wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:37

Cowgirl schreef:
In hoeverre is het eigenlijk de onkunde van de ruiter?
Ervan uit gaande dat deze ruiter 1x per week les heeft. Is het dan niet meer de onkunde van de lesgever?

Onkunde is gemis aan vaardigheid.
Ja, de instructeur is verantwoordelijk om die vaardigheid aan te leren, en het ergste vind ik als een instructeur een hulpteugel aanraadt.

Maar er zijn ruiters die op eigen houtje rijden en op eigen houtje dus beslissen een slofteugel te gebruiken omdat ze het zonder niet voorelkaar krijgen. Dat is ook een gemis aan vaardigheid dus, om iets voor elkaar te krijgen zonder. Dus onkunde van de ruiter.

Geryon schreef:
Lusitana schreef:
Als je weet hoe je er mee om moet gaan, heb je ze juist niet nodig...

Waar slaat dat nou weer op.. := Raar om de conclusie te trekken dat als weet hoe het hoort, je het dan niet nodig hebt.. Ik ben ook van mening dat elk paard zonder hulpteugel gereden zou moeten worden, maar om daar naartoe te werken, kane en hulpteugel wel eens handig zijn :)

Ze zijn reuze handig. Maar niet nodig.
Ik drukte me verkeerd uit. Weten hoe het moet, en het kunnen doen zijn twee verschillende dingen, daar heb je gelijk in. Wat ik bedoel is:
Op het moment dat je zo geraffineerd bent met je rijden dat je een hulpteugel correct kunt gebruiken, ben je in mijn ogen ook wel gevorderd genoeg om het zonder op te lossen.
;)

doebidon schreef:
maar een stang is zeker een hulpmiddel.... tuurlijk kan ja daar nooit de teugel vanaf halen. ik heb het ook niet over enkel de teugel, maar ik snap de verwarring.

maar eerder is er ook voorbij gekomen dat bitjes ook een hulpmiddel zijn die je kunt vergelijken met hulpteugels. een ander(scherper) bit is ook niet altijd de oplossing, en zelfs vaak onnodig.

Een bit, een hoofdstel, een zadel, stemhulp. Het zijn allemaal hulpmiddelen, maar geen hulpteugels. Een hulpteugel is een gadget dat de werking van het bit beïnvloed.
Een ander bit gebruiken is niet hetzelfde als een hulpteugel inzetten. Het is zeker waar dat een oplossing ook niet altijd in een ander bit ligt, maar soms wel, als een paard last heeft van zijn bit en een ander bit dat verbeterd :D
Het topic gaat verder niet over bitten of stangbitten. Ik ga daar dus niet teveel over uitwijden.

Citaat:
bij goed gebruik van een slof zal deze ook alleen maar inwerken als dat nodig is, verder moet/mag het geen inwerking hebben... is dit wel het geval zit de slof te strak. en wordt er dus verkeerd mee omgegaan.
en helaas heb ik het ook al eens mogen zien dat er met enkel en alleen een slof gereden werd!!! dat is voor mij echt de reinste stupiditeit die er bestaat!!

De meesten zullen de slof min of meer laten hangen en alleen opnemen waanneer ze dat nodig vinden of het paard er tegen laten stoten als het hoofd omhoog gaat. Het punt is dat, op het moment van inwerking er kracht* naar beneden én naar achteren wordt gevoelt. Dit is niet hetzelfde als de inwerking van de ruiterhand. Hoe wil je de overgang maken naar alleen de ruiterhand? Het paard voelt heus dat het extra remmetje er af is en kan daar juist misbruik van maken.
Wat ik zie is dat paarden eindigen met angst voor het bit en in de krul gaan ook als je met waslijntjes rijdt bij wijze van spreke en zelfs vaak de hele hals er naar hebben staan, of ze steken zodra er geen hulpteugel meer aan zit, de hals enorm naar voren omdat ze zo blij zijn dat ze dat kunnen.
Er zijn maar weinig paarden die met hulpteugels zijn gereden waaraan je het niet onmiddelijk merkt of ziet. Als je merkt dat er met hulpteugel is gereden, is er toch iets niet goed gegaan.

