Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:42

Blabla1980 schreef:
Weet je wat mij opvalt, dat iedereen vanalles roept. Iedereen weet het beter, alles is zielig en fout en slecht. Niemand kan nog goed rijden, je verprutst je paard als je niet weet wat je doet en je verprutst je paard als je wel weet wat je doet.
Het is zelden tot nooit goed.

Ik heb zelf meegemaakt dat er iemand kritiek had op iemand anders. En vervolgens zo'n duidelijke foute dingen deed dat ik het zelf zag (terwijl zij vele jaren meer ervaring had als ik en pretendeerde precies te weten wat ze deed)

Dus, kijk gewoon naar jezelf. Ook jij zult vast niet alles goed doen.

Dierenmishandeling is natuurlijk een ander verhaal en ja ik wordt er ook niet goed van als ik iemand een paard zie doorlaten terwijl de ruiter zelf een fout begaat.
Maar tegenwoordig mag je je paard nog geen tik meer geven, geen sporen gebruiken, geen hulpteugels gebruiken. zonder dat je fout bezig bent. Jullie weten niks over de achtergrond van de ruiter en het paard dus je kunt er geen oordeel over vellen!

Ik ben het hier hellemaal mee eens, het lijkt tegenwoordig zo geaccepteerd om vooral een mening over van alles en nog wat te hebbeen! Maar begint het verbeteren van de wereld niet gewoon bij jezelf? Is het in de sport en dan vooral paarden sport, juist de kunst om echt goed en eerlijk jezelf te kunnen analyseren? Want alleen dan kun je verbetering verwachten!

diaghilev5

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:53

Dat wil dus niet zeggen dat je alles wat je op de voorterreinen ziet maar moet accepteren ook als je zelf nu niet rijdt. Meermalen halverwege de wedstrijd huilend naar huis gegaan omdat ik het niet langer kon aanzien. Er moet echt iets aan gedaan worden. Niemand wil zich, ook als toeschouwer niet, accosieren met mishandeling van paarden.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:54

Blabla1980, daar zit ook wat in!

Ik heb welleens een periode gehad, dat ik niet meer op mijn paard durfde te rijden.
Juist uit angst dat ik haar pijn doe, of dingen fout doet met alle gevolgen van dien!
Uiteindelijk groei je daar wel overheen, maar toch ....

Er is een gezegde: een mensenleven lang, is nog niet lang genoeg, om iemand correct te leren paardrijden.
(Laat staan opleiden)

Je kan onmogelijk alles goed doen, daarom trainen wij ook lekker thuis.
Heerlijk in alle rust, vrede en ontspanning!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:55

diaghilev5 schreef:
Dat wil dus niet zeggen dat je alles wat je op de voorterreinen ziet maar moet accepteren ook als je zelf nu niet rijdt. Meermalen halverwege de wedstrijd huilend naar huis gegaan omdat ik het niet langer kon aanzien. Er moet echt iets aan gedaan worden. Niemand wil zich, ook als toeschouwer niet, accosieren met mishandeling van paarden.

Nou dit lijkt mij heel zwaar overdreven :+ :') net of bijna alle wedstrijdpaarden mishandeld worden :Y) _O-

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:56

Ik vind eerlijk gezegd, wat ze op de Orun leren ook niet mijn ding en ik ben idd ook om de omschreven redenen gestopt met wedstrijden. Letterlijk tegen me gezegd: "Als jij je paard er nu eens flink onder schupt en de teugels goed kort maakt, dan krijg je wel je winstpunten." Degene die dat zei, rijdt zelf inmiddels M2 en krijgt nog winstpunten, terwijl ze dondersgoed weet, dat haar paard op de voorhand loopt. Op die manier wíl ik niet eens hogerop komen.

