zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:40

gabjj8 schreef:
Bij mij betekend een zweep:

-stoplichtknoppen indrukken
-mensen aan de kant slaan als ze in de weg lopen
-m'n paardje met de achterkant lekker krabbelen :')

Dus naja, eigenlijk is mijn zweep meer een beloning voor m'n paardje, en voor de mensen die in de weg lopen een straf :P

_/-\o_
hihihi.. moest enorm om je reactie lachen :) Handig hoor zo'n zweep. Ik heb hem overigens wel nodig!! Maar eigenlijk ook alleen maar om vast te houden en heeeel af en toe een tikje mee te geven.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:31

Bij mij had de zweep een goede invloed. Ik hoefde hem er alleen bij te pakken en paardje wist meteen dat het geklier afgelopen moest zijn. Gebruiken doe ik dan niet, alleen als het echt nodig is. (Zelf weet ik niet waar deze angst voor de zweep vandaan komt,,miss van vorige eigenaar?:S)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:11

Een zweep is beter dan sporen vind ik. Sporen prik je steeds in zijn buik. Als je even niet goed oplet en je benen vergeet prik je er steeds weer in en een zweep daar raak je vrijwel nooit zijn kont mee aan alleen als je het zelf wild omdat ie niet doorloopt. Ik vind dat een zweep wel kan om je help duidelijker door te geven of hem even wakker te schudden met een tikje. Dus als je het alleen gebruikt wanneer het nodig is vind ik het geen staf of is het niet zielig :)

mitje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:12

Ik vind het niet zielig als de ruiter het zweepje het aanwijzend gebruikt\
In een keer een harde 'pets' doe ik zelf liever niet.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:47

Ik heb eigenlijk altijd wel een zweep in de hand, maar gebruik hem nooit. Maar soms heeft mijn pony de neiging dat als ik haar stil zet ze niet meer wil lopen :') . Dan heeft 1 harde klap geen zin, maar 5.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:45

1997suus schreef:
Een zweep is beter dan sporen vind ik. Sporen prik je steeds in zijn buik. Als je even niet goed oplet en je benen vergeet prik je er steeds weer in en een zweep daar raak je vrijwel nooit zijn kont mee aan alleen als je het zelf wild omdat ie niet doorloopt. Ik vind dat een zweep wel kan om je help duidelijker door te geven of hem even wakker te schudden met een tikje. Dus als je het alleen gebruikt wanneer het nodig is vind ik het geen staf of is het niet zielig :)

Als je elke keer prikt tenzij je er duidelijk op moet letten dat je niet prikt met een spoor, denk ik dat je voeten/benen niet goed hangen.
Ik geef toe, het is wennen.
Maar ik kan perfect met sporen rijden zonder dat ik ermee aan m'n paard kom.

Heb heel lang zonder een spoortje gereden, maar nu ik het kan, vind ik het handiger omdat je er veel sneller bij bent en je dat ook niet elke keer moet verpakken enzo :p

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:00

Ik denk dat het er aan ligt hoe je je zweep bij je paard gebruikt.. Je kunt hem helemaal afslaan of gewoon een tikje geven of met de zweep langs gaan.(dan luisterd Nikita bij mij al) Ik gebruik hem om met het wijken te oefenen. Ik hoef niet eens een tik te geven. maar het is maar gewoon dat ze weet dat ik die zweep bij heb dan neemt ze haar kont beter mee. als ze nou straks haar kont goed en mooi mee neemt. Dan leg ik hem weer weg, en dan ga ik het verder oefenen zonder zweep

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:21

1997suus schreef:

Ik denk dat als je steeds onbedoeld in zijn buik prikt met je sporen, je gewoon niet met sporen moet willen rijden, maar eerst moet zorgen dat je je benen stil genoeg kan houden.

En ik denk dat ik sporen prefereer boven een zweep, omdat je niet in je paard zijn mond hoeft te rommelen als je hem met spoortjes wilt corrigeren. Ik vind het zelf fijner dat ik mijn teugels gewoon kan houden zoals ik ze vastheb en alleen met mijn been kan corrigeren. Maar goed, dat is misschien een kwestie van persoonlijke voorkeur :Y)

Quinc

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:23

ik heb al een paar keer met sporen gereden. Maar als het op het paardje wat ik nu rijd niet nodig is dan ga ik hem ook niet zelf lam maken.

Ponymeisje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:27

Een paard/pony heeft gewoon echt duidelijkheid nodig, en als een hulp met je benen niet helpt, kun je dat duidelijker maken met een zweepje.
Soms zie ik mensen die een zweepje ook zielig vinden, en als die mensen rijden zie ik dat de pony totaal niet voorwaarts en/of aan het been is, dat vind ik er echt niet uitzien!
Zelf rijd ik ook niet met zweep, omdat mijn pony heel erg aan het been is juist doordat ik aan het begin al duidelijke hulpen geef.
En af en toe zijn pony's nou eenmaal stout, en mag je ze best corrigeren vind ik! (lees: een tikje geven, NIET slaan!)
Wel vind ik het onrechtvaardig als ik voornamelijk springruiters hun pony/paard een tik in de hals geven, dat vind ik nergens op slaan!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:31

Ik vind een zweep echt goed.
Als je ziet hoe hard paarden elkaar soms schoppen, daar is een tikje niets bij.
Een tikje om het paard even wakker te maken vind ik prima, zweep gebruiken als strafmiddel is gewoon laag.
Gelukkig gebruiken de meeste ruiters een zweep beter dan sporen, dat is ook meteen de reden dat ik zelf liever met een zweep rij dan met sporen.
Ik rij haast nooit met een zweep, maar soms is het wel fijn extra reactie te kunnen krijgen als ze aan het indroelen is. :)