En wanneer moet hij in werking komen? Als het paard tegen de hand gaat. Waarom gaat het paard tegen de hand? Dáár moet de ruiter bij stilstaan en dat verbeteren, niet het gevolg ervan terugtrekken.

Er zijn er maar weinig die de slof altijd strak hebben, omdat het paard de weg van de minste weerstand kiest en de druk zal opheffen. Dit geeft de valse schijn dat er controle is en het paard "lekker licht" gaat. Zodra de slof eraf is, zul je dit toch met eigen hulpen moeten bereiken en dat kán, dus waarom dat het mét een slofteugel doen?

Geef dan als ruiter gewoon toe dat je hem gebruikt uit gemakzucht. Het is een keuze. Maar zeg niet dat de slofteugel "goed" is of geen kwaad kan.
En er is naar mijn mening in 99% van de gevallen geen echte noodzaak en in de andere 1% is het een twijfelgeval.
Er is eeuwen gereden zonder, waarom nu dan zo nodig?

*Kracht kun je lezen als "druk" voor die over het woord kracht vallen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:56

Ik rij Nooit met hulpdingen :P. Ben er eigenlijk wel op tegen. Wat mij instructrices zegt de mensen gebruiken
hulpteugels omdat ze nie meer weten wat ze moeten doen.
Nou ik vind het geen losiche reden om dan hulpteugel te gebruiken als je nie meer weet wat je moet doen.
Kijk eens eerst waarom je paard dat doet, moet vast een reden voor zijn.

Jacobien12

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:20

@lusitana
Jij zegt dat het niet nodig is maar in sommige situaties is het wel nodig, veiligheid voor alles! :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:29

Lusitana
Ik snap nu wel waar je vandaan komt... ik zie helaas vaker een slof strak staan dan dat hij hangt! in mijn ogen krijg je dan idd het effect wat je omschrijft, dat een paard voeldbaar veranderd zonder of met slof de druk gaat ontlopen. maar bij goed gebruik heb ik nog nooit een paard zien / voelen veranderen dan in positieve zin. daar bedoel ik mee ontspanning en het naar de hand komen en hem opzoeken. remmen gaat nooit alleen op de hand!!!

wat de bitjes betreft ben ik het met je eens en dat laten we dan ook idd maar met rust.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:13

Jacobien12 schreef:
@lusitana
Jij zegt dat het niet nodig is maar in sommige situaties is het wel nodig, veiligheid voor alles! :)

Veiliigheid voor alles = niet op een paard of pony gaan dat je niet zonder hulpteugel kunt beheersen.

Een van de grote problemen tegenwoordig is dat iedereen maar een paard kan kopen en dit ook doet zonder enige deskundige begeleiding en er te vaak een paard/pony gekocht wordt die niet geschikt is voor het niveau waar de ruiter is. En dan gaan ze dingen oplossen/verbloemen met hulpteugels.

Hulpteugels vergroten de veiligheid niet. Een paard kan evengoed omdraaien, bokken, aan de klettergaan mét hulpteugels.
Wat er vaak gebeurt is dat de ruiter zich veiliger VOELT en daarom beter zit en geen zenuwachtigheid doorgeeft aan het paard, waardoor die meer ontspant en DAARDOOR gaan dingen beter.
Als je gewoon kunt ontspannen en die rust over brengen op een paard, is een hulpteugel overbodig.
Als je te gespannen bent om op je paard/pony rustig buiten te rijden, moet je niet buitenrijden, of opgesloten in een groep of een paard/pony vinden die geschikt is voor nerveuse ruiters of een waar je je veilig op VOELT.
Een paard reageert op zijn ruiter. We moeten onze rol niet uitvlakken als het gaat om ongewenst gedrag bij paarden.
Elk paard kan schrikken, maar hoe het daar mee omgaat, ligt aan de ruiter.

