Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:45

Nee dat zei je niet, je zei dat de eerste combinatie het beste uit zou pakken, en de eerste combinatie die je beschrijft is een ongetalenteerd paard met een getalenteerde ruiter. Maar we zijn het blijkbaar toch eens!

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:56

Dat zei ik dus net ook al,,, bedoelde ik over die begeleiding.
En ik sta nog steeds achter het eerste koppel;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:02

Dan moet je nog eens goed je post nalezen, want dan zeg je twee keer iets anders.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:05

je hebt beide talent nodig en er moet een klink zijn tussen paard en ruiter ;)

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:23

Ik denk dat het ook in het paard, maar ook in de ruiter moet zitten. Een getalenteerde ruiter kan al het talent uit een paard halen, maar met een getalenteerd paard kan een getalenteerde ruiter ook veel laten zien. Dus beide.

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:39

Nee of je begrijpt me verkeerd of je hebt het zelf niet goed gelezen. Maar laten we hierover op houden want dit gaat nergens meer over.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:28

Na het topic doorgelezen te hebben, ben ik benieuwd wat jullie precies onder talent verstaan (en dan heb ik het over de ruiter). Wanneer is een ruiter getalenteerd? Is diegene dat als ie binnen een jaar het paard van B naar Z2 kan rijden? Of is diegene het die lang over een klasse doet maar wel veel feeling heeft?

Dat is een vraagstuk waar ik al een tijd nieuwsgierig naar ben, wat de medemens hiervan denkt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:01

een ruiter met talent, is iemand die een paard kan aanvoelen, kan comminiceren met het paard. En dat dan met veel verschillende soorten paarden.
Deze ruiter kan een jong paard opleiden, een verreden paard goed rijden en een goed gereden narijden.
Dat betekend vaak dat zo'n ruiter het paard (indien het paard er klaar voor is) snel naar een hoger niveau kan rijden.
Om een ervaren goed gereden paard naar een hoger niveau te rijden hoef je (meestal) geen toptalent te zijn.

Een talent is dus een ruiter met feeling

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:04

Nies_ schreef:
Newtotilas schreef:
Je kan nog o'zo goede sportpony kopen, maar als je zelf niet 'kan' rijden.. dan houd het op.
Ik denk dat het talent van beide moet komen..

In de lagere klasses kun je dan nog wel een heel stuk meeliften op het talent van je paard/pony, maar daarna zal er idd ook en stuk van je eigen talent aan te pas moeten komen.

Overigens heb je niets aan talent als het niet juist getraind wordt.

Mee eens!
En het talent moet zekers van beide komen!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:09

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een getalenteerde pown heb. Maar als je aan hem niks vraagt , doet hij ook écht niks _O-
als ik een hulp verkeerd geef , dan snapt hij het niet dus doet hij het niet.

Ik heb veel van Ollie geleerd , maar ook hij heeft van mij geleerd. :j

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 01:18

schoentje schreef:
een ruiter met talent, is iemand die een paard kan aanvoelen, kan comminiceren met het paard. En dat dan met veel verschillende soorten paarden.
Deze ruiter kan een jong paard opleiden, een verreden paard goed rijden en een goed gereden narijden.
Dat betekend vaak dat zo'n ruiter het paard (indien het paard er klaar voor is) snel naar een hoger niveau kan rijden.
Om een ervaren goed gereden paard naar een hoger niveau te rijden hoef je (meestal) geen toptalent te zijn.

Ben het er niet helemaal mee eens. Om te laten zien waarom niet helemaal ga ik mijn verhaal vertellen. Zoals velen ben ik met manege paarden begonnen en na enkele jaren pas op mijn eigen paard. Mijn paard was anti dressuur maar pro springen. Met maar 3 lessen ben ik toch een paar keer 2de geweest op jumpings...
Dit paard, weges omstandigheden, heb ik 15 jaar moeten missen en ondertussen ook niet meer gereden was het alsof het gisteren was toen ik hem terug bereed ondanks al die jaren. Zijn laatste jaar (mijne kampioen _/-\o_ op 33) kon ik niet meer met hem rijden en had ik ondertussen een merrie gekocht die dressuur en springen kon. Spijtig genoeg heb ik haar maar 9 maanden gehad maar , om het zo te zeggen, was ik precies terug een beginneling. De merrie die ik nu heb kan veel meer dan de 2 vorige maar nu kan ik mijn stijgbeugels niet altijd op z'n plaats houden terwijl ik met mijn 1ste paard ging springen tot 1,20m, zonder zadel rijden stilstaan vanuit galop... Mijn conclusie hieruit is dat mijn 1ste paard veel talent had in springen en ik niet en dat mijn paard dat ik nu heb, mij alles aan het aanleren is. (buiten mijn lesgever)

