LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:42

FEI praat absoluut SJ niet na, er zijn veel meer 'belangrijke' ruiters die hier zeker wat in te zeggen hebben.
Ik vind het persoonlijk erg raar dat veel mensen beweren dat het dezelfde 'houding' is (LDR en Rollkur).
Hoe naïef ben je als je (zoals men hier zegt de FEI) zegt: Rollkur verboden, LDR toegestaan. Dit moet op wedstrijd gecontroleerd worden/in de gaten gehouden worden door stewards, MAAR stiekem is LDR en Rollkur hetzelfde (zegt men hier), dus staan die stewards gewoon voor jan l*l..... :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:53

Juist Jan met de korte achternaam.
Net zo als J met de langere voornaam.
Maar de commercie die wint het altijd, en dat is SJ er zijn veel te veel mensen die afhankelijke van hem zijn.
Zo heeft Nederland er ook voor gezorgd dat de Schaukel uit de GP speciaal gehaald is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:15

Professor schreef:
Zo heeft Nederland er ook voor gezorgd dat de Schaukel uit de GP speciaal gehaald is.

Wat een hufters :( :+

Moll schreef:
als je wint heb je vrienden, rije dik, dikke vrienden.......................

Niet in Nederland hoor... Nederland is in tegenstelling tot bijvoorbeeld amerikanen 'underdog-publiek' In Nederland heb je als je wint/je hoofd boven het maaiveld uitsteekt of anderzins opvalt al snel een grote schare criticasters. 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...' is het nederlandse motto.

In Amerika zeggen ze 'the second place is the first loser'. In Nederland vinden ze de verliezers vooral altijd heel zielig, miskend, benadeeld etc.

sporter schreef:
Maar het gewoon eens zouden laten zien. Misschien zou er dan eens wat veranderen.

Kunnen ze niet... Als 'men' het beter had gekunt dan hadden ze dat wel gedaan. Wat geeft meer voldoening dan 'de vijand' zijn plaats te wijzen? Liefst voor een groot publiek? If you got it, flaunt it!

Moll schreef:
zijn er genoeg hoor die dit uit dragen en promoten, met name ik de KR zijn er grote namen die dit doen, en bewust er voor kiezen het GP circus te laten voor wat het is,

Ze komen gewoon niet meer aan bod in het GP circus. Dan is het goed je beperkingen te kennen. Maar om dan af te geven op ruiters die dat niveau wel aankunnen; dat is een beetje kinderachtig...

Moll schreef:
en dan zijn er ook een aantal ruiters die wel wedstrijd rijden, maar van uit het oogpunt van de klassieke dressuur, en ook zo naar een proef kijken, en niet over de rug van het paard willen winnen, omdat dat het belangrijkste zou zijn.

Ja, dat is natuurlijk ook een manier om tegenvallende resultaten te verklaren ;)

Paardentango schreef:
De meeste zorgen maak ik me over de mensen die niet nadenken en dingen toepassen die ze niet begrijpen. Het nadoen geeft veel meer ellende dan iets toepassen met een specifieke reden. De laatste kennen ook hun grenzen drommels goed, de eersten doen klakkelooos iets na.

Precies... En die kunnen ook zonder dat ze LDR imiteren hun paard een hoop schade toebrengen.

colette_007 schreef:
Hoe naïef ben je als je (zoals men hier zegt de FEI) zegt: Rollkur verboden, LDR toegestaan. Dit moet op wedstrijd gecontroleerd worden/in de gaten gehouden worden door stewards, MAAR stiekem is LDR en Rollkur hetzelfde (zegt men hier), dus staan die stewards gewoon voor jan l*l.....

