Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Re: Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:22

Ja het kan ook wel, en ik denk ook wel dat het gebeurt hier en daar, maar ik wilde er mee zeggen dat de druk zich verplaatst en dan kan het je pijn doen zonder dat je het meteen merkt :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:25

Het is begint soms heel nihil en je hersenen geven het aan als recht en in evenwicht. Zet je iemand echt recht voelt dit vaak als scheef. Scheef zitten kun je zonder zadel ook heel goed zien, misschien eens leuk om naar andere ruiters te kijken, is echt heel grappig hoe een lijf dat compenseert en hoe dat doorwerkt in het paard!

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:27

Toevallig viel mijn oog op dit topic net voordat de zadelmaker voor mijn engelse volbloed (hoge schoft, niet veel spek en spieren op haar rug) langs kwam. We delen dezelfde mening. Het kan geen kwaad wanneer je bij tijd en wijlen een keer een rondje zonder zadel rijdt. Feit is nou eenmaal dat de kussens onder het zadel inderdaad de druk verspreiden over de rugspieren. Ik beschik over een goed zittend zadel met voldoende ruimte voor haar hoge schoft en heb laatst het dikste barebackpad gekocht wat ik kon vinden. Zit prima, paardje lijkt het ook prima te vinden. Maar ik kan me voorstellen dat mijn "kontbotten" op den duur toch wel gaan duwen in haar rug (heb ook mijn handen eens onder het pad gelegd en ben er toen op gaan zitten, voelde het op den duur wel degelijk). Onze conclusie: het is niet slecht wanneer je eens een keer zonder zadel rijdt, het is zeker goed voor je houding en verbinding met het paard. Het argument dat vroeger alleen zonder zadel werd gereden is niet correct. De paarden werden veel minder oud, waren minder fijn gebouwd en waren geharder dan de meeste paarden nu. Vroeger reden we ook met houten wielen onder onze fiets, daar hebben we nu fijne, zachte en mee-verende rubberen banden voor..... dat is nou eenmaal evolutie (geldt ook voor: zonder zadel - huiden - houten zadels - enz - enz.) Meer comfort voor zowel ruiter als paard.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:31

Weten jullie hoe het voelt als er iemand op je schoot gaat zitten die zelf nogal slank is,, dat voelt niet lekker, en je gaat vaak schuiven, om ervoor te zorgen dat t beter zit, ja tog?
Nou, als er iemand op je schoot gaat zitten die iets voller is, voel je t al minder..
Gaat er iemand recht op je schoot zitten, dan voel je t nog minder..

volgens mij maakt t uit hoe je zit, hoe je meegaat in de beweging, enzoo, al een paard t egt niet fijn vind voelen laat die het wel merken, let goed op het orenspel, die vertellen al snel hoe je paard vind dat jij zit, als je zonder zadel zit ;)

ik ben het wel eens met Joan73

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:52

Hmm, ik denk dat het afhankelijk is van de bouw van het paard..
Ik vermoed dat een stevig paard (koudbloeden) er beter tegen kan dan de rankere paarden.

En inderdaad zoals hierboven, zit je volledig vast en bonk je op en neer, of schuif je mee met de beweging van het paard ?
Ik denk dat ook veel verschil uit maakt !

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:33

Ik heb vandaag toevallig voor het eerst sinds maanden weer eens zonder zadel gereden, dit keer wel met een barebackpad, moet zeggen dat het voor mij in ieder geval een stuk comfortabeler zat en ik heb het idee dat het voor paardlief ook wel prettig zat. Voordeel bij mij is dat er toch wel een flink stukje 'vering' zit tussen mijn zitbeenknobbels en mijn paard :'). Bovendien verandert die druk ook als je je wat meer naar achteren zit (bekken kantelt dus), dan verschuift het drukpunt naar net iets achter je knobbels en voelen ze er dus ook weer minder van. Ik denk dat als je het inderdaad met mate doet, dat het dan echt geen kwaad kan, denk wel dat zo'n BBP voor beide partijen prettiger is :j.

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:19

Mijn pony loopt juist beter zonder zadel en vind dit ook hardstikke leuk zo te merken

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:27

Vroeger enorm veel buitenritten zonder zadel gereden,wel op paard met lekkere brede rug.Ik vermoed dat heel veel ruiters snel van hun paard aflazeren tegenwoordig,ik zie bijna niemand een ritje maken zonder zadel.Ik heb op deze manier wel geleerd om te blijven zitten,je leert in elk geval wel om je hakken naar beneden te drukken.We gingen vaak met een groepje,was altijd leuk,niet alleen voor ons,de paarden genoten er ook van,vooral als we gingen zwemmen met de paarden.Die goeie ouwe tijd....

moija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:11

bij mij maakt het veel verschil wat de bouw van een paard is en de gangen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:46

achja wat een geluk dan dat we nog een pak vel over onze botjes hebben zitten :D ik denk dat het allemaal wel mee valt!
wel goed omschreven :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:56

