Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
singel64 schreef:Sjolvir schreef:
Wat is er dan mis aan de bouw van dit paard dat hij/zij achter de loodlijn loopt?
De fries is duidelijk!
) van dit plaatje vinden:
Professor schreef:Citaat:Ik wordt een beetje moe van al deze plaatjes en boekenwijsheid, Professor. De onderste foto laat een paard zien wat heel iets achter de loodlijn loopt, nou daar heb ik het achterbeen irl nooit zo achter de massa van gezien hoorNatuurlijk is achter de ll in oprichting, niet wat je wilt, maar jij stelt het altijd zo extreem. Ze krijgen er echt niets van als ze er af en toe iets achter zijn, hoor (maar dan bij voorkeur wel in de lagere lijn en niet zo bovenin). Als je ze er ook maar weer uit kunt rijden.
Jibbel, ziet er goed uit op die foto's. Zo zou ik ze graag vaker zien trainen.
Jammer voor u maar dit zijn opnamen die door een computer gemaakt zijn van een combinatie, helaas voor u maar dit is praktijk, er zijn ook video´s van.
Wanneer u deze beweging met de achterbenen nog nooit gezien heeft dan is dat jammer en is uw oog nog niet genoeg geschoold om het in de praktijk te zien.
Relatieve oprichting is gewoon de uitdrukking dit woord omvat wat u bedoeld, daarom komt u door de war.
De foto die u steeds aanhaald is gewoon niet oke, het paard gaat te laag, de neus is beneden het boeggewricht, het is eigenlijk de hals aan het strekken.
Zo dient een paard ook op B niveau niet te gaan, wanneer men wedstrijden rijd dan dient het paard verder afgericht te zijn.
U vergeet dat het niet in training is maar op een wedstrijd zo gaat dat paard tijdens de proef en dat is niet oke.
Heb het vergelijk niet met jibbel maar de foto waar ik al eerder kritiek op gegeven heb.
Citaat:@Mol; wat betreft dat ik die boekenwijsheid irritant vindt; Professor citeert overal alleen maar dingetjes uit boeken, maar heeft nog nergens iets kunnen illustreren met een ECHTE foto of een filmpje. Laat staan dat ik het hem zelf heb zien doen. De beste stuurlui staan aan wal, hè
marijkedam schreef:Ik vind dit een ontzettend interessant topic, en volg het al eventjes.
Dus vandaar dat ik ook eens een fotootje plaats om te zien hoe men hier over denkt.
Een ontspannen drafje.
Op concours met de bijbehorende spanning.
cp112 schreef:Maar ik vraag mij dan wel af wat de 'kenners' (om het zo maar even te zeggen) van dit plaatje vinden:
setteke schreef:Tjuppie, ik vond de discussie gister nog leuk, maar heb inmiddels ook totaal geen zin meer om te reageren. Als de betreffende plaatjes langs komen en het liefst de eeuwenoude, dan ben ik er echt klaar mee.
Edit, dan bedoel ik natuurlijk niet de foto's van de mensen die zo dapper zijn ze te plaatsen
, ik heb weinig in mijn handen.
doei schreef:
Tot nu toe ben ik persoonlijk blij met dit beeld, paard loopt ontspannen en behoudt constante aanleuning (pakt nauwelijks meer aan een bepaalde kant vast).
Het moet beter en actiever, daar wil ik komen vanuit deze ontspanning en meer voorwaarts.
Wat vinden jullie?
Professor schreef:Sjolvir schreef:
Dit paard of pony is moeilijk te beoordelen uit deze perspectief en de scherpte cq donkere opname.
Probeer het toch.
De verhouding rug (achter de schoft tot en met heupbeen is tamelijk lang, daar tegenover de hals vrij kort.
Deze paarden/pony´s zijn wel degelijk voor de loodlijn te krijgen, dan zou men het paard door meer op de achterhand te zetten (verzamelde oefeningen) het paard meer tot dragen te brengen, eigenlijk precies hetzelfde als alle paarden maar in een zwaardere vorm.

Citaat:Paard moet inderdaad nog meer gaan dragen is ook nog in opleiding.
Streven is inderdaad meer op achterhand, wat hij nog erg moeilijk vind en hem veel kracht kost.
Gaat tijd kosten.
Met rijden van deze proef, was ik zelf met hem heel tevreden, aangezien hij wel heel ontspannen liep,
terwijl hij normaal gaat sluipen op vreemd terein.
Zelfde paard zelfde proef, ander moment.. misschien contrast hier iets beter, zwart is lastig...
doei schreef:Bedoeld u in halshouding wisselen?
Ik doe nu zegmaar op 3 standen: lang, deze van de foto en korter.
Korter is erg moeilijk en houdt hij niet lang vol, dan krijg ik zegmaar teveel gewicht in me handen.
doei schreef:Verder ben ik bezig met overgangen die op de zit perfect gaan. De overgangen moeten alleen een stuk actiever (sneller/ krachtiger weg). Ook maak ik in stap en draf 3 tempowisselingen. Vanaf nu rij ik liever twintig minuten actief om dan te stoppen dan 3 kwartier om na 20 minuten sloom te worden. Wanneer die activiteit er is wil ik het rijden weer langer maken.
Ook doen we schouderbinnenwaarts ohz (Het binnenachterbeen komt in het spoor van het buitenvoorbeen) en travers aan de hand. Ook neem ik tijdens het longeren balkjes mee. Heeft u tips wat ik nog meer kan trainen?
doei schreef:@Professor
"Oprichting = eingenlijk een moeilijk begrijpbaar woord het heet eigenlijk het meer dragen van hoofd en hals waardoor het gewicht meer op de achterhand gebracht word dit door het vermeerd ondertreden van de achterbenen. (meer onder de massa meer dragen dan stuwen)"
Met dragen bedoeld u het achterbeen onder het lichaam?
En stuwen het achterbeen achter het lichaam? Dus het achterbeen moet minder ver achter het lichaam uitkomen?
Hoe kan het zo zijn dat ik contact heb met de mond zonder dat deze zwaar wordt, maar het paard toch teveel op de voorhand loopt?
Ik dacht dat ik zo kon controleren dat het paard achter gebruikt en zijn hoofd draagt, of heb ik dat verkeerd?
liefhelietje schreef:Hier een mooi voorbeeldje van een paard dat nog teveel stuwt in plaats van draagt