Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:06

Volgens mij mis ik iets :Y)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:07

singel64 schreef:
Sjolvir schreef:

Afbeelding
Wat is er dan mis aan de bouw van dit paard dat hij/zij achter de loodlijn loopt?
De fries is duidelijk!

Dit paard of pony is moeilijk te beoordelen uit deze perspectief en de scherpte cq donkere opname.
Probeer het toch.
De verhouding rug (achter de schoft tot en met heupbeen is tamelijk lang, daar tegenover de hals vrij kort.
Deze paarden/pony´s zijn wel degelijk voor de loodlijn te krijgen, dan zou men het paard door meer op de achterhand te zetten (verzamelde oefeningen) het paard meer tot dragen te brengen, eigenlijk precies hetzelfde als alle paarden maar in een zwaardere vorm.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:15

Ik vind dit een ontzettend interessant topic, en volg het al eventjes.
Dus vandaar dat ik ook eens een fotootje plaats om te zien hoe men hier over denkt.

Afbeelding
Een ontspannen drafje.

Afbeelding
Op concours met de bijbehorende spanning.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:17

Heb de pagina's van dit topic gelezen en vind het een interessante discussie. Mijn eigen mening ben ik nog even goed over na aan het denken (hoe het beste formuleren)

De foto op de vorige pagina, van de bruine pony vind ik een zeer mooi plaatje, niet alleen de hoofd/hals houding maar ook het achterbeen gebruik en de verhouding hiervan tot het voorbeen (evenredig).

Maar ik vraag mij dan wel af wat de 'kenners' (om het zo maar even te zeggen :o) van dit plaatje vinden:
Afbeelding

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:31

Professor schreef:
Citaat:
Ik wordt een beetje moe van al deze plaatjes en boekenwijsheid, Professor. De onderste foto laat een paard zien wat heel iets achter de loodlijn loopt, nou daar heb ik het achterbeen irl nooit zo achter de massa van gezien hoor :n Natuurlijk is achter de ll in oprichting, niet wat je wilt, maar jij stelt het altijd zo extreem. Ze krijgen er echt niets van als ze er af en toe iets achter zijn, hoor (maar dan bij voorkeur wel in de lagere lijn en niet zo bovenin). Als je ze er ook maar weer uit kunt rijden.

Jibbel, ziet er goed uit op die foto's. Zo zou ik ze graag vaker zien trainen.

Jammer voor u maar dit zijn opnamen die door een computer gemaakt zijn van een combinatie, helaas voor u maar dit is praktijk, er zijn ook video´s van.
Wanneer u deze beweging met de achterbenen nog nooit gezien heeft dan is dat jammer en is uw oog nog niet genoeg geschoold om het in de praktijk te zien.
Relatieve oprichting is gewoon de uitdrukking dit woord omvat wat u bedoeld, daarom komt u door de war.
De foto die u steeds aanhaald is gewoon niet oke, het paard gaat te laag, de neus is beneden het boeggewricht, het is eigenlijk de hals aan het strekken.
Zo dient een paard ook op B niveau niet te gaan, wanneer men wedstrijden rijd dan dient het paard verder afgericht te zijn.
U vergeet dat het niet in training is maar op een wedstrijd zo gaat dat paard tijdens de proef en dat is niet oke.
Heb het vergelijk niet met jibbel maar de foto waar ik al eerder kritiek op gegeven heb.

De foto die ik 'steeds' aanhaal? Waar heb je het in godsnaam over? Ik prijs alleen Jibbel dat ze zo op een fijne manier losrijdt. Verder zeg ik helemaal niets over andere foto's.
Als je al begint met opmerkingen als 'is uw oog nog niet goed genoeg geschoold', nou het zou fijn zijn als je niet naast je schoenen gaat lopen, want dat doet niemand hier. Je hebt geen idee wie ik ben en wat ik kan en weet. Dus even dimmen graag.

