Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:35

In eerste instantie, niks.
Niks is totdat ze zelf aangeeft dat ze het eng vind.
Afhankelijk van de veiligheid zal ik zoeken naar een plek waar ik haar op een veilige afstand kan laten kijken naar wat er nu werkelijk voorbij komt.
Waarna ze meestal tot de conclusie komt, dat het eigenlijk niet eng was :+

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:31

nou mijn pony is zoiezo al een beetje zenuwachtig voor een buitenrid, we gaan meestal met zn 6e of meer.
iedereen is dan braaf aan het stappen en mijn pony is dan aan het huppelen en snelle kleine pasjes aan het zetten. :P
als hij dan iets engs ziet, moet je gewoon diep zitten en doen alsof er niets aan de hand is. dat werkt bij mij iniedergeval.
dan negeert hij dat ''enge'' ding ook.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:37

Ik blijf zelf eigenlijk altijd rustig, maar hij vind niet zo heel veel eng.
Als hij iets eng vind loopt hij na wat been er toch heel stoer langs.

Heel zelden raakt hij echter ineens in "blinde paniek", en dan zit er meestal niet zoveel meer op.
Laatst nog op de terugweg, toen wist hij niet meer waar hij moest blijven (er kwam een bolderkar met twee kleine, zingende meisjes langs... :+ ). Hij is dan echter al in paniek voor je zelf hebt gezien, waar hij denkt dat het gevaar vandaan komt. Mijn reactie is voor loslaten en been, zodat hij enigzins dezelfde positie behoudt (en niet links of rechts of in zn achteruit gaat). Hij ging deze keer in zn achteruit, en toen hij tegen een heg aankwam met zn kont, waren de meisjes eigenlijk al weg.
Dan stapt hij ook weer gewoon weg. Je voelt wel dat hij volschiet met angst.. Alles is dan gespannen.
Maar praten doe ik op zo'n moment niet. Want ik ben met hem een keer onderuit gegaan op het asfalt, dus kan beter niets zeggen, en gewoon rijden :D

Avantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:16

Wij hebben schriktraining gedaan bij mijn ouder verzorgpaard, met een zeiltje over zijn rug, overal rustig aan laten wennen, geluiden, vlaggen etc. (dit paard was echt, echt, echt heel bang). Dit vraagt wel timing, maar voor de rest.. Ik rijd momenteel op een manege, als er balffende honden voorbij komen (of in de verte aan komen hollen), laat ik hem naar links of rechts kijken, zodat hij ze minder opmerkt (en of op kan reageren). Ik houd de teugels iets korter, maar niet zo kort en houd er wel een ontspannende toon in :).

EDIT: En idderdaad, rustig tegen het paard praten.. lieve woordjes en iets naar achteren gaan zitten, zodat als hij er van door gaat, je hem makkelijker terug kan nemen :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:44

Op het moment rijd ik alleen in de bak, maar daar komt ook het een en het ander langs: vrachtwagens, trailers en vandaag ook iets waarvan ik vermoed dat ze iets met de wei gingen doen. Was giga en hoorde het van verre aankomen. Ben toen achterin de bak gebleven, zoveel mogelijk aandacht van paard opgeëist door aan het werk te zetten en tegelijk met 1 hand het riempje op het zadel vastgehouden. Want ik rijd dit paard al langer en de vraag was niet of, maar wanneer en hoe heftig ze erop ging reageren. Was achteraf maar goed dat ik met 1 hand dat riempje vasthad :+

daNiielle_

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:29

Ik doe niets.
Mijn paard geeft aan dat er waarschijnlijk iets engs vind, ga ik dat gedrag belonen (geruststellen), dan bevestig ik alleen maar dat er iets engs in.
Hij moet juist weten dat het niet eng is.

Mocht de stress bij mijn paard echt teveel dan probeer ik hem met mijn stem gerust te stellen, maar niets te veranderen in mijn houding omdat je dan misschien in een 'stress houding' kan gaan zitten.

Oh en heb 1 paard waar ik optochten ed. mee loop, als die iets eng vind word ik toch een beetje boos.
9 van de 10 keer is het ook weer een soort grapje van haar, en met een boze 'doe normaal', loopt mevrouw gewoon overal langs. :)

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:15

Je moet altijd zélf rustig en ontspannen blijven.
Als er iets engs staat, zou ik er heen gaan met je paard om te laten zien dat het niet eng is.

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:00

altijd zelf rustig blijven

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:40

Negeren. Zelf ontspannen blijven zitten en meebewegen.

Ligt er verder een beetje aan hoe 'eng' het is... Indien nodig geef ik langere teugel en laat ik paardje het zelf een beetje uitzoeken (snuffelen, kijken). Mijn ervaring is dat paarden drukker/paniekeriger worden wanneer ze kort gehouden worden. Ondanks lange teugel wel voorkom ik natuurlijk wel dat er omgedraaid of gerend gaat worden. :+

Variaton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:47

Ik blijf altijd ontspannen zitten, laat niks merken en negeer wat eraan kom en als ik voel dat mijn paard gespannen word praat ik tegen hem en is er niet zoveel aan de hand, hooguit een klein sprongetje opzij maar verder blijft hij netjes bij me.

