Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nies_ schreef:Newtotilas schreef:Je kan nog o'zo goede sportpony kopen, maar als je zelf niet 'kan' rijden.. dan houd het op.
Ik denk dat het talent van beide moet komen..
In de lagere klasses kun je dan nog wel een heel stuk meeliften op het talent van je paard/pony, maar daarna zal er idd ook en stuk van je eigen talent aan te pas moeten komen.
Overigens heb je niets aan talent als het niet juist getraind wordt.
schoentje schreef:een ruiter met talent, is iemand die een paard kan aanvoelen, kan comminiceren met het paard. En dat dan met veel verschillende soorten paarden.
Deze ruiter kan een jong paard opleiden, een verreden paard goed rijden en een goed gereden narijden.
Dat betekend vaak dat zo'n ruiter het paard (indien het paard er klaar voor is) snel naar een hoger niveau kan rijden.
Om een ervaren goed gereden paard naar een hoger niveau te rijden hoef je (meestal) geen toptalent te zijn.
Een talent is dus een ruiter met feeling
op 33) kon ik niet meer met hem rijden en had ik ondertussen een merrie gekocht die dressuur en springen kon. Spijtig genoeg heb ik haar maar 9 maanden gehad maar , om het zo te zeggen, was ik precies terug een beginneling. De merrie die ik nu heb kan veel meer dan de 2 vorige maar nu kan ik mijn stijgbeugels niet altijd op z'n plaats houden terwijl ik met mijn 1ste paard ging springen tot 1,20m, zonder zadel rijden stilstaan vanuit galop... Mijn conclusie hieruit is dat mijn 1ste paard veel talent had in springen en ik niet en dat mijn paard dat ik nu heb, mij alles aan het aanleren is. (buiten mijn lesgever) kalama schreef:schoentje schreef:een ruiter met talent, is iemand die een paard kan aanvoelen, kan comminiceren met het paard. En dat dan met veel verschillende soorten paarden.
Deze ruiter kan een jong paard opleiden, een verreden paard goed rijden en een goed gereden narijden.
Dat betekend vaak dat zo'n ruiter het paard (indien het paard er klaar voor is) snel naar een hoger niveau kan rijden.
Om een ervaren goed gereden paard naar een hoger niveau te rijden hoef je (meestal) geen toptalent te zijn.
Een talent is dus een ruiter met feeling
Ben het er niet helemaal mee eens. Om te laten zien waarom niet helemaal ga ik mijn verhaal vertellen. Zoals velen ben ik met manege paarden begonnen en na enkele jaren pas op mijn eigen paard. Mijn paard was anti dressuur maar pro springen. Met maar 3 lessen ben ik toch een paar keer 2de geweest op jumpings...
Dit paard, weges omstandigheden, heb ik 15 jaar moeten missen en ondertussen ook niet meer gereden was het alsof het gisteren was toen ik hem terug bereed ondanks al die jaren. Zijn laatste jaar (mijne kampioenop 33) kon ik niet meer met hem rijden en had ik ondertussen een merrie gekocht die dressuur en springen kon. Spijtig genoeg heb ik haar maar 9 maanden gehad maar , om het zo te zeggen, was ik precies terug een beginneling. De merrie die ik nu heb kan veel meer dan de 2 vorige maar nu kan ik mijn stijgbeugels niet altijd op z'n plaats houden terwijl ik met mijn 1ste paard ging springen tot 1,20m, zonder zadel rijden stilstaan vanuit galop... Mijn conclusie hieruit is dat mijn 1ste paard veel talent had in springen en ik niet en dat mijn paard dat ik nu heb, mij alles aan het aanleren is. (buiten mijn lesgever)
Paddenpad schreef:Zet een beginner op mijn Z paard en je ziet niet meer wat voor kwaliteiten ze heeft,wat je ziet is dat ze de ruiter helpt in evenwicht te blijven en haar best doet de beginner te helpen door voorzichtig te zijn.
Zet een goede ruiter op een niet zo'n talentvol paard en sta je versteld wat er nog uit zo'n dier te halen valt en hoe hij verandert.
Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal. Elke amateur moet zo met een van m'n paarden weg kunnen rijden.schoentje schreef:Paddenpad schreef:Zet een beginner op mijn Z paard en je ziet niet meer wat voor kwaliteiten ze heeft,wat je ziet is dat ze de ruiter helpt in evenwicht te blijven en haar best doet de beginner te helpen door voorzichtig te zijn.
Zet een goede ruiter op een niet zo'n talentvol paard en sta je versteld wat er nog uit zo'n dier te halen valt en hoe hij verandert.
ik zeg toch dat je niet ALTIJD een toptalent hoeft te zijn. Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke.Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal. Elke amateur moet zo met een van m'n paarden weg kunnen rijden.
Maar vaak is het niet zo moeilijk om een paard naar 't M of Z te rijden als het paard al meer gelopen heeft, mits de ruiter correct rijd natuurlijk.