Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:45

Nou nou, de mensen met wat overgewicht voelen zich wel héél snel op hun teentjes getrapt zeg. TS gooit er gewoon een stelling in die heel legitiem is. Er is niet voor niks een grens aan hoeveel mensen mogen wegen op maneges of bij ruitervakanties.

Uiteraard heeft een paard er last van als iemand heel zwaar is! Een rugzak van 5 kilo is voor jou ook makkelijker dan een van 30 kilo. Is toch geen discussie over nodig?

Of je kan of wil afvallen moet je geheel zelf weten en heb ik geen oordeel over. Maar als je zwaarder bent dan maximaal 20% van het gewicht van het paard, dan moet je gewoon niet op een paard zijn rug gaan zitten. Ga lekker mennen, loswerken, grondwerken, er is zat te doen met een paard behalve rijden. Ik ga ook niet op een iel paardje zitten en als ik nog meer zou wegen op geeneen paardje meer. C'est Ca...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:45

Vjestagirl schreef:
Ook over het algemeen, is overgewicht niet ongezonder dan wat als normaal gewicht wordt gezien :). Ik ga namelijk niet uit van uitzonderingen: ik ga er vanuit dat mensen die dun zijn over het algemeen hetzelfde eten als hun dikkere vriendjes/vriendinnetjes. Het verschil is waar het vet opgeslagen wordt.

Kom op, iedereen weet heel goed dat dit lang niet het geval is. Als ik in de trein naast iemand zit die eerst een zak chips en daarna nog een tosti en drie flesjes cola naar binnen werkt, dan denk ik niet dat het ligt aan waar het vet wordt opgeslagen. Tuurlijk, soms is dat wel zo, en ja, de één heeft meer aanleg dan de ander om dik te worden, maar de meeste mensen die ik ken met overgewicht hebben dat toch echt aan zichzelf te danken.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:46

dennisje schreef:
Veseosunce schreef:

Dit kan ook wel weer wat minder hoor. :)

ik ben soms wat fel maar geef mn fouten toe kan hij ook wel doen nu want er zijn aardig wat mensen die dit niet leuk vinden ;)
maar vind dit soort topics echt onzin, slaat gewoon nergens op.
mensen gaan er meteen vanuit dat iedereen zich volvreet terwijl er ook andere dingen spelen maar daar word niet over nagedacht en daar stoor ik me gewoon aan. ik stap alleen op mijn paard ook omdat ik met mijn rug zit maar dan nog doe ik het rustig aan met hem.

Ik vind het ook niet leuk maar iets minder op de man mag ook wel. :)

Hij heeft z'n excuses aangeboden en ik denk ook echt wel dat je punt nu duidelijk is.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:47

dennisje schreef:
ik ben soms wat fel maar geef mn fouten toe kan hij ook wel doen nu want er zijn aardig wat mensen die dit niet leuk vinden ;)
mensen gaan er meteen vanuit dat iedereen zich volvreet terwijl er ook andere dingen spelen maar daar word niet over nagedacht en daar stoor ik me gewoon aan. ik stap alleen op mijn paard ook omdat ik met mijn rug zit maar dan nog doe ik het rustig aan met hem.

Ik heb al meerdere keren mijn fouten toegegeven.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:47

_likepink_ schreef:
Sjesus ik vind sommige mensen wel meteen erg ehhh hoe zeg je dat, snel aangesproken voelen. En af reageren op TS.(mijn mening)
Zou er bij dit ow niet meer kunnen nagedacht worden ik zie in de OP belemering voor paard iemand die nadenkt snapt toch wel dat dit gaat om geen passend paard bij zo gewicht ? :?
Ts bedoelt een passend paard nam ik aan. Niemand kan mij hier wijs maken dat het een fijn mooi beeld is iemand met een te zwaar gewicht op een dun paard te zien die niet rijd maar klutst. En ja ik vind dit geen beeld en zou me diep schamen als je zo op een wedstrijd durft te komen, de recreatieve ruiters op de koudbloedjes en brede paarden overgins super dat ze rijden en ook wedstrijden rijden wante r zijn er zat die dat doen en ook hoog presteren, en heb daar ook alle respect voor, en ik erger me ook gewoon in openbaar dat sommige mensen met rare ogen en vervelende opmerkingen hebben voor bredere mensen die er zelf niks aan kunnen doen. Maar er is een groep met een te hoge dunk die denken dat het kan om op een paard te rijden die niet past net als jonge pubers die nog op shetjes blijven hobbellen en hier geen probleem inzien en denken dat dit jaren door kan gaan. MIJN mening is in 1 woord NEE NEE en nog eens NEE.

