Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:45

maar in openbare trainingen word wel vaker ingespeeld op publiek, dat vind ik niet verrassend eigenlijk.

Zit een van de boktmeisjes met die cremello niet op de Franse school?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:53

Citaat:
ullaatje schreef:
maar in openbare trainingen word wel vaker ingespeeld op publiek, dat vind ik niet verrassend eigenlijk.

Precies,toch denk ik dat dat in Wenen minder het geval is.Er is nogal een cultuurverschil tussen beide landen , wat ongetwijfeld tot uiting komt in zowel training als demo's

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:12

ik heb het vergelijk alleen uit 'tweedehand', omdat een vriendin van mij daar heeft gewerkt (Jerez).

het aanleren van de piaffe vanuit het achterwaarts dat doen zij zeker zo. dan krijg je in feite een piaffe die niet voorwaarts gericht is en weliswaar heel snel resultaat geeft, want je leert het het paard op de plaats aan, terwijl in de Franse en Duitse klassieke school piaffe vanuit het voorwaartse wordt aangeleerd, waardoor deze altijd iets naar voren wordt uitgevoerd en het heel lang duurt voordat een paard werkelijk op de plaats kan piafferen in een mooie gedragen langzame piaffe.

Je ziet ook vaak dat de piaffe en passage in de Iberische school veel eerder 'stampwerk' worden en overhaast worden uitgevoerd.

Het werk aan de hand en aan de lange lijnen is ook totaal verschillend. Je kunt bij Richard Hinrichs en Alphons Dietz (boek) zien dat er in de Iberische school andere invloeden aan het werk zijn geweest. Zij maken gebruik van andere soorten oefeningen en optomingen en 'katrollen' bij het werk aan de lange lijnen. Er wordt ook melding gemaakt van de 'Spaanse ruiter', een mechanisch trainingsmiddel waar Steinbrecht een gigantische hekel aan had.

verder 'de geit op de bergtop' oefening is ook Baucher. Nuno Oliveira had ook Baucheristische opvattingen.

Ik weet echter niet in hoeverre Jerez op Baucher gebaseerd is, dit zijn gewoon dingen die ik de afgelopen jaren heb gezien en geleerd.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:16

Wat is "de spaanse ruiter" Quadripes?
Ken het alleen als oorlogstuig

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:21

http://www.cynthiahodges.com/dressage/p ... xcerpt.pdf - Louis Seeger in een open brief aan de mensen die Baucheristische opvattingen hebben en waarom dat zo slecht is voor de paarden. Cynthia Hodges heeft dit vertaald en gepubliceerd, omdat het op de hedendaagse wedstrijdsport van toepassing is (LDR-systeem). Ik kwam het zo juist tegen. Ik heb het boek besteld :D

Seeger spreekt hier over de ronde circuspistes en de beperktheid van de dressuuropleiding die daarvoor nodig is... is het niet zo, dat ze nu ook in de dressuur aan 'redondo' wedstrijden willen gaan doen?

De Spaanse ruiter is een mechanisch trainingsmiddel. Ik kan er zo gauw niet iets van op terugvinden op internet, maar in het boek van Dietz staat er in elk geval een plaatje van. Ik zal eens kijken of ik daar iets mee kan doen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 08:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:25

Ik ga ook weer meelezen.
Ingrid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:30

Spanischem Reiter:

Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:32

Jemig, dat ziet er onvriendelijk uit %)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:47

Het is eigenlijk een hulpstuk om teugeldruk meer op de plaats van de ruiter te geven lijkt mij zo, of loopt de lijn via het bit naar de sp. ruiter door naar de staart?.

Beetje zwaarder en langer en je hebt een dummie voor een ruiter :D

Nou ja, ik zie er geen voordeel in tenopzichte van een bijzet. Bijzet ben ik trouwens geen fan van want ik vind dat je het paard zo vast zet Werk dan liever met de dubbele longe.

