paard nageeflijk rijden in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Re: paard nageeflijk rijden in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:57

ik rijd buiten met langere teugels, als hij ontspant gaat hij wel lang laag lopen, maar hem dwingen nageeflijk te lopen dat hoeft niet, een buitenrit is ook voor mijn eigen ontspanning :p

RF_Pictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:01

ik rijd niet bewust nageeflijk maar mijn paard doet dat uit zichzelf en ik vind het fijn want dan heb ik hem beter in de hand dan als tie zijn hoofd in de lucht heeft en ik draaf ook gwn met lange teugel of galopeer altijd doe ik zowiezo iets met lange teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:05

Vanaf het moment dat ik met mijn paard aan de slag ga (en dat begint al met van de wei of van stal halen) wil ik dat mijn paard nageeflijk is. Dat wil namelijk niets meer of minder zeggen dan dat hij wijkt voor druk en openstaat voor mijn hulpen.
Als ik onder het poetsen met een vinger naar hem wijs en 'side' zeg dan moet hij omstappen. Dat is nageeflijk.
En als ik er op zit en ik geef aan 2 kanten been, dan moet hij zonder twijfelen wegstappen. Ook dat is nageeflijk. Net als dat ik mijn teugels oppak en wat van hem vraag. Daar moet een reactie op komen. Nageeflijkheid.

Of mijn paard buiten altijd 'aan de teugel' loopt? Nee. Maar ik stel 'm wel in waar IK dat wil. Zo kan ik ook toestemming geven om onder het stappen gewoon lekker rond te kijken en te flierefluiten. Maar voor hetzelfde geld vraag ik om laag te lopen, of in iets oprichting.
Buitenrit is bij ons niet altijd 'ontspanning'. Voor zijn recreatie gaat 'ie fijn de wei in. Rijden is een werkje. Altijd. En dan gelden mijn regels en mijn hulpen. Soms is buitenrijden ook gewoon een training. Ik zou niet weten waarom ik altijd in de bak moet trainen. Ben niet voor niets aan een enorm natuurgebied gaan wonen.

Ik denk dat een aantal mensen in dit topic vergeet dat 'aan de teugel', 'nageeflijk' en 'aanleuning' vooral iets te maken hebben met het gezond houden van je paard, en niet alleen met showen, punten scoren en aandacht trekken.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:12

Ik rijd mijn paard in het bos wel vaak nageeflijk, omdat ik dan meer controle heb. Daarnaast loopt mijn paard snel op de voorhand wat weer niet goed is voor zijn artrose in het voorbeen. Zodra ik hem nageeflijk rijdt kan ik hem ook meer op de achterhand zetten. Als ik alleen een rondje ga (uit)stappen dan laat ik hem lekker met een lang teugeltje lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:18

Ik snap dat je met een getraind paard eerder op dat punt komt dat hij gaat nageven, maar rij je hem dan nageeflijk of gymnastiseer je hem en krijg je daardoor nageeflijkheid.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:19

Nies_ schreef:
Liefst met lange teugel, maar als ik om wat voor reden dan ook meer controle moet hebben, dan 'aan de teugel' :j

Ik snap alleen die mensen niet die zeggen dat buitenrit voor de ontspanning is, ik had toch altijd begrepen dat een paard 'aan de teugel' gaat mede doordat het ontspant.

Ja maar dan heb je je teugels toch wel op een hele andere lengte, of niet? :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:21

Nageeflijk, ivm ruggebruik. Paard heeft een verleden van rugblessures en drukt snel zijn rug weg als hij niet nageeflijk gereden wordt. Het is voor hem dus beter en het rijdt veel fijner. Ik bouw ook veel momenten in dat hij lekker kan zakken en vw-nw loopt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:14

buiten rijd ik hem of haar alleen nageefelijk als er bijvoorbeeld iets engs aan komt, dan zet k m schoudervoor naar de andere kant, dan let hij of zij minder op dat enge. maar voorderest gewoon niks aan de nagefelijkehid doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:18

Wij rijden eigenlijk altijd buiten, als ik in de bak (stuk afgezet weiland, wel goed bijgehouden) rijd dan gaan we springen. Dus ja in het bos zal ze gewoon aan het werk moeten. Natuurlijk ook met ontspannen stukken tussendoor, maar het is niet dat we naar het bos gaan om maar wat rond te hobbelen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:23

Hangt erg van het paard af. Sommige paarden kan je beter buiten nageeflijk krijgen, waardoor het een goede oefening is, en voor anderen is buiten enkel ontspanning en is een losse teugel het fijnst.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:29

ik doe dat ja,
anders gaat mijn pony er van profiteren en gaat hij op den duur helemaal neit meer nagevelijk lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:39

veerkee schreef:
ik doe dat ja,
anders gaat mijn pony er van profiteren en gaat hij op den duur helemaal neit meer nagevelijk lopen

klinkt dus alsof jij je paard dwingt en dat vind ik erg fout.
Lijkt eigenlijk erg op een verhaal die ik eens te horen kreeg op een manege waar ik werkte en ik vroeg waarom alle paarden in de lessen aan de bijzets werde geknupt. Mijn antwoord di ik kreeg was omdat ze aders op de wedstrijden nie meer aan de teugel lopen.... {x)