Achteraf typefouten verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-07-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:18

Vrijwel altijd zonder maar de eerste echte buitenrit na de winter op een frisse dag wil ik er uit voorzorg weleens een slof aanhangen. Daar blijft het eigenlijk ook bij; heb hem 1x echt gebruikt, de rest van de tijd hangt ie eraan. Maar op dat ene moment was ik wel blij dat ik hem uit voorzorg aan had geknoopt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:20

Beste Lusitana,

Ik herken mijzelf totaal niet in het stukje dat je schrijft! Mijn paard is niet boven mijn niveau, ik voel me heel zeker op hem en vertrouw hem, ik ben niet zenuwachtig of nerveus, maar toch draait hij zich op de buitenrit om, omdat hij ergens van schrikt, maar met mijn zit en een klein beetje hulp van de slof kan ik hem wel aan en daarna overtuigen met alleen been en stem dat het echt niet eng is.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:25

Hallo, ik ben een recreatie ruiter en rijd veel buiten met mijn haflinger merrie. Zelf rijd ik mijn merrie met pessoabit en martingaal.
Waarom? Mijn pony kan buiten erg wisselend reageren de ene keer is ze erg braaf en kan ik de hele weg met losse teugel rijden (wat ik dan dus ook doe en naar streef) maar de andere keer kan ze gerust erg drammerig zijn en er bijvoorbeeld heel de tijd tussen uit willen peren. Verder heb ik een keer per week dressuurles en een goede basis is er wel degelijk. Ik ben niet tegen het rijden met hulpteugels mits deze op een verantwoorde manier gebruikt worden. Wat ik verder grappig vind is dat sommige mensen het gebruik van scherpere bitten wel goed praten maar het gebruik van een hulpteugel afkeuren. Ik kan genoeg bitten opnoemen die scherper inwerken dan bepaalde hulpteugels.

Een paard is en blijft een vluchtdier dat je nooit voor de volle 100 % kan vertrouwen. Persoonlijk rijd ik liever met martingaal en pessoabit dan dat ik er in de bossen af donder of iemand omver rijd. Tuurlijk kun je dit nooit voor de volle 100 % uitsluiten maar veiligheid gaat boven alles.

Verder vind ik dat ieder voor zich moet bepalen of hij wel of niet met hulpteugel wil rijden. Ik respecteer het als je niets van hulpteugels moet hebben maar begrijp ook goed als je hier wel voor kiest.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:29

een touw om de nek met een soort handvatje eraan.
voor mij een hulpteugel, paardlief had er toendertijd vrij weinig aan.
maar met de doldwaze gekke 5 min hing ik niet in de mond, en kon ik rustig meebewegen totdat de kabouterdans gestopt was.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:30

dat hebben wij altijd om als we een paard zadelmak maken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:31

ik ook ;)

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:32

Tendance schreef:
Beste Lusitana,

Ik herken mijzelf totaal niet in het stukje dat je schrijft! Mijn paard is niet boven mijn niveau, ik voel me heel zeker op hem en vertrouw hem, ik ben niet zenuwachtig of nerveus, maar toch draait hij zich op de buitenrit om, omdat hij ergens van schrikt, maar met mijn zit en een klein beetje hulp van de slof kan ik hem wel aan en daarna overtuigen met alleen been en stem dat het echt niet eng is.