IKben er geen fan van, ik weet dat het wel gebruikt wordt zeker in wenen. Ze zullen daar wel deskundig genoeg voor zijn.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:48

ullaatje schreef:

piepenfiets schreef:
Precies,toch denk ik dat dat in Wenen minder het geval is.Er is nogal een cultuurverschil tussen beide landen , wat ongetwijfeld tot uiting komt in zowel training als demo's

Dat heeft er zeker mee te maken. Er moet toch geld in het laatje komen. In Jerez speelt men toch meer in op de toerist als bezoeker die de tricks wil zien dan de paardenliefhebber die wat op wil steken van zo'n training. Lees bijvoorbeeld maar eens de recensies van bezoekers die de School in Wenen hebben bezocht http://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserRe ... ienna.html Wenen gaat daar dus duidelijk niet op in.

Een kijkje in de echte keuken daarvoor moet je denk ik echt intern een opleiding volgen wil je een oordeel kunnen geven. Tijdens de shows kreeg ik wel een heel ander beeld, maar ook hier duidelijk het cultuurverschil waarneembaar. Dat moet je aanspreken.

quadripes schreef:
...verder 'de geit op de bergtop' oefening is ook Baucher. Nuno Oliveira had ook Baucheristische opvattingen.

Ik weet echter niet in hoeverre Jerez op Baucher gebaseerd is, dit zijn gewoon dingen die ik de afgelopen jaren heb gezien en geleerd.

Veel Baucheristische invloeden idd. zie hieronder ook 'geit op de bergtop' bij 0:40

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:48

Professor schreef:
Spanischem Reiter:

Afbeelding

Rollkür avant-la-lettre

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:59

MoniqueB schreef:
[Veel Baucheristische invloeden idd. zie hieronder ook 'geit op de bergtop' bij 0:40

[<object width="480" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sTxx7-V6hOA?version=3&amp;hl=nl_NL"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/sTxx7-V6hOA?version=3&amp;hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="390" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Dat begint ook aardig met hang en sjorren zeg :oo

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:59

mensen zien vaak alleen het beeld dat een paard maakt en dan baseren ze zich daarop 'het ziet er zo of zo uit'. in feite moet je je zelf baseren op wat het doet met een paard en of het een paard daadwerkelijk beter maakt of niet. Dus je zult moeten studeren, lezen, leren van werkelijke meesters. Die kunnen namelijk alles uitleggen en hebben overal een verklaring voor of een antwoord op. En dan een werkelijke uitleg, niet een halve waarheid of een snedige opmerking. Die mensen kunnen dingen aan zien komen aan de hand van hoe een paard zich gedraagt of wat iemand beschrijft over wat er gebeurt in de training. Dat zijn mensen die werkelijk inzicht hebben in hoe een paard beweegt en hoe zo'n paard psychologisch in elkaar steekt.

Helaas doen veel mensen daarnaast op de paardenrug 'wat goed voelt' zonder dat ze ooit het juiste hebben gevoeld. Dat speelt ook nog eens mee.

ik heb het filmpje van Jerez uitgezet... die man zouden ze van zijn paard moeten trekken. De werkwilligheid van de Iberische paarden wordt maar weer eens getoond. Een Lipizzaner (die gebruikt worden in Wenen) zou dit echt niet pikken.

Ik blijf het zeggen: dressuur gaat niet om de oefeningen. Het is veel dieper, veel groter.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:02

filmpje vind ik absoluut niet prettig ogen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:03

Hij kan zo met die cowbow mee! :')
Wie kan het hardste rukken met één hand! :r

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:14

quadripes schreef:
...
ik heb het filmpje van Jerez uitgezet... die man zouden ze van zijn paard moeten trekken. De werkwilligheid van de Iberische paarden wordt maar weer eens getoond. Een Lipizzaner zou dit echt niet pikken.

Ik blijf het zeggen: dressuur gaat niet om de oefeningen. Het is veel dieper, veel groter.

Dat dus. Ik moet zeggen dat ik hier wel van schrik. Hier is toch niks klassieks aan?

En volgens mij heb ik een kleinere uitvoering van een Lipi wat dat betreft, die zou dit ook echt niet pikken.

Instructie heb ik nu elke week (is duur, maar anders wordt het niks met me/ons), en ik kan hier en daar eens mee gaan kijken met anderen (zodat ik niets hoef te doen, want alleen kijken heb ik het dan druk genoeg mee).