En ik snap sommige reacties in dit topic totaal niet en ik erger me aan dat sommige niet denken aan het welzijn van een DIER met zo gewicht en geen passend paard. (Ik herhaal mensen met geen passend paard)

Zo dat was mijn mening het is tenslotte een discussie topic en sta open voor mensen die het niet met mij eens zijn :)

Btw ik ben ook 15, en ik heb ogen en niemand hier maakt mij wijs dat een dun paard het super leuk vind teveel kg op zijn rug te hebben, deze combinaties met paard wat niet meewerkt hierdoor kan ik in elk geval op wedstrijd er zo tussen uitpikken. Dit alleen om ow van TS want er zijn ook gevallen van dunne mensen zoals ik al eerder zij in een andere post.
Paardrijden is tenslotte meningsport en zie in OP ook van wedstrijden. Mijn mening is wel duidelijk nu denk ik. En andere gevallen van welzijn paard enz. zijn wel duidelijk over paarden kun je niet uitgesproken of uitgeleerd zijn maar denk dat ik mijn mening hier wel een beetje heb kunnen uitdrukken.

En sommige kijken wel erg krap door de bocht, en als je je voelt aangesproken hoor ik dat wel :)
Iemand die op zn minst een beetje nadenkt zal mijn punt snappen en zoniet ga ik er graag op in want ik vind dit wel een belangrijk OW. En ja het is steeds meer zichtbaar dat er een groep is die geen passend paard vinden waaronder de bredere mensen.'En zo zijn er meer groepen. Maargoed dat is wat anders.

ik mag hopen dat iedereen toch wel rekening houd met wat voor soort paard die gene heeft???
ik doe dat wel heb een draver maar die kan ontzettend veel aan en is totaal niet mager.
maar ik heb het even over de mensen die een paard hebben en het wel aan kunnen en niet over de mensen die een te mager paard hebben.
daar zou ik me idd ook aan storen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:47

Vjestagirl schreef:
Ook over het algemeen, is overgewicht niet ongezonder dan wat als normaal gewicht wordt gezien :). Ik ga namelijk niet uit van uitzonderingen: ik ga er vanuit dat mensen die dun zijn over het algemeen hetzelfde eten als hun dikkere vriendjes/vriendinnetjes. Het verschil is waar het vet opgeslagen wordt.

Dat hoeft, als het slankere persoon meer sport word het vet ook weer afgebroken. Daar zit het verschil ook. Vet eten is altijd ongezond, ik vind die dunnere personen net zo 'slecht' in dat geval.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:48

Ik voel me niet gekwetst maar val over het feit dat er gezegd werd dat het zielig is en dat mensen als wij er niets aan willen doen.
De excuses van ts zijn terecht. Ik vind niet dat er echt respectloos wordt gedaan tegen de ts. Wel wordt hij op zn vingers getikt, en terecht.

Ik zag laatst trouwens ook iets op tv, een vent waarbij.je de ribben kon tellen had zo'n hoog cholesterol gehalte dat ie niet lang zou leven. Dusja, dat kan ook zeker het geval zijn bij mensen met een 'gezond' gewicht.

Enneeee, vollere mensen worden mooier oud he. Wat zullen wij mooi blijven zeg! :p

Eulogy

Leinearthur schreef:
Allereerst respect hoe TS met de aanvallende bokkers omgaat. Maar om onduidelijkheid te voorkomen, snap ik ook zeker wel dat bokkers zich aangesproken, gekwetst, en beledigd voelen.

Dit is misschien in heel veel van die gevallen niet nodig, want misschien heb je overgewicht, en ben je zwaar, wie zegt dat je paard het niet kan houden.

wie weet heeft TS een heel iel ponytje in zijn hoofd met een zwaarder persoon erop in gedachte.

Er word iig heel respectloos gereageerd in dit topic.....

Mee eens, TS wordt hier nogal aangevallen, terwijl ik vind dat hij heel goed met de reacties omgaat. Ik snap best dat mensen zicht beledigd voelen en dat dit misschien niet zo slim van TS was, maar ik moet ook zeggen dat ik ook wel eens behoorlijk zware mensen op kleine pony'tjes zie rijden. Ja, dat vind ik dan inderdaad best zielig. Niet omdat ik een probleem heb met zware mensen, integendeel, maar dan moet diegene daar wel rekening mee houden, qua paard.

dennisje

Rivaldo schreef:
dennisje schreef:

Ik heb al meerdere keren mijn fouten toegegeven.

dat is goed :) mensen maken fouten dat is normaal
mij kwets je er niet mee maar andere weer wel vandaar dat ik zo reageerde ;)
ik snap dat je je ergert aan mensen die op een mager paard rijden dat keur ik ook af
maar mischien hebben ze dat niet door ;) niet iedereen heeft nou echt verstand van paarden ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:49

Valt me op dat mensen schijnen te denken dat TS denkt dat dikke mensen zich volvreten met chips en snacks. Jullie halen het hele verhaal compleet uit verband en TS heeft nooit zulke dingen gezegd.
Jammer dat mensen zich meteen gekwetst voelen maar dat hoedt niet op TS afgereageerd te worden.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:50

dennisje schreef:
_likepink_ schreef:
Sjesus ik vind sommige mensen wel meteen erg ehhh hoe zeg je dat, snel aangesproken voelen. En af reageren op TS.(mijn mening)
Zou er bij dit ow niet meer kunnen nagedacht worden ik zie in de OP belemering voor paard iemand die nadenkt snapt toch wel dat dit gaat om geen passend paard bij zo gewicht ? :?
Ts bedoelt een passend paard nam ik aan. Niemand kan mij hier wijs maken dat het een fijn mooi beeld is iemand met een te zwaar gewicht op een dun paard te zien die niet rijd maar klutst. En ja ik vind dit geen beeld en zou me diep schamen als je zo op een wedstrijd durft te komen, de recreatieve ruiters op de koudbloedjes en brede paarden overgins super dat ze rijden en ook wedstrijden rijden wante r zijn er zat die dat doen en ook hoog presteren, en heb daar ook alle respect voor, en ik erger me ook gewoon in openbaar dat sommige mensen met rare ogen en vervelende opmerkingen hebben voor bredere mensen die er zelf niks aan kunnen doen. Maar er is een groep met een te hoge dunk die denken dat het kan om op een paard te rijden die niet past net als jonge pubers die nog op shetjes blijven hobbellen en hier geen probleem inzien en denken dat dit jaren door kan gaan. MIJN mening is in 1 woord NEE NEE en nog eens NEE.

En ik snap sommige reacties in dit topic totaal niet en ik erger me aan dat sommige niet denken aan het welzijn van een DIER met zo gewicht en geen passend paard. (Ik herhaal mensen met geen passend paard)

Zo dat was mijn mening het is tenslotte een discussie topic en sta open voor mensen die het niet met mij eens zijn :)

Btw ik ben ook 15, en ik heb ogen en niemand hier maakt mij wijs dat een dun paard het super leuk vind teveel kg op zijn rug te hebben, deze combinaties met paard wat niet meewerkt hierdoor kan ik in elk geval op wedstrijd er zo tussen uitpikken. Dit alleen om ow van TS want er zijn ook gevallen van dunne mensen zoals ik al eerder zij in een andere post.
Paardrijden is tenslotte meningsport en zie in OP ook van wedstrijden. Mijn mening is wel duidelijk nu denk ik. En andere gevallen van welzijn paard enz. zijn wel duidelijk over paarden kun je niet uitgesproken of uitgeleerd zijn maar denk dat ik mijn mening hier wel een beetje heb kunnen uitdrukken.

En sommige kijken wel erg krap door de bocht, en als je je voelt aangesproken hoor ik dat wel :)
Iemand die op zn minst een beetje nadenkt zal mijn punt snappen en zoniet ga ik er graag op in want ik vind dit wel een belangrijk OW. En ja het is steeds meer zichtbaar dat er een groep is die geen passend paard vinden waaronder de bredere mensen.'En zo zijn er meer groepen. Maargoed dat is wat anders.

ik mag hopen dat iedereen toch wel rekening houd met wat voor soort paard die gene heeft???
ik doe dat wel heb een draver maar die kan ontzettend veel aan en is totaal niet mager.
maar ik heb het even over de mensen die een paard hebben en het wel aan kunnen en niet over de mensen die een te mager paard hebben.