Persoonlijk zou ik de wedstrijdsport pas weer serieus gaan nemen als het losrijden wordt meegepakt in de keuring. Ik denk dat dat al een boel dierenleed kan voorkomen. Echt schokkend wat daar af en toe gebeurt. En idd zeg er maar niks van, want ze slaan jou en je paard ook gewoon op je neus. Het is nog niet zo makkelijk om zo maar op zo iemand af te stappen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:57

Zijn we niet VEEL TE STRENG?
Is het nou zo erg als een beginner of iemand die iets niet weet
-denkt dat zijn paard aan de teugel loopt, terwijl dat niet zo is
-denkt dat het paard stelling heeft, maar vals knikt
-denkt dat het paard voorwaarts is, terwijl de benen niet stil worden gehouden

iemand per ongeluk:
-er met zijn spoor inprikt
-keihard aan de teugels trekt omdat ie niet kan lichtrijden
-zo scheef als een h**r zit
-zo moe is dat de handen 20 cm onhoog komen?

Ik vindt het GEEN enkel probleem.

Paarden accepteren veel. En als er begeleiding bij is, dan leren deze mensen het heus wel.
Ik denk HEEL SIMPEL: Als je het GOED bedoelt en je BENT BEREID om te luisteren (zelf kiezen wel off niet doen) dan komt het wel goed.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:59

Joolien schreef:
Ik geef altijd les met als basis een paard wat aan de hulpen is, wat rechtgericht en buiging geeft wanneer dat gevraagd wordt en dan komt de ontspanning vanzelf.

Ok jij geeft dus les en je hebt je ORUN diploma behaald. Er zijn heel veel mensen met een ORUN diploma die bedroevend slecht les geven.
Het bedroevende is dat je niet bijster veel gepresteerd hoeft te hebben om ORUN te mogen doen, het niveau van het examen ligt ook niet erg hoog. Zo wordt er geen enkele eis gesteld aan je vooropleiding en kun je met groep 8 op zak dit diploma behalen.

Ik heb er in een ander topic al eens uitgelegd dat er een verschil is tussen het na kunnen praten van wat je bij de ORUN of DEURNE hebt geleerd of een goede trainer zijn. de laatste moet bezitten over een analytisch en probleemoplossend vermogen.

Maar nu even over jou. Jij vind het allemaal zo bedroevend wat er op wedstrijd gebeurt en je hebt een punt. Daar kun jij als instructrice iets aan doen. Wat maakt jou nu tot een goede instructrice, waarmee onderscheid jij je van de rest? Want je bovengenoemde praatje kan iedereen nakletsen, dat hoor ik nl. iedere instructeur zeggen, maar in de praktijk blijkt dan pas wat ze er mee bedoelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:02

listiglistje schreef:
diaghilev5 schreef:

Nou dit lijkt mij heel zwaar overdreven :+ :') net of bijna alle wedstrijdpaarden mishandeld worden :Y) _O-

Ik vraag me echt af, waar jullie allemaal komen? Natuurlijk zie ik ook wel eens iemand (overdreven) met sporen prikken of harde handen, maar als het zo erg is dat je huilend naar huis moet? Dit komt op mij over als (weer) een topic waarin (gefrustreerde) ex-wedstrijdruiters de "wedstrijdruiters" afzeiken. Laat iedereen toch een beetje in zijn/haar waarde.

Wat betreft Orun, er is natuurlijk wel verschil in de niveau's van Orun, dus in de instructeurs.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:04

Ik ben het ook met TS eens... Ik zou wel les willen van meneer Bril... Maar goed, dat is volgens mij onmogelijk...

Ik heb een jong paard, 5 jaar, bijna een jaar onder het zadel.. Maar ik heb nog niks bereikt. Heb een schat van een dier en vind het veel belangrijker dat ze braaf is.. Tuurlijk zou ik haar al willen starten op wedstrijden... Maar dat kan ze nog niet aan... Eerst lekker lessen en de rest komt later... Ik denk dat als ik heel veel van mijn paard vraag, ik later tegen problemen aan ga lopen...

