Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:15

LenaBaars schreef:
zelf ben ik normaal postuur, 170cm 64kg.
moet zeggen dat ik het inderdaad vreemd vind dat er rijbroeken maat 54 bestaan, welk paard kan hierdoor gegymnastiseerd worden? Lijkt me voor een belg net zo zielig als de volgepakte ezeltjes in derde wereldlanden...

_O- _O- _O-

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:16

Ik vind dit goed kunnen hoor, ik zal maar niet zeggen hoeveel ik weeg, vele zullen dit teveel vinden voor mijn grote dpony (ong 1.50m schoft). Ik weet wel dat het niet ideaal is (heb dinsdag ook mijn eerste afspraak bij diëtist) maar kwa draagkracht kan ze het nog wel aan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:19

;) ah dierenbeul!!!!!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:23

dit past prima hoor

ikzelf rij een arabierXwelsh van 1.48 en weeg ongeveer 68 kilo dat zou dan ook mishandeling moeten zijn
Afbeelding

o ja ik ben daar iets dikker :S twijfel zelf soms ook hoor

hecowo

Re: Wanneer is een ruiter te vors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:27

nee ponylies bij jou valt het mee, jij kan al bijna mee steppen, dat maakt t dragelijker :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:29

hecowo schreef:
nee ponylies bij jou valt het mee, jij kan al bijna mee steppen, dat maakt t dragelijker :D

hahahaha wat zijn we weer aardig :o :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:33

Wat mij opvalt is dat mensen beweren dat ze kunnen zien aan het uiterlijk van een paard, wat voor draagkracht hij heeft.
Een fors paard heeft niet altijd veel draagvermogen, evenals een tenger paard weinig draagvermogen. Het is ook van belang om kritisch te kijken naar mogelijke blessures. Het ene paard heeft bijvoorbeeld een betere rug dan een andere.
Een paard van 175 of een koudbloed is niet altijd een 'mannenpaard'.
Het is vooral belangrijk om kritisch te kijken naar het gedrag van het paard. Hoe hij beweegt tezamen met de ruiter? zijn bespiering en soepelheid, looplust, balans, etc. Kilo's en stokmaat zeggen niet echt veel.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:36

Tsja...er bepaald maar een iemand of ik te zwaar ben voor mijn paard...en das ikke :P
Ik ben te dik...dat weet ik ook wel, mijn beessie en ik kennen elkaar al een aantal jaren. Ik heb mijn paard voor de recreatie (lees een rondje hei 2 x in de week) paard happy en ik ook. Manlief rijdt er ook nog op (zonder overgewicht overigens ;) ). Inmiddels rijdt ik haar 6 jaar en is ze 3 jaar van mij, geen klachten hier. Ik ben ook van het type dat rustig een stuk afstapt en naast dr meesjouwt, ook wel gezellig. Mijn paardje loopt ontspannen, met dr hoofdje laag (niks weggedrukt ofzo). Tuurlijk ben ik een grotere belasting voor haar dan een veertje van 50 kg. Maar als madame aangeef dat het niet gaat dan ben ik denk ik de eerste die het merkt, aangezien ik denk ik voorzichtiger ben dan menig ruiter juist door mijn gewicht. Ik ben veels te bang om haar pijn te doen. Ik heb juist van anderen moeten horen dat het echt wel ging voordat ik er uberhaupt op ging om te rijden.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:41

Senna21: Precies, en om uit een boekje te lezen welk paart wat kan dragen of kan trekken, sorry mensen
maar het is geen autocatalogus!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:48

Citaat:
Maar als madame aangeef dat het niet gaat dan ben ik denk ik de eerste die het merkt, aangezien ik denk ik voorzichtiger ben dan menig ruiter juist door mijn gewicht. Ik ben veels te bang om haar pijn te doen. Ik heb juist van anderen moeten horen dat het echt wel ging voordat ik er uberhaupt op ging om te rijden.

Maar dan zit je zelf toch ook niet lekker op je paard? Als je er bewust op aan het letten bent of het dier pijn heeft? En hoe geeft jouw paard dan aan wanneer je te zwaar bent of wanneer je teveel belasting vormt?

No offence hoor, maar ik begrijp het gewoon niet helemaal

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:57

Arbo regels voor paarden ;)
ze zijn tegenwoordig ook al met het dierenwetboek bezig, misschien is dat het vervolgstapje,
krijgen ze met de toekomst misschien ook nog het rijtijdenbesluit erdoor :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:05

Ik woog tot afgelopen september 83 kilo met mijn 1.63, en ik merkte het toch écht wel aan mijn fjord.