Dat is onzin. Het zelfde gaat toch op voor het gebruik van een zweep? Daar zit toch ook een grijs gebied tussen wanneer die wel en niet overmatig wordt toegepast? En een zweep is tijdens het losrijden gewoon toegestaan. Aan de stewards te beoordelen, de grens te stellen wanneer het zweepgebruik uit de hand loopt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:29

Citaat:
Dat is onzin. Het zelfde gaat toch op voor het gebruik van een zweep? Daar zit toch ook een grijs gebied tussen wanneer die wel en niet overmatig wordt toegepast? En een zweep is tijdens het losrijden gewoon toegestaan. Aan de stewards te beoordelen, de grens te stellen wanneer het zweepgebruik uit de hand loopt.

Juist dat grijs word toch aangeroerd dat is toch dat verschrikkelijke gebied, bij het rijden heeft men geen grijs dat is zwart of dat is wit, geen Black Magic.
En dat wordt op de pranger gesteld, niet de LDR in zijn voorwaarts neerwaarts en rond, maar dat enger worden dat grijze gebied.
En liever dood dan tweede dat kennen wij in Nederland net zo als de Amis, daar zit werkelijk geen verschil meer in.
En een Amerikaner is zeker wat betreft Hyperflexie (het woord dat SJ benut en niet Rollkür (Duits)) zeer consequent daar hebben zij zich over geuit en zijn er tegen.
Wat nu de F.E.I. dus de aangesloten landen hebben afgestemd is een tussen ding, niet nee en niet ja, en dat bewijst dat politiek dus een belangrijke vorm aanneemt in de organisatie.
En Nederland is wel een klein land maar de FEI is ook geen grote organisatie, wanneer men dat vergelijkt met andere sporten.
En Nederland maakt geld in de paardensport dus vooral voor het grote publiek door de show, en dat trekt mensen en dat gaat dan weer ten koste van het eerlijke rijden en africhting van het paard, maar dat is niet erg hoofdzaak men verdient eraan zowel aan aanzien als geld. Wielrennen is niet anders dat is een sport ten koste van de coureurs maar dat vind schijnbaar niemand erg het is nl een spektakel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:52

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... f=2&t=3175

Zou deze combinatie ook Rollkur of LDR gebruiken in zijn training? Erg onrustig in de aanleuning lijkt mij in stap en draf, maar mogelijk ook door slapte van het paard? Ik zou de mening van de Professor wel graag willen horen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:04

vur schreef:

Zou deze combinatie ook Rollkur of LDR gebruiken in zijn training? Erg onrustig in de aanleuning lijkt mij in stap en draf, maar mogelijk ook door slapte van het paard? Ik zou de mening van de Professor wel graag willen horen.

Was na twee minuten kijken het al beu, dat is geen fijn rijden achter foei, de combinatie kent geen verzameling bovendien Falsche Knick, achter geen Passage het paard is met de spronggewrichten steeds achter het lichaam, ik zou zo´n ruiter van zijn paard sleuren.
Dat is LDR afgereden het paard kauwt niet, gewoon :r

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:54

Professor schreef:
vur schreef:

Was na twee minuten kijken het al beu, dat is geen fijn rijden achter foei, de combinatie kent geen verzameling bovendien Falsche Knick, achter geen Passage het paard is met de spronggewrichten steeds achter het lichaam, ik zou zo´n ruiter van zijn paard sleuren.
Dat is LDR afgereden het paard kauwt niet, gewoon :r

Inderdaad, een zeer slechte LDR/Hyperflexie-performance! Dat heb je goed gezien, Vur. Ik sluit me graag aan bij Professor's commentaar.
De Passage is "spastisch", als een beer die op hete kolen danst! De takt was door de gehele proef NIET te vinden.
De achterhand vér achter de massa in de uitgestrekte draf! Géén verzameling! Niet halthouden, in het begin niet en aan het eind niet. Daaraan kun je ook zien dat dit paard op spanning en kracht is gereden. Ook Salinero had daar altijd "problemen" mee!
Typisch "modern gereden" paard. Triest, zéér triest voor de paardensport. Ik was gewoon blij dat de proef afgelopen was.
Volgens mij is hij -net als bijv. Anky- ook iemand die ooít klassiek heeft gereden. Nu achterover hangend, benen ver naar voren stekend... Vreselijk om naar te kijken!
Onbegrijpelijk dat men dít wil zien...!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:20

