Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:52

Wat dan omtrent deze Clinton haar techniek :

http://www.mijnalbum.nl/Album=U3V74X6W
http://www.mijnalbum.nl/Album=U3V74X6W

Heb me altijd zitten afvragen wat wel goed is aan haar techniek. Ze raakt makkelijk zeer hoog en is uiterst voorzichtig met balken raken. Wel is het zo dat ze schiet naar de hindernis en daarbij het hoofd optrekt en zich dus moeilijk laat rijden. Maar hoe is de techniek eigenlijk?

Edit : dit is trouwens echt een interessant topic! Leuk om zien hoe verschillend paarden springen!

Anoniem

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:56

Elixir: wat ik zie (heb er niet zo veel verstand van maar eens kijken of de kenners het met mij eens zijn :) ) De witte pony vouwt zijn benen goed op. Maar basculeerd onvoldoende.
Wat overgens niet wil zeggen dat het een slechte spring pony is.. Want dat is hier al vaker aan bod gekomen. Sommige paarden hebben veel vermogen maar een mindere techniek. En sommige een goede techniek maar minder vermogen :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:17

Anoniem schreef:
Elixir: wat ik zie (heb er niet zo veel verstand van maar eens kijken of de kenners het met mij eens zijn :) ) De witte pony vouwt zijn benen goed op. Maar basculeerd onvoldoende.
Wat overgens niet wil zeggen dat het een slechte spring pony is.. Want dat is hier al vaker aan bod gekomen. Sommige paarden hebben veel vermogen maar een mindere techniek. En sommige een goede techniek maar minder vermogen :)

't Is trouwens een paard van 1.75m ;-)! En ik weet niet wat ze het meeste heeft, techniek of vermogen. Ik zou zelf eerder vermogen zeggen. Dit is voor haar echt moeiteloos, met ruiter blijft ze wel op 1.15m hangen aangezien ze zich niet makkelijk laat rijden in parcours. Dankzij haar voorzichtigheid bezorgt dit wel vaak een foutloze combinatie!

Ben benieuwd of de kenners je gelijk geven! En heb een nieuwe camera waar ik weldra eens mooie springfoto's mee ga maken. Dan wordt het misschien nog duidelijker. Vrijspringen doet ze trouwens niet vaak, onder de man wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:36

Is die zo groot? sorry ik had hem echt iets van 1.50 gegeven.. Zo op het eerste gezicht. Niet kijkend naar de verhoudingen tussen paard en hindernis. :o

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:44

Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar ik zou graag weten hoe mijn pony beoordeelt zou worden. Ik zelf ben er echt een leek in. Deze pony heeft nu iets van 2 jaar niet gesprongen na een peesblesure en nu zijn we het weer op aan het bouwen. Heb 1 filmpje van onder het zadel en een aantal foto's van de voor/zijkant.
View My Video

Afbeelding
Afbeelding

Ik wil niet verder met haar o.i.d. in het springen maar het leek me gewoon leuk om te weten :)
Dit ben ik overigens niet op de foto's en het filmpje.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:08

Lees ik er nou overheen?
Waarom let niemand op het voorbeen reflex?

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:21

Citaat:
Lees ik er nou overheen?

Dat wordt uitleggen :o? Is dat hoe snel een paard kan 'wegvouwen'?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:00

Om het in het kort te zeggen wel.
Op een keuring wordt een paard daar ook op beoordeeld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:46

Dat zie je toch alleen maar in een filmpje?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:41

Ja, en op keuringen.
Lijkt mij zoiezo niet dat je een springpaard gaat kopen vanaf de foto. ;)

Op de ibop-keuring in Warga hoorde ik trouwens nog iets.
De jury had de complimenten voor het overzicht op de sprong van de merrie.
Lijkt mij lastig te beoordelen, ik ga nog even opzoeken wat ze daarmee bedoelen en hoe ze dat zien.
Inschattingsvermogen? Afstand? Zoiets lijkt mij.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:45

jolmer20 schreef:
Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar ik zou graag weten hoe mijn pony beoordeelt zou worden. Ik zelf ben er echt een leek in. Deze pony heeft nu iets van 2 jaar niet gesprongen na een peesblesure en nu zijn we het weer op aan het bouwen. Heb 1 filmpje van onder het zadel en een aantal foto's van de voor/zijkant.
View My Video

[img]http://i53.tinypic.com/b7mhia.jpg[/i
[img]http://i53.tinypic.com/xap536.jpg[/
Ik wil niet verder met haar o.i.d. in het springen maar het leek me gewoon leuk om te weten :)
Dit ben ik overigens niet op de foto's en het filmpje.

Je video doet het niet bij mij.

Maar dit paard heeft vanaf de foto gezien geen fijne houding en balans boven de sprong.
Beengebruik is ook niet echt top.
Maar als hij er overheen komt, en het parcours rondkom, prima toch?

