Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Joan73 schreef:Toevallig viel mijn oog op dit topic net voordat de zadelmaker voor mijn engelse volbloed (hoge schoft, niet veel spek en spieren op haar rug) langs kwam. We delen dezelfde mening. Het kan geen kwaad wanneer je bij tijd en wijlen een keer een rondje zonder zadel rijdt. Feit is nou eenmaal dat de kussens onder het zadel inderdaad de druk verspreiden over de rugspieren. Ik beschik over een goed zittend zadel met voldoende ruimte voor haar hoge schoft en heb laatst het dikste barebackpad gekocht wat ik kon vinden. Zit prima, paardje lijkt het ook prima te vinden. Maar ik kan me voorstellen dat mijn "kontbotten" op den duur toch wel gaan duwen in haar rug (heb ook mijn handen eens onder het pad gelegd en ben er toen op gaan zitten, voelde het op den duur wel degelijk). Onze conclusie: het is niet slecht wanneer je eens een keer zonder zadel rijdt, het is zeker goed voor je houding en verbinding met het paard. Het argument dat vroeger alleen zonder zadel werd gereden is niet correct. De paarden werden veel minder oud, waren minder fijn gebouwd en waren geharder dan de meeste paarden nu. Vroeger reden we ook met houten wielen onder onze fiets, daar hebben we nu fijne, zachte en mee-verende rubberen banden voor..... dat is nou eenmaal evolutie (geldt ook voor: zonder zadel - huiden - houten zadels - enz - enz.) Meer comfort voor zowel ruiter als paard.
lisanneamber schreef:maar vroeger reden indiaanen enzo toch ook zonder zadel??