Citaat:
Inderdaad, een zeer slechte LDR/Hyperflexie-performance! Dat heb je goed gezien, Vur. Ik sluit me graag aan bij Professor's commentaar.
De Passage is "spastisch", als een beer die op hete kolen danst! De takt was door de gehele proef NIET te vinden.
De achterhand vér achter de massa in de uitgestrekte draf! Géén verzameling! Niet halthouden, in het begin niet en aan het eind niet. Daaraan kun je ook zien dat dit paard op spanning en kracht is gereden. Ook Salinero had daar altijd "problemen" mee!
Typisch "modern gereden" paard. Triest, zéér triest voor de paardensport. Ik was gewoon blij dat de proef afgelopen was.
Volgens mij is hij -net als bijv. Anky- ook iemand die ooít klassiek heeft gereden. Nu achterover hangend, benen ver naar voren stekend... Vreselijk om naar te kijken!
Onbegrijpelijk dat men dít wil zien...!

Bedankt murphy voor de uitleg, had er geen puf meer toe, omdat ik deze beelden verfoei.
Wanneer men het paard al ziet bewegen voordat hij in de ring gaat dan weet men al eigenlijk alles.

Moll

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:33

ik heb er maar 1 woord voor, BAHHH

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:44

Ja, dat dacht ik dus ook. Ik vond het niet mooi om naar te kijken en dacht, arm paard. Dit terwijl ik sommige modern geschoolde paarden best aardig vind om naar te kijken. Maar ik vond dit wel een erg mislukte poging. Lijkt ook of het paard overnomen is, wordt. Oftewel, te jong en onervaren nog. Jammer hoor. Zo houdt LDR wel een slechte naam en ik weet niet eens of hij zo rijdt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:11

vur schreef:
Ja, dat dacht ik dus ook. Ik vond het niet mooi om naar te kijken en dacht, arm paard. Dit terwijl ik sommige modern geschoolde paarden best aardig vind om naar te kijken. Maar ik vond dit wel een erg mislukte poging. Lijkt ook of het paard overnomen is, wordt. Oftewel, te jong en onervaren nog. Jammer hoor. Zo houdt LDR wel een slechte naam en ik weet niet eens of hij zo rijdt.

Hyperflexie/Rollkur of het tegenwoordige LDR ÍS niet op een eerlijke correcte manier te rijden.
Wél kun je goed worden in het verbloemen/"glad strijken" van de spanning en de kracht die hierbij gepaard gaan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:06

Welk resultaat willen zij, die deze manier van rijden aanhangen, bereiken? En waarom op deze manier?
Op deze manier omdat dit een ogenschijnlijk SNEL resultaat geeft. Waarom snel? Omdat zo de portemonnee, juíst op dit niveau (!) snel gevuld wordt.
De paarden zijn ook snel "op", er staat echter weer zoveel nieuwe "aanwas"" te wachten, zodat het allemaal lekker "doorloopt"! Dát is de maatschappij van nu: snel, want tijd is geld.
Vroeger bracht het géén rijkdom (denk maar eens aan dat spreekwoord), daarom was deze sport alleen voor de elite weggelegd, hetgeen misschien voor het paard beter was, daar geef ik Jasmijn ook gelijk in.
Vroeger probeerde je elk jaar een beetje beter te worden, meer tot de perfectie te komen.
Was vroeger alles beter?
Nee, maar wel waar het 't welzijn van de paarden betrof, alleen al vanwege de trainingsmethode.
Natuurlijk worden de hedendaagse toppaarden TOP verzorgd, maar als het dan op dierenwelzijn komt, wordt de trainingsmethode van nu NIET meegenomen en dan vind ik een vergelijk met een pony op een "achteraf veldje" (wat natuurlijk wáár is) géén vergelijk!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:19