Mensen roepen altijd dat dit soort rassen prima mensen met meer gewicht kunnen dragen, maar ik heb
nu zelf ondervonden dat het tegendeel waar is. Ik weeg nu nog 65 kilo, en ik kan eindelijk weer doorzitten!
Je kunt jezelf wijs maken dat het prima kan met meer gewicht, maar bij mij gaat het er niet meer in. Ook het
feit dat mijn pony zich nu veel beter kan bewegen onder mij, is toch écht een eye-opener geweest :).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:06

Colway schreef:
Citaat:
Maar als madame aangeef dat het niet gaat dan ben ik denk ik de eerste die het merkt, aangezien ik denk ik voorzichtiger ben dan menig ruiter juist door mijn gewicht. Ik ben veels te bang om haar pijn te doen. Ik heb juist van anderen moeten horen dat het echt wel ging voordat ik er uberhaupt op ging om te rijden.

Maar dan zit je zelf toch ook niet lekker op je paard? Als je er bewust op aan het letten bent of het dier pijn heeft? En hoe geeft jouw paard dan aan wanneer je te zwaar bent of wanneer je teveel belasting vormt?

Een beetje eigenaar/ruiter merkt het wel als zijn eigen paard aangeeft dat hij/zij niet comfortabel is met degene op zijn rug. Een paard dat moeite heeft om het gewicht te dragen zal nooit lekker ontspannen lopen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:16

ponylies schreef:
fijn dat je het met me eens bent een shire is mijn lievelings ras als ik ooit een eigen paard koop dan wordt het een shire (staat mooi bij mijn lengte)

Bij net hetzelfde :D (alleen staat een shire mooi bij mijn breedte :') ).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:28

ponylies schreef:
ikzelf rij een arabierXwelsh van 1.48 en weeg ongeveer 68 kilo dat zou dan ook mishandeling moeten zijn
Afbeelding

Tja, afgezien van het feit dat ik je te groot en wrs ook te zwaar vind voor die pony, pas je ook niet in het zadel. Je zit helemaal achterop, wat de druk op dat deel van de rug nog eens extra vergroot. Ik word dus niet vrolijk van dit soort beelden helaas.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:38

mag ik ook vragen wat je van mijn combinatie vindt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:41

Leorah schreef:
Ik ben momenteel vrij onzeker over mijzelf als combinatie met mijn paard...
Leorah schreef:
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Ik heb maar even een fotootje erbij gevoegd. Enneh.. wat het gewicht betreft... zit net onder de 90.

Je kunt zo je BMI berekenen. Met een lengte van 1.79 en een gewicht van 90 KG heb je volgens de berekeningen een BMI van 28.1 en dus matig overgewicht... En waarschijnlijk is bij matig overgewicht je conditie ook niet optimaal...

Verder vind ik dat je niet aan anderen moet overlaten er een oordeel over te geven. Jij moet voor jezelf bepalen wat jij acceptabel vind en de verantwoordelijkheid nemen om gezond en bewust bezig te zijn met paardensport. Ik vind dat daar een goede ruiterconditie zonder (veel) overgewicht bij hoort. Maar het is maar net hoe hoog je de lat voor jezelf legt en hoe bewust je met paarden SPORT bezig wilt zijn.

senna21 schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen beweren dat ze kunnen zien aan het uiterlijk van een paard, wat voor draagkracht hij heeft.
Een fors paard heeft niet altijd veel draagvermogen, evenals een tenger paard weinig draagvermogen.

Daarnaast is het een ondergeschikte discussie. Als je als ruiter de verantwoordelijkheid neemt om zonder (zwaar) overgewicht en met een goede conditie op een bij je lengte passend paard stapt zal het niet heel snel voorkomen dat je te zwaar bent.

Colway schreef:

No offence hoor, maar ik begrijp het gewoon niet helemaal

Ik begrijp het ook niet. Het enige wat ik erbij kan bedenken is dat het makkelijker is de verantwoordelijkheid op het paard af te schuiven... In plaats van die zelf te nemen en er alles aan te doen om te voorkomen dat het voor je paard op enig moment te belastend wordt.

Siets schreef:
Je kunt jezelf wijs maken dat het prima kan met meer gewicht, maar bij mij gaat het er niet meer in. Ook het
feit dat mijn pony zich nu veel beter kan bewegen onder mij, is toch écht een eye-opener geweest

Fijn te horen dat mensen er dus ook wel van bewust zijn :D

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:48

oke damens en heren ik houd mij altijd aan dit schema!!!!!

