Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:49

Dan ben ik zelf niet een beginner met een groen paard :+ ..
Maar ik vind het persoonlijk niet verstandig om een beginner met een groen paard te matchen.
Omdat de ruiter zelf dan nog heel veel moet leren, zelf waarschijnlijk nog niet zo stevig in het zadel zit en nog wat moet wennen aan het rijden. De hulpen nog niet zo goed kent, ect.
Dan vraag ik me af, hoe kun je iets overbrengen als je zelf nog niet zo goed weet hoe het moet.
Het paard heeft steun nodig aan de ruiter, zie even mijn paard als voorbeeld, hij is ook een groentje, heb hem zelf ingereden en doorgereden. Je maakt als beginnend ruiter sneller een fout wat niet goed is voor een paard dan een gevorderdere ruiter. Lijkt mij dan.

Daarnaast heb je dat het paardje nog in de pubertijd komt, (mijn is er nu in, heel leuk :') ) en je hebt de natuurlijke scheefheid.
Om eerlijk te zijn zie ik niet zo snel een beginnend ruiter de natuurlijke scheefheid van een jong paard oplossen. (En ja uiteraard kunnen sommige gevorderde ruiters dat ook niet..)

En er zullen vast wel mensen zijn die het wel kunnen als beginnend ruiter, maar ik persoonlijk zou het nooit aanraden.
Zet het paardje nog even lekker in de wei ofzo en begin er later zelf aan, denk dat dat beter afloopt *D

Anoniem

Re: Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:00

ik had toen ik dit paard kocht 3 a 4 jaar ervaring, altijd met brave paard/pony

ik gin naar hem kijken en kreeg als antwoord (ik vroeg hoe hij reed): hij kent basis dressuur, is super braaf met het rijden en blablabla.... oke, hij mocht 2 weken bij mij op proef komen... paar dagen rust gegeven, dan even gelongeerd (wat al niet goed ging maar ik dacht: dat zal door het wennen komen) en er op... nee hoor paad was niet opgeleerd

Anoniem

Re: Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 05:46

Dat snap ik dus niet, je gaat toch gelijk proefrijden als je een paard gaat bekijken, tenzij het paard niet ingereden is idd...... Dan kom je daar toch achter?

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 05:58

hoi hoi,

ik ben begonnen met een pony /3 die alleen voor de kar kon, dus niet helemaal groen, en ik kon ook nog helemaal niet rijden.
hij was erg eigenwijs, en had een ongelofelijk een eigen willetje!
ik vind het geen aanrader! :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 05:59

eigelijk weet je al dat alle mensen zouden zeggen niet doen.
zelf heb ik ook een groen paard... ik rij wel een paar jaar maar kan niet zeggen dat ik een super amazone ben.
ben nu zelf met het longeren bezig en krijg ook naaste hulp.
maar voor het zadelmak maken komt er iemand langs dat gaan we met ze 2tjes doen. daarbij gaat zij er dan op.

maar jah bij mijn was het eigeiljk niet gepland om zo jong paard te kopen. maar kende haar al als veulen en de klik die zal er al.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:01

Laat ik even beginnen met het feit dat ik niet het hele topic gelezen hebt ;-) Dus mijn excuus als ik iets zeg wat al reeds besproken is.

Ik heb geen goede ervaringen met een groen paard en dito ruiter. Dit ging om een jong meisje dat nog geen drie maanden reedt en een paard dat met drie jaar net een maand onder het zadel was. Wellicht hielp het Jazz karakter van deze ruin ook niet ;-)
Het meisje begon enthousiast met haar paardje. Het paardje nam de benen met het meisje, was de dominante van de twee. Hij was haar gewoonweg de baas.
Na maanden aanmodderen was het resultaat alsvolgt: een meisje dat zo doodsbang geworden was dat ze op geen enkel paard meer durfde te stappen. En een paard dat volledig verknipt was en niet eens meer knap aan de longe liep en een ieder die het waagde op zijn rug te stappen als een volwaardig torpedo afvuurde. Hij was zo scheef als een hoepel en kon totaal niet op zijn eigen benen lopen met gewicht op zijn rug. Hij had geen stuur, geen rem en slechts 1 versnelling: HEEEUULLL HARD.
Het dier is uiteindelijk een dik half jaar terug het land op gegaan en ze zijn opnieuwe begonnen met hem. Hij maakt het nu goed en loopt M2 momenteel. Het meisje is daarna nooit meer op een paard gestapt...