Maar springpaarden kunnen beter beoordeeld worden bij het vrijspringen.
Ik neem aan dat er op je foto's ook geen proffesssionele ruiter opzit, die weet hoe hij het paard 'het beste uit de test' kan laten komen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:58

Ik volg even.
Ik hoop dat ik mijn vzpaard (na behoorlijk wat dressuurtraining, dat wel), nog eens aan het springen ga krijgen!
Ze maakt vrij wel eens sprongen, dan denk ik dat het nog best es wat gaat worden :=

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:25

Wat al gezegd is: Een paard dat in vrijheid goed springt, springt daarom onder de man nog niet goed..
Ik heb het omgekeerde: Paard is in vrijheid niet erg bijzonder, maar kan onder de man érg goede sprongen laten zien! (http://www.youtube.com/watch?v=wos1FwvwPRs en http://www.youtube.com/user/Anielcaa#p/u/7/3D001yu8bRM)

Moest je toch een paard op basis van vrijspringen kopen, denk ik dat je vooral naar ruggebruik, snelheid vh voorbeen en achterhand moet kijken..
Ruggebruik: Paard springt niet vlak; beetje in delen springen: eerst voorhand omhoog (hoofd laag), rug komt los en dan achterhand omhoog.
Voorbeen: Kan het paard vooraan snel genoeg weg; knieen voorwaarts en opgetrokken. (verder ken ik hier ook niet veel van)
Achterhand: Niet onder het lichaam geplooid, maar steekt achteruit;

Enkele filmpjes die ik persoonlijk niet echt goed vind:
http://www.youtube.com/watch?v=JqG4PNbmSfQ --> Paard brengt zijn voorhand zo omhoog dat zijn rug niet los komt. Plooit ook de achterhand eerst naar de sprong toe en opent dan matig.
http://www.youtube.com/watch?v=iQn4lhUA49A&feature=related --> Rug komt helemaal niet los (zie je ook aan de landing, landt hard met 4benen, bijna tegelijk, op de grond); plooit achterhand naar voren, opent niet.

Dit paard, 1e filmpje achteraan super, 2e filmpje vooraan vrij goed:
http://www.youtube.com/watch?v=xU5wE_CWifs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kDMDT3tjX9M&feature=related

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:54

@Anielcaa, ja, dat heb ik gelezen, was ook eigenlijk meer sarcastisch bedoeld.. Maar misschien heb ik de verkeerde smiley erbij gezet hoor, dat het niet zo overkomt :o

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:57

UMayDream schreef:
@Anielcaa, ja, dat heb ik gelezen, was ook eigenlijk meer sarcastisch bedoeld.. Maar misschien heb ik de verkeerde smiley erbij gezet hoor, dat het niet zo overkomt :o

Oh, sorry! Was helemaal niet op jou bedoeld hoor :(:) :o Had het eerder in dit topic ergens gelezen :P Hihi!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:00

O haha, geeft niet :') (wat heb jij trouwens damn gave foto's in je profiel staan, even off topic :o )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:40

daNiielle_ schreef:
Ja, en op keuringen.
Lijkt mij zoiezo niet dat je een springpaard gaat kopen vanaf de foto. ;)

Op de ibop-keuring in Warga hoorde ik trouwens nog iets.
De jury had de complimenten voor het overzicht op de sprong van de merrie.
Lijkt mij lastig te beoordelen, ik ga nog even opzoeken wat ze daarmee bedoelen en hoe ze dat zien.
Inschattingsvermogen? Afstand? Zoiets lijkt mij.

Ik bedoelde met mijn reactie dat wij daar niet op kunnen letten omdat zowat iedereen foto's stuurt en geen filmpjes.. ;)

Hmm overzicht op de sprong.. Ik denk ook zoiets als de afstand etc. is. Inderdaad dat ze goed kan inschatten. Misschien dat ze zuinig springt, maar toch ruim etc?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:21

Ik ben vandaag mee naar de keuring geweest, en ik wil jullie even bedanken!
Dankzij jullie uitleg snap ik er nu veel meer van en heb bij de keuring mooi even kunnen 'oefenen' met het kijken naar techniek, voorzichtigheid, de reactie op een fout etc.
Het was echt heel interessant en leuk :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:55

Ik ga zondag oefenen met mijn pony en zal dan ook filmen... Pony is al eerder in dit topic voorbij gekomen op de foto.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:04

_Celinee_ schreef:
Citaat:
Lees ik er nou overheen?

Dat wordt uitleggen :o? Is dat hoe snel een paard kan 'wegvouwen'?

Dat is de snelheid van de reactie van het paard om voor of boven de sprong de benen te bewegen waardoor minder snel een fout gemaakt wordt. Paarden die dicht op de sprong gereden worden en een snelle reflex hebben, zullen makkelijker van het hout blijven, dan paarden met een trage reflex. Of als een paard bij een hindernis in de problemen komt zijn reflexen van belang.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:38

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:53

Nou eindelijk heb ik gevonden hoe ik de fimpjes kon knippen en op you tube kon plaatsen... pfff... haha.

Mijn pony is al eerder in dit topic langs gekomen, maar er werd gevraagd om filmpjes.

Dus afgelopen zondag hebben we haar even aan het werk gezet.
Dit was voor ons de eerste keer dat we de hindernissen zo hadden opgebouwd, normaal deden we gewoon een enkele sprong.

Mijn pony moet in oktober de verrichtingenproef van het NF stamboek lopen, daar hoort ook vrijspringen bij.
De hindernissen staan op de afstanden zoals het stamboek het voorschrijft.

Ik heb echter het idee dat ze niet helemaal lekker uit komt.

We zijn hebben uiteraard eerst goed losgewerkt.
Daarna begonnen met enkel het kruisje.
Vervolgens kruisje met een stijltje.
Later het stijltje omgebouwd tot oxer.

Dit zijn de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de filmpjes:

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:03

Moet er bij zeggen dat ik niet zoveel verstand van springen heb.
Tips zijn welkom.
Dit was de eerste keer dat we het zo doen, dus ook onwenning.
Het was zowiezo lastig haar in tempo te laten gaan... ze ging liever in draf dan galop, dus moesten flink aansporen.
Daarbij liep ze keurig op de hoefslag, maar ja dan kom je bij het kruisje een beetje raar uit... gekke pony.
En de grondbalk vond ze raar, daar stuiterde ze ook over heen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:36

Ik zou de afstand wat aanpassen de volgende keer. De pony zet nu steeds te vroeg af wat de techniek niet ten goede komt.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:50

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt