Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:26

Mooie fotos danielle!!
Jij zit mooi met je hakken uitgedrukt (prima houding wat mij betreft..)
Heb je ook een foto waarin het paard lang en laag over de rug komt? als je het paard dan vervolgens in de hand ging stellen wat deed je dan als hij weer sterk dreigde te worden, terug naar lang en laag? hoe lang heeft dat geduurd?

daNiielle_

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:38

Ja heb ik wel een foto van, maar die moet ik eens zoeken.

Als ze weer sterk werd ging ik zwaarder zitten, been eraan en wat sluiten.

Het was bij mij vooral het probleem dat mijn paard super looplustig is en ik teveel focuste op het rustig houden. Ongemerkt gebeurde dat steeds meer met mijn hand. En begon ze daardoor haar rug weg te drukken.
Ben toen begonnen bij mezelf; stille houding en vriendelijke hand.
Mijn paard moest van mij eerst vooral 1 tempo lopen, zelf zoeken naar mijn hand. Op het moment dat ze goed tegen mijn hand 'aan liep'. Probeerde ik met mijn hand iets meer te sluiten en voorwaarts te houden met mijn been.
Na een tijdje is het zo gelukt om haar fijn voorwaarts en gedragen te laten lopen. :)
Als ze gaat hangen probeer ik te spelen met mijn handen en benen eraan.

Duurde niet zo lang, een maand ongeveer. Heb wel een paard dat graag voor je wil werken dus misschien dat het daarom voor mijn gevoel redelijk snel ging.

En ik merk trouwens ook dat mijn paard hangerig wordt of soms haar rug weg gaat duwen uit verveling. Moet haar echt bezig houden met oefeningen en niet alleen concentreren op het netjes lopen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:43

Hier de foto;
klik

Thuis train ik haar dan nog met het neusje wat meer erbij.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:14

Citaat:
En ik merk trouwens ook dat mijn paard hangerig wordt of soms haar rug weg gaat duwen uit verveling. Moet haar echt bezig houden met oefeningen en niet alleen concentreren op het netjes lopen.

Ohhhh....ik herken dit zo!! die van mij heeft ook een enorme looplust en doet pas echt z,n best als het moeilijk wordt, probeer hem lang en laag op zijn eigen benen te laten lopen maar dat wil niet zeggen dat hij op z,n eigen benen loopt en gedragen, hij zoekt mijn hand als een vijfde been (wel zo makkelijk voor hem!). Maar ook daar in die lage lijnen is hij nog geneigt mijn hand vast te pakken. Af en toe rijdt ik hem op stang en trens...dan laat hij het wel want de druk van de stang kiest hij niet (ben benieuwd wat happy er van vind dat ik hem soms met stang en trens rijdt????) mijn paard is de stang en trens wel gewent en ook ik, dan krijg ik hem er lekker onder en ben het gedonder met het duwen helemaal kwijt!. Het is niet de oplossing hoor maar merk wel dat ik hem er veel fijner aan heb de volgende dag op een trensje.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:21

Ik denk dat je paard makkelijk je hand pakt omdat je niet "stil" genoeg bent met de hand. Je stoort zelf in de balans van jullie beide. Het rijden met stang en trens kan er wel voor zorgen dat hij er wel voor oppast je hand te pakken, maar hoe rechtvaardig is dat? Ik denk dat het een schijnoplossing is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:27

Heb zelf een tijd met passoa bit gereden, leek een goede oplossing.
Maar na een tijd gaat het echt van kwaad naar erger hoor.. Tenzij je hem goed gebruikt natuurlijk.
Op een moment had ik zelfs de slof erbij, maar dat is geen oplossing. Mijn probleem lag duidelijk in de basis en bij mezelf.. Niet bij mijn paard.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:17

HappyH schreef:
Ik denk dat je paard makkelijk je hand pakt omdat je niet "stil" genoeg bent met de hand. Je stoort zelf in de balans van jullie beide. Het rijden met stang en trens kan er wel voor zorgen dat hij er wel voor oppast je hand te pakken, maar hoe rechtvaardig is dat? Ik denk dat het een schijnoplossing is.