Ik (en dat geldt ook voor Mol), ben helemaal niet voor het ldr rijden en het hele diepe doorstellen. Juist niet. Maar ik probeer de discussie wat evenwichtiger te krijgen door te zeggen dat iets achter de loodlijn echt niet direct een ramp hoeft te zijn. En volgens mij zegt Mol dat zelf ook, dus ik begrijp het probleem niet.
Ik zie heus 100000 combinaties die wel aan de voorkant de kop erachter trekken en waarvan het achterbeen niet meer kan doorkomen. Dat prijs ik ook helemaal niet (sterker nog, ik kan het niet aanzien), maar als ik naar mezelf kijk, kom ik ook echt wel eens een jong paard tegen wat nog slap is en zo nog niet mooi opgericht met de neus eruit kan lopen. En DAAR ging de discussie over. En dat wil dan absoluut niet zeggen dat die paarden niet van achter door komen. Ze moeten alleen nog meer draagkracht ontwikkelen om van voor te gaan klimmen. En daar worden ze nou eenmaal niet allemaal mee geboren. Of bij jou op stal wel Professor???

@Mol; wat betreft dat ik die boekenwijsheid irritant vindt; Professor citeert overal alleen maar dingetjes uit boeken, maar heeft nog nergens iets kunnen illustreren met een ECHTE foto of een filmpje. Laat staan dat ik het hem zelf heb zien doen. De beste stuurlui staan aan wal, hè ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:37

Citaat:
@Mol; wat betreft dat ik die boekenwijsheid irritant vindt; Professor citeert overal alleen maar dingetjes uit boeken, maar heeft nog nergens iets kunnen illustreren met een ECHTE foto of een filmpje. Laat staan dat ik het hem zelf heb zien doen. De beste stuurlui staan aan wal, hè ;)

Niets wat ik schrijf kunt u zo in boeken lezen, bovendien oordeeld u nu zelf over hetgeen ik weet ken en doe, dat ik u geschreven heb dat uw oog niet genoeg geschoold is dat meen ik van ganze harte, het blijkt nu weer uit uw opmerkingen, men kan niet schrijven voor een ander, vraagt u mijnheer Moll maar eens hoe en wat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:40

marijkedam schreef:
Ik vind dit een ontzettend interessant topic, en volg het al eventjes.
Dus vandaar dat ik ook eens een fotootje plaats om te zien hoe men hier over denkt.

Afbeelding
Een ontspannen drafje.

Afbeelding
Op concours met de bijbehorende spanning.

De eerste foto kan men niet vergelijken met de tweede foto, op de eerste foto is het typisch hals laten strekken, op de tweed foto gaat het paard in een goede remonte houding daar is niets mee daar zie ik geen spanning.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:41

Tja, als je zo persoonlijk gaat spelen en werkelijk denkt dat ik niets weet, dan trek ik me terug uit deze discussie. Wist al wel dat er met jou niet te discussieren valt, maar het is weer al te duidelijk.
Wat heeft trouwens dat jij denkt dat ik 'niet genoeg geschoold ben' te maken met dat ik zeg dat jij de meeste dingen uit boeken haalt? Lijkt me een vreemde vergelijking.

Overigens IS het toch ook zo dat jij niets illustreert met echte foto's en filmpjes? Of iets laat zien? Dat verzin ik niet, je doet het gewoon nooit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:43

cp112 schreef:
Maar ik vraag mij dan wel af wat de 'kenners' (om het zo maar even te zeggen :o) van dit plaatje vinden:
Afbeelding

Jammer van het hele beeld is dat uw buitenhand veel te hoog is, wanneer er een hand hoger is dan isdat altijd de binnenhand (ca 1 tot 2 vinger breed) en uw naar voren gebogen boven lichaam, het paard gaat in een relatieve oprichting en in een ruime taktmatige beweging.
Denk dat u persoonlijk meer aan uw zit moet werken, en dat dan uw paard nog meer straalt.
Voor de duidelijkheid Relatieve oprichting, dan gaat het paard in de houding, en de oprichting van hoofd en hals staat in relatie met de graad van verzamling cq het gevraagde.
Laatst bijgewerkt door Professor op 11-01-11 14:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:44

Het is een interessant topic, het lijkt me fijner als iedereen on-topic blijft en elkaar niet aanvalt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:46

Tjuppie, ik vond de discussie gister nog leuk, maar heb inmiddels ook totaal geen zin meer om te reageren. Als de betreffende plaatjes langs komen en het liefst de eeuwenoude, dan ben ik er echt klaar mee.

