Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:11

asjemenou schreef:
Maar als je paard nageeft heb je blijkbaar geen nageeflijkheid.
Wat is dan het verschil?
Imo is het namelijk hetzelfde.

Asjemenou, je kunt een paard vanuit bijv stilstand laten nageven op de teugels, waarbij het ontspant in de nek en het kaakgewricht..
Bij totale nageeflijkheid laat het paard dmv de juiste aan-en ontspanning 'los' in de bovenlijn, de lijn van de oren via de hals over de rug naar de staart, waardoor hij ontspannen en zonder blokkades 'door het lichaam loopt' en als het ware meedeint in de beweging. Bij totale nageeflijkheid komen, door de 'losgelatenheid' van het lichaam, de hulpen van de ruiter optimaal door.

asjemenou

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:20

Maar durchlassigkeit is veel meer dan alleen nageeflijkheid.
Bij durchlassigkeid heb je het hoogste niveau van totale negeeflijkheid bereikt. Dus inclusief verzameling enzo.
Ik vind zelf dat een jong paard op b niveau ook nageeflijk kan lopen. Ookal loopt deze nog niet verzameld en opgericht. Er dus is dus totaal geen sprake van durlassigkeid, maar als hij onspannen zijn ding doet en netjes op de hulpen reageert en nageeft heb je wel in bepaalde mate nageeflijkheid.

Eigenlijk is durchlassigkeid dus wel nageeflijkheid, maar nageeflijkheid hoeft nog geen durchlassigkeid te zijn. :)
Goh, het wordt er wel duidelijker van. :=

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:31

Daar heb je deels wel gelijk in, Asjemenou maar ik heb het ook niet over verzameling en opgerichtheid.. want ook een paard in de B kan, en behoort imo, inderdaad nageeflijk en dus ontspannen, loslgelaten over de rug en door het lichaam te lopen waarbij het open staat voor de hulpen van de ruiter.. terwijl het nog lang niet klaar is voor verzameling en opgerichtheid.. daar deze training mijns inziens jaren duurt!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:37

Goh, dacht toch echt dat iets over durchlassigkeid in je vorige bericht stond.

JPS schreef:
Daar heb je deels wel gelijk in, Asjemenou maar ik heb het ook niet over verzameling en opgerichtheid.. want ook een paard in de B kan, en behoort imo, inderdaad nageeflijk en dus ontspannen, loslgelaten over de rug en door het lichaam te lopen waarbij het open staat voor de hulpen van de ruiter.. terwijl het nog lang niet klaar is voor verzameling en opgerichtheid.. daar deze training mijns inziens jaren duurt!

Maar hier ben ik wel mee eens. :)

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:27

Ik vind dat je eerst je paardje lekker los moet stappen met lange teugeltjes. En na dat instappen/inrijden pas je paard los moet gaan werken. :) En zeker niet erop, kin op de borst en gaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:35

o0horsey0o schreef:
Ik vind dat je eerst je paardje lekker los moet stappen met lange teugeltjes. En na dat instappen/inrijden pas je paard los moet gaan werken. :) En zeker niet erop, kin op de borst en gaan.

Wat heeft kin op de borst met nagevelijkheid te maken?

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:38

Ik laat m'n paard altijd wat minutjes aan de lange teugel bij het inrijden en bij het uitrijden laat ik hem ook los :D

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:56

sporter schreef:
o0horsey0o schreef:

Wat heeft kin op de borst met nagevelijkheid te maken?

Dat staat in de beginpost.

"Sommigen beginnen eerst met LDR, van anderen moet het beestje gelijk met de kin op de borst."

En wat het met nagevelijkheid te maken heeft, tsja er zijn nou eenmaal veel mensen die hun paard zo proberen nagevelijk te rijden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:47

euhh zou het wel willen maar mijn pony is een dieseltje hahaha die moet eerst ff inlopen ( maakt niet uit in welke gang ) dus : wel contact met de teugels - zorgen dat ie mijn hand mee neemt en niet te veel van voren willen rommelen(( met instappen kan ik hem wel wat lager en ronder instellen--- maar draf absoluut niet :D maar na een min of 15 kan ik hem ook in draf makkelijker laag en ronder instellen ---

vaak zet ik hem wel meteen aan het werk omdat ie vaak het rotgeintje heeft geflikt om er ineens tussenuit te naaien als ik simpelweg gewoon lang teugeltje ging instappen(explosief gevalletje )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:04

Behalve het rijtechnische en fysieke (spieren opwarmen) gedeelte, is er ook nog het aspect van acclimatiseren.
De meeste paarden laat ik eerst een aantal rondjes op z'n gemak rondlopen in de bak. Daarna rustig gaan opbouwen. Gewoon omdat een paard ook even kan omschakelen en tevens kan ik even aanvoelen hoe een paard in z'n vel steekt (en andersom natuurlijk).
Uiteraard hangt het ook wel af van het type en temperament. Soms heeft een paard het nodig vanaf de 1e seconde aan het werk te gaan. Maar ik denk dat het over het algemeen beter is om met geduld te werken. Een paard is nog steeds geen machine...