Joan73 schreef:
Toevallig viel mijn oog op dit topic net voordat de zadelmaker voor mijn engelse volbloed (hoge schoft, niet veel spek en spieren op haar rug) langs kwam. We delen dezelfde mening. Het kan geen kwaad wanneer je bij tijd en wijlen een keer een rondje zonder zadel rijdt. Feit is nou eenmaal dat de kussens onder het zadel inderdaad de druk verspreiden over de rugspieren. Ik beschik over een goed zittend zadel met voldoende ruimte voor haar hoge schoft en heb laatst het dikste barebackpad gekocht wat ik kon vinden. Zit prima, paardje lijkt het ook prima te vinden. Maar ik kan me voorstellen dat mijn "kontbotten" op den duur toch wel gaan duwen in haar rug (heb ook mijn handen eens onder het pad gelegd en ben er toen op gaan zitten, voelde het op den duur wel degelijk). Onze conclusie: het is niet slecht wanneer je eens een keer zonder zadel rijdt, het is zeker goed voor je houding en verbinding met het paard. Het argument dat vroeger alleen zonder zadel werd gereden is niet correct. De paarden werden veel minder oud, waren minder fijn gebouwd en waren geharder dan de meeste paarden nu. Vroeger reden we ook met houten wielen onder onze fiets, daar hebben we nu fijne, zachte en mee-verende rubberen banden voor..... dat is nou eenmaal evolutie (geldt ook voor: zonder zadel - huiden - houten zadels - enz - enz.) Meer comfort voor zowel ruiter als paard.

Hihi,
Op mijn volbloed zitten is zoiets als op een spijkerbed. Bij haar zit ik meer op mijn binnenkant bovenbenen en samengeperste billen, dan echt op m'n kont. Het kost me anders m'n stuitje of m'n klokkenspel. Wel gek want als kind reed ik ook volbloed, maar toen ad ik nergens last van. Misschien omdat het een flinke gespierde hengst was.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:38

Wow interresant...
Ik wist dit eigelijk nog helemaal niet!
Gelukkig heb ik nog niet zonder zadel gereden...

lisanneamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:49

maar vroeger reden indiaanen enzo toch ook zonder zadel??

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:31

Een van mijn paarden heb ik een jaar lang, noodgedwongen, zonder zadel gereden (3-4x pw.) en hij heeft nog steeds geen doorgezakte rug of pijn oid. Ook toen had hij dat niet en hij is soepeler en flexibeler zonder zadel dan met. Ook nu nog rijd ik regelmatig mijn paarden zonder zadel en stuk voor stuk is er weinig verschil te merken en ook hebben ze nog steeds geen last van rug of spieren oid.
Tuurlijk, niet elk paard zal er even geschikt voor zijn (arabieren ruggetjes, gevoelige ruggetjes, angst ed.), maar ik ben van mening dat als je een goede zit hebt en zorgt dat je ietsje je bekken achterover kantelt, het echt geen kwaad kan.

Sterker nog, als je op de juiste manier rijdt, ben ik van mening dat een zadel net zoveel schade aanbrengt als zonder zadel rijden.
Namelijk, een zadel belemmert een paard in de beweging. Je hebt de singel, de lange stijve kussens die langs de ruggengraat lopen, het extra gewicht.. Ik denk ook dat dat de rede is dat veel paarden fijner lopen zonder zadel.
Ik zeg dus niet dat zonder zadel beter is dan met, ik zeg alleen dat er wat mij betreft, qua goed en kwaad, niet zoveel verschil in zit.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 04:24

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:15

naar mijn idee is het goed of slecht zijn van het rijden zonder zadel echt volledig afhankelijk van de ruiter.
ik heb al heel wat paarden en pony's gereden, van mezelf/ van anderen/ van maneges ....
en allemaal liepen ze beter zonder dan met zadel. maar je moet dan zonder zadel wel volledig mee zijn met de bewegingen van het paard. de combinatie paard en ruiter moeten één zijn. verder heb ik altijd vele positieve reacties gehoord van degene die zagen hoe het paard liep zonder zadel, en van mijn houding.
ik zit veel beter zonder zadel dan met zadel, want elk zadel dwingt je een bepaalde houding aan te nemen.

ik respecteer ieder zijn mening, maar dit is de mijne. een ruiter die één is met zijn paard en een rustige, meegaande stille zit heeft ( je draagt je gewicht voor een groot deel op je bovenbenen) maakt van het rijden zonder zadel een pluspunt voor het paard.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:24

En de indianen dan?
Die hadden enkel een dekje erop en zelfs dat nog niet en die reden kilometers ver met hun paarden.
Als het zo pijnlijk was dan hadden al die indianen toch een keer een snoekduik richting wigwam gemaakt!Een paard met pijn bokt je eraf uiteindelijk.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:44

Mijn vorige paard had een erg hoge schoft, heb hem daarom nooit echt zonder zadel gereden. Dat wil ik met mijn volgende paard wel gaan doen! En zolang jij maar gewoon in balans zit, lijkt het me niet perse pijnlijk voor het paard hoor.

Sphie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:54

Ik rij nooit zonder zadel.
Het is gewoonweg niet goed voor de rug van je paard. En dat wil ik ze toch niet aandoen.

Beau_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:13

Interessant topic! Ik reed vroeger ook zonder zadel op mijn verzorgbeest, gewoon omdat er simpelweg
geen goedpassend zadel beschikbaar was. En het leek me beter om zonder zadel te rijden dan met een slecht passende.
Nu rijd ik trouwens wel met een goedpassend zadel :D

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:08

ik blijf even volgen vind de beweringen wel interessant, ik denk idd dat als je zonder zadel rijdt je dit niet al te lang moet doen, maar beter zonder zadel dan met een slecht passend zadel.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:17

Ik rijd soms zonder zadel maar doe dan een dekje, zadelvormig bontje en elastische singel. Ik merk dat ik dan steviger zit en lijkt me voor het paard ook prettiger.

Wel interessant want als je nagaat ligt je zadel dus ook op spieren of zenuwen. Ik ken maar weinig zadels die 10 cm kamerbreedte hebben namelijk. Maargoed als de druk verdeelt is over een grote lengte van de rug is het een drukpunt, maar hoeft het nog niet zozeer pijnlijk te zijn.