Edit, dan bedoel ik natuurlijk niet de foto's van de mensen die zo dapper zijn ze te plaatsen :D

Pentax

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:55

Ik heb precies het soort paard uit de openingspost, en die vind het inderdaad fijn om wat achter de teugel te lopen.
Op die momenten is hij ook het meest geconcentreerd en ontspannen. Wanneer hij op de voorgeschreven manier loopt, is hij vaak toch net dat beetje minder soepel door zijn lichaam heen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:00

setteke schreef:
Tjuppie, ik vond de discussie gister nog leuk, maar heb inmiddels ook totaal geen zin meer om te reageren. Als de betreffende plaatjes langs komen en het liefst de eeuwenoude, dan ben ik er echt klaar mee.

Edit, dan bedoel ik natuurlijk niet de foto's van de mensen die zo dapper zijn ze te plaatsen :D

en vanwaar mogen de eeuwen oude niet voorbij komen?
discussie is discussie, daar hoef je het niet mee eens te zijn, het doel is inzicht te krijgen van de ander zijn denkwijze, als er, naar mijn inziens, dan een gesprek onstaat met antwoorden die goed onderbouwt zijn kan dit op het scherpst van de snede, als er dan persoonlijk gereageerd gaat worden wat ik nog niet gezien hebt, in de vorm van op de man spelen, moet dit mogelijk zijn, de persoon zelf word niet aan gevallen maar de redenatie en denkwijze, en stant punten, dat is immers het doel van een discussie

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:06

Ik plaats ook een foto :D
Bijna 4 jaar, bijna bevestigd op B niveau (moet sterker worden).

Jammer dat de manen aan deze kant zitten, want bij dit paard is de ruimte bij de kaak altijd mooi te zien.
Ik kon even geen duidelijkere foto vinden.
Mijn handen staan in piano houding :o , ik heb weinig in mijn handen.

Het voorbeen is hier niet snel genoeg weg ten opzichte van het achterbeen.
Waarschijnlijk kwam dit omdat dit een te slome draf was of ik teveel op rechts zat.

Afbeelding

Tot nu toe ben ik persoonlijk blij met dit beeld, paard loopt ontspannen en behoudt constante aanleuning (pakt nauwelijks meer aan een bepaalde kant vast).
Het moet beter en actiever, daar wil ik komen vanuit deze ontspanning en meer voorwaarts.
Wat vinden jullie?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:25

doei schreef:
Afbeelding

Tot nu toe ben ik persoonlijk blij met dit beeld, paard loopt ontspannen en behoudt constante aanleuning (pakt nauwelijks meer aan een bepaalde kant vast).
Het moet beter en actiever, daar wil ik komen vanuit deze ontspanning en meer voorwaarts.
Wat vinden jullie?

Kijkt u nu eens zelf net of er ander op zit wat valt aan uw paardje op?
Het is de weinig ontwikkelde achterhand, denk dat men oprichting en voorwaarts neerwaarts veel meer afwisselend rijden moet, frame verkorten en langer maken, dus veel meer daaraan werken, wanneer de kracht van de achterhand beter word slungeld uw paard ook niet meer zo.
In de training nooit in 1 houding rijden maar door verschillende oefeningen in verschillende houdingen rijden, en verder denken dus ook moeilijkere oefeningen aangaan die voor een hogere klasse bedacht zijn, dat houd een combinatie fris en levendig nooit monotoon rijden maar creatief denken dus zeef afwisselend de oefeningen rijden.
Oprichting = eingenlijk een moeilijk begrijpbaar woord het heet eigenlijk het meer dragen van hoofd en hals waardoor het gewicht meer op de achterhand gebracht word dit door het vermeerd ondertreden van de achterbenen. (meer onder de massa meer dragen dan stuwen)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:41

Bedoeld u in halshouding wisselen?
Ik doe nu zegmaar op 3 standen: lang, deze van de foto en korter.
Korter is erg moeilijk en houdt hij niet lang vol, dan krijg ik zegmaar teveel gewicht in me handen.