Ik vraag me af of het een kwestie is van een onrustige hand of dat het meer de gewoonte is van het paard (wat niet door mij is opgeleid), hij blijft van de stang af (die hangt er eigenlijk meer in een boogje bij dan dat ik hem daar aan op pak). Het paard is veel op stang en trens gereden (ik denk eenmaal in het z dat het gewone bit achterwegen is gelaten).
Zoals hier eerder omschreven... lang, laag en over de rug gaat prima maar hangt bij het oppakken en dan komen de problemen. Ik rijdt af en toe op stang en trens omdat ik hem op dat moment beter aan alle oefeningen kan zetten (dan gebruikt hij die spieren nog eens zoals hij het voorheen gewent was) en gebruikt mijn hand niet als vijfde been.

Ik rijdt vriendelijk en niet met een strakke bewegende hand, als ik niet inbuig (los vraag links en rechts) dan loopt hij echt als een houten klaas recht toe, recht aan en blijft duwen op mijn hand.... lastige kwestie! Misschien heb je gelijk en is het een schijnoplossing? maar de dag erop aan de trens is hij een stuk fijner te rijden. Dus wel of niet doen? (doe het niet voor mijn eigen ego..)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:22

Denk dat je jezelf dan wel een beetje voor de gek blijft houden.
Een paard hoort zoiets toch eigenlijk niet nodig te hebben.
Aangezien je de stang niet eens hoeft te gebruiken zal het grotendeels bij hem ook tussen de oren zitten...

Begrijp het wel hoor, het is echt even fijn als hij daardoor weer een paar dagen makkelijk loopt... Maarja dat het fijne lopen niet aan blijft houden bewijst dat het een schijn oplossing is geweest.

Maar makkelijker gezegt dan gedaan he... :)

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:34

Ja inderdaad!!
Maar ik heb dan ook niets in mijn handen (fijne aanleuning en een goed/stil contact) dus afwisselen leek mij een goede optie omdat het continu wegdrukken van de rug ook niet echt bevorderlijk is, daarmee gebruikt hij steeds de verkeerde spieren. Het is met de stang en trens dus niet afdwingen want dat zou wel fout zijn.
Eerder heb ik een paard gehad wat voorheen internationaal was gereden (en was nog blind ook) dit paard kon je niet rijden zonder stang en trens, ik heb dat moeten afbouwen. Heeft een jaar geduurd voor ik hem normaal op een trens kon rijden...we hadden de afspraak gemaakt met elkaar dat hij fijn en vrij kon bewegen zonder de druk van de stang en vervolgens was de trens ook geen probleem meer.
Dus wat is wijsheid?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:29

Wat jouw zit en jullie balans betreft denk ik dat je je beter kunt richten op het goed en ontspannen rijden op een trensje. Je geeft namelijk zelf al aan dat hij goed en los beweegt en van je hand af blijft als je zelf goed zit/begeleid. Lukt het opvangen met de zit op die momenten dan ook? Als dat in de lage houding lukt zou je hem namelijk ook meer verzameld moeten kunnen laten gaan. Dan het opvangen en been geven ( en ontspannen) weer daarop afstemmen. En dan zou hij net zo los en ontspannen moeten kunnen bewegen zonder je hand vast te pakken.

In hoeverre het rijden met stang en trens de gewoonte is van het paard kan ik zo achter de computer niet beoordelen, en of je dat moet afbouwen.
Als ik jouw zit beoordeel op de beelden die ik tot nu toe heb gezien denk ik wel dat je vriendelijk rijdt, maar omdat jij in je zit nog compensaties hebt en daarmee de beweging niet vloeiend af kan laten vloeien in je handen denk ik dat het een compensatiereactie van je paard kan zijn. Die dus waarschijnlijk oplost wanneer jouw begeleiding klopt.