Ponymeisje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:38

Bunga schreef:
Ik vind een zweep echt goed.
Als je ziet hoe hard paarden elkaar soms schoppen, daar is een tikje niets bij.
Een tikje om het paard even wakker te maken vind ik prima, zweep gebruiken als strafmiddel is gewoon laag.
Gelukkig gebruiken de meeste ruiters een zweep beter dan sporen, dat is ook meteen de reden dat ik zelf liever met een zweep rij dan met sporen.
Ik rij haast nooit met een zweep, maar soms is het wel fijn extra reactie te kunnen krijgen als ze aan het indroelen is. :)

vind ik ook :j

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:52

ik ben ook helemaal niet tegen de zweep! Mits je hem goed gebruikt!! (om je hulpen te verduidelijken en zo)
maar vind eigenlijk dat alle jonge manegeruiters geen zweep nodig hebben, dan worden die paarden op maneges (over het algemeen) ook veel minder verpest! Als je soms ziet hoe die paarden neergemept worden omdat ze 'niet snel genoeg/niet braaf genoeg' zijn... (lang niet bij alle jonge manegeruiters hoor!)

Shana_bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:55

Ik ben ook niet tegen een zweep. Als je hem goed gebruikt is het een handig hulpmiddel een soort verlenging van je arm . Als je hem verkeerd gebruikt is het niks anders dan zielig en straf.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:44

Mijn paard vindt het zelf wel zielig, ik ben er nog niet achter wat er ooit gebeurd is, maar ze is er nogal bang voor. Ik gebruik het ook heeeel zelden, alleen op momenten waarop ze erg traag is en nauwelijks op mijn hulpen reageert, als ik dan de zweep erbij pak gaat ze vanzelf meer tempo maken en beter opletten, ik hoef dan niet eens te tikken, gewoon in mijn hand te houden. Als ze dan doorheeft wat de bedoeling is, leg ik em weer weg. Of als ze zo'n bui heeft waarbij ze denkt dat ze vermoord wordt, dan gooi ik em ook aan de kant.

Misschien is het ook wel zielig om iets te gebruiken waar mijn paard bang voor is, maar ik doe liever dát dan haar vooruit schoppen. Plus dat ze nu langzamerhand begint te leren dat de zweep niet eng is en steeds minder heftig erop reageert. Dat heeft dan weer als nadeel dat mijn trucje over een tijd niet meer werkt, maar dat zien we dan wel weer :P

Pandortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:43

Vind ik ook, het is niet zielig, als je hem normaal gebruikt. ;)

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:45

Ik vind het niet zielig
Het uis om te straffen als je paard ineens begint te bokken ofzo dan kan je hem straffen dat ie dat niet mag doen.
Maar het is ook om te helpen indd als hij niet wil doorlopen

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:15

Ik heb op het moment een verzorg paard, die momenteel een beetje opstandig is en mijn hulpen negeert. Soms pak ik dan de zweep en geeft haar een tikje zodat ze wel reageert op mijn hulpen, alleen ze is er dan zo mee oneens dat ze gaat bokken en doen :+ , de zweep vasthouden is bij haar meestal al genoeg :')

caza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:42

ik mag mein pony ook niet van mijn papa of zus slaan. omdat hun vinden dat ik neit weet wanneer ik moet slaan en dat ik missgien sla op het verkeerde moment ofzo. :o

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:47

Voorbeeld uit de praktijk, ik heb een paard dat scheef is en recht moet leren lopen.
Alleen, zo nu en dan worden de voltes vierkant (tenzij contrastelling). Want dan helpt is een aanwijzingstikje op de schouder waarover hij wegloopt, en voila, paardjelief kan oppeens wel buigen om mijn binnenbeen. _/-\o_

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:22

De ene keer is de zweep bedoelt om te straffen en de andere keer om je hulpen duidelijker te maken. Ik vind het niet echt zielig, want de meeste paarden weten wat het betekent en laten het niet zo ver gaan dat ze een tik krijgen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:56

Als mijn pony niet luisterde naar mijn been (paard rijd ik niet met zweep) Dan kreeg ze ook gewoon een tik. Maar alleen als het rechtvaardig is. Maar je moet het zo zien, een paard kan 23 uur per dag doen wat hij wil en wij doen vanalles voor hem. Dat ene uurtje dat wij rijden moet die maar luisteren :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:18

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier ben ik het helemaal mee eens :j Als je een zweep op een juiste (rechtvaardig, op het goede moment, weten wat je ermee wilt bereiken) gebruikt, dan hoeft het absoluut niet zo te zijn dat het gebruik van een zweep zielig is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:43

Sommigen gebruiken het als straf. Maar het is de bedoelling dat het word gebruikt als verlenging van je hand. Om je paard aan te geven dat hij iets fout doet. Dus eigenlijk is het geen straf. En niet zielig.. ( Tenzij je het echt "zielig" gebruikt )

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:17

Zielig wordt het pas, wanneer een ruiter de zweep ten onrechte gebruikt.
Ben sowieso van mening, dat de ruiter altijd de fout bij zichzelf moet zoeken, alvorens hij zijn paard straft voor iets, wat (zeer waarschijnlijk) niet het paard zijn schuld was.

Ik rijd eigenlijk nooit met zweep, alleen als ik het paard van een vriendin rijd. Dan gebruik ik de zweep idd alleen voor kleine aanwijzingen. (paard heeft het nog moeilijk met het meenemen van de achterhand bij wijken en voltes, dus dan een klein tikje op de achterhand is alleen maar een aanwijzing van 'die kant ook mee!')