Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:19

TanteSabien schreef:
De reden waarom ik over de B en recreatie ruiters val is omdat ik die nou eenmaal veel vaker voor de voeten krijg dat een wedstrijdruiter ;)

En ja mijn meniong is dus dat de recreatiesport zo flink onderuit gaat qua paardvriendelijkheid. En nee ik zeg niet dat alle B en recreatieruiters zo zijn maar ik stoor me dus wel aan degenen die dat wel doen

Weetje wat ik niet snap: je hebt het over recreatieruiters, welke best zonder spoortje kunnen rijden ... maar dat je een recreant bent, betekent niet dat je paard easy peasy door het bos heen te rijden valt, ofdat je daarmee lekker ladieladie kan rijden. Ook een recreant kan een draak van een paard hebben waarbij een spoortje toch best handig kan zijn. Ik begrijp dus niet zo goed wat je daar telkens mee bedoelt ...

(alsof het bij een paard van een recreant niet nodig is om met spoortje te rijden)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:21

Haf_Kadans schreef:
Iets minder aanvallend mag ook wel.. Het is een discussie topic waarin je op een respectvolle manier een mening kan geven ;)

Nee, je moet gewoon goed lezen want ik heb niet gezegd dat je als recreatie/B ruiter niet weet hoe om te gaan met een spoortje.
Ik rij nou eenmaal alleen recreatief en daarom valt het mij dus alleen in deze categorie op.
Dat neemt niet weg dat ik oa Z ruiters die lopen in te rammen op hun paard ook het liefst een schop onder de kont geef.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:23

millennium schreef:
TanteSabien schreef:
De reden waarom ik over de B en recreatie ruiters val is omdat ik die nou eenmaal veel vaker voor de voeten krijg dat een wedstrijdruiter ;)

En ja mijn meniong is dus dat de recreatiesport zo flink onderuit gaat qua paardvriendelijkheid. En nee ik zeg niet dat alle B en recreatieruiters zo zijn maar ik stoor me dus wel aan degenen die dat wel doen

Weetje wat ik niet snap: je hebt het over recreatieruiters, welke best zonder spoortje kunnen rijden ... maar dat je een recreant bent, betekent niet dat je paard easy peasy door het bos heen te rijden valt, ofdat je daarmee lekker ladieladie kan rijden. Ook een recreant kan een draak van een paard hebben waarbij een spoortje toch best handig kan zijn. Ik begrijp dus niet zo goed wat je daar telkens mee bedoelt ...

(alsof het bij een paard van een recreant niet nodig is om met spoortje te rijden)

Omg hoe duidelijk moet ik het je zeggen joh? Ik zeg toch niet dat dat fout is?1 Ik zeg alleen dat het not done is om je paard op een spoor vooruit te trappen of met een spoor rijd omdat dat oh zo stoer is. Iets wat ik dus helaas heel erg veel tegen kom hier.
Daar mag ik toch wat van zeggen?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:24

nou nou, 't mag nu wel duidelijk zijn dat de TS 't over verkeerd spoorgebruik in 't algemeen heeft en dus niet alleen gericht op recreanten.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:25

Ik ben recreatie ruiter en rijd buiten met sporen. ( en zelfs een zweep erbij!!!! schande)
Ik ben flink aan het oefenen op de galop. Ze wil nog eens haar hoofd naar links gooien (of in de lucht) en zo, dwars door mijn rechterbeen, tegen de bomen aanlopen. (of van die kleine paaltjes op het zandpad)
Ja, dan heb ik liever een spoortje om haar even te wijzen op haar gedrag, dan dat we over een paaltje struikelen of tegen de boom aan lopen. Ja en soms moet ik haar dan een trap geven ivm bovenstaande...

In de les en in de bak ben ik bezig met reactie voor mijn been en heb ik een zweepje.

En mijn paard vind mij nogsteeds liev. ik haar ook trouwens <3

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:25

TanteSabien schreef:
stef schreef:
Het frustreert je dat deze meiden misbruik maken van een spoortje, dat heeft toch niks met recreatie ruiters te maken?

Ja dat heeft het zeker wel. Als je lekker buiten rijdt met je paard en dus geen moeilijke rijtechnische oefeningen van hem vraagt en die verfijning dus niet nodig bent....waarom is die spoor dan nodig?!

En hetzelfde geldt voor de B ruiter met sporen om.

@ Gabyfedde; Je paard vooruit rijden met sporen is een beetje not done imo.
1x beenhulp, geen reactie; tikje met de zweep. Resultaat; paard voor het been en geen spoor nodig
.

pffff wat kraam jij een onzin uit zeg! waarom mogen sporen niet en een zweep wel? en dan voor al als een paard moet leren voor het been te lopen gebruik je juist geen zweep :+ en waarom? logies na denken! een tik op de billen heeft voor een paard niks met been geven te maken dus raakt eerder de kluts kwijt en gaat lopen :z

edit: en als je tegen wordig zie dat sporen, zwepen, bitten en (boom)zadels not done zijn waarom rijden we dan paard :')
Laatst bijgewerkt door HindaFree op 10-06-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:25

Illusion schreef:
nou nou, 't mag nu wel duidelijk zijn dat de TS 't over verkeerd spoorgebruik in 't algemeen heeft en dus niet alleen gericht op recreanten.

je snapt het :D

Marls

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:30

Waarom zijn sporen slecht in de B?
Je kan toch een vervelend paard hebben of niet?
Sommige mensen rijden toch ook met hulpteugels, dus sporen vind ik helemaal niet raar voor buitenrit.
Als je maar niet keihard schopt. ;)

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:31

Tantesabien, als je je toon wat aan zou passen en niet zo zou lopen schreeuwen voelen mensen zich wellicht ook minder snel aangevallen.