Je schrijft dat hij op trens de rug wegdrukt en zich draagt met stang en trens? Kun je preciezer beschrijven wat hij dan doet?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:08

Citaat:
Je schrijft dat hij op trens de rug wegdrukt en zich draagt met stang en trens? Kun je preciezer beschrijven wat hij dan doet?

Als ik met stang en trens rijdt hangt de stang er aan een los teugeltje bij (heel licht), zodra hij tegen de hand komt en ik mijn hand sluit laat hij meteen los, ik geef been en hij komt dan over de rug en door de hals en blijft dan ook op zijn eigen benen lopen.
Sinds eergisteren ook super fijn aan de trens (heb daarvoor 1 dag met stang en trens gereden) hij laat het nu ineens om op mijn hand te gaan hangen, met een kleine ophouding laat hij nu los.
Citaat:
Lukt het opvangen met de zit op die momenten dan ook?

Ja zeker!! vooral als hij loslaat en de ruimte krijgt (lang en laag) er zitten momenten tussen dat hij mooi over de rug komt (ook als ik hem iets oppak) dat wissel ik nu af met oppakken en halsstrekken (let erg op mijn eigen houding) "erg fijn gereden gisteren"....

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:38

Ik denk dat die positieve lijn doorzet als jij goed op je eigen houding blijft letten, succes.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 20:04

Hoihoi!!

wij gaan inmiddels zo goed.... denk er stiekem over in de maand juni weer aan de start te verschijnen. Ik wil niet eerder beginnen tot het echt lekker gaat maar daar begint het nu toch op te lijken.
Ik merk alleen op de rechterhand dat hij nog wat moeite heeft (links bolle kant) valt daar steeds iets over de buitenschouwder en draait de achterhand iets naar binnen. Veel oefenen schouderbinnenwaarts en wat rechter maken links (gaat al stukken beter) iemand meer tips???

Het is zo verdomd moeilijk soms!! maar nu ik me bewust ben van mijn eigen mankementen en de zijne kan ik er pas echt aan werken.
Kwartje begint te vallen. Veel afwisseling met ritjes op het strand en een sprongetje zo nu en dan houd hem lekker fris en stompt niet af, hij wil graag en we gaan elkaar begrijpen.

Ga snel weer een filmpje maken....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:11

Ik zat er vandaag toevallig ook aan te denken om te posten.
Ben er namelijk achter waar de onbalans vandaan komt aan de linkerkant !

Afgelopen week mijn nieuwe laarzen op mogen halen, en nu blijkt dat ik aan de linker kant mijn knie verdraai :) werkpunt voor nu, maar de oplssing is gevonden !

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 21:38

Pffff.... tjeetje
Zo zie je maar hoe belangrijk het eigenlijk is dat we correct zitten!!

Ik doe de laatste tijd enorm mijn best te ontspannen in heel mijn lijf!! goed opletten dat ik op beide zitbeenknobbels zit. Mijn paard gaat nu fijner lopen ;) . Mijn paard is goed doorgetraind (ik dacht ikke ook), hij loopt heel graag maar ik kon hem aan het begin nauwelijks volgen in zijn beweging, ik terug bij af dus! niet moeilijk toe te geven hoor, is gewoon zo.....

(heb jij geen filmpje? zou graag even meekijken)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:07

danny2000 schreef:
Hoihoi!!

wij gaan inmiddels zo goed.... denk er stiekem over in de maand juni weer aan de start te verschijnen. Ik wil niet eerder beginnen tot het echt lekker gaat maar daar begint het nu toch op te lijken.
Ik merk alleen op de rechterhand dat hij nog wat moeite heeft (links bolle kant) valt daar steeds iets over de buitenschouwder en draait de achterhand iets naar binnen. Veel oefenen schouderbinnenwaarts en wat rechter maken links (gaat al stukken beter) iemand meer tips???

