Rijden op manier Antione de Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 07:26

koenlover schreef:
Ik rij ondertussen ook al 4 jaar bij AdB zelf, maar ik rij daarnaast ook met mijn gezonde verstand. Antoine zijn manier van rijden ben ik het voor het over grote deel mee eens, en ja mijn kreupelen paarden zijn veeel en veeel beter gaan lopen sinds ik bij hem rijd en hebben duidelijk geen last meer, maar hij heeft ook standpunten waar ik het absoluut niet mee eens ben (vooral over het houden van paarden).

En als jij TS niet snapt waarom je iets doet dan kan ik me voorstellen dat het lijkt alsof je eigenlijk maar wat aanmoddert, maar ik denk als je de theorie erachter snapt dat het dan zowel voor jou als voor je paardje allemaal een stuk duidelijker word. Heeft jou lesgever wel echt verstand van de methode, want zo ingewikkeld is het allemaal niet, dus misschien kan zij het gewoon niet zo duidelijk maken en dan is dus maar weer de vraag hoeveel verstand ze echt van de methode heeft en of alles wat jij doet wel bij de methode hoort.

Het met handen hoog rijden dat heb ik inderdaad ook gedaan, de eerste 2/3 lessen, maar alle hulpen worden na verloop van tijd veel subtieler!

Jaa, ze heeft er zeker wel verstand van! Ze lest zelf ook bij AdB :j. En dat doet ze dan weer bij mij. Ik moet zeggen, de laatste tijd gaat het weer wat beter!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 07:27

driebergen schreef:
Carlijnx schreef:
wie is jij? :o Ik, of cardy?

Ik antwoorde Bitje.

oh, haha kan ook :+

germie

Re: Rijden op manier Antione de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:06

Wat zijn zijn standpunten dan m.b.t. het houden van paarden?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:19

ik vind het altijd wel grappig dat de mensen die het meeste commentaar op de ADB methode hebben , vaak er bijna geen ervaring mee hebben, anders zeg je al die dingen niet, elk paard wat ik op de ADB methode getraind heb zien worden ging erop vooruit, wat wel nog een ding is is dat er erg weinig instructrices zijn die zelf hoog in de wedstrijden rijden waardoor je na verloop van tijd toch om verder te komen een gewone instructrice nodig hebt (die zelf wel bv Z rijd) en ik spreek dan voor mn Noord Holland waar ik zelf woon.

Over ADB zelf, van te voren had ik ookwel een vertekend beeld van de man, je hoort natuurlijk alleen de cowboy verhalen waar je vaak wel een paar korreltjes zout op mag gooien, maar ik vind het een vriendelijke rustige man, duidelijk is ie wel, maar daar houd ik zelf wel van, van mij hoeft dat naar je mond praten niet zo.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:29

driebergen schreef:
Citaat:
En ik snap dat niet iedereen wedstrijdambities heeft, dat hoef ik dan ook niet te horen, maar hoe zit het met degene die dat wel hebben? Stap je dan weer over op het 'gewonde' trainen?

Olympus maakt hier een briljante taalfout ;)

Er zijn meerdere mensen die gewoon Z rijden hoor...
En hebben les van andere instructeurs, maar hebben de basis bij Antoine de Bodt liggen.
Antoine de Bodt doet heel veel in de basis, en dat zijn waarschijnlijk de filmpjes die je ziet. Maar je kan prima die basis gebruiken om verder te komen!

valt het niet onder de klassieke rijkunst?
De klassieke rijkunst is volgens 5 bouwstenen opgebouwd:

Ontspanning (de juiste halslengte);
Aanleuning (de verbinding die het paard zoekt met de hand);
Rechtrichten (de perfect gelijke aanleuning);
Verzameling (de correct ondertredende achterhand);
Oprichting (gewichtsverplaatsing).