Ik had als plan/doel om in september een eerste proefje te rijden in Langeveen, maar ik weet niet of dat gaat lukken...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:04

apple01 schreef:
Zijn we niet VEEL TE STRENG?
Is het nou zo erg als een beginner of iemand die iets niet weet
-denkt dat zijn paard aan de teugel loopt, terwijl dat niet zo is
-denkt dat het paard stelling heeft, maar vals knikt
-denkt dat het paard voorwaarts is, terwijl de benen niet stil worden gehouden

iemand per ongeluk:
-er met zijn spoor inprikt
-keihard aan de teugels trekt omdat ie niet kan lichtrijden
-zo scheef als een h**r zit
-zo moe is dat de handen 20 cm onhoog komen?

Ik vindt het GEEN enkel probleem.

Paarden accepteren veel. En als er begeleiding bij is, dan leren deze mensen het heus wel.
Ik denk HEEL SIMPEL: Als je het GOED bedoelt en je BENT BEREID om te luisteren (zelf kiezen wel off niet doen) dan komt het wel goed.

Ik zou het geen probleem vinden als de jury daar doorheen zou prikken en zoals tig jaar geleden na de proef even uit de auto stapt om dat netjes toe te lichten. Dan kan zo'n beginner vooruit en leert ie hoe het niet moet. Het duidt er dan wel op, dat ie een instructeur heeft die ook aandacht nodig heeft. (Goh, al weer Orun... ) Te vaak wordt zo'n beginner, omdat het paard een krulletje heeft en de bocht op tijd neemt toch de winst in geduwd en zo komt zo'n beginner onnodig snel een klasse hoger gaat ie denken dat ie het kan. Dat moet niet de bedoeling zijn.

En wat doet zo iemand op concours? Laat hem thuis gaan oefenen tot ie er wel klaar voor is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:08

Het probleem is een beetje dat wedstrijdrijden in Nederland heel erg gestimuleerd wordt (ik ken geen land waar het zo populair is), het wordt bijna van je verwacht. Dus doen er misschien veel mee die er niet echt "horen".
Ouders steken de kinderen een veer in de kont en zijn overtuigd dat ze de beste van de wereld zijn en brengen dit over op de kinderen die denken dat ze niet hoeven te verbeteren (niet alleen bij paardrijden).
ik ken ouders die enorm investeren om kinderen het beste materiaal te geven (superpaarden en mooi harnachement) en denken dat ze dan vanzelf succesvol moeten zijn.Maar de kinderen redden het niet op die goede paarden en dan komt er frustratie dat wordt uitgeleefd op het paard. Paard deugt niet, volgende paard, zelfde liedje. De egos worden over het algemeen door de ouders gebouwd. Ze missen vaak realiteitszin wat de prestaties en mogelijkheden betreft, als ze zelf niet rijden.
Instructeurs laten denk ik ook veel te snel mensen deelnemen aan wedstrijden.
Daarbij is het verenigingsgevoel soms niet aanwezig omdat je ook individueel kunt starten en dan is er dus geen sociale controle.
Er is ook een algemeen gevoel gaande van vrijgevochtenheid, doen wat we willen, regeltjes zijn er om gebroken te worden, het doel heiligt de middelen, door de hele maatschappij, dus ook in de sport (en).
Als je in een topic al tegenkomt dat ze de kledingsvoorschriften maar niks vinden.... Dan vraag ik me af waarom je kiest voor een sport, want bij sport zit je altijd aan regels en heel vaak aan kledingsvoorschriften vast.
Het is een verloedering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:10

Abacab schreef:
Joolien schreef:
Ik geef altijd les met als basis een paard wat aan de hulpen is, wat rechtgericht en buiging geeft wanneer dat gevraagd wordt en dan komt de ontspanning vanzelf.