Ben het helemaal met je eens. Tegenwoordig is er steeds meer groot verkeer etc. Jij kent je eigen paard het beste en als jij denkt dat het veiliger is om tijdens een buitenrit met slof te rijden moet je dat gewoon doen. Rijd mijn paard ook met hulpteugel op buitenrit. Neem liever het zekere voor het onzekere. En ben het er totaal niet mee eens dat rijden met hulpteugel onkunde van de ruiter is. Dan vind ik zadel en hoofdstel even goed een hulpteugel, maar dat word dan in een keer wel goed gepraat. Zie mezelf toch echt niet met alleen een nekring de bossen in gaan :o :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:36

Iedereen die dit overigens wel onkunde van mijn kant vindt nodig ik van harte uit om met mijn paard een buitenrit te gaan rijden!
Laat maar zien, dat je het beter weet en dat je mijn paard op afstand beter kent dan ik!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:41

Even los van de vraag zelf:

Waarom kan je tot 3 opties selecteren. Haha ik zie het nu voor me dat je met thiedemann, slof en martingaal rijdt. :')
Het zal wel zijn voor mensen die verschillende teugels afwisselen maar ik had hier wel een grinnik over

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:58

Sidera schreef:
Even los van de vraag zelf:

Waarom kan je tot 3 opties selecteren. Haha ik zie het nu voor me dat je met thiedemann, slof en martingaal rijdt. :')
Het zal wel zijn voor mensen die verschillende teugels afwisselen maar ik had hier wel een grinnik over

Met springen een matingaal, dressuur niks en buitenrijden met slof?
Lijkt mij best een veel voorkomende combinatie.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:34

ik ben het helemaal met je eens. ik spring eigenlijk bijna nooit dus een martingaal heb ik niet nodig xD

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:52

JoviBan schreef:
Juut88 schreef:
Ik heb ruim een half jaar met mijn paard aan de hand en aan de longe gewerkt. Ze is dan hartstikke braaf (op een enkele streek na, maargoed, welk paard doet dat niet). Nu ik ga rijden loop ik tegen andere problemen aan. Dan kan ik wel zeggen dat ik weer aan de hand en aan de longe verder ga, maar dan geef ik mijn paard haar zin... (ze komt in opstand tijdens het rijden, dus met niet meer rijden laat ik haar winnen) Bovendien is het een probleem dat alleen tijdens het rijden ontstaat, dus vind ik dat ik het ook alleen dan kan oplossen.

Een paard denkt niet in "winnen of verliezen". Als jij nu een tijdje niet gaat rijden, denkt het paard echt niet "Goh, het mens rijdt me niet meer! Jippie, ik heb gewonnen!". Wat een flauwekul zeg, om zo te denken.

Juut88 schreef:
Ik gebruik een hulpteugel die haar alleen corrigeert als ze haar hoofd in de lucht steekt en het bit vast pakt. Ik kan dat ook zonder slof oplossen, heb ik ook een aantal maal gedaan en dat wordt ook minder, maar met die slof heeft ze gewoon sneller in de gaten dat protest niet gewenst is en dat zorgt alleen maar dat onze strijd minder lang duurt en dat is alleen maar goed voor haar. Zo kunnen we sneller op een fijne, ontspannen manier gaan werken. Mijn streven is om zsm weer zonder slof te gaan rijden.

Hoofd in de lucht steken en bit vastpakken duidt op fysieke problemen. Ofwel het lichaam zelf (rug, lendenen, SI-gewricht, bekken, scheefheid) of in de mond (haken, wolfskiesjes, hengstentanden, te weinig ruimte, pijn door het bit) of het zadel of wat dan ook. Je paard vertelt jou dat er iets aan de hand is! Je snoert 'm gewoon de mond door er eerst een strijd van te maken en er vervolgens een slofteugel aan te hangen.
Luister naar je paard; protest is zijn manier van communiceren, dat is geen dwarsigheid of wat dan ook.