Ras Stokmaat Gewicht paard Max.ruitergewicht Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 20%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 16%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 13%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

bron: http://www.rielklumper.nl/zadel.asp

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:49

handig je zoekt dan ook gewoon een paard na gewicht uit ?:P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:56

Nou ja dan kan ik 65 kg best op een pony van 130 cm schofthoogte rijden. Okay met mijn 170 is het geeeeen gezicht maar dat maakt natuurlijk niet uit :D
Schema vind ik dus bullshit, net wat Jasmijn zegt. je moet niet een paard naar je gewicht gaan zoeken maar je gewicht aanpassen aan het paard.
Laatst bijgewerkt door piezze op 14-01-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:57

trouwens rekenen kunnen ze ook niet meer tegenwoordig,
warmbloed 1 16% van 550 kg = 88 niet 71
warmboeld 2 13% van 700 kg = 91 niet 80
koudbloed 2 12% van 900 kg = 108 niet 104

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:13

Met betrekking tot het ontbreken van "ruitertraining" op de gemiddelde sportschool (en manege) een praktische tip voor het verbeteren van je balans en houding: ga stijldansen.
Ik heb dit een aantal jaren naast het paardrijden gedaan en merkte echt het nut met rijden.

Met betrekking tot de simpele BMI berekening vindt ik de standaard altijd wat vreemd dit zou namelijk betekenen dat ik al aan de bovengrens van de normaal zat toen ik 20 was slank en een wasbordje van de buikspieren had. Maar ja die berekening houdt geen rekening met je cupmaat misschien dat het daar aan licht :P (75E en ik zou toch denken dat 75 niet een te grote omvang was bij mijn 1.72 m).

Ik denk overigens wel dat het voor echt lange mensen (ik ken er meerdere die langer dan 1.95m zijn) heel lastig is, naja het voordeel is je licht er niet zomaar naast :o Met zulke lengtes weeg je toch ook snel een paar kilo meer lijkt mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:35

joyce_eddy schreef:
oke damens en heren ik houd mij altijd aan dit schema!!!!!

Jammer dat dit schema verder niets zegt over ruiterconditie. Iemand kan met een gewicht van 71 Kg namelijk als mens wel veel te zwaar zijn. Als je bijvoorbeeld maar 1.55 lang bent. Dan ben je in kilo's misschien niet te zwaar voor het paard volgens het schema, maar als ruiter ben je wel ongeschikt. En 71 KG dat op een paardenrug niet meebeweegt omdat het postuur in de weg zit, en/of omdat die ruiter snel vermoeid raakt door gebrek aan conditie is wel heel belastend voor het paard.

hecowo schreef:
handig je zoekt dan ook gewoon een paard na gewicht uit ?:P

Ja, je neemt gewoon het paard wat het meeste gewicht mag dragen en daarna ga je nog even lekker door de macdrive. Alle remmen los, want die 104Kg is nog niet in zicht :P :+

Opaal77 schreef:
Met betrekking tot het ontbreken van "ruitertraining" op de gemiddelde sportschool (en manege) een praktische tip voor het verbeteren van je balans en houding: ga stijldansen.

Goede tip. Bodybalance of sommige yogatrainingen zijn ook heel goed voor verbeteren van je houding, coordinatie en ademhaling.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:38

BMI is een algemene metwaarde, geen statische bewering :)

Ik ben volgens de BMI net iets iet licht, zie dit zelf wel anders, denk dat je zelf het beste 'voelt' wanneer je lichaam in goede conditie is

Citaat:
Jammer dat dit schema verder niets zegt over ruiterconditie. Iemand kan met een gewicht van 71 Kg namelijk als mens wel veel te zwaar zijn. Als je bijvoorbeeld maar 1.55 lang bent. Dan ben je in kilo's misschien niet te zwaar voor het paard volgens het schema, maar als ruiter ben je wel ongeschikt. En 71 KG dat op een paardenrug niet meebeweegt omdat het postuur in de weg zit, en/of omdat die ruiter snel vermoeid raakt door gebrek aan conditie is wel heel belastend voor het paard.

inderdaad jammer dat mensen zo denken, alsof een paard een statisch iets is :( Heeft met zoveel factoren te maken

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:04

aslo schreef:
ponylies schreef:
Afbeelding

Tja, afgezien van het feit dat ik je te groot en wrs ook te zwaar vind voor die pony, pas je ook niet in het zadel. Je zit helemaal achterop, wat de druk op dat deel van de rug nog eens extra vergroot. Ik word dus niet vrolijk van dit soort beelden helaas.

daar heb je wel gelijk in ja het zadel past niet goed,
ik ben sinds die foto wel 15 kilo afgevallen dus met gewicht belemmer ik hem niet heb ik gevraagd aan een kenner.
ik heb niet meer op haar gereden met dit zadel en ben nu op zoek naar een ander zadel omdat deze niet past
helaas ben ik overgeleverd aan de eigenaar die het nog niet helemaal nodig vind een ander zadel te kopen.
en ik weet dat ik te lang ben maar zit haar niet dwars met mijn beweging