Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:52

spokie79 schreef:
Dat klopt, mensen beginnen met 1 teugel. Maar volgens mij is het de bedoeling om naar 2 teugels te gaan voor iedereen. Op 1 teugel is een periode van wennen voor ruiter en paard. Ik heb trouwens van mijn 1e AR instructrice geleerd dat je paard eerst voorwaarts en regelmatig moet stappen.

Dit bevestigd dus wat ik eerder geschreven heb, een oefening voor de kat, er zit geen logica in gewoon show.
Waarom ik dit zo stellig schrijf heel eenvoudig omdat het geen nut heeft ook niet als zg voorbereiding, daarvoor zijn vele andere oefeningen die wel degelijk goed zijn voor de spieropbouw.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:54

Professor, ik denk dat het meer voor de ruiter is aangezien niet veel mensen gewend zijn naast hun paard te lopen op die manier :).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:57

spokie79 schreef:
Professor, ik denk dat het meer voor de ruiter is aangezien niet veel mensen gewend zijn naast hun paard te lopen op die manier :).

Echter is de vraag dan, hoe kan je je paard zo correct laten lopen?, want als ik het zo lees loopje voor piet lut, dus zo met je paard, voor je eigen gevoel, en er is geen meerwaarde?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:58

spokie79 schreef:

Humor. *D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:02

Je leert in juiste positie naast je paard te lopen, gevoel te krijgen voor de gangen en vaardigheid om met teugels en zweepje te werken. Als met 1 teugel comfortabel aanvoelt, ga je naar 2 teugels. In de tussentijd kan je wel je paard in arbeidstempo laten stappen, je paard van de binnenschouder halen als hij hierop valt, zorgen dat je paard de hals laat vallen en wat stelling vragen. Ook kan je binnenbeen activeren en kijken of die iets meer kan ondertreden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:03

Professor schreef:
spokie79 schreef:

Humor. *D

Veel groene ruiters, dus je moet toch wat ;).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:05

spokie79 schreef:
Je leert in juiste positie naast je paard te lopen, gevoel te krijgen voor de gangen en vaardigheid om met teugels en zweepje te werken. Als met 1 teugel comfortabel aanvoelt, ga je naar 2 teugels. In de tussentijd kan je wel je paard in arbeidstempo laten stappen, je paard van de binnenschouder halen als hij hierop valt, zorgen dat je paard de hals laat vallen en wat stelling vragen. Ook kan je binnenbeen activeren en kijken of die iets meer kan ondertreden.

dat laatste verbaast mij de hals laat vallen, dit is iets wat je dus niet wil lijkt mij, en wanneer stelling word gevraagt lopen veel paarden in die positie over de buitenschouder

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:06

spokie79 schreef:

Prachtig allemaal, maar wanneer valt een paard dat vrij loopt over zijn binnenschouder???
Dat met aan de hand lopen, sorry dan kan men beter een hond nemen en daar mee gaan wandelen. Arbeidsstap daar kan men ook niet het binnenachterbeen zonder Aanleuning beter onder de massa krijgen.
Trouwens waarom al deze lariekoek Klassiek gezien, wanneer men een paard gewoon met de dubbele longe en aan de langeteugel voor zijn werk voorbereid, het onder de man gaan.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:08

Als de ruiter het een beetje in de vingers heeft, gaat men ook met 2 teugels werken.
En voor de volledigheid....ik ben ook nog een vrij groene ruiter :).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:09

Professor u heeft de foto's van mij met de witte hengst in het verleden gezien met werken aan de hand het Ubertreten en SB, als ik dat terug kijk en dit lees raak ik gewoon het spoor bijster.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:14

Moll schreef:
en dit lees raak ik gewoon het spoor bijster.

je bent niet de enige :P
Zit jij trouwens niet ook bij het clubje van academisch dressuur?

Maar ff toch een vraagje... aan hetgeen wat ik van professor lees en ook wel van Moll, begrijp ik dat AD geen enkel nut zou hebben (beetje cru gezegd wellicht)

Maar dan... we hebben een merrie van 15 jaar, noordzweedse koudbloeddraver, 8 jaar op de baan gelopen, daarna paar jaar in de fok gebruikt en nu dus hier.
Stijf als een plank, was ze. Niet verwonderlijk. Ik heb dus wel met haar aan de hand gewerkt volgens de principes van AD (allé... ik heb het geprobeerd. Of ik helemaal geweldig ben daarin valt te betwijfelen) maar ze is wel veel soepeler geworden en reageert stukken beter op de hand bij rijden (bitloos) Mijn echtgenoot (tis zijn paard)rijdt ermee in het bos en hij merkt veel verschil in haar reacties op de hulpen.Ze reageert tegenwoordig heel licht. Eerder zette ze gewoon de hals vast als je een vraag stelde met de teugel.
Dus lijkt me dan toch dat het ook voordelen biedt?