Wat betreft het winnen/verliezen: als een paard stout is en ik laat dat toe en stap vervolgens af, denk ik wel degelijk dat mijn paard denkt dat ie gewonnen heeft. De relatie tussen jou en je paard is toch gebasseerd op leiderschap en als het goed is ben jij daarin toch de baas (uiteraard op een vriendelijke manier). Hoe langer ik doormodder met zulk gedrag, hoe moeilijker het af te leren is. Een slof helpt me hierbij en in mijn ogen ook op een vriendelijke manier. (Wanneer ze tijdens het rijden haar hoofd in de lucht steekt, en ik zonder slof rij, zal ze die druk toch ook voelen, alleen nu voelt ze de druk in een andere richting en die helpt het gedrag te corrigeren)

Om nog even te reageren op de onderste quote: in een eerder verhaal heb ik geschreven dat we dit paard uiteraard helemaal hebben nagekeken. Ze is zeer recent nog helemaal door de tandarts nagekeken en geveild. Ook is haar rug nageken (en dit doe ik ook regelamtig) Daarnaast rijd ik haar momenteel met een ruim teugeltje.
Ik vind het erg dat er gesuggereerd wordt dat ik niet luister. Paarden hebben ook 'karakter' en dit is gepuber en dat weet ik doordat ik dus wel degelijk naar mijn paard luister. Overigens heb ik uiteraard gevraagd aan meerdere mensen om mee te kijken en zij zien ook enkel gepuber. Paarden kunnen toch ook gewoon wel een stout zijn! Ik vind het raar dat er gelijk uitgegaan wordt van fysiek ongemak.
Mijn reactie hierop is haar vooral veel naar voren rijden. Ik schop niet, trek niet. Gebruik mijn stem hierin. Als proef hebben we de slof er eens omgedaan. Ze wordt absoluut niet in een krul getrokken en de slof hangt normaal gezien in een boogje, dus dit heeft niks te maken met in de mond snoeren. Na een paar keer gevoeld te hebben dat de slof er was, liep ze ook lekker. En daarmee bedoel ik vooral ontspannen! De slof gaat er dan ook snel weer af nu.

Ik vind dat er erg heftig op dit topic gereageerd word, ik schrik daar best van. Je kan wel van alles roepen, maar als je het paard niet kent, is het moeilijk om conclusies te trekken.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:11

Juut88
Ik ben het helemaal met je eens! Mensen kennen hun eigen paard het best! en je voelt dan ook wel of het gaat om klieren of iets wat niet goed zit(medisch)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:43

Tendance schreef:
Iedereen die dit overigens wel onkunde van mijn kant vindt nodig ik van harte uit om met mijn paard een buitenrit te gaan rijden!
Laat maar zien, dat je het beter weet en dat je mijn paard op afstand beter kent dan ik!

De discussie gaat niet over jouw paard.

Het gaat over hulpteugels. En ieder die ze gebruikt zal zijn/haar reden daarvoor verdedigen. Dat is hun goedrecht en er zijn gevallen waarin het zeker verstandig lijkt, als een paard al verpest is, of door een bepaalde fase gaat, maar dat wil niet zeggen dat het verstandig is om gebruik van hulpteugels normaal te vinden.
Er zijn legio voorbeelden van ruiters die gewoon niet op een paard horen, of niet op het paard dat ze rijden.
Er zijn voorbeelden van lessers die hulpteugels in de handen worden gedrukt.

Daarbij geeft met name de slofteugel een vals gevoel van veiligheid. Een slofteugel voorkomt niet dat een paard zijwaarts de weg op spring of achterwaarts erop kruipt. Het kan ook bokken niet voorkomen en in de meeste gevallen zelfs niet aan de kletter gaan...
Je bent niet veiliger in het verkeer omdat er een slofteugel aan hangt.
Wat het wel doet, heb ik al gezegd, het maakt de ruiter rustiger en dat heeft een goede invloed.

Persoonlijk zou ik niet zo snel zeggen tegen een kind dat een Thiedemann teugel gebruikt dat die er maar af moet, maar ik denk dan wel, waarom heb je een pony die je met Thiedemann moet rijden. Of zelfs, waarom heb je al een eigen pony als je nog niet zo kunt rijden dat je zelf de pony aan de teugel (en dan bedoel ik niet in de krul) kunt krijgen, oftewel als er geen goede verbinding is.