Verder ben ik bezig met overgangen die op de zit perfect gaan. De overgangen moeten alleen een stuk actiever (sneller/ krachtiger weg). Ook maak ik in stap en draf 3 tempowisselingen. Vanaf nu rij ik liever twintig minuten actief om dan te stoppen dan 3 kwartier om na 20 minuten sloom te worden. Wanneer die activiteit er is wil ik het rijden weer langer maken.
Ook doen we schouderbinnenwaarts ohz (Het binnenachterbeen komt in het spoor van het buitenvoorbeen) en travers aan de hand. Ook neem ik tijdens het longeren balkjes mee. Heeft u tips wat ik nog meer kan trainen?

Hier een filmpje hoe het paard zich 6 maanden terug bewoog:
http://www.youtube.com/watch?v=ZSOz3fJyNcM

Deze activiteit heb ik het eerste deel van het rijden ook daarna wordt het slap en slomer.
Laatst bijgewerkt door doei op 11-01-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:42

Professor schreef:
Sjolvir schreef:

Afbeelding

Dit paard of pony is moeilijk te beoordelen uit deze perspectief en de scherpte cq donkere opname.
Probeer het toch.
De verhouding rug (achter de schoft tot en met heupbeen is tamelijk lang, daar tegenover de hals vrij kort.
Deze paarden/pony´s zijn wel degelijk voor de loodlijn te krijgen, dan zou men het paard door meer op de achterhand te zetten (verzamelde oefeningen) het paard meer tot dragen te brengen, eigenlijk precies hetzelfde als alle paarden maar in een zwaardere vorm.

Paard moet inderdaad nog meer gaan dragen is ook nog in opleiding.
Streven is inderdaad meer op achterhand, wat hij nog erg moeilijk vind en hem veel kracht kost.
Gaat tijd kosten.
Met rijden van deze proef, was ik zelf met hem heel tevreden, aangezien hij wel heel ontspannen liep,
terwijl hij normaal gaat sluipen op vreemd terein.

Zelfde paard zelfde proef, ander moment.. misschien contrast hier iets beter, zwart is lastig...
AfbeeldingAfbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:50

Citaat:
Paard moet inderdaad nog meer gaan dragen is ook nog in opleiding.
Streven is inderdaad meer op achterhand, wat hij nog erg moeilijk vind en hem veel kracht kost.
Gaat tijd kosten.
Met rijden van deze proef, was ik zelf met hem heel tevreden, aangezien hij wel heel ontspannen liep,
terwijl hij normaal gaat sluipen op vreemd terein.

Zelfde paard zelfde proef, ander moment.. misschien contrast hier iets beter, zwart is lastig...

Heb die ene zin dik gedrukt, moest erom lachen, versta mij goed niet uitlachen maar zwart is juist zo mooi bij paarden, maar bescheten bij de belichting van foto´s.

U schreef: Gaat tijd kosten, tja maar die tijd die u daarvoor neemt geeft zoveel mooi´s terug, eerst bloed zweet en tranen, daarna genieten.
Probeert u eens cavaletti werk, dus niet voorwaarts neerwaars en de cavaletti niet hoger dan 20cm van de grond en niet vaker dan 2x per week dat bouwt de spieren enorm op.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:51

@Professor
"Oprichting = eingenlijk een moeilijk begrijpbaar woord het heet eigenlijk het meer dragen van hoofd en hals waardoor het gewicht meer op de achterhand gebracht word dit door het vermeerd ondertreden van de achterbenen. (meer onder de massa meer dragen dan stuwen)"

Met dragen bedoeld u het achterbeen onder het lichaam?
En stuwen het achterbeen achter het lichaam? Dus het achterbeen moet minder ver achter het lichaam uitkomen?

Hoe kan het zo zijn dat ik contact heb met de mond zonder dat deze zwaar wordt, maar het paard toch teveel op de voorhand loopt?
Ik dacht dat ik zo kon controleren dat het paard achter gebruikt en zijn hoofd draagt, of heb ik dat verkeerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:57

doei schreef:
Bedoeld u in halshouding wisselen?