Ok jij geeft dus les en je hebt je ORUN diploma behaald. Er zijn heel veel mensen met een ORUN diploma die bedroevend slecht les geven.
Het bedroevende is dat je niet bijster veel gepresteerd hoeft te hebben om ORUN te mogen doen, het niveau van het examen ligt ook niet erg hoog. Zo wordt er geen enkele eis gesteld aan je vooropleiding en kun je met groep 8 op zak dit diploma behalen.

Ik heb er in een ander topic al eens uitgelegd dat er een verschil is tussen het na kunnen praten van wat je bij de ORUN of DEURNE hebt geleerd of een goede trainer zijn. de laatste moet bezitten over een analytisch en probleemoplossend vermogen.

Maar nu even over jou. Jij vind het allemaal zo bedroevend wat er op wedstrijd gebeurt en je hebt een punt. Daar kun jij als instructrice iets aan doen. Wat maakt jou nu tot een goede instructrice, waarmee onderscheid jij je van de rest? Want je bovengenoemde praatje kan iedereen nakletsen, dat hoor ik nl. iedere instructeur zeggen, maar in de praktijk blijkt dan pas wat ze er mee bedoelen.

Als ik lesgeef vind ik het belangrijk dat er een goedgaand paard onder de ruiter loopt, maar dat kan alleen maar als de ruiter het paard niet in de weg zit en dat is mijn doel. Hulpen verkleinen, de ruiter in balans en een ontspannen paard. Ik doe niet alles met aaipaardbraaf, ik kan een keer duidelijk doorpakken, maar ten aller tijden op een eerlijke manier en als het paard daarna de oefening goed voltooid volgt beloning dmv stem en ontspanning. Imo is de basis eigenlijk heel simpel.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:16

Ben het helemaal met de TS eens. Zie zo vaak op concours kinderen/volwassenen die hun pony/paard slaan bij een weigering, (en dan niet 1 tik, nee wel 10 achter elkaar!) terwijl de fout bij de ruiter ligt (slecht aanrijden, te kort ervoor zetten etc.) of zelfs al bij het binnenkomen gelijk de zweep gebruiken, om zogenaamd te laten weten dat je de baas bent, waar slaat het op? als jij je pony dressuurmatig voor elkaar hebt, dan zal het al een heel stuk makkelijker gaan. Ik vind dat de jury's daar wel eens wat van mogen zeggen, hier gebeurt het zo vaak op concours, en nooit een jury die er wat van zegt. Het draait alleen maar om winnen, winnen en nog eens winnen. winnen ze niet, dan is het gelijk de schuld van de pony.
Scherpe bitten in, omdat ze de pony niet onder controle kunnen houden, en dan niet willen dressuren, want dat is schijnbaar saai. zijn er genoeg van! en wie is er de dupe van? pony/paard. en ik vraag me af wat de instructie van dit soort mensen ervan vindt. Volgens mij gaat het niet meer om het welzijn van het paard, maar meer om het winnen en de status van de ruiter.

Er zijn ook veel mensen die wel normaal met hun dier omgaan, maargoed dat zijn er IMO nog veel te weinig.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:17

Ik heb zelf als ruiter voor de ORUN 1 meegereden, springen. Ik vond het niveau echt om te huilen.. Niets wat me verteld werd was
nieuw voor me. En beide lesgeefsters deelde me precies het tegenovergestelde mede bij hetzelfde paard.. De eens moest ze langzamer, de ander harder etc.. Van een van die meiden kreeg ik een grote waffel omdat ik mededeelde dat ik niet harder in wilde rijden omdat ze juist net rustig reageerde i.p.v. hekserig heet ( en dat rustiger de opdracht was van het andere meisje). Ze konden weinig onderbouwen WAAROM iets nou zo moest. Ik ben een leek op het gebied van springen, met mijn vorige paard wel lessen gevolgd en wat in de B gesprongen. Maar met het paard dat ik mee had nooit iets serieus op het gebied van springen, dus je zou toch denken dat ik uit een les zou kunnen komen met het idee dat ik wat geleerd heb...

