhand. dat kan alleen als de voorwaarden daarvoor in orde zijn:een actieve achterhand en een ruiter die voldoende ruitergevoel heeft om contact te houden zonder het paard in het voorwaarts zijn te hinderen.
daarnaast vind ik dat het aan de teugel rijden een goede manier is om het paard de rug op een correcte manier te gebruiken zodat het de ruiter dragen kan.
en een goed afgericht paard geeft niet alleen na in de nek en kaak maar is door het hele lijf nageeflijk.

Helemaal mee eens. Dit is precies waar we naartoe willen rijden. Helaas vinden teveel mensen het al voldoende dat het paard door nek en de kaak loopt. En dat is nu wat ik bedoel met dit topic. “Aan de teugel”. Het oud Hollands “In de krul” rijden. Puur en alleen van de voorkant.

jesito schreef:
Ik heb al wat vaak hetzelfde gedacht als ts in de openingspost.
Ook op stal ook je het vaak aan de teugel rijden.
Ik hoor zo vaak: vandaag liep die perfect aan de teugel.Ik hoor liever vandaag liep die lekker ontspannen en goed over vier benen.

Dat bedoel ik nu. Weten die mensen waar ze het over hebben? Daar komt mijn allergie voor deze term vandaan.

Nathaliefje schreef:
Ik vind het ook jammer dat het begrip 'aan de teugel lopen' te pas en te onpas gebruikt wordt. Als iemand die woorden gebruikt voor de hoofdhouding van zijn paard, concludeer ik al dat het iemand is die geen idee heeft wat het eigenlijk inhoudt. Zo zei iemand laatst dat ik mijn paard "niet continu aan de teugel hoef te laten lopen als we achttal rijden". Op zo'n vermoeidende uitspraken ga ik niet eens meer in..

Need I say more?

Adil schreef:
Hier voor de tweede keer op een 5 jarige die ruim een jaar niks meer gedaan heeft en hoog sensibel is (je ziet het ook: Ik pak nog niet op, tast eerst voorzichtig af). We hadden ons op dat moment nog niet helemaal gevonden. Maar heb hier wel een plaatje van hoe ik het graag wil: Ik heb verbinding, ik heb contact, begeleid het paard (hoop dat te zien is dat er nagenoeg nul echte spanning op de teugels staat), maar eigenlijk voelt het alsof je niks in de hand hebt, zo licht. Zo rij ik graag.

En daar werk ik ook graag naartoe. De ene keer gaat dat uiteraard beter dan de andere keer. Geduld, consequent en herhaling. Ik heb nu 2x met een “sterrenkijker” gereden. Met een beetje spierkracht ruk je hem zo in de krul. Neeeeee! Voorwaarts rijden, vanaf de achterkant naar de ontspanning. Paard begon na een 35 minuten te ontspannen en te zakken van voren. Spannend vond hij het wel. Oei, losse rug! En nu? Heel vriendelijk begeleiden. En vandaag aan het eind van de rit was mijnheer zo ontspannen dat ook ik nagenoeg niets in handen had. Paard werd er ook wel blij van. Kleine voortvloeing uit deze ontspanning was dat mijnheer erg alert werd en zeer goed aan het been.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:27

35 min voor dat je ontspanning kan creëren, dat duurt toch een beetje lang, een gemiddelde training duurt maar 45 min inclusief in en uit stappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:40

mijn lesgeefster krijgt een paard binnen twintig minuten erdoor....en dan heb ik het over een paard wat niet gewend is zijn rug te gebruiken.
Haar eigen paarden zijn er vaak binnen vijf minuten door.
Dat vind ik gewoon heel knap,dat is de basis...als je dat kunt kun je echt rijden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:59

@ TS en andere mensen die zich eraan storen dat veel mensen de term "aan de teugel" alleen voor een bepaalde hoofdhouding gebruiken: Op de eerste pagina heb ik de omschrijving van "aan de teugel" geplaatst zoals deze o.a. in het Orun theorieboek staat. Elke gediplomeerde instructeur zou deze dus moeten kennen. Ik zou zeggen: print hem uit en hang hem op de deur van je kastje zodat iedereen het kan lezen. Wordt niet te geïrriteerd door deze mensen, ze weten het niet dus leg het ze uit. :-)