Overigens Jasmijn..., een Schaukel is NÍET uit te voeren op de LDR/Hyperflexie-manier...
Dus waarom is deze eruit gehaald...?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:32

murphy102 schreef:

Ik denk dat niemand dit graag ziet. ik vraag mij dan ook af wat deze combi gecoord heeft (ik heb trouwens niet de hele proef bekeken...) Maar ik vind het wel wat voorbarig geconcludeerd dat dit een 'LDR combinatie' is zonder verdere achtergronden te kennen...

vur schreef:
Lijkt ook of het paard overnomen is, wordt. Oftewel, te jong en onervaren nog. Jammer hoor. Zo houdt LDR wel een slechte naam en ik weet niet eens of hij zo rijdt.

Daar vind ik het ook op lijken... Maar nogmaals; ik vindt de LDR relatie wat voorbarig getrokken. Er zijn ook 'klassieke' combi's die slechte proeven neerzetten, maar om dat te zeggen: zie je wel dat is slecht. Dat slaat ook nergens op. Deze ruiter reed volgens mij ook met Blue Horse Matine? Die schimmelmerrie die er ook zo'n typische manier van bewegen op nahield? Daar is heel veel discussie over geweest (en terecht)

Op voorpagina nieuws staat trouwens dat Anky Salinero weer gestart heeft. Ruim 77%. Zij geeft aan dat zij niet op gaat voor selecties van kampioenschappen, maar gewoon nog wat wedstrijden met hem wil rijden voor het plezier en omdat hij nog topfit is. Op het soort wedstrijden waar zij hem nu uitbrengt hoef je zeker niet te rekenen op prijzengeld, daar moet geld bij. En als het dan alleen gaat om de roem/eer... Dat paard heeft 2 OS medailles gewonnen, dat valt toch niet meer te overtreffen? Feitelijk loopt ze nu alleen nog maar het risico minder te scoren. Maar kennelijk maakt haar dat niet uit en wil ze gewoon plezier hebben met hem? En met zo'n staat van dienst heeft zij niemand toch ook nog maar iets te bewijzen? Sorry, hoor... Maar ik vind dat wel een beetje in schril contrast staan met het beeld dat jullie van de top schetsen. Ik lees altijd al haar colomns en interviews en ik herken haar totaal niet in dat beeld.

Dat neemt niet weg dat ik denk dat alles rozengeur en paardenwelzijn is in de top. Ik denk dat je dat per geval moet bekijken. Zo'n combi als uit het filmpje; dat vind ik ook niet mooi. Maar om dan alles over een kam te scheren....

murphy102 schreef:
Overigens Jasmijn..., een Schaukel is NÍET uit te voeren op de LDR/Hyperflexie-manier...

Ik zie paarden die LDR getraind (schijnen) te worden (want ja, wat je er over weet is ook maar een momentopname en van horen zeggen... Ik zie nooit dagelijke trainingen of zo) worden toch niet met de kin op de borst voorgesteld in de proef? Dan lopen ze gewoon in de oprichting. Dus als ze zoveel controle over het paardenlijf hebben dat ze dat zo kunnen regelen, waarom zouden ze dan geen schaukel uit kunnen voeren?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:40

Jasmijn, je herként het LDR/Hyperflexie gereden paard...!

