waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:40

Soms ben je wel eens gedwongen om te trekken ja.....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:43

Ik gebruik buiten indd een slofteugel, als rem...
Heb hem altijd los tot ik ga galoperen, dan pak ik hem korter, en tijdens de galop vaak nog korter...
En dan nog heeft ie een houten bek omdat hij maar aan 1 ding denkt...
Rijd op wedstrijden met een pessoabitje, omdat een slof daar niet mag... Maar vind de slof fijner omdat ik die ook los kan laten...

ps heb een ex-renpaard die leeft om te rennen...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:46

Griebels, dan begrijp ik die houten bek wel!!!!
Bij mij is het gewoon dat mijn paard bij alles wat eng is nog wel eens giga snel wil draaien en weg rennen!
Tja dan heb je inderdaad een rem, en dat is alleen op de openbare weg, in het bos is ze zo relaxt dat de teugel gewoon los op haar nek hangt!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:48

Kyraliam: Thx! Balkjes nemen we vaak mee, dat vind pony helemaal leuk! Gaan de oortjes er ook gelijk op <3
Zal er morgen weer aan gaan werken, iig bedankt voor de uitleg! (Mijn zusje rijdt mijn pony momenteel, omdat hij veel te goed merkt dat ik niet lekker in m'n vel zit. Daardoor wordt pony onzeker/spokerig, waar ik weer bang van word. Ik ben niet zo'n goede ruiter, zoals ik al zei :o )

Wat bedoel je precies met elastiek? Een elastiek er om of je armen ALS elastiek? Een goede instructrice heb ik geloof ik wel, ze heeft me iig verder kunnen helpen. Ook heb ik een vriendin die veel jonkies inrijdt. Zij geeft ook tips en komt onze pony's af en toe testen :)

Buiten een slof vind ik heel gevaarlijk, maar dat is mijn mening/gevoel er over. Trekken vind ik erg negatief klinken, maar het is idd niet gelogen. Iedereen trekt wel eens aan zijn paard denk ik zo... helaas. Maar vraag mij niet om een manier waarop het beter kan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:50

kyraliam schreef:
Griebels, dan begrijp ik die houten bek wel!!!!

Verklaar je nader? Ik kan dit ook negatief oppakken namelijk...

En voordat ik iets zeg over oordelen als je de situatie niet kent, wil ik eerst weten hoe je dit bedoeld ;)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:51

Kyraliam, jouw zin krijgt door de naam griebels ineens een heel andere betekenis :+
Maar inderdaad, die rem is noodzakelijk en bij sommige ver te zoeken. Groot voordeel van de slof is dan dat je hem los kunt laten wanneer hij niet nodig is, en toch meer impact heeft dan martigaal/thiedemann.
Trekken was overigens niet negatief bedoelt hoor, maar dat is nou eenmaal wat er gebeurt als paard echt binnen nu en 10m. moet stoppen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:53

10m haal ik ook niet met slof :=

Donna_

Bij wijze van spreken dan hé :P

concetto

hahah maar je hebt verschil tussen trekken en trekken......
Een elastiek is letterlijk een elastiek dat je net als een slofteugel asl hulpmiddel kunt gebruiken en is bij iedere goede paardenzaak te koop.
Is wat minder strak dan een slof en vriendelijker.
Paard heeft nl wel ruimte, en natuurlijk moeten jouw armen elastiek zijn!
Blijf oefenen, en als je niet lekker in je vel zit, longeer je pony lekker en stap hem daarna gewoon uit.
Dan hou je toch het gevoel en kun je ook nog een beetje van hem genieten!
Of laat je zusje rijden en stap hem dan uit, geen druk, gewoon lekker zitten op een ponyrug en even nergens aan denken!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:56

Heb je het nu tegen mij?

Overigens is een slof veel vriendelijker dan een elastiek...
Elastiek kunnen ze in hangen, slof niet. Wel kunnen ze in je handen gaan hangen, maar die heb jij in de hand...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:58

Lieve Griebels, als jou paardje inderdaad een renpaard is begrijp ik dat hij/zij in de galop denkt:HARDER!!!
En ja dan begrijp ik ook dat houten bekkie wel, want wat kan het jouw paard schelen dat iemand er bovenop zegt: Niet doen!!
Was eigenlijk meelevend bedoeld, ben niet zo negatief ingesteld...
Paarden zijn gewoontedieren, dus dat zal jouw beestje ook hebben, galop betekend hard!!!
Sorry als ik je beledigd heb, was absoluut niet de bedoeling!
En nee dat andere bericht was niet voor jou ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:00

Lieve Kyraliam, je hebt me nog niet beledigd hoor, daarom vroeg ik ook eerst hoe je het bedoelde ;)
In mijn profiel staat een foto van hem nog op de renbaan met het zadel naast hem... Hij was niet te stoppen en werd zo toch nog 2e zonder aansporing :=

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:02

Geweldig!!!!
Heb ooit op de oude draf en renbaan in Kerkrade mogen rijden,
Ach dat was met de pony's, maar helemaal te gek!
Zo'n beest ziet de ruimte en denkt..... IK GA!
Dat gevoel is helemaal wauw!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:17

Offtopic: heb oude videobanden met zijn koersen erop... Zo gaaf!
Hij kwam altijd slecht uit de startboxen, dus zat achteraan, en dan vanuit de laatste bocht zo naar de eerste plek...
Als ik na het kijken van die videobanden naar hem ga, ben ik altijd zo trots op mijn ventje <3