Verder maakte iemand de opmerking (kan het even niet terug vinden) of het wel lijkt of sporen bij de standaard ruiteruitrusting horen.
Van oorsprong horen ze dat ook, alleen kreeg je voorheen in de klasses onder de M1 dispensatie. Het was dus niet zo dat je vanaf het M met sporen MOEST, je moest altijd met, alleen in de lagere klasses had je dispensatie

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:37

Stef, woorden op papier zetten zonder daarbij het bijbehorende gevoel dat je wilt laten overkomen is nou eenmaal lastig.Het is niet mijn bedoeling iemand aan te vallen of te kwetsen mocht je dat denken ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:38

xmarlies96 schreef:
Sommige mensen rijden toch ook met hulpteugels, dus sporen vind ik helemaal niet raar voor buitenrit.

En hier doelt de ts denk ik op, mensen die denken dat sporen voor vervelende paarden zijn.. Daar zijn sporen dus niet voor gemaakt..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:39

Illusion schreef:
xmarlies96 schreef:

En hier doelt de ts denk ik op, mensen die denken dat sporen voor vervelende paarden zijn.. Daar zijn sporen dus niet voor gemaakt..

Amen _/-\o_

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:39

Ook ik rijd mijn paard met een spoortje. Ik start (nog) geen officiële wedstrijden maar wil dit wel gaan doen. In mijn les rij ik zelfs met een wielspoortje... Ik rij dan zonder zweep en ik vind dat ze op het spoortje gewoon beter reageert. Ik kan mijn hulpen veel kleiner geven. Wanneer het niet nodig is gebruik ik ze ook niet, alleen wanneer ik even iets duidelijker moet zijn.
Echter, tijdens het buitenrijden rij ik met een barebackpad en touwhalster. Gewoon met gympen aan en dus ook geen spoortjes. Ook dan reageert ze super op de hulpen.
Ik rij trouwens alleen in de les met wielspoortjes. Wanneer ik weet dat ik tijdens een dressuurtraining iets moeilijks ga doen doe ik gewoon een stomp spoortje om.
Ik heb gemerkt dat dit het beste werkt voor ons beide, dus waarom niet.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:41

miesie22 schreef:
Ook ik rijd mijn paard met een spoortje. Ik start (nog) geen officiële wedstrijden maar wil dit wel gaan doen. In mijn les rij ik zelfs met een wielspoortje... Ik rij dan zonder zweep en ik vind dat ze op het spoortje gewoon beter reageert. Ik kan mijn hulpen veel kleiner geven. Wanneer het niet nodig is gebruik ik ze ook niet, alleen wanneer ik even iets duidelijker moet zijn.
Echter, tijdens het buitenrijden rij ik met een barebackpad en touwhalster. Gewoon met gympen aan en dus ook geen spoortjes. Ook dan reageert ze super op de hulpen.
Ik rij trouwens alleen in de les met wielspoortjes. Wanneer ik weet dat ik tijdens een dressuurtraining iets moeilijks ga doen doe ik gewoon een stomp spoortje om.
Ik heb gemerkt dat dit het beste werkt voor ons beide, dus waarom niet.

Jij gaat dus goed met je sporen om. Inderdaad, niks mis mee.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:44

Ik snap het punt van ts wel, en ik herken het jammergenoeg ook wel in mijn omgeving...
hier op stal zijn stuk voor stuk recreatieve ruiters en het wordt de laatste tijd ook een soort van 'rage' om met sporen te gaan rijden. Eentje is ermee begonnen om een gegronde reden, andere zijn gevolgd om maar te volgen. Als ik vroeg naar de reden van het spoorgebruik kwam er geen zinnig antwoord op.. ik heb het proberen af te raden, maar helaas.. verder zijn het wel topmensen die hun paarden goed verzorgen,
Maar dat spoorgebruik is me toch een raadsel en compleet overbodig.
Heb zelf niks tegen spoorgebruik, maar je moet wel weten waarvoor het dient en je moet echt al een redelijk gevorderde ruiter zijn om ermee te kunnen rijden. (en daarom zal ik zelf NOOIT een spoor aandoen :+ )
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 10-06-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:45

unicorn_kiss schreef:
Ik snap het punt van ts wel, en ik herken het jammergenoeg ook wel in mijn omgeving...
hier op stal zijn stuk voor stuk recreatieve ruiters en het wordt de laatste tijd ook een soort van 'rage' om met sporen te gaan rijden. Eentje is ermee begonnen om een gegronde reden, andere zijn gevolgd om maar te volgen. Als ik vroeg naar de reden van het spoorgebruik kwam er geen zinnig antwoord op.. ik heb het proberen af te raden, maar helaas.. verder zijn het wel topmensen die hun paarden goed verzorgen,
Maar dat spoorgebruik is me toch een raadsel en compleet overbodig.