Ik zit hier dus niet met hand en tand hulpteugels te verbieden, maar zit duidelijk te maken dat ze niet nodig zouden moeten zijn.

@doebidon
Een paard kliert omdat het daartoe gelegenheid krijgt. Mijn paard heeft plots omdraaien uitgevonden, omdat hij dat ooit deed van schrik en ik daarna door verkeersomstandigheden af moest stappen en hij heeft dat verbonden en hoopt dat ik afstap als hij maar blijft draaien (daarbij steigert hij ook). Maar ik los dat op zonder hulpteugels. En zo kan ik vele voorbeelden geven.
Daarbij is de kans dat een paard gaat klieren beduidend kleiner als er kundig gereden wordt, het werk leuk en bekend is en de basis er goed in zit.
Zelfs als een paard kliert is het de rijkunst van de ruiter die de uitkomst bepaalt. Op de juiste momenten en in de juiste mate straffen en belonen en het paard niet overnemen zijn de belangrijkste punten in de hele opleiding.
Als het paard de ruiter vertrouwd en respecteert (omdat die rechtvaardig is, niet omdat die dwingend is) kan de ruiter ook het paard vertrouwen. Het is een wisselwerking.
Als je er al op gaat zitten met "hij gaat vast dit of dat doen", zet je dat zelf al op het programma, omdat je daar dan onbewust naar gaat rijden (te afwachtend of te agressief).
Ga altijd van het beste resultaat uit, dan rijdt je daar nl ook naar en is de kans het grootst dat het ook gaat lukken.

Nogmaals, ik ben gespecialiseerd in verpeste en moeilijke paarden en ik heb dus echt wel mijn portie klieren en uitproberen onder mijn kont. Ik ben ook nog eens 50 jaar dus niet de lenigste meer en heb pijnlijke handen/armen/schouders. En toch gebruik ik geen hulpteugels, sterker nog, de meeste rijdt ik eerst aan een halster!

Paarden worden niet allemaal kalm bomproef geboren, maar gemaakt. En niet door gebruik van hulpteugels.

Als een paard kliert, vinden jullie een hulpteugel dan per definitie de oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:58

Juut88 schreef:
Wat betreft het winnen/verliezen: als een paard stout is en ik laat dat toe en stap vervolgens af, denk ik wel degelijk dat mijn paard denkt dat ie gewonnen heeft. De relatie tussen jou en je paard is toch gebasseerd op leiderschap en als het goed is ben jij daarin toch de baas (uiteraard op een vriendelijke manier). Hoe langer ik doormodder met zulk gedrag, hoe moeilijker het af te leren is. Een slof helpt me hierbij en in mijn ogen ook op een vriendelijke manier. (Wanneer ze tijdens het rijden haar hoofd in de lucht steekt, en ik zonder slof rij, zal ze die druk toch ook voelen, alleen nu voelt ze de druk in een andere richting en die helpt het gedrag te corrigeren)

Je geeft nu een ander voorbeeld dan de vorige keer. Toen zei je namelijk, als je nu een tijdje niet zou rijden en alleen zou gaan longeren, dat je paard dan gewonnen zou hebben.
En dat is dus flauwekul.
Maar ook in dit voorbeeld ben ik het niet met je eens. Nogmaals, paarden denken niet in "winnen".
Bovendien ga je ervan uit dat je paard "stout" is, en imo is dat geen goed uitgangspunt. Je paard geeft iets aan, het reageert, communiceert, uit zich. Over het algemeen zijn ze daar heel puur en eerlijk in, en heeft dat niks te maken met stout, winnen of verliezen.
Verder, wat je laatste regel betreft: waarom zou je druk in de mond willen geven wanneer het paard aangeeft dat er iets niet goed is/gaat? Mòet dat hoofd nu echt naar beneden, ondanks dat je paard zo duidelijk aangeeft dat dat niet gaat?