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 05:34

een ruiter die met gevoel en verstand rijdt , een leuke pony of paard wat ook berijdt is om iets voor de ruiter te gaan doen , wederzijds respect van ruiter en paard goeie instructie , liefde dat vormt samen een leuke combinatie

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:33

kalama schreef:
schoentje schreef:

Ben het er niet helemaal mee eens. Om te laten zien waarom niet helemaal ga ik mijn verhaal vertellen. Zoals velen ben ik met manege paarden begonnen en na enkele jaren pas op mijn eigen paard. Mijn paard was anti dressuur maar pro springen. Met maar 3 lessen ben ik toch een paar keer 2de geweest op jumpings...
Dit paard, weges omstandigheden, heb ik 15 jaar moeten missen en ondertussen ook niet meer gereden was het alsof het gisteren was toen ik hem terug bereed ondanks al die jaren. Zijn laatste jaar (mijne kampioen _/-\o_ op 33) kon ik niet meer met hem rijden en had ik ondertussen een merrie gekocht die dressuur en springen kon. Spijtig genoeg heb ik haar maar 9 maanden gehad maar , om het zo te zeggen, was ik precies terug een beginneling. De merrie die ik nu heb kan veel meer dan de 2 vorige maar nu kan ik mijn stijgbeugels niet altijd op z'n plaats houden terwijl ik met mijn 1ste paard ging springen tot 1,20m, zonder zadel rijden stilstaan vanuit galop... Mijn conclusie hieruit is dat mijn 1ste paard veel talent had in springen en ik niet en dat mijn paard dat ik nu heb, mij alles aan het aanleren is. (buiten mijn lesgever)

ik berijp niet helemaal waarmee je het dan niet met me eens bent. In m'n laatstezin schrijf ik ook dat je niet altijd een toptalent hoeft te zijn om een ervaren paard naar een hoger niveau te rijden. Dat heb jij dus in de praktijk ervaren.
Maar een talentvolle ruiter moet ook een ervaren paard na kunnen rijden, dus niet alleen een jong paard dat nog helemaal naar deze ruiter z'n rijden te kneden is.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:39

Zet een beginner op mijn Z paard en je ziet niet meer wat voor kwaliteiten ze heeft,wat je ziet is dat ze de ruiter helpt in evenwicht te blijven en haar best doet de beginner te helpen door voorzichtig te zijn.
Zet een goede ruiter op een niet zo'n talentvol paard en sta je versteld wat er nog uit zo'n dier te halen valt en hoe hij verandert.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:55

Paddenpad schreef:
Zet een beginner op mijn Z paard en je ziet niet meer wat voor kwaliteiten ze heeft,wat je ziet is dat ze de ruiter helpt in evenwicht te blijven en haar best doet de beginner te helpen door voorzichtig te zijn.
Zet een goede ruiter op een niet zo'n talentvol paard en sta je versteld wat er nog uit zo'n dier te halen valt en hoe hij verandert.

ik zeg toch dat je niet ALTIJD een toptalent hoeft te zijn. Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke. ;) Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal. Elke amateur moet zo met een van m'n paarden weg kunnen rijden.
Maar vaak is het niet zo moeilijk om een paard naar 't M of Z te rijden als het paard al meer gelopen heeft, mits de ruiter correct rijd natuurlijk.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:00

schoentje schreef:
Paddenpad schreef:

ik zeg toch dat je niet ALTIJD een toptalent hoeft te zijn. Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke. ;) Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal. Elke amateur moet zo met een van m'n paarden weg kunnen rijden.
Maar vaak is het niet zo moeilijk om een paard naar 't M of Z te rijden als het paard al meer gelopen heeft, mits de ruiter correct rijd natuurlijk.

