Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
D00R schreef:Ik was niet serieusEr staat niet voor niets een smiley achter.
D00R schreef:Het is toch grappig dat er meerdere keren dezelfde vraag komt, maar geen duidelijk antwoord? Sorry, maar daar word ik heel flauw van.
Elanor schreef:D00R schreef:Ik was niet serieusEr staat niet voor niets een smiley achter.
Sorry, ik las de smiley anders dus dat kwam even niet over via het beeldscherm.D00R schreef:Het is toch grappig dat er meerdere keren dezelfde vraag komt, maar geen duidelijk antwoord? Sorry, maar daar word ik heel flauw van.
Ik snap niet waarom iedereen vindt dat er niet wordt geantwoord. Iedereen vraagt 'hoeveel dan?' en het antwoord dat Moll geeft is 'zoveel als het gewicht van de teugel'. Da's toch duidelijk?
Moll schreef:Je kan je beter afvragen, wanneer loopt me paard op zijn,eigen 4 benen zonder dat hij op de 5e hand wil komen, je kan immers een paard nagevelijk rijden. Met waslijn teugeltjes
Moll schreef:Is mooi plaatje, echter kan mij niet vertellen dat dit alles zonder bit of zonder bitloos hoofdstel eerst is getraind, dan is het ook nog dat je de halve ophouding om het acherbeen te activeren, of spanning af te laten vloeien of een nieuwe oefening in te zetten niet mist, maar mooie foto complimenten
Moll schreef:Om even een klein stukje aan te kaarten over het duiken op de hand en het vast zetten van de hand, en een sterrenkijker, een paard wat sterren kijkt kan je niet zonder hand nagevelijk en aan de teugel rijden, je kan een paard niets.leren zonder druk/weerstand, wijken voor druk hebben we allemaal wel eens van gehoord, dit is ook zo met de teugel voeding het is wijken voor druk, echter mag de hand in deze nooit vast staan zoals we veel zien en lezen, het gaat er om dat de elleboog en schouder los zijn en de beweging mee kunnen maken en zo moeiteloos de beweging van het paard kunnen volgen en daar op kunnen anticiperen, laten we duidelijk zijn dat daar waar het paard aan de hand trekt de hand nooit te hard is in de weerstand, echter mag de hand nooit terug trekken,alleen weerstand bieden, en wanneer het paard afstoot van het bit, gelijk móet nageven met de hand.
De weerstand biedende hand
shirleyp schreef:Zeg heren, jullie kletsen als vrouwen, haha! Discussietopic![]()
De term aan de teugel stoort mij niet zo, meer het feit dat het als doel wordt gezien en niet als onderdeel van een geheel. Maar ik vraag me af of deze discussie op deze plek het juiste oplevert. Vaak zijn het de jongere ruiters of ruiters met onvoldoende basiskennis die hier te veel mee bezig zijn. Wellicht een taak voor de manege? Of een theorie-aanbod op een pensionstal? Zou bij ons geen kwaad kunnen...
Moll schreef:Nou dat zou zeker een goed begin zijn, echter is 80% van de manege ruiters daar niet voor in, die willen 1 x per week een uurtje hobbelen
knollentuin schreef:ik ben van mening dat als een paard aan de teugel gaat ,dat het paard de teugel aanneemt,een verende verbinding maakt met de ruiterhand. dat kan alleen als de voorwaarden daarvoor in orde zijn:een actieve achterhand en een ruiter die voldoende ruitergevoel heeft om contact te houden zonder het paard in het voorwaarts zijn te hinderen.
daarnaast vind ik dat het aan de teugel rijden een goede manier is om het paard de rug op een correcte manier te gebruiken zodat het de ruiter dragen kan.
en een goed afgericht paard geeft niet alleen na in de nek en kaak maar is door het hele lijf nageeflijk.
jesito schreef:Ik heb al wat vaak hetzelfde gedacht als ts in de openingspost.
Ook op stal ook je het vaak aan de teugel rijden.
Ik hoor zo vaak: vandaag liep die perfect aan de teugel.Ik hoor liever vandaag liep die lekker ontspannen en goed over vier benen.
Nathaliefje schreef:Ik vind het ook jammer dat het begrip 'aan de teugel lopen' te pas en te onpas gebruikt wordt. Als iemand die woorden gebruikt voor de hoofdhouding van zijn paard, concludeer ik al dat het iemand is die geen idee heeft wat het eigenlijk inhoudt. Zo zei iemand laatst dat ik mijn paard "niet continu aan de teugel hoef te laten lopen als we achttal rijden". Op zo'n vermoeidende uitspraken ga ik niet eens meer in..
Adil schreef:Hier voor de tweede keer op een 5 jarige die ruim een jaar niks meer gedaan heeft en hoog sensibel is (je ziet het ook: Ik pak nog niet op, tast eerst voorzichtig af). We hadden ons op dat moment nog niet helemaal gevonden. Maar heb hier wel een plaatje van hoe ik het graag wil: Ik heb verbinding, ik heb contact, begeleid het paard (hoop dat te zien is dat er nagenoeg nul echte spanning op de teugels staat), maar eigenlijk voelt het alsof je niks in de hand hebt, zo licht. Zo rij ik graag.