Dressage4U schreef:En als ik de dressuurders om me heen zie die naar wedstrijd gaan en hoe ze over collegaruiters denken wordt je ook niet vrolijk. Men gunt elkaar niets meer, probeert elkaar de loef af te steken. Heel jammer.
Dat is toch niet echt het beeld wat ik heb van mijn concollega's...
Dressage4U schreef:ik denk dat jongeren er zeker anders tegenaan kijken dan ik. Ik heb misschien wat meer levenservaring.
Ik denk dat je sommige medebokkers hier dan misschien onderschat. Ik rijd al 19 jaar wedstrijden in de basis en sinds 2010 subtop. Misschien kan ik en een aantal met mij juist wel plezier uit het rijden van wedstrijden halen omdat we de vergankelijkheid van 'succes' goed kunnen relativeren. Dat wij ons ding doen en ons richten op het positieve, op de leuke mensen en op de goede ervaringen.
Dressage4U schreef:Ik zou aan jullie willen vragen waarom jullie wedstrijden rijden, wat voegt het toe?
Het motiveert mij ergens naar toe te trainen, ik vind het leuk om mij met anderen te meten. Ik ga niet mee in de gedachte dat het van juryleden allemaal roddel en achterklap jegens ruiters is. Of het nu wel of niet een kern van waarheid heeft, de gedachte en de negativiteit alleen al ontneemt mij het plezier in het rijden van wedstrijden. Dus ik ga er niet in mee, want ik vind wedstrijden veel te leuk. Ik ga gewoon uit van de goede wil van juryleden, dat ze daar ook maar in hun vrije tijd zitten. En als een beoordeling een keer tegenvalt, dan is niet meteen mijn dag bedorven. Tuurlijk is het soms wel eens frustrerend. Maar mijn geluk is niet enkel afhankelijk van een lintje en een wp (al vind ik het behalen van een lintje natuurlijk wel top). En mijn identiteit hangt ook niet af van wedstrijdsucces (endless story: je bent zo goed als je laatste wedstrijd). Wedstrijd is voor mij/ons een dagje uit. Hobby. Leuk iets met mijn paard doen. Kijken of het nu beter gaat dan de vorige keer. Mijn eigen, al dan niet goede gevoel is daarin leidend. Ik ben gedreven en ambitieus en ik wil mij wel graag verder ontwikkelen. Wedstrijden geven voor mij belangrijke input voor mijn training. De belangrijkste input is mijn eigen gevoel/ervaring op wedstrijd, en daarnaast neem ik zeker de beoordelingen mee.
Dat wil niet zeggen dat ik mijn training maar bij ieder kritiekje van een willekeurige jury omgooi. Aan de beoordeling van de ene jury hecht ik soms meer waarde dan aan de andere. Maar als ik 5 wedstrijden heb gereden, 10 proeven; dan leg ik de beoordelingen naast elkaar en kijk ik wat structureel minder gaat. Dan ga ik nadenken over een mogelijke oorzaak/oplossing iom mijn instructeur, en dat is input voor mijn training. Dat is wat ik er uit haal. Plus gewoon het hebben van een leuke dag.
S__L schreef:Ik denk dat er toch teveel wordt gedacht ik moet presteren. Ik denk ook dat heel wat ruiters punten willen rijden om te laten zien; zie je ik kan het wel!
Maar wat is daar mis mee? Ik vind het alleen maar te prijzen dat mensen die meedoen aan wedstrijden een poging wagen om op het juite moment te presteren. En dus om leren gaan met de druk die dat voor sommige met zich mee kan brengen. Waarom wordt 'iets willen bewijzen' of spanning altijd negatief uitgelegd? Je kan het ook positief uitleggen. Op je eindexamen, of autorijexamen moet je je toch ook 'bewijzen', dat kan ook druk en spanning met zich mee brengen. Maar is dat verkeerd? Bij wedstrijdsport kies je er vrijwillig voor. Niemand dwingt je tenslotte. Als je het echt een crime vind om daar mee om te gaan moet je vooral niet op wedstrijd gaat.