Zij kúnnen geen Schaukel rijden omdat zij "ánders" rijden, zij werken "aan de voorkant".
Inderdaad hebben zij controle en oprichting in de proef, nl. ABSOLUTE controle en dito oprichting. We hebben het er al vaker over gehad. Dit komt tot stand in de training door dwang , door aan de voorkant te werken. Bij de absolute oprichting is de 3e en 4e halswervel "geknikt", de zgn "Valse knik", daarom ook áchter de loodlijn, ipv de nek, die het hoogste punt moet zijn waardoor de neus vóór de loodlijn komt en een achterbeen wél kan ondertreden. Dáárom kan in de LDR de achterhand niet ondertreden (kijk maar naar álle filmpjes, dus ook van Totilas: géén achterbeen onder de massa, dit is m.n. in de uitgestrekte draf zeer goed waarneembaar!).
Zelfs in de uitgestrekte draf blijft deze oprichting "Absoluut" in de LDR, verandert niet van positie, terwijl het frame verlengt moet worden om de uitgestrekte gang überhaupt mógelijk te maken! Dit in tegenstelling tot de klassieke wijze. Daarom spreken we klassiek van relatieve oprichting, deze verandert steeds afhankelijk van wat men vraagt: verzameling of verruiming.
Wat er mist in de LDR om een Schaukel te kunnen rijden is het gehele proces dat ontstaat als gevolg van het van áchteren naar vóren werken, dus vanuit het Skala (klassiek).
Er is geen juiste gewichtsverdeling, dus geen verzameling, dus geen ondertredend achterbeen, dus geen nek als hoogste punt, dus geen correcte aanleuning (is ook een "typisch" probleem daar), dus ook geen TAKT, geen lichtheid ... en dus kan zo'n paard ook niet DURCHLÄSSIG zijn: alle hulpen ONTSPANNEN door laten komen van achteren naar voren en weer terug naar achteren!
...En daaróm kan een LDR/Hyperflexie gereden paard dus ook geen Schaukel uitvoeren...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:33

murphy102 schreef:
Inderdaad hebben zij controle en oprichting in de proef, nl. ABSOLUTE controle en dito oprichting.

Als je absolute controle hebt dan moet je je paard alles kunnen laten doen, dus ook een schaukel. Ik vind je beargumentatie zwak en je kunt het ook niet toetsen, want het onderdeel is uit de proeven. Ik vind je theorie dat dat er uit is gehaald omdat 'LDR-ruiters' dat niet zouden kunnen een beetje paranoide en overkomen en vergezocht.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:38

controle is iets anders dan een goed gereden paard dat van achter naar voren beweegt en oefeningen kan uitvoeren zoals het hoort, Jasmijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:52

jasmijn78 schreef:
murphy102 schreef:
Inderdaad hebben zij controle en oprichting in de proef, nl. ABSOLUTE controle en dito oprichting.

Als je absolute controle hebt dan moet je je paard alles kunnen laten doen, dus ook een schaukel. Ik vind je beargumentatie zwak en je kunt het ook niet toetsen, want het onderdeel is uit de proeven. Ik vind je theorie dat dat er uit is gehaald omdat 'LDR-ruiters' dat niet zouden kunnen een beetje paranoide en overkomen en vergezocht.

Dat mag jij vinden.
Als jij de rijtechniek BEGRIJPT, zou jij dit niet schrijven.
Dan begrijp jij ook zéker niet het verschil tussen de absolute en de relatieve oprichting.
Ik heb niet geschreven "het is eruit gehaald omdat LDR-ruiters dat niet kunnen".
Het is een conclusie die ik verbind aan de macht die sommige personen hebben om hun invloed uit te kunnen oefenen.
En dat zul jij ook wel bestrijden, nou, prima, wij weten dat wij het op dit punt nooit eens zullen worden.

Is het niemand trouwens opgevallen hoeveel topics er over dít onderwerp gaan, of hieraan gerelateerd zijn...?
Kennelijk is er een grote behoefte om duidelijkheid te krijgen over "deze zaken", want "Hoe kan het dan toch dat men er wel mee scoort, met deze trainingsmethode?".
Ook daar is al veel over gezegd en geschreven.
Het enige wat ik daar nog over wil zeggen is dat het "de wens" is van o.m. de KNHS en de huidige bondscoach om de dressuur "dichter bij het publiek te krijgen" (en ook daar zit weer een commerciële gedachte achter...)
Is dat nodig dan??
Ja, getuige het gegeven dat er zeer weinig dressuursport op de televisie is, omdat "de leek het saai vindt".
En "het ziet er allemaal het zelfde uit", immers...
Wat kan dat inzicht veranderen???
...Spektakel..., veel voorbeengewapper (typisch gevolg van LDR/Hyperflexie) en andere "extremen"...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:59

murphy102 schreef:
Het is een conclusie die ik verbind aan de macht die sommige personen hebben om hun invloed uit te kunnen oefenen.