En dat is dus juist, juist, juist, het idee van mijn O.W.
Mensen mogen weten dat ik mensen zoals KoudbloedKim en het meisje die ik net gequote heb met de ijslander geweldig vindt! Juist omdat ze voor deze rassen kiezen. Alle respect en lof voor jullie!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:50

Marit schreef:
Valt me op dat mensen schijnen te denken dat TS denkt dat dikke mensen zich volvreten met chips en snacks. Jullie halen het hele verhaal compleet uit verband en TS heeft nooit zulke dingen gezegd.
Jammer dat mensen zich meteen gekwetst voelen maar dat hoedt niet op TS afgereageerd te worden.

zo`n topic kan ook best hard aankomen he ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:51

respect voor koudbloed kim hoor echt waar. die is me toch afgevallen dat is respect waard. _/-\o_

Raineri

Ja dat is wel zo, maar ik blijf nu liever slank. De oma van me moeder is 89 en die ziet er prima uit! Ze heeft zegmaar een beetje meer vet als gewoon, ze is niet tonnetje rond, dat zou wel ongezond zijn voor zo'n dame op leeftijd.

Marit

Ik snap wat je bedoeld TS en ik vind het een prima topic. Je hebt nergens gezegd dat dikke mensen dun moeten worden of dat het aan henzelf ligt.
De vraag was alleen, waarom rijden enkele mensen die overgewicht hebben op paarden die hen niet kunnen dragen?
Een prima vraag :j
Laatst bijgewerkt door Marit op 11-07-11 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

ts sorry als ik hard/kwaad/ boos overkwam maar is totaal niet zo maar wilde gewoon even mijn mening kwijt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:52

Yanouuu schreef:
Vjestagirl schreef:

Kom op, iedereen weet heel goed dat dit lang niet het geval is. Als ik in de trein naast iemand zit die eerst een zak chips en daarna nog een tosti en drie flesjes cola naar binnen werkt, dan denk ik niet dat het ligt aan waar het vet wordt opgeslagen. Tuurlijk, soms is dat wel zo, en ja, de één heeft meer aanleg dan de ander om dik te worden, maar de meeste mensen die ik ken met overgewicht hebben dat toch echt aan zichzelf te danken.

En hoe weet jij dat diegene niet al maanden heel gezond eet, en zichzelf nu trakteerd op iets lekkers? Hoe weet jij dat dat slanke meisje naast jou wat heel verstandig die appel weg zit te happen niet al jaren ontbijt heeft met een lading friet?

Hoe kun jij weten wat iemand eet als ze alleen thuis zijn? Dat iemand bij het uitgaan/stappen/uit eten gaan/weet ik het wat iets eet wat niet goed voor ze is zegt niets over diegene.
En stel dat jij weet dat iemand zichzelf helemaal volpropt met ongezonde dingen: wie zegt dan dat dat geen verslaving is? Of dat iemand mentale problemen heeft? Of dat iemand een trauma heeft wat ze weg-eten?

Nogmaals: het is makkelijk om te oordelen over een ander.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:52

dennisje schreef:

En ik denk juist dat TS de eerste zin bedoelt wat stoort en het paard belemmerd. Want er zijn idd mensen die hier gewoon geen rekening meehouden en ja die storen mij wel :) Maar er zijn zat dunne mensen met ook minpunten die ook absoluut niet goed zijn voor welzijn van het paard.
Maar een paard die het aan kan belemmerd het dus niet dus zie ik ook geen probleem en heerlijk voor die mensen dat ze een passend paard hebben en wel kunnen genieten van de paardensport. Want welke paardenfan wilt dat nou niet , breder of dun maakt niet uit en als je dan denkt aan een paard die helemaal bij je past +:)+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:53

Er zullen altijd mensen zijn die door hun lichaam (2 m. lang, heel erg zwaar, hele korte beentjes etc) niet of moeilijk paard kunnen rijden. Zal me een worst wezen hoe dat komt en of ze er iets aan kunnen of willen doen. Het is gewoon zo en mij zal je niet horen oordelen, maar ga niet op een paard zitten als je teveel weegt. En wat teveel is, is uitgebreid getest en daar zijn mooie schema's voor.

Dan doe je andere dingen met paarden of je zoekt een andere hobby. Waarom iedereen er zo vreselijk lichtgeraakt over doet... dan zit het je gewoon zelf niet helemaal lekker denk ik...