Verder vind ik dat paard en ruiter zich op elkaar af moeten stemmen. Niet het paard op de ruiter..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:21

idefix4 schreef:
Ik vind eerlijk gezegd, wat ze op de Orun leren ook niet mijn ding en ik ben idd ook om de omschreven redenen gestopt met wedstrijden.

Orun is ook niet mijn ding. Maar door wel wedstrijden te gaan rijden op een manier die volgens jou wel eerlijk is kun je laten zien dat je ook op een andere manier sucesvol kunt zijn in de ring.

Vaak zijn de mensen die erg veel kritiek leveren op het wedstrijd rijden zelf ergens vastgelopen in hun eigen rijden en hebben daardoor noodgedwongen het wedstrijd rijden op moeten geven. Het is juist de beste reclame voor jou en je opvatting over rijden wanneer je dat in de praktijk brengt en laat zien dat jouw verhaal veel beter werkt.

En nog even over meneer Bril, een vreselijk aardige man. Maar blijft ook heel aardig naar zijn leerlingen, ook hij zegt zijn leerlingen nooit eens flink de waarheid en dat mag een trainer wat mij aangaat best doen. Ik snap ook wel dat trainers dat niet doen, leerlingen zoeken al snel een ander die wel alles leuk vind.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:23

Ik ben het deels wel met je eens TS, ik zie ook dingen waarvan ik spontaan overal jeuk krijg om het zo maar te zeggen....Maar, ik zie vooral veel onkunde en onwetendheid, en veel minder bewuste grofheid. Ik denk dat je ruiters grofweg kan onderverdelen in de volgende groepen.

Ik kan een heel aantal ruiters opnoemen die ik bijzonder fijn vind rijden, die echt leuk bezig zijn en betreffende paarden zien er ook goed uit, vrolijk en goed in de spieren. Dit zijn de ruiters die wedstrijd na wedstrijd in de prijzen zitten. Deze paarden zie je ook groeien door het seizoen heen, je ziet zo'n dier gewoon beter en sterker worden. Deze paarden zie je nooit staken en er is zelden een probleem tussen ruiter en paard.

Ook zie ik een groep ruiters die wel willen, maar gewoon niet kunnen. Die hobbelen meestal in het B en L, rijden doorgaans net wel of net geen winst, en dat zijn degene die inderdaad scheef zitten, paarden in een valse knik, scheef lopen, slecht aan de hulpen, dat werk. Helaas zie en hoor ik hier ook af en toe de instructie van, en dat is pas echt triest. Van deze groep durf ik met een gerust hart te zeggen dat het ruiters zijn met veel liefde voor hun paard, veel plezier in het wedstrijdrijden, maar dat ze geen flauw benul hebben van wat ze eigenlijk aan het doen zijn.
Ook in deze groep zitten trouwens zeker nog mensen die leuk in de prijzen meedoen van tijd tot tijd hoor, vergis je niet. Echter zonder uitzondering lopen zijn vast in het M1/soms M2.

Tot slot heb je de enkeling die dondersgoed weet wat hij doet, maar gewoon kiest voor snelle resultaten. De ruiter die zijn paard de schuld geeft, hem afrost na de proef, het paard dat regelmatig in verzet gaat, kortom de combinatie waar met losrijden eigenlijk iedereen al last van heeft. Opvallen vind ik dat deze mensen zelden langer dan een jaar of twee met hetzelfde paard starten. Deze groep zijn imo de echte rotte appels, en daar mag tegen worden opgetreden.

In mijn opinie is de tweede groep verreweg de grootste, en dat is volgens mij dan ook de kern van het probleem. Ik zie deze mensen week na week ploeteren om een goede proef neer te zetten, met een blatende instructeur erlangs die werkelijkwaar geen flauw idee heeft waarover hij praat.
Slechte instructie is één van de grootste problemen voor de ontwikkeling van de huidige en toekomstige ruiters. Een probleem wat je naar mijn mening niet terug mag leggen bij de ruiters zelf, immers zij kunnen niet beoordelen (door gebrek aan goede opleiding) dat de instructeur niet goed is!