@schoentje ik heb niet eens gelezen wat je geschreven hebt,reageer alleen op beginpost TS.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:29

oke, excuus ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:51

whoehoe, ik meende dat het toch nog altijd om de combinatie ging..
De ene keer heb je een goede ruiter op een minder goed paard, die zal het niet redden tot de top sport, maar Z1 moet toch zeker lukken op een gezond paard.

De andere keer heb je een mindere ruiter op een top paard, met goede begeleiding kan deze het ook ver schoppen in de sport... paard kan misschien meer, maar soms blijft hier de ruiter toch in gebreke...

Dan heb je natuurlijk ook nog de goede ruiter met een super paard.. die schieten door de klasses heen en kom je daarna vooral in de hogere sport tegen.

En natuurlijk heb je de mindere ruiter met een minder goed paard, vaak scheiden hun wegen al gauw, of gaan ze andere leuke dingen doen ipv dressuren...

Misschien allemaal een beetje kort door de bocht, maar gauw gezien denk ik dat het zo een beetje is...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:53

Achja waarschijnlijk wanneer ik Adelinde op mijn knollie zet die ik van het niks naar het Z gereden heb op dit moment,zal ik me ook wel drie keer achter mijn oren moeten krabben en denken,zo wat kan mijn knol lekker lopen en wat heb ik nog een hoop werk te doen om haar ook zo voor elkaar te krijgen! :o

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:44

In de combinatie, want ook al laat je een ander getalenteerde ruiter het paard rijden en het klikt niet dan komt ook het talent van het paard er niet meer uit.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:03

ik denk in combinatie van.
Een ruiter met veel ruitergevoel kan het onderste uit de kan halen van een minder talentvol paard/pony
Een ruiter met ruitergevoel en een talentvol paard/pony heb je al gauw een sterke combinatie.
maar als je een minder talentvolle ruiter bent met een supergoed paard, het paard kan niet alles alleen doen en zullen ze op een geven moment vast lopen.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:06

Ik ben er wel mee eens maar je moet dan wel de goede hulpen geven *D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:48

Oneens. Al is de pony nog zo getalenteerd, als er iemand op gaat zitten die er niets uit kan halen, heb je nog niks aan het talent. Andersom wel. Een getalenteerde ruiter of amazone kan met ieder paard, met hard werken, wat bereiken. Maar als jij een getalenteerde springpony hebt, daar is nooit veel mee gedaan en je laat er iemand met weinig ervaring/talent op rijden, denk ik niet dat je er veel uit gaat krijgen. Ik heb ooit meegedaan aan een talentenjacht en toen reed ik ook tegen een meisje waarvan haar paard al onder meerdere ruiters Z was geweest, die ook talent had om hoger te komen, maar als je dat niet vertelt was zou je dat ook echt niet zeggen. Ze reed wel goed, daar niet van, maar in mijn ogen had ze niet genoeg talent om veel uit dat paard te krijgen (niet dat ik zo getalenteerd ben)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:24

Ik heb als B ruiter ooit op een voormalig Grand Prix paard gereden, dat ging voor geen ene meter omdat er veel teveel knopjes op zaten. Paard had dus duidelijk wel het talent maar als ik er mee gestart zou zijn had ik echt niet zo ineens naar het Z toe kunnen rijden. Ons eigen paard heeft Z gestart (springen en dressuur) maar ik kom zelf nog niet verder als L niveau met hem ondanks dat we echt een goede klik hebben samen en ik hem door en door ken. Ik ben gewoon geen Anky.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:07

Niet mee eens.

Een getalenteerd(e) pony/paard helpt wel mee. Maar succes kun je niet kopen! Ik ken ook een pony die onder zijn vorige
amazone meerdere malen Nederlands Kampioen geworden is in de hogere klasses en de nieuwe amazone is blij als ze hem
de bak doorkrijgt.
Ik denk dat er zoiezo een klik moet zijn en het van beide kanten moet komen.