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:21

d0nnaa_dan schreef:
Ik verbaas me er eigenlijk een beetje over dat er zoveel mensen zijn die 'm gebruiken tijdens het buitenrijden.
Gebruiken jullie 'm dan om te kunnen stoppen omdat je paard ongecontroleerd door 't bos scheurt? En hoe doen jullie dit dan? Gewoon 'trekken' waardoor het paard dus steeds dieper in moet buigen o.i.d?
Geheel niet aanvallend bedoelt hoor, maar ik ben oprecht nieuwsgierig aangezien ik het niet zo 1,2,3 voor me zie.
Verder heb ik weinig boodschap aan het wel/niet gebruiken van een slof. Het is een van de vele hulpteugels, voor de een ideaal, voor de ander absoluut taboe. Ik heb er niets op tegen, maar ik vind dat iedereen zijn paard moet rijden op een manier die hem aanstaat.

Mijn paard is er buiten een keer heel erg vandoor gegaan en bleef rennen, ging in volle rengalop een weg over!
daarna heb ik hem met buitenrijden een hele tijd om gehad.. zodra ik voelde dat hij zn kop erop zette deed ik de slof strakker..en dan kon ik hem bij me houden..
tegenwoordig gaat het super en doe ik hem niet meer om..

Maar ik trek in een noodsituatie liever zn kop tussen zn benen dan dat ik een drukke weg over schiet op een ongecontroleerd paard..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:24

Ik ook... daarbij heb ik de teugels vast, en hij trekt :P
Als hij pijn in zijn bek ofzo krijgt, moet hij gewoon ophouden met trekken _O-

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:26

griebels schreef:
Ik ook... daarbij heb ik de teugels vast, en hij trekt :P
Als hij pijn in zijn bek ofzo krijgt, moet hij gewoon ophouden met trekken _O-

Haha ja daar zit ook wat in! :D

Ik ben echt geen voorstander van een slof hoor maar soms is het gewoon nodig.
en als je moet kiezen tussen een keer hard optreden of verongelukken dan ga ik voor dat eerste ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:32

dat bedoel ik...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:58

griebels schreef:
Offtopic: heb oude videobanden met zijn koersen erop... Zo gaaf!
Hij kwam altijd slecht uit de startboxen, dus zat achteraan, en dan vanuit de laatste bocht zo naar de eerste plek...
Als ik na het kijken van die videobanden naar hem ga, ben ik altijd zo trots op mijn ventje <3

_/-\o_ mooi he, zo'n paard!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:00

heerlijk!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:33

@safiera Ja, ik jou geval ben ik het ook met je eens. Dat het dan zeker beter is dan je pony als een sterrekijker te laten lopen.Maar dan gebruik je het weer onder begeleiding. En ik benoemde maar een voorbeeld. Eigenlijk heb ik het niet zo goed uitgelegd. Ik bedoelde meer een paard dat niet aan de teugel kan lopen omdat hij dat niet aankan. Kan je dat begrijpen? Een paard wat gewoon gaat kreupelen of erg stijf is. Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen. dus misschien kan ik er beter mee stoppen. Ik vind het denk ik toch afhankelijk van het probleem. Je moet het zien.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:22

Ik gebruik zelf een tideman
Is eigenlijk hetzelfde als een slofteugel, alleen heb je dan maar 1 teugel in de hand
Ik gebruik hem, omdat ik en mijn pony allebij moeten leren wat meer ontspannen te rijden
Ik ben het er niet mee eens dat dit hetzelfde is als een elastiek
Bij een elastiek wordt het paard namelijk gedwongen nageeflijk te lopen
Bij een slof moet je zelf de hulpen geven, de slof helpt je daar alleen bij :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:34

een thiedeman is ABSOLUUT NIET hetzelfde als een slof..

thiedeman zit vast aan je teugels dus die kan je niet ontspannen zonder je teugels los te gooien.
je denk dat je hem op je teugels rijd maar de thiedeman werkt in zodra jij je teugels op maat neemt..

en slof kan je makkelijker los laten als het nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:36

kyraliam schreef:
Ik rijd er alleen mee buiten omdat mijn beestje zich nog wel eens erg snel wil omdraaien en wegrennen.
Dit doet ze alleen op de weg en zogauw we in het bos zijn ontspant ze en knoop ik de slofteugel om de hals.
Het is voor mij gewoon een veiligheidsmaatregel zeg maar!
Verder rijd ik er niet mee, heb het niet nodig, als ik problemen heb met rijden ga ik naar mijn instructrice,
zij weet me altijd weer op het goede pad te brengen! :j

Dat is naar mijn mening dan ook de enige gelegenheid dat je een slofteugel mag gebruiken, tenzij je professional bent en ermee kunt rijden. De meeste ruiters krijgen hun paard niet aan de teugel en rijden daarom met slof, en dat is dus het slechtste wat je kunt doen, je kan daarmee je paard een hoop pijn bezorgen en hem verpesten voor het leven. Ik kan er niet mee tijden en rijdt er daarom ook niet mee. Zelfde geldt naar mijn mening ook voor stang en trek (zo wordt stang en trens meestal gebruikt jammer genoeg, dus noem ik het zo)...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:51

stang en trens moet je mee leren rijden, dat doe je ook niet zonder begeleiding ;)

ik zie op wedstrijden niet vaak een heel vervelend beeld hoor van S&T