Ander probleem specifiek bij het wedstrijdrijden vind ik het lage instapniveau. Iedere idioot die links en rechts kan onderscheiden kan tegenwoordig al op wedstrijd want het moet toegankelijk zijn blabla...Nee! Je moet op wedstrijd gaan als je daar klaar voor bent, en anders blijf je thuis! Wat mij betreft mogen op de bixie proeven voor kinderen na, alle impulsrubrieken, alle proeven zonder galop, kortom alles wat nog onder het toch al bedroevend lage B niveau zit, verdwijnen. Ben je niet in staat een B proef te rijden, dan heb je niks op een wedstrijdterrein te zoeken. Ik denk dat niet klaar zijn voor het rijden van een wedstrijd en de bijbehorende spanning en het gevoel 'nu moet hij het doen' echt een recept is voor grofheid en je afreageren op je paard.

(denk alleen maar aan alle topics hier 'ik heb over 4 weken wedstrijd maar mijn pony kan geen stelling/niet aangalopperen/niet stoppen/geen ronde volte/noemmaarop)

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:26

Ook ik heb wel eens fouten gemaakt, dat ik boos op mijn pony werd. Maar dan werd mijn moeder echt heel boos op mij.
Wat mij wel opvalt, bij het springen moet er ook een jury staan bij het inrijden. Dit zie ik bijna niet tot nooit. Ook een beetje laks van de organisatie.
Ik vind dat ik verplicht moet zijn, ook bij de dressuur. En dat die mensen ook streng zijn. Er wordt niet getrokken, of geslagen. Wel vind ik, ik heb een sterke pony, en als die ervandoor gaat moet je wel een keer aantrekken. Niet alles is meteen verkeerd bedoeld. Ook al vindt een ander dat wel. Maar aanspreken mag zoiezo vind ik.
Je moet toch dingen van elkaar leren? En niet elkaar afkraken?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:28

Joolien schreef:
Als ik lesgeef vind ik het belangrijk dat er een goedgaand paard onder de ruiter loopt, maar dat kan alleen maar als de ruiter het paard niet in de weg zit en dat is mijn doel. Hulpen verkleinen, de ruiter in balans en een ontspannen paard. Ik doe niet alles met aaipaardbraaf, ik kan een keer duidelijk doorpakken, maar ten aller tijden op een eerlijke manier en als het paard daarna de oefening goed voltooid volgt beloning dmv stem en ontspanning. Imo is de basis eigenlijk heel simpel.

De digne die jij noemt zijn dingen waar je altijd aan blijft werken, die zijn nl. nooit af of klaar. Daarmee zijn het ook dingen die iedere andere trainer roept.
En over een ruiter die zijn paard niet in de weg zit: een beginnende ruiter heeft al moeite met lichtrijden een iets gevorderde ruiter heeft moeite netjes te blijven zitten in de uitgestrekte draf en een zeer gevorderd ruiter heeft moeite zijn hulpen te blijven timen en in het ritme te blijven in de 1-ers. Jouw opmerkingen zijn heel leuk maar allemaal zo subjectief, daar kun je alle kanten mee uit.
Dit geeft ook al wel een beetje aan dat je er niet heel veel kaas van hebt gegeten. Is natuurlijk niet erg, maar aangezien je zo veel commentaar hebt had ik gehoopt dat je iets helderder zou kunnen aangeven waar we de oplossing moeten zoeken. Voor mij is die nl. wel duidelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:32

Ik rij ook al heel lang geen wedstrijden meer. Vroeger wel veel gedaan, hoor.
Met mijn paard nu, rij ik veel meer ontspannen. Veel meer samenwerken met m'n paard.
Rustig aan van alles leren en elke keer is het leuk om te rijden.