Daarop is de manier van AdB ook gebaseerd. Alleen, de volgorde wordt wat anders gebruikt, vaak eerst rechtrichten, want Antoine krijgt vaak probleempaarden, die door scheefheid veroorzaakt worden. dus wordt eerst dat opgelost. maar vandaar uit komt de ontspanning en aanleuning. Gaat dat allemaal vloeiend, dan kan naar verzameling en oprichting gegaan worden. (maar: ook andere volgordes worden aangehouden!)

dus: gewoon klassieke rijkunst!

je slaat hier wel een plank mis... klassieke rijkunst volgt het scala der ausbildung, en dat heeft geen 5 punten maar 6
namelijk takt>ontspanning>negeeflijkheid en aanleunig>impuls>rechtgeicht zijn > verzameling> met als doel deze punten te bevestigen en durchlassigkeit te bereiken,losgelatenheid

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:40

Maar jij laat er nu 7 zien. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:13

nee nageeflijkheid en aanleuning valt onder 1 bouwsteen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:57

Nageeflijkheid is heel wat anders dan aanleuning.
Zonder gelijke aanleuning geen correcte nageeflijkheid.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:10

nee precies, en daarom worden ze in het scala denk ik samengekoppeld

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:35

knollentuin schreef:
je slaat hier wel een plank mis... klassieke rijkunst volgt het scala der ausbildung, en dat heeft geen 5 punten maar 6
namelijk takt>ontspanning>negeeflijkheid en aanleunig>impuls>rechtgeicht zijn > verzameling> met als doel deze punten te bevestigen en durchlassigkeit te bereiken,losgelatenheid

Dit vind ik meer 1 spijkertje op een haar na missen, terwijl die andere 5 correct geslagen zijn ;)

Ik heb mij laten vertellen dat er in de klassieke rijkunst 5 of 6 bouwstenen genoemd worden. Die tact ontstaat namelijk als de andere bouwstenen behaald zijn. ook die Durchlassigkeit wordt wel/niet genoemd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:58

nee, tact is geen impuls , jij was de impuls ook vergeten in je lijstje, nu ik het beter lees zie ik dus meer foutjes...niet geheel onbelangrijk
oprichting hoort bij de verzameling, die komt daat namelijk uit voort
tact wordt niet behaald als de andere punten bevestigd zijn... weet je wel wat tact is? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:39

Impuls staat er nergens in.
Impuls valt onder de schwung.

''Takt
Das räumliche und zeitliche Gleichmass der Bewegungen – Das Pferd tritt in allen Gangarten gleichmässig.

Losgelassenheit
Das Pferd fühlt sich physisch und psychisch wohl. Es ist nicht verpsannt, geht jedoch mit einer bestimmten Grund-Körperspannung.

Anlehnung
Weiche, leichte, gleichmässige Verbindung zwischen Reiterhand und Pferdemaul. Das Pferd sucht von sich aus die Anlehnung an den Zügel.

Schwung
Entwicklung der Schubkraft aus der Hinterhand. Das Pferd tritt energisch unter ohne dabei schneller zu werden.

Geraderichten
Pferde sind von Natur aus leicht schief. Das ist der Grund, weshalb sich die meisten Pferde auf eine Seite leichter biegen lassen als auf die andere Seite. Das schiefe Pferd tritt mit einem Hinterbein zwischen die Spuren der Vorderbeine, mit dem anderen aussen am einen Vorderbein vorbei.
Durch geraderichtende Arbeit wird die natürliche Schiefe korrigiert. Das Pferd geht nun auf beiden Händen annähernd gleich gut. Die Hinterhufe fussen in die Spuren der Vorderhufe.

Versammlung
Entwicklung der Tragkraft der Hinterhand. Von Natur aus ist die Hinterhand des Pferdes zum Schieben, nicht zum Tragen gebaut. Das versammelte Pferd verlagert seinen Schwerpunkt nach hinten, wird dadurch leichter auf der Vorhand und richtet sich auf. ''

Even in het Duits aangezien het naar het Nederlands soms slecht vertaald wordt.