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:08

Ik krijg mijn paard dus met geen mogelijkheid omlaag dan, behalve als ze met een ander is, alleen is der hoofd altijd 3m. hoog de lucht in haha, soms denk ik dat ik een arabier in het groot onder me kont heb :P

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:10

als mijn paard ontspannen is en geniet,
dan gaat hij juist zo lopen, hoef er niets voor te doen,
en dat is juist het mooiste en dan rijdt je ook het lekkerst :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:17

Ligt er aan waarom ik buitenrij. Is het ontspanning, dan kan een losse teugel best. Maar meestal neem ik ook een stuk training mee en ja, dan moet m'n paard aan de teugel en oefeningen doen. Travers, galopwissels e.d. kunnen prima op buitenrit getraind worden. Maar dan dus wel bij de les en aan de teugel. Daarna mogen ze weer lang. Een bosrit van 2 uur is dus 15 minuten training in totaal en de rest lange teugel en gewoon relaxen. Als m'n paard behoefte heeft aan een stuk rengalop, dan laat ik dat ook toe als het pad er geschikt voor is. Uiteraard gaat het paard dan niet aan de teugel.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:27

Ik wissel het af, ik rijd haar nog maar net en ben gister met haar in het bos gaan stappen en dan geef ik eerst lekker lang dan kan ze lekker "kamelen" zoals ik dat noem := dan stapt ze enorm groot en snel door dat bos heen en kijkt ze lekker rond.
En na een tijdje pak ik haar er eventjes bij en vraag ik wat buiging en stelling en soms een zijgangetje over een mooi pad.
En daarna weer even lekker los en lang, het is maar net wat voor pad ik tegenkom ook want als ze goed op moet letten waar ze loopt dan laat ik haar liever met een lang teugeltje een beetje klimmen en zoeken

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:45

Sonja ik kan me echt volledig in je post vinden. Het gaat niet om het plaatje maar om de gedachte erachter. :j

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:49

Ik rijd buiten met langere teugels en het maakt me eigenlijk niet zo uit of hij rond loopt te kijken of de teugel aanneemt... Meestal wisselt het met stukken, want hij neemt soms toch de teugel aan en gaat ontspannen naar beneden... Maar als hij dat niet doet, vraag ik er niet extra om zeg maar...

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:51

die van mij laat ik mooi lopen zoals ie t zelf wil met zn hoofd. buitenrit vind ik gewoon voor de ontspannenheid en niet dat ik dan nodig verder dressuur moet gaan doen.

maar met vorige paard deed ik het wel, die zag altijd heel veel, dus door aan de teugel te rijden zag ze wat minder en was ze wat meer met andere dingen bezig :o

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:00

Meestal laat ik d'r redelijk lang, maar pak d'r ook weleens even op en doe even wat dressuur. Dat vindt ze ook leuk dus geen probleem. Even wat extra stelling links rechts. Doet ze ook nog een beetje aan gymnastiek. :D

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:21

In de bak heb ik het liever wel maar zodra we naar buiten gaan mag ze het zelf bepalen. De ene keer loopt ze een uur echt aan de teugel en de andere keer (meestal) rij ik met best wel lange teugels en loopt ze ook heel ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:24

kleinvosje schreef:
Ja, ik wil mijn paard in het bos ook nageeflijk hebben. Ik denk dat je nageeflijkheid hier verwart met aan de teugel, zijn twee verschillende dingen. Je kunt een paard ook nageeflijk hebben zonder dat je het hoofd op de loodlijn hebt. Ik vraag nageeflijkheid in het bos, maar mijn paard mag dan best met de neus eruit lopen.

_/-\o_

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:20

die van mij is echt onnnnnnnnwijsssssss enthausiast in het bos en dus heel erg bewegelijk vlot en met z'n oortjes heen en weer overal en helemaal als de vrolijkste gelukkigste pony om zich heen kijken als een jonge hond die voor het eerst het paradijs te gemoet gaat :D :D :D waarom zou ik 'm dan in godsnaam hem óók nog inspanningen moeten opdragen door 'm naar beneden te rijden, naja soms gaat ie wel uitzichzelf of als ik een bergje op moet (is goed voor de achterhand) maar verder niet echt hoor, in galop als ie heeeel heet en sterk is rijd ik m soms rond maar meer omdat ie dan verzamelder blijft dan als ik m zo laat kijken. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:58

Mijn paard heeft soms de neiging in het bos achter de teugel te kruipen en heel erg op het bit te kauwen.
Dat doet ze omdat ze dan wat heet wordt. Lastig is het wel want als ze dat doet heb je weinig meer in je handen.
Daarom probeer ik wel altijd contact te houden en goed het tempo wat ik wil te bewaren.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:01

Ik reed altijdbuiten met lange teugel en paardje liepin ontspannen houding met rechte hals en hoofdje ietje naar beneden, dus niet omhoog.
Ik trainde altijd in de bak,buiten mocht ie lekker met lang teugeltje en reed ik hem alleen op stem hulpen.