Er zullen ook wel genoeg goede ruiters in de sport rijden.
Ik geloof niet dat dat de hele wedstrijdsport zo in elkaar zit, zoals jij beschrijft.
Wat Esther87 hierboven beschrijft ben ik het ook mee eens.

NicoleHorses

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:46

ben het met je eens, gedeeltelijk,
ik denk wel een beetje de beste stuurlui staan aan wal, soms moet je je gewoon niet teveel druk willen maken om andere, ieder kent zn paard zelf het beste denk ik dan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:55

Onlangs had onze club een jumping georganiseerd. dus iedereen mag deelnemen.
Ik begrijp best dat dit "DE" uitgelezen kans is voor "beginnende" ruiters om ervaring op te doen. we moeten het allemaal leren en thuis op training is niet hetzelfde als een echt parcour, toeschouwers, vlaggen, versieringen etc. Maar is stond ook versteld dat er mensen in een 1.10-1.20 parcours starten waarbij ik steeds het gevoel had dat ze elk sprong naast hun paard konden belanden. Ik vond het plots niet zo'n overbodige luxe van VLP om te eisen dat je een B-brevet behaald, al is dat nog geen garantie dat je zonder brokken met een nieuw/jong paard veilig een parcours rond raakt. Maar toch er waren echt combi's met doodbrave paarden die vanuit de vreemdste hoeken en tempo's toch nog sprongen. Onsportief gedrag werd bij ons uitgebeld, maar wat op het inspring terrein gebeurde, daar hadden wij geen tijd voor om dit te beoordelen...
De verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden is duidelijk merkbaar.

En op TS haar vraag "Pas jij je aan aan je paard of moet je paard zich aan jou aanpassen? Ik antwoord beide, Ik doe mijn uiterste best om op tijd een DA, osteo, zadelpasser,... erbij te halen, vraag aan iedereen raad als ik over iets twijfel of iets toch niet lukt/goed aanvoelt. En ook al zijn de meningen hierover verdeeld, een paard kan ook een slechte dag hebben of gewoonweg geen zin en ook hier houdt ik rekening mee, maar als mijn paard echt het uithangt (bv zoals gisteren op wandeling wou ze koste wat het kost in volle galop achter 2 andere paarden die ze had zien passeren) nou dan zal zij zich toch een beetje moeten voegen. Of wanneer zij voluit wil gaan rennen en ze het eigenlijk rustig aan moet doen, ook dan zal zij zich moeten aanpassen en als ik op dat moment daar een hulpteugel voor nodig heb, dan is dat zo

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:04

Ben het helemaal met TS eens.
Inderdaad denk ik dat veel door onkunde veroorzaakt wordt en voor het snelle succes willen gaan en zo snel mogelijk in een hogere klasse komen. Ik heb niet zoveel ervaring met wedstrijden, maar wat ik meestal meekreeg als ik anderen in de bak zag rijden was een gefrustreerd uur waarin het paard goed in de krul genomen moest worden.
Zelf ben ik geen haar beter als andere ruiters en ben regelmatig gefrustreerd geraakt op mijn pony, maar doordat ik uiteindelijk het besef kreeg dat het een dier is, dat instinctief reageert, en rijden niet het belangrijkste is, is de band tussen mijn pony en ik erop vooruitgegaan en doe ik beter mijn best hem te begrijpen. Als het besef eenmaal komt bij mensen dat je paard op een correcte manier trainen en lol hebben zoveel meer bevrediging en vriendschap geeft dan winstpunten halen.. :j Het is iets waar ik later in mijn beroep (ben nu student) graag aan zou willen bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:32

Abacab schreef:
Joolien schreef:

De digne die jij noemt zijn dingen waar je altijd aan blijft werken, die zijn nl. nooit af of klaar. Daarmee zijn het ook dingen die iedere andere trainer roept.
En over een ruiter die zijn paard niet in de weg zit: een beginnende ruiter heeft al moeite met lichtrijden een iets gevorderde ruiter heeft moeite netjes te blijven zitten in de uitgestrekte draf en een zeer gevorderd ruiter heeft moeite zijn hulpen te blijven timen en in het ritme te blijven in de 1-ers. Jouw opmerkingen zijn heel leuk maar allemaal zo subjectief, daar kun je alle kanten mee uit.
Dit geeft ook al wel een beetje aan dat je er niet heel veel kaas van hebt gegeten. Is natuurlijk niet erg, maar aangezien je zo veel commentaar hebt had ik gehoopt dat je iets helderder zou kunnen aangeven waar we de oplossing moeten zoeken. Voor mij is die nl. wel duidelijk.

Wat wil je dan horen? Ik wil wel 3 A4tjes hier neerzetten maar dat lijkt me niet van toepassing. Raar dat jij hieruit kunt concluderen dat ik er weinig kaas van heb gegeten aangezien wat ik heb neergezet maar een fractie is van waar ik mee bezig ben tijdens een les. Maar goed dat lijkt me hier verder ook niet aan de orde.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:40

Weet je wat mij altijd zo opvalt aan mensen die niet goed zijn voor hun paarden: dat zijn de mensen die hun paarden altijd kreupel, ziek of onderweg hebben. Dat zijn de mensen die altijd pech hebben met paarden. Dat heef tniets met wel of niet wedstrijden rijden te maken. Wel met een stukje zelfkennis van ruiters en instructeurs. En het lage niveau van de ruiters is een rechtstreeks gevolg van het bedroevende niveau van de instructie.

Waarom: omdat ze niet in staat zijn de goede keuzes te maken. Ze denken wel dat ze de beste keuzes maken, maar door de door hen gemaakte keuzes hebben ze weer een paard met koliek, een paard met een peesprobleem, een paard met een rugprobleem, een paard dat om onverklaarbare reden onhandelbaar is. In het overgrote deel van de gevallen is het baasje zelf de oorzaak van het probleem:

- paard wordt te vet gevoerd, krijgt te weinig beweging, staat op een zandwei, of juist op een te vetten wei
--> paard krijgt koliek

- paard wordt thuis op een blubber bodem gereden, wordt stevig gelongeerd in een zware modder bak met een diameter van 12 mtr, wordt op de hei voluit op het zandpad gereden, wordt ineens 2 dagen achtereen gesprongen
--> paard krijgt peesblessure

- paard wordt onregelmatig getrained, paard is niet regelmatig in de hand, staat op de wei met steeds wisselende paarden, staat vooral op stal, krijgt geen uitdaging in het werk
--> paard is onhandelbaar

- paard maakt een glijer in de wei en is daardoor stijf hetgeen de ruiter niet opmerkt, paard heeft een slecht passend zadel doordat het steeds schommelt in zijn gewicht door bijv de vette wei, paard heeft duidelijk spierproblemen door slecht warming up-cooling down, ruiter kan het paard niet fatsoenlijk over de rug rijden maar heeft dat zelf niet door
--> paard is onhandelbaar en of heeft een rugprobleem.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met mijn lijstje.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:43

@Lusitana is dat niet de manco in onze hele maatschappij? En ook ik verbaas me er echt over hoor hoe vaak ouders hun kinderen steunen in het argument dat de Jury er niks van snapt als er geen winst punten gereden worden. Wat ik ook best veel zie is, nou dat dressuur is niks want dan ben je afhankelijk van mening Jury, nee laten we gaan springen dat is veel eerlijker? Uhh ja maar dressuur is nog wel steeds basis van het rijden? Ouders die kinderen het parcours in sturen en die kinderen weten niet eens dat hun Pony aan de hulpen zou moeten zijn? Tuurlijk als vervend wedstrijd bezoeker zien en horen we echt heel veel, maar dat wil nog niet zeggen dat je zelf niet alles eraan wil doen om het wel goed te doen?