Juut88 schreef:
Om nog even te reageren op de onderste quote: in een eerder verhaal heb ik geschreven dat we dit paard uiteraard helemaal hebben nagekeken. Ze is zeer recent nog helemaal door de tandarts nagekeken en geveild. Ook is haar rug nageken (en dit doe ik ook regelamtig) Daarnaast rijd ik haar momenteel met een ruim teugeltje.
Ik vind het erg dat er gesuggereerd wordt dat ik niet luister. Paarden hebben ook 'karakter' en dit is gepuber en dat weet ik doordat ik dus wel degelijk naar mijn paard luister. Overigens heb ik uiteraard gevraagd aan meerdere mensen om mee te kijken en zij zien ook enkel gepuber. Paarden kunnen toch ook gewoon wel een stout zijn! Ik vind het raar dat er gelijk uitgegaan wordt van fysiek ongemak.

Dan is er nog het zadel, de ruiter en scheefheid.
Als je echt hart voor je paard hebt (wat je volgens mij wel hebt), dan luister je meer/beter naar je paard dan dat je nu doet. Dat mensen dergelijk gedrag betitelen als "pubergedrag/stout" is wel bekend. Maar het helpt je paard noch jou verder.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:53

Ik ga per definitie helemaal nergens van uit! en stap nooit op een paard met een bepaalde verwachting! mooit gedaan zelfs. ja er kan wat gebeuren maar er kan ook niks gebeuren dat zie ik dan wel! zo dacht en denk ik.
Ik vind ook zeker niet dat je bij het minste geringste meteen naar hulpteugels moet grijpen..... helemaal niet zelfs dat heb ik eerder ook al gezegt, maar sta wel open voor de optie als ik er echt niet uit kom!

elk dier heeft een bepaald karakter en gedrag waar wij mee om moeten leren gaan maar zij moeten ook leren te snappen wat wij graag willen en hoe dat moet!
voor een paard hoeft het echt niet nagevelijk te lopen hoor dat hebben wij bedacht ja hij loopt (als het goed is) dan wel ontspannen maar zo lopen ze in de natuur niet hoor....
dus afentoe hulp bij dingen die hij/zij niet snapt of je moeilijk vind (bij goed gebruik uiteraard) kan dan hulp daarbij in mijn ogen geen kwaad! (en nee niet meteen na de eerste de beste mis communicatie)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:15

Zelf gebruik ik liever geen hulpteugel, maar ik denk wel dat het klopt dat het eraan ligt hoe je hem gebruikt. Al vind ik een slof er nooit echt natuurlijk uit zien. Een martingaal vind ik een heel ander verhaal. Je paard heeft dan ook veel meer 'ruimte' naar mijn idee...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:14

Tendance schreef:

Ik zou dat uit mijn hoofd laten, veiligheid voor alles. = dus inderdaad niet rijden op een paard wat ik niet aankan/durf :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:46

Dan moet je het ook iet doen, maar er zijn mensen die mijn paard blijkbaar beter kennen dan ik.... Nou die mogen wat mij betreft komen en laten zien, dat ze het zelf wel kunnen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:11

Om me er maar even mee te bemoeien... :o

Ik vind een hulpteugel niet slecht , mits er goed mee omgegaan wordt en het echt als hulpteugel wordt gebruikt en niet als dwangmiddel.

Ik zelf rijd echter nooit met hulp teugel :) Gebruik alleen wel eens een elastiekje heel los , of een hele losse slof als hulp voor longeren maar daar blijft het bij.
Vind mezelf niet kundig genoeg om met slofteugel e.d. te gaan rijden , is in mijn geval ook niet nodig , dus doe ik ook niet.
Denk dat iedereen zelf zijn of haar paard wel goed genoeg kent om te oordelen of zo'n teugel nodig is of niet :j .
Heb in het verleden op de manege wel veel met hulpteugels moeten rijden, of eerlijk gezegt moest ik de pony's die met hulpteugel gereden werden rijden , maar achteraf gezien weet ik niet of dit echt bevoorderlijk is geweest voor de pony's in kwestie.