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:27

Hallo , ik laat ook mijn paard eerst even zijn hoofd strekken , wij strechen toch ook eerst voor we gaan joggen ofzo ? ;)
x

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:51

en dan komen we nogmaals bij mijn vraag: wat verstaat de TS onder nageeflijkheid?
paard die aan de teugel loopt, of paard die ontspannen is en openstaat voor de hulpen?
twee hele verschillende begrippen, en verschillende antwoorden
als ik het goed begrijp wilt iedereen hier dat zijn paard van het begin af aan nageeflijk is, maar nog niet direct hoeft aan de teugel te lopen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:02

Idd Duhelo :j

Ik stap eerst aan de hand met mijn paard een aantal rondes, om hem alvast warm te lopen, maar vooral ook mezelf. Als ik opstap begin ik meteen met mijn paard de hand te laten opzoeken, niet aan de lange teugel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:12

Ik stap altijd eerst een paar rondjes aan een lange teugel maar hij moet wel doorstappen. Waarom eerst sloom mogen doen en daarna ineens actief? Na een paar rondjes wil ik dat hij wat gaat buigen en strekken in zn lichaam. Nog steeds aan een lange teugel. Meteen een goede controle of je alles nog goed doet met je zit. Daarna stel ik hem wat ronder in en doe die oefeningetjes nog een keer. deze herhaal ik ook nog een paar keer in draf en daarna ga ik pas wat mee vragen. Paard komt ook net van stal. Jij wil toch ook niet als je net in de sportschool ofzo komt meteen als een gek gaan rennen stretchen etc?

Ik heb er wel een gruwelijke hekel aan als iemand op zn paard gaat zitten en deze meteen met zn kin op zn borst getrokken allemaal kunstjes moet uithalen. Paardrijden is leuk (voor alle 2) en moet t ook blijven.

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:12

Ik stap eerst even aan de hand en dan erop met lange teugel. Daarna pas beginnen met rijden

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:33

Om tot ontspanning te komen moet het paard ook even acclimatiseren. Ik vind het niet eerlijk om direct aan de arbeid te gaan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:04

Als ik opstap mogen ze eerst 5 minuten even zelf rond wandelen.
Daarna begin ik wel met losrijden over de rug, dus nog niet gelijk aan de teugel maar wel laag en een beetje rond.

Ook al zie ik mijn paard voor het rijden nog gek rennen in de wei, met rijden beginnen we rustig.
Is natuurlijk de meest makkelijke manier om de kans op blessures te verminderen!

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:38

Ik begin eerst met losse en lange teugel en wanneer ik echt aan het werk ga wil ik aan de teugel. Maar ik wil ten alle tijde dat kopje omlaag en niet als een giraf in de lucht omdat dit slecht is voor zijn of haar rug.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:19

Ik laat haar eerst echt los net zoals met uitstappen, ong. 5 min.
Dan laat ik haar lekker laag stappen en dan pak ik haar pas wat meer op :)
Wél moet ze met het losstappen haar hoofd wat laag houden, niet helemaal in de lucht gooien o.i.d.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:23

Ik laat mijn jonkie wel met contact losstappen, wel wat lager dan hoofd in de lucht maar ook niet meteen helemaal rond.
Heb hem wat lager zodat die zich blijft concentreren anders gaat die spoken vinden en verzinnen

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:46

Nageeflijkheid heeft niets met aan de teugel te maken, het is een mentale toestand, het paard heeft aandacht voor jou, en is bereid om antwoord te geven op jouw vragen... Ik mag dus hopen dat mn paard nageeflijk is, al vóórdat ik opstap ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:27

Verschilt ook wel per paard.
Mijn paard rijd ik lekker lang en rond om spieren los te maken, en zo loopt hij ook erg fijn en gebruikt zn spieren goed. (alle 3 de gangen zo even en dan oppakken)
Mijn pony vind het lekkerder om lekker even het neusje naar voren (dus niet omhoog/sterrenkijken) te doen en teugels los.
Dus die laat ik altijd even zo stappen, en dan pak ik d'r later op.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:51

Ik doe met de mijne voor het rijden even rekken en strekken
voorbeentjes naar voren uit leggen (mede ook voor het velletje onder de singel eventueel) hals even buigen links en rechts. eenmaal opgestapt 5 minuten met lange teugel neusje mag zo ver naar voren als hij maar wenst, maar sterrenkijkers niet gewenst :P
Na die ruime 5 minuten iets korter pakken en 'nageeflijk' vragen wat voltes, stelling links, stelling rechts allemaal wat laag en rond ingesteld herhaal ditzelfde in draf en neem vanaf daar langzaam in de loop van mijn training mijn teugels op tot het opgerichte etc.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:58

Ik moet sws eerst naar de ponyclub stappen, bijna 10 min. En dan nog in de bak n rondje en dan pak ik dr op,

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:13

Woodstock schreef:
Nageeflijkheid heeft niets met aan de teugel te maken, het is een mentale toestand, het paard heeft aandacht voor jou, en is bereid om antwoord te geven op jouw vragen... Ik mag dus hopen dat mn paard nageeflijk is, al vóórdat ik opstap ;)

Een mentale toestand? Je paard kan nog zoveel aandacht voor jou hebben. Als hij dat doet terwijl hij zijn hoofd zo ver mogenlijk omhoog dan is er geen nageeflijkheid.