Ik probeer ondertussen om het juiste gevoel te ontwikkelen, en om sneller te zijn. Valt nog niet mee moet ik zeggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:18

Mijn ervaringen in jerez zijn anders door de jaren heen.
nu was dit altijd wel onder begeleiding van Rafael, dus wie weet hadden de leerlingen zich wel inhielden.
Net als in nederland, heb je goede en slechte ruiters
evenals in wenen.

http://www.youtube.com/watch?v=fulsS7cz ... re=related

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:21

Vind allebei de filmpjes niets.2e filmpje ook zo kort in hals

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:24

nombrado schreef:
nu was dit altijd wel onder begeleiding van Rafael, dus wie weet hadden de leerlingen zich wel inhielden.
evenals in wenen.

Hebben ze de staart eraf gehaald zodat het zwiepen niet zo op zou vallen?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:24

Ik had gehoopt dat met de komst van Jean Bemelmans daar wat meer verandering in zou komen. Ik weet niet of dat nog zo is, maar een aantal ruiters van de school in Jerez zaten/zitten ook in het nationale team.

Toch kom je dan dit weer tegen. Ik vind het zo jammer dat er dan muziek achter wordt geplaatst. Ik zou zo graag het commentaar van Bemelmans horen of hij dit nou goed- of afkeurt. Ik probeer dan echt het nut van zo'n oefening te zien, maar wat ik steeds zie is dat als er aan de binnenteugel wordt gesjort, het binnenachterbeen niet meer meekomt. Wat voor nut heeft het dan? Om over de zit maar helemaal te zwijgen ;(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:25

Professor schreef:
nombrado schreef:
Het is jammer dat de focus nu teveel op het handgebruik ligt en is ook in mijn idee geen klassieke benadering.
de focus ligt op de achterhand van het paard , juist in klassiek. als het daar voor elkaar is, heb je weinig met je handen te doen en zijn de paarden op zit te verzamelen en vooruit te rijden.
ga eerst als ruiter eens voelen of het paard juist zijn achterhand gebruikt en wanneer het paard meer gedragen gaat lopen.

Het topic heet:Klassieke rijkunst [deel 2]
En een halve ophouding indien u goed gelezen heeft begint met het aktiveren van de achterhand.
En zonder zit, been en hand is er geen halve ophouding.
Wanneer u eens wilt ophouden dit nog weer eens te verkondigen op dit topic.
Wanneer u dat wel wilt dan graag met foto´s filmpjes zoals u rijdt alleen op zit zonder handen zonder been.

Blijft de vraag of ruiters zoals nombrado, het daadwerkelijke rijden betreffende dit topic wel degelijk geleerd hebben te begrijpen?
Professor zoals u vast al had begrepen had ik mijn reactie ter stimulatie geschreven ten behoeve van de halve en gehele ophouding. Mocht mijn reactie verkeerd zijn over doen komen, mijn excuses.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:25

Zooist schreef:
nombrado schreef:
evenals in wenen.

Hebben ze de staart eraf gehaald zodat het zwiepen niet zo op zou vallen?

:D
Ik vind vooral de eerste ruiter niets :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:29

MoniqueB schreef:
Ik had gehoopt dat met de komst van Jean Bemelmans daar wat meer verandering in zou komen. Ik weet niet of dat nog zo is, maar een aantal ruiters van de school in Jerez zaten/zitten ook in het nationale team.

Toch kom je dan dit weer tegen. Ik vind het zo jammer dat er dan muziek achter wordt geplaatst. Ik zou zo graag het commentaar van Bemelmans horen of hij dit nou goed- of afkeurt. Ik probeer dan echt het nut van zo'n oefening te zien, maar wat ik steeds zie is dat als er aan de binnenteugel wordt gesjort, het binnenachterbeen niet meer meekomt. Wat voor nut heeft het dan? Om over de zit maar helemaal te zwijgen ;(

<object width="480" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qxexYlh4-9U?version=3&amp;hl=nl_NL"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qxexYlh4-9U?version=3&amp;hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="390" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Ik snap deze ook niet hoor. Snap vooral niet dat die gast het zo lamg uit houdt op dat zadel %)
Nu ben ik geen vent maar het lijkt me totaal niet prettig zo %)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:29

@MoniqueB: volgens mij is Jean Bemelmans niet de meest zachtzinnige trainer...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:31

En daarom plaatste ik de vraag, omdat ik het wel gezien heb, beide trainingen Jerez en Wien.
In Wenen is de Morgen training gewoon het losrijden van de paarden, geen show heel nuchter, en tricky doen ze niet.