Tot aan de winter oefende ik overigens ook met mijn merrie beetje vlgs dat concept, Haar lijf lag redelijk in de kreukels door probleem in het been wat niet is onderkend en overvragen (ze was zo scheef als een oud garnaaltje)
Ook zij werd wel losser dmv oefeningen. Heb ze onlangs de da voorgelegd, omdat ik er weer mee aan het werk moet (er ligt hier helaas een flink pak sneeuw) en hij vond het prima
(kan indien gewenst wel filmpje plaatsen, als jullie mij daarna laten overleven :o )

Maar dan zou je toch denken dat het niet zo nutteloos als omschreven is?

Zien jullie overigens skala als leidraad voor alle paardensport, incl western?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:27

Allemaal heel "aardig" verwoordt door professor.

Maar geen onderbouwing waarom de AR van iets anders uitgaat dan de KR :+

De AR gaat van oefeningen uit, die OOK door het Skala benoemd worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:29

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:30

Cherie, dat klopt deels. Oefeningen uit de klassieke dressuur komen terug in AR. Alleen in KR worden de oefeningen volgens scala uitgevoerd. Dus eerst takt, dan losgelatenheid etc. AR heeft een eigen scala met eerst balans.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:32

Moll schreef:
Professor u heeft de foto's van mij met de witte hengst in het verleden gezien met werken aan de hand het Ubertreten en SB, als ik dat terug kijk en dit lees raak ik gewoon het spoor bijster.

de positie van je eigen lijf kan de ribbenbuiging motiveren. dus op de goede plek lopen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:45

Sizzle schreef:
Kijk eens in dit topic :)
[RT-D] Klassiek vs Grand-Prix

Leuke suggestie, maar dat zijn 32 blz. dat gaat even kosten om door te lezen :o .

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:47

spokie79 schreef:
Cherie, dat klopt deels. Oefeningen uit de klassieke dressuur komen terug in AR. Alleen in KR worden de oefeningen volgens scala uitgevoerd. Dus eerst takt, dan losgelatenheid etc. AR heeft een eigen scala met eerst balans.

Het Skala kan niet los gezien worden.
Ook bij het Skala loopt alles in elkaar over, want zonder rechtgericht paard is er geen aanleuning mogelijk, zonder ontspanning is er geen losgelatenheid mogelijk.

Dus om de punten van het Skala "voor elkaar te krijgen" moeten er ook oefeningen gedaan worden met het paard.

En dat zijn toch echt dezelfde oefeningen :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:49

Sjolvir schreef:
Sizzle schreef:

Leuke suggestie, maar dat zijn 32 blz. dat gaat even kosten om door te lezen :o .

Volgens mij staat "grand prix" tegenwoordig voor "hollandse school" :7

Een uitzondering daargelaten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:03

cherie78"
[quote="Sjolvir schreef:
Sizzle schreef:

Volgens mij staat "grand prix" tegenwoordig voor "hollandse school" :7

Een uitzondering daargelaten.[/quote]

Maakt het allicht niet minder intressant.
Heb nu de eerste 2 blz gelezen, en de laaste 2...
Denk dat ik het daarbij laat en hier verder lees, het andere topic is niet wat ik zocht.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:24

cherie78 schreef:

door het Skala dat is dus niet waar, Het Skala waar de KR zich aan houd isa anders dan die van de AR

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:29

Moll schreef:
cherie78 schreef:

door het Skala dat is dus niet waar, Het Skala waar de KR zich aan houd isa anders dan die van de AR

Waar is het Skala van de KR dan anders als het Skala waar de AR zich aan houdt?

Academische rijkunst
WAT IS ACADEMISCHE RIJKUNST?

De opleiding tot goed rijpaard bestaat uit een langzame, weldoordachte en grondige opleiding. Deze opleiding bestaat uit een aantal logisch opvolgende stappen, die op ieder paard individueel in gaat en die ruiter en paard de mogelijkheid geeft om de rijkunst tot op hoge leeftijd te beoefenen.

Door op het juiste moment in de juiste volgorde gebruik te maken van de juiste hoeveelheid gymnastische oefeningen kan het paard fysiek en mentaal goed ontwikkelen tot een sterk, soepel, wendbaar, buigzaam, verzameld paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:31

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Waar is het Skala van de KR dan anders als het Skala waar de AR zich aan houdt?

Academische rijkunst
WAT IS ACADEMISCHE RIJKUNST?

De opleiding tot goed rijpaard bestaat uit een langzame, weldoordachte en grondige opleiding. Deze opleiding bestaat uit een aantal logisch opvolgende stappen, die op ieder paard individueel in gaat en die ruiter en paard de mogelijkheid geeft om de rijkunst tot op hoge leeftijd te beoefenen.

heeft u heel het gehele topic gelezen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:33

Ja Moll, ik heb het gehele topic gelezen :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:34

cherie78 schreef:

MIjn excusses maar dan vind u de verschillen die benemoemd worden in de Ausbildung

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:40

Moll schreef:
cherie78 schreef:

MIjn excusses maar dan vind u de verschillen die benemoemd worden in de Ausbildung

De verschillen worden NIET benoemd in de Ausbildung