Ik vind dat dus een paranoide en vergezochte verklaring... En daar over zullen we het inderdaad niet eens worden.

murphy102 schreef:
Is het niemand trouwens opgevallen hoeveel topics er over dít onderwerp gaan, of hieraan gerelateerd zijn...?

Misschien ligt hierin de verklaring?

Een Totilas die met ‘te veel beats per minute loopt’, een Scandic met zijn tong over het bit of een Sisther de Jeu die op haar lip bijt. In alle gevallen reageert de ‘publieke opinie’ dusdanig dat mijn maag ervan omdraait.

Nog geen twee maanden geleden was Patrik Kittel met Watermill Scandic HBC de hoofdact tijdens een zondagmiddagclinic op ons dressuurconcours. Van heinde en verre kwam men naar ons concoursterrein om ‘die Zweed met die KWPN-hengst’ te komen bekijken. Iedereen, zowel leek als niet-leek, was onder de indruk van deze combinatie.

Met veel gevoel stelde Kittel zijn vos voor. Zonder enige vorm van druk presenteerde Scandic zich en de band tussen de twee was op elk moment voelbaar. Het is niet voor niets dat Kittel ‘zijn’ hengst omschrijft als ‘mijn vriend’.

Omdat Scandic na de Europese kampioenschappen in Windsor –waar hij zich zeer verdienstelijk liet zien – genoot van een welverdiende vakantie, besloot Kittel het niet te gek te maken tijdens zijn bezoek aan ons evenement. Als organisatie leek het ons prachtig dat Kittel een kür op muziek zou rijden, maar de ruiter hield het bij een clinic over zijn manier van rijden en zijn training.

Aanspanningsmomenten, die er bij Scandic uitzagen als hier-draai-ik-mijn-hand-niet-voor-om, werden afgewisseld door lekker een rondje ontspannen stappen. Kittel liet in zijn clinic steeds heel duidelijk naar voren komen dat het belonen van een paard en het goede afsluiten van een trainingsrit bijzonder hoog bij hem in het vaandel staan.

Nu, twee maanden later, zijn Kittel en Scandic hét onderwerp van gesprek in de paardenwereld. Op een internetfilmpje is namelijk een training van het tweetal te zien waarin de hengst zijn tong over het bit gooit, waarna deze blauw kleurt.

Natuurlijk is dat niet goed. Wat ik echter niet begrijp is dat iedereen Patrik Kittel naar aanleiding van dit fragment veroordeelt en hem zo ongeveer aan de schandpaal nagelt. Het is gemakkelijk om kritiek te hebben op iemand anders, maar of het altijd eerlijk is? Ja, hoge bomen vangen veel wind en nee, ik keur een tong buitenboord niet goed. Toch vind ik het jammer dat het negatieve altijd de boventoon lijkt te moeten voeren.

Een tijdje geleden stond ik langs een willekeurige losrijring tijdens een willekeurige landelijke wedstrijd te kijken naar trotse opa’s en oma’s langs de kant, schreeuwende ouders en heel veel fanatieke kinderen op hun paarden. In de menigte zag ik her en der een gelukkig ogend paard. Mijn beeld werd vertroebeld door slecht passende zadels, ‘in de krul getrokken’ hoofden en methodes van rijden waar ik het nut niet van inzag. Jammer genoeg stond daar niemand met een cameraatje langs de kant om te filmen. Een filmpje van willekeurige mensen op een landelijk, boerenwedstrijdje is natuurlijk lang niet zo interessant.