Het is zo verdomd moeilijk soms!! maar nu ik me bewust ben van mijn eigen mankementen en de zijne kan ik er pas echt aan werken.
Kwartje begint te vallen. Veel afwisseling met ritjes op het strand en een sprongetje zo nu en dan houd hem lekker fris en stompt niet af, hij wil graag en we gaan elkaar begrijpen.

oh mijn jonge paard is/was ook ontzettend scheef. Ze buigt links veel makkelijker.
Moest van mijn instructrice continu haar schouders naar binnen zetten. Dat doe je dus door hem linksom (makkelijke kant) juist naar rechts te laten buigen en ook rechtsom duidelijk stelling naar rechts.
Paard brengt daardoor zijn schouders weer recht bij de massa en op den duur verminder je stelling, maar heeft je paard geleerd recht te lopen.
Zag binnen een week verbetering, terwijl mijn paard al een jaar zo liep.

Je kunt wel schouder binnenwaarts oefenen, maar dat is maar een kwart deel van je hele rondje. Hij loopt dus drie kwart van je deel nog scheef. Streng zijn en continu focussen op die schouders. Tenzij je een paard hebt dat er gefrustreerd van raakt en het nodig heeft om iets langzaam uit te bouwen. :)

Verder helpen buitenritten natuurlijk voor de balans, maar ook dan letten op dat hij recht loopt.
En verder...vooral jezelf niet voor de gek houden door constant zijn makkelijke kant op te gaan 'omdat hij dan zo lekker loopt'.
Daar betrap ik mezelf veel op.

Nouja misschien heb je hier wat aan. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:35

Rij je weleens op het verkeerde been licht? Dat werkt bij mijn paard heel goed. Ik kan dan rechtsom ook mijn binnenbeen veel beter op zijn plaats houden en tegen haar aan ipv dat ie afsteekt doordat ze zich zo hol maakt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:57

danny2000 schreef:
Hoihoi!!

Hoi danny2000 leuk weer over jullie te lezen en vooral dat het goed gaat!
Wat betreft het probleem op de rechterhand, ik heb jouw beeld niet meer heel goed voor ogen, maar ik weet nog wel dat jij zelf indraait in je schouders (vanuit de taille) met een verschil in aanspanning links en rechts (de ene kant werkt met meer spierspanning en is "dominanter" aanwezig) en in dat geval laat je paard precies zien wat jij van hem vraagt ;) , alleen is het misschien niet wat jij op dat moment graag van hem wilt, dus laat jezelf als het kan nog eens gericht filmen op de wendingen en kijk dan nog even kritisch naar je eigen houding. Maar wat leuk dat jullie zo goed gaan!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:37

Eerder heb ik verteld dat ik wat problemen had met de aanleuning/scheef gaan etc...

Vandaag is de veearts gekomen om te enten, heb hem ook gevraagd even zijn gebit te bekijken (weet dat hij nooit eerder naar de tandarts is geweest) nou dat zit mooi scheef!! volgens de da kan dit problemen geven in de aanleuning (deze is nooit mooi constant en hij zeikt een beetje met zijn hoofd) nu wil hij een soort bruggetje gaan veilen waardoor het bit niet continu tegen zijn tanden aan komt?? hoop dat het probleem daardoor minder word??? mijn hand is niet onrustig al zeg ik het zelf... en probeer hem juist iets van mijn hand af te rijden. Het leunen kan komen omdat het rijden met een losvaste hand steeds irritatie geeft bij deze kiezen dus kiest hij waarschijnlijk voor meer druk zodat het minder pijn doet?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:35