Juist. Jij snapt waar het om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:52

Volgens mij zijn sporen een vrij normaal deel van de ruiteruitrusting en kun je die dingen ook niet gebruiken, al heb je ze om.
Ik snap niet waar je je druk om maakt en waarom je je zo denigrerend uitlaat over recreatieruiters en B-ruiters.

Als je mij vraagt waarom ik met mijn sporen om buitenrij krijg je ook een antwoord waar JIJ waarschijnlijk niets mee kunt. Maar ja, daarom draag IK ze ook en niet jij. Ennnnnnn zou je je af kunnen vragen wie JIJ nu eigenlijk bent om anderen ze grof te bekritiseren.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:53

Sonja schreef:
Volgens mij zijn sporen een vrij normaal deel van de ruiteruitrusting en kun je die dingen ook niet gebruiken, al heb je ze om.
Ik snap niet waar je je druk om maakt en waarom je je zo denigrerend uitlaat over recreatieruiters en B-ruiters.

Als je mij vraagt waarom ik met mijn sporen om buitenrij krijg je ook een antwoord waar JIJ waarschijnlijk niets mee kunt. Maar ja, daarom draag IK ze ook en niet jij. Ennnnnnn zou je je af kunnen vragen wie JIJ nu eigenlijk bent om anderen ze grof te bekritiseren.

.....offffff jij moet even het topic goed doorlezen ;)

birdie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:54

Ik snap het punt TS erg goed, je ziet zoveel mensen onnodig met sporen rijden tegenwoordig. Ik rijd nu ongeveer 11 jaar en heb nog nooit met sporen gereden, ik ga er ook niet aan beginnen, er zijn ook andere manieren om je paard om je paard verfijnd aan de hulpen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:54

Maar WIE bepaalt wat "onnodig" is???

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:00

laat mensen toch zelf beslissen wat ze goed vinden.
Tja de een maakt een drukte om een spoortje terwijl ze zelf ook vast zat paardonvriendelijke dingen doen. Houd jij je paard echt paardvriendelijk en dan ook echt paardvriendelijk? In sociale kudde? overbelasting nooit aan de orde? Alles perfect passend en zacht bit / bitloos?

Ik heb meer onbegrip voor alle mensen die paarden zoveel opsluiten! vol stoppen met brokjes...alleen in zo'n stal van 3 bij 3.....dan die B ruiter met spoor.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:12

MarloesRixt schreef:
Ik rijd soms ook met sporen, maar niet omdat het paard zonder niet voorwaarts is. Puur om de hulpen te verduidelijken, bijvoorbeeld bij het wijken of het SB en dus niet om het paard 'aan te trappen'.
Het valt me inderdaad wel op hoeveel (vooral jonge) meisjes er meteen al met sporen rijden.... en vooral omdat de beenligging nog helemaal niet rustig en beheerst is. Erg jammer. Toch heb ik er met buitenritten minder moeite mee, omdat je dan toch net iets meer aan kan geven in soms 'spannende' situaties.

Ik ben zelf 13 en rijd een pony bij waarbij je maar iets je beenligging hoeft te veranderen en ze loopt wel, dus heb geleerd om mn benen stil te houden. Nu rijd ik nog een pony bij waarbij ik af en toe met sporen op rijd, omdat hij dan makkelijker nagevelijk loopt. En ik gebruik ze ook amper, alleen als het nodig is, klein tikje met mn spoortje en loopt al nagevelijk.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:44

jeetje ik vind het echt ergerlijk worden de aanvallende manier waarop de TS reageert en ga toch echt even temmen. Het is de bedoeling dat hier een discussie kan worden gehouden en niet zo hard mogelijk onderbouwd roepen dat je een punt wil maken. Open staan voor andere meningen en daarop reageren ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:47

sorry hoor? maar je kunt sporen vergelijken met een zweep. Zolang ze het maar goed
gebruiken is er toch helemaal niets aan de hand? ik had trouwens in de B ook zo nu en
dan een spoortje om, niet om mijn beautje lek te prikken, maar om mijn hulpen te vervijnen
zodat het er nog gemakkelijker uitziet voor de jury. En ik ben nog maar net 15, nou en?
Er zijn genoeg volwassenen die sporen misbruiken, misschien nog wel meer ook.

Ik zie het probleem niet, mits het goed gebruikt word, geld ook voor de zweep. ;)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:50

Sporen kan je niet vergelijken met zweep vind ik :n

helemaal niet omdat tegenwoordig inderdaad iedereen maar te pas en te onpas sporen gebruikt bij luie pony's of omdat ze 'toevallig toch nog om hun laarzen zitten' of omdat het mooi staat of weet ik wel niet wat.

Veel ruiters zitten constant met hun spoor te prikken, resultaat; een op het been afgestompte pony.
Met zweep heb je dat toch echt veel minder snel!