Natuurlijk ligt de focus op onze top; dat is inherent aan de status van topruiters. Maar ik denk dat iedere topruiter ook op een topmanier voor zijn paarden zorgt. Ik denk niet dat zij het welzijn van hun paarden op wat voor manier dan ook in gevaar brengen. Een gelukkig paard is voor hen namelijk ook de basis voor een goed resultaat!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:00

_/-\o_

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:21

Maar hoe komen die kinderen aan die slechte rijstijl etc?
Slechte instructie, het idee dat je puntjes het hoogste goed zijn, rijden voor het plaatje geinspireerd door,
het paard zien als het huidige vehikel om winst te rijden totdat een hoger niveau of een goede prijs langskomen. Waar komt dat uit voort?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:27

piepenfiets schreef:
Maar hoe komen die kinderen aan die slechte rijstijl etc?
Slechte instructie, het idee dat je puntjes het hoogste goed zijn, rijden voor het plaatje geinspireerd door,
het paard zien als het huidige vehikel om winst te rijden totdat een hoger niveau of een goede prijs langskomen. Waar komt dat uit voort?

Je kan die oorzaak en verantwoordelijkheid niet enkel en alleen bij de top neerleggen. Dat er slecht gereden wordt in de basis is van alle tijden. Dat heeft mede te maken met het feit dat het 'basis'sport is en dus grotendeeld wordt beoefend door amateurs, beginnelingen. Mensen die aan het begin staat van hun paardencarriere. Dus dat je daan onkunde en onwetendhed tegenkomt lijkt mij vrij logisch. Je moet bij voetbal ook geen F-jes gaan vergelijken met eredivisie. Bij eredivisie staan de ouders ook niet meer onzin schreeuwend langs de kant. Dat er wat schort aan de opleidingsstructeur voor juryleden en instructeurs, daar zijn we het denk ik wel over eens. Anderzijds moet je mensen ook hun leerproces gunnen en niet op alle slakken zout gaan leggen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:47

ik ben een totale dressuursport, rijmanieren - leek, maar ben wel geïntresseerd in deze discussie.
Kan iemand mij eens een ruiter laten zien die op dit moment op hoog niveau rijdt op de klassieke manier? Is deze er wel?
Wat is het zichtbare verschil tussen een klassiek geschoold paard en een LDR-paard? Het filmpje op deze pagina heb ik bekeken en ik zie idd dat het paard zichzelf niet draagt en bijna geen achterbeen gebruikt... niemand hier wil zulke combinaties zien. Maar er wordt aangehaald dat Totilas dat ook heeft en daar hoor ik toch bijna niemand een slecht woord over zeggen...

Ik rij springpaarden en ik rij ze altijd los op de manier, laag en rond dit is mij zo geleerd om de rugspieren op te rekken en te stretchen ... de voorwaarts neerwaarts manier... is dit dan slecht?

Val me aub niet aan, ik wil bijleren en zou graag eens een echt verschil in de rijstijlen klassiek en LDR zien adhv een filmpje ofzo...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:50

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:55

heb even snel door het filmpje gerold, vanavond bekijk ik het helemaal. Paard loopt idd mooi van achter naar voren, zet zijn achterbeen mooi onderin. Wat me ook opviel is dat de ruiter mooi recht zit en zijn been een stukje achter de singel zit... zoals ik het op mijn springstal nu nog krijg aangeleerd. De ruiter uit het filmpje hier iets vroeger op de pagina zit naar achter en zijn been is aan de singel... is dit typisch voor LDR ruiters?
Over het feit dat alle jeugd op een slechte manier wordt opgeleid met als enkel doel punten pakken dat vind ik niet waar, als je ziet dat op mijn uberhaupt "springstal" al zo op de klassieke houding wordt gehamerd kan ik me niet voorstellen dat in dressuurstallen daar niet meer wordt op gewerkt... of ben ik nu hardop aan het dromen?