Leorah schreef:Ik ben momenteel vrij onzeker over mijzelf als combinatie met mijn paard...
Leorah schreef:Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Ik heb maar even een fotootje erbij gevoegd. Enneh.. wat het gewicht betreft... zit net onder de 90.
Je kunt zo je BMI berekenen. Met een lengte van 1.79 en een gewicht van 90 KG heb je volgens de berekeningen een BMI van 28.1 en dus matig overgewicht... En waarschijnlijk is bij matig overgewicht je conditie ook niet optimaal...
Verder vind ik dat je niet aan anderen moet overlaten er een oordeel over te geven. Jij moet voor jezelf bepalen wat jij acceptabel vind en de verantwoordelijkheid nemen om gezond en bewust bezig te zijn met paardensport. Ik vind dat daar een goede ruiterconditie zonder (veel) overgewicht bij hoort. Maar het is maar net hoe hoog je de lat voor jezelf legt en hoe bewust je met paarden SPORT bezig wilt zijn.
senna21 schreef:Wat mij opvalt is dat mensen beweren dat ze kunnen zien aan het uiterlijk van een paard, wat voor draagkracht hij heeft.
Een fors paard heeft niet altijd veel draagvermogen, evenals een tenger paard weinig draagvermogen.
Daarnaast is het een ondergeschikte discussie. Als je als ruiter de verantwoordelijkheid neemt om zonder (zwaar) overgewicht en met een goede conditie op een bij je lengte passend paard stapt zal het niet heel snel voorkomen dat je te zwaar bent.
Colway schreef:Maar dan zit je zelf toch ook niet lekker op je paard? Als je er bewust op aan het letten bent of het dier pijn heeft? En hoe geeft jouw paard dan aan wanneer je te zwaar bent of wanneer je teveel belasting vormt?
No offence hoor, maar ik begrijp het gewoon niet helemaal
Ik begrijp het ook niet. Het enige wat ik erbij kan bedenken is dat het makkelijker is de verantwoordelijkheid op het paard af te schuiven... In plaats van die zelf te nemen en er alles aan te doen om te voorkomen dat het voor je paard op enig moment te belastend wordt.
Siets schreef:Je kunt jezelf wijs maken dat het prima kan met meer gewicht, maar bij mij gaat het er niet meer in. Ook het
feit dat mijn pony zich nu veel beter kan bewegen onder mij, is toch écht een eye-opener geweest
Fijn te horen dat mensen er dus ook wel van bewust zijn