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:33

Op de manege hebben we geen buitenritten, omdat het te gevaarlijk is.
Maar als we in de buitenbak rijden en er komt een traktor ofzo langs dan ga ik meestal rustig draven of stappen ofzo.
Hangt eigenlijk een beetje van het paard af.
Bij sommige paarden is het stress en bij anderen oh, wat leuk. (:

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:00

Zo normaal mogelijk proberen doen & rustig blijven (:

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:35

Paard om mijn binnenbeen buigen zodat de aandacht bij mij blijft. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:37

Negeren, eventueel even stelling naar de andere kant vragen.
Ik heb ik het verleden mijn paard in zijn achteruit langs hele enge dingen moeten sturen, maar nu loopt hij overal langs.

DaniciaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:11

rustig blijven
niet sterk worden
blijven praten
en kijken wat er gebeurt
ze zal er aan moeten wennen

straffen doe ik niet als ze heel gek gaat doen, dan raakt ze in paniek, gewoon kalmeren en rustig blijven werkt eigenlijk wel het beste

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:57

Pas had ik met de sulky een "eng" frame van een aanhanger langs de weg staan en er kwam een vrachtwagen ons tegemoed. Eerst wat streng toegesproken, maar meneer ging haast aan de andere kant van de weg lopen... dus even aangetikt met de zweep en hij was weer met 4 pootjes op deze aarde :D en het engs was weer verledentijd.

laurachanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:54

gewoon doen alsof het er niet is en dan reageert hij niet of wel dat zie je dan wel :o

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:48

Als het kan loop ik een dam in. als dat niet kan sta ik even stil ( als dat hem niet zenuwachtiger maakt)
En anders gewoon de berm in en tegen hem praten. Maar meestal met vrachtwagens/grote (maïs)trekkers probeer ik toch echt wel even een dam in te lopen

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:43

Mette schreef:
geerke schreef:
ik doe alsof ik gek ben en er niets aan de hand is...verander niets aan mijn houding,teugels,ga niet 'rustig maar braaf' roepen.
Maar hou wel goed in mijn hoofd wat er kan gebeuren,zijn we er eenmaal voorbij beloon ik hem.

Inderdaad, ik was ook altijd bezig met "hooooo maar rustig braaaaf" en op een gegeven moment kwamen we nergens meer :+
Dus toen ben ik maar gaan doen alsof er niks aan de hand is. Als jij gaat zitten stressen bevestig je alleen maar het gevoel van je pony. Je pony vindt iets eng, en jij bent een beetje bang voor de gevolgen dus ga jij je druk maken, maar je pony weet niet waarom. Hij denkt dat jij het ook eng vindt, dus dan is het ineens dubbel zo eng geworden :wow:

Helemaal mee eens ik blijf ook gewoon doen alsof er niks aan de hand is, hou altijd de teugels een beetje langer en ga gewoon ontspannen zitten!
(Gelukkig is ze wel goed verkeersmak alleen als ze zelf wat fris is zou ze ergens van kunnen 'schrikken' verder vind ze alles leuk!)

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:06

Niets :) Ik doe net alsof er niets is en rij gewooon door. Als ik merk dat me pony het oook gemerkt heeft, heeft en het eng vindt, ga ik even stil staan of ik stap af . :) Maaar mn pony is ECHT 300 % Verkeeersmak dus die zal denk k noooit iets eng vinden :P

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:24

Ik doe ook niets, ik stap gewoon door met d'r en als ze het echt eng vind, stel ik haar gerust door zachtjes tegen haar te praten en te aaien etc.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:56

Als er een brede berm naast de weg is, blijf ik er gewoon opzitten. Anders stap ik er af en ga ik er naast staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 01:11

vandaag nog iets 'engs' tegengekomen: een vuilniszak.... hij wilde echt niet voorbij he, aansporen, tikje met teugel,... niks hielp, dan maar even afgestapt

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:34

Gewoon verder rijden. Maar ik let wel altijd op dat als er prikkeldraad langs zit, dan wacht ik wel eventjes. Want ik moet niet hebben dat wij met z'n tweeën in het prikkeldraad komen. Als ik weet dat ze het eng vinden dan rijd ik altijd gewoon door. Ik heb ooit gehoord dat dat het beste is, dan dat je helemaal stil gaat staan en gaat wachten tot dat het voorbij komt. Want dan zijn ze er op bereid dat er iets aan komt wat ze eng vinden..

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:46

Nou vandaag was er een eng iets in de pist... --'
Er zijn 3 ingangen en 1 ingang lach het poortje op de grond.
Verschrikkelijk eng volgens mijn paard!
Niet naartoe willen en naar omhoog springen en weg galoperen.
Paar keer in een volte voorbij de ingang gereden.
Was nog steeds eng maar minder.
Uiteindelijk gewoon verder gereden en bezig gehouden en dan passeerde ik weer aan die ingang en was het niet meer zo eng meer.
Wou er wel niet vlak langs maar hij schoot teminste niet meer weg en reed er nog normaal langs.