Als zijn mond zeer doet is het niet zo vreemd dat hij niet zo stil is in de aanleuning, hopelijk komt er verbetering in als de brug geveild is. Ik heb daar geen ervaring mee.
Wat betreft je hand die is op zich niet onrustig, maar het is wel het stukje waar je disbalans wordt gecompenseerd dus niet vloeiend genoeg mee in de beweging naar mijn mening.
Ik weet niet hoe je stilstaande beelden van je (laatste) filmpje kunt weergeven op de computer, dan zou ik beter uit kunnen leggen wat ik bedoel. Misschien lukt het als je het filmpje op pauze zet en beeldje voor beeldje zo'n 2 seconden doorspoelt. Als je dan kijkt naar jouw houding in de wending valt het mij op dat jij met je schouders een te grote beweging maakt ( je draait ze in) en je knikt regelmatig in in de heup. In het ideale geval corresponderen jouw schouders met die van het paard en corresponderen jouw heupen met die van het paard. Ga dan gaat uit van het ideale plaatje en denk een denkbeeldige lijn door het paard en door de ruiter die beide volgens het beloop van de wending zouden moeten volgen zowel horizontaal als verticaal.
Mij valt dan het volgende op: op 1:29 is je linkerschouder te ver naar voren en je rechterschouder te ver naar achteren, kijk ook naar het verschil in aanspanning aan beide kanten. Ook je heupen zijn niet gelijk. Op 1:42 zit je teveel naar binnen met je bovenlichaam, dat gaat gepaard met compensatiespanning en dat laat je paard dan ook weer zien.
Op 2:03 zit je met je bovenlichaam te ver naar binnen het paard heeft teveel stelling en valt over de schouder, tevens compenseer je in je heupen en onderrug.
Doordat jij teveel draait in je lichaam doet je paard dat ook en dat resulteert dan weer in over de schouder vallen teveel stelling enz.

Toch vind ik dat je houding verbetert, dat je paard steeds beter gaat bewegen is daar het bewijs voor. Dat jullie elkaar gaan begrijpen is een goed teken.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:08

Whowww.... zit al die punten even te bekijken, ja zie ik ook, zou ik hem dan zo storen (uit balans brengen)?.
Mijn instructeur gebruikt heel zijn lijf om het paard te sturen (dat filmpje heb je gezien) maar waarschijnlijk blijft zijn schouder wel aan de schouder van het paard?. Ga er op letten!
Zal binnenkort weer wat filmen

Leerzaam voor iedereen!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:45

Paard en ruiter hebben altijd een wisselwerking met elkaar, het "probleem" van de één zie je terug bij de ander. Dus teveel spanning, teveel beweging in bepaalde lichaamsdelen, stijfheid op bepaalde punten etc. Het is in ieder geval raadzaam om naar jezelf te kijken als je paard niet op de gewenste manier reageert. Het staat je te prijzen dat je zo open staat voor kritiek en daar op deze manier mee omgaat _/-\o_

In het ideale geval raken jullie zo op elkaar ingespeeld dat je communiceert op een manier die heel eigen voelt voor een paard, dus door te weten hoe het paard beweegt en hoe je dat als ruiter kunt beïnvloeden zonder het paard daarbij te storen, dat is rijden, maar dat kan niet iedereen. Echt goed paardrijden is misschien maar voor een enkeling weggelegd. Als je bewust rijdt en je best doet ben je absoluut op de goede weg.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:15

30 April.. de dag waarop iedereen de verjaardag van de koningin viert met een pils op het terras zat ik druk te oefenen te paard......
Weer even iemant gestrikt om een stukje te filmen.