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:54

Iedereen is mooi zoals die is dun/dik, klein/groot. :) Het ligt er alleen maar aan hoe je er zelf mee om gaat en hoe je jezelf erin voelt. :)

Waves

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:55

En of je er wel of niet een paard mee belast, daar ging dit topic om.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:56

Danique_G schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat hoeft, als het slankere persoon meer sport word het vet ook weer afgebroken. Daar zit het verschil ook. Vet eten is altijd ongezond, ik vind die dunnere personen net zo 'slecht' in dat geval.

Ok, dan maak ik het persoonlijk. Ik ben te dik. In de periode dat ik 200km per week fietste en 6x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 2x per week zwom, een uur per week schermde en 3x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 5x per week minimaal 15km per dag liep en 20x 4 verdiepingen naar boven en beneden liep met dozen te zeulen was ik te dik.

In dezelfde periodes was mijn vriendinnetje die helemaal niets aan sport of beweging doet en min of meer hetzelfde eetpatroon heeft (alleen vind ik light producten lekkerder en zij de gewone) slank.

Ik ben geen uitzondering, net zo min als dat zij het is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:57

Marit schreef:
Ik snap wat je bedoeld TS en ik vind het een prima topic. Je hebt nergens gezegd dat dikke mensen dun moeten worden of dat het aan henzelf ligt.
De vraag was alleen, waarom rijden enkele mensen die overgewicht hebben op paarden die hen niet kunnen dragen?
Een prima vraag :j

Dan heb je niet gelezen, de TS heeft op meerdere punten aangegeven dat hij vindt dat dikke mensen maar af moeten vallen en dat ze het niet eerlijk is omdat de eigenaar van het paard maar minder moet eten.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:58

Vjestagirl schreef:
Ok, dan maak ik het persoonlijk. Ik ben te dik. In de periode dat ik 200km per week fietste en 6x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 2x per week zwom, een uur per week schermde en 3x per week paardreed was ik te dik. In de periode dat ik 5x per week minimaal 15km per dag liep en 20x 4 verdiepingen naar boven en beneden liep met dozen te zeulen was ik te dik.

In dezelfde periodes was mijn vriendinnetje die helemaal niets aan sport of beweging doet en min of meer hetzelfde eetpatroon heeft (alleen vind ik light producten lekkerder en zij de gewone) slank.

Ik ben geen uitzondering, net zo min als dat zij het is.

Maar dit is dus de groep waar ik het niet over heb!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:58

Vjestagirl schreef:
En hoe weet jij dat diegene niet al maanden heel gezond eet, en zichzelf nu trakteerd op iets lekkers? Hoe weet jij dat dat slanke meisje naast jou wat heel verstandig die appel weg zit te happen niet al jaren ontbijt heeft met een lading friet?

Hoe kun jij weten wat iemand eet als ze alleen thuis zijn? Dat iemand bij het uitgaan/stappen/uit eten gaan/weet ik het wat iets eet wat niet goed voor ze is zegt niets over diegene.
En stel dat jij weet dat iemand zichzelf helemaal volpropt met ongezonde dingen: wie zegt dan dat dat geen verslaving is? Of dat iemand mentale problemen heeft? Of dat iemand een trauma heeft wat ze weg-eten?

Nogmaals: het is makkelijk om te oordelen over een ander.

Ik kan redelijk beoordelen wat, bijvoorbeeld, mijn vriendinnen eten ;). Natuurlijk zijn er uitzonderingen, dat heb ik ook gezegd, maar een groot deel van de mensen met overgewicht eet gewoon ongezond. Nogmaals, ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is.
Ik ben zelf ook een tijdje te zwaar geweest, simpelweg omdat ik teveel snoepte en te weinig bewoog. Afgezien daarvan, daar gaat het me ook helemaal niet om, ik bedoel gewoon dat je niet op een paard moet gaan zitten dat jou niet kan dragen en volgens mij is dat ook precies wat TS bedoelt. Wil je graag een 'dunner' of kleiner paardje, tja, dan zul je moeten afvallen, toch? Of niet, maar dan vind ik het vrij egoïstisch. Op het moment vindt mijn moeder zichzelf ook te zwaar om op mijn pony te rijden en dus wil ze eerst afvallen, omdat ze het anders zielig vindt, dat lijkt mij toch logisch.