Ik doe erg mijn best goed ontspannen te zitten maar het lukt me nog niet helemaal (wel als hij meer gaat dragen en rond blijft).
Zoals ik al eerder zei heeft mijn paard wat moeite om op zijn eigen benen te blijven lopen. Al weken laat ik hem wat lang en laag lopen, daar loopt hij graag. Zodra ik hem wat meer in de hand wil stellen komen de probleempjes.... taktfoutjes, rug weg drukken of steun zoeken op mijn handen. Ik vind het erg moeilijk dat op te lossen!! (maar is al veel beter dat het was, eerst wilde hij mijn hand helemaal niet aannemen of ging zwaar leunen).
op het filmpje is hij niet erg voorwaarts, ik laat hem bewust wat terug komen in tempo en rijdt hem zo veel mogelijk op de binnenhoefslag zodat hij niet gaat plakken op de bakrand, hij moet zijn eigen balans moet zoeken. Als ik hem iets ruimer laat lopen blijft hij niet mooi rond (bij het schakelen). Veel galop werkt goed...komt dan een stuk losser.

Wederom zijn goede tips weer meer dan welkom!!
Hoe krijg ik hem wat ronder zonder taktfouten?, meer voorwaarts zonder dat hij weer gaat leunen en rond blijft?
Is deze halslengte/teugellengte oke?
Let op de achterhand... naar mijn idee komt hij er niet fijn onder maar als ik meer tempo rijdt dan wordt hij weer zwaar en lang. In dat geval tegenhouden en meer been? of juist klein houden? (wel geprobeerd maar bolt zich dan wat op en laat niet los).

Filmpje 30 April
http://youtu.be/ls7PleazL14

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:59

Ik zou ten 1e je handen iets meer voor je houden, op de plek waar je ze nu houdt ben je sneller geneigd om je arm vast te zetten. Probeer er ook op te letten dat je contact houdt, het lijkt bij je aanspringen alsof je binnenteugel helemaal loshangt en daarna weer contact krijgt.
Ik denk dat veel van je problemen ook een kwestie zijn van het nog sterker moeten worden van je paard. In principe vraag ik geen oprichting, tenminste ik rijd hem actiever en geeft hij aan hoeveel oprichting hij aankan. Dit omdat we anders beetje dezelfde problemen krijgen als dat jullie hebben. Alleen wordt die van mij niet zwaar, maar kukelt achter de teugel. Probeer kleine stukjes voorwaartser te rijden, eerst blij zijn met 2 passen met een goede aanleuning en dat voorzichtig uit te bouwen. Dan wordt, als het goed is, zijn achterbeengebruik ook beter. Let er wel op dat je niet alleen maar harder wel, maar actiever. Hard gaan draven op de voorhand heb je natuurlijk niks aan.
Je teugels zouden iets korter mogen, maar dan je hand wel naar voren brengen, zoals ik hierboven al zei.

Maar toch vind ik het een vriendelijk en fijn beeld om naar te kijken. Genoeg verbeterpunten, maar pas als je niks meer ziet om te verbeteren, moet je gaan twijfelen. Dan kijk je zelf niet meer kritisch genoeg :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:13

Ook ik heb wel een aantal foto's, maar vind zelf dat er geen enkele echt goede bijzit ;)

Hier gaat hij uit zichzelf teveel opgericht en door de spanning in mijn lijf komt de achterkant niet meer goed mee.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... B-0267.jpg

De makkelijkste houding voor mijn paard en ik ga er inmee door spanning (vreemd terrein en hysterisch paard)
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... C00567.jpg

Vervolgens durf ik meer te ontspannen maar geef ik niet genoeg been, waardoor hij wel zakt, maar vooral ook inzakt ;)
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... C00564.jpg

Hier zie je dat hij teveel voorover klapt en teveel met zijn hoofd 'inzakt' waardoor hij een heel stuk achter de ll komt.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... o/21-1.jpg

En nog wat foto's die ik redelijk vind.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... do/2-1.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... rado/7.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... rado/8.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... F_0212.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... B-0290.jpg

Ik heb er niet te veel bijgezet, want ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen (zijn wel allemaal oudere foto's, aangezien we sinds november niet meer rijden en de foto's veelzijdigheidszadel zijn van 1 van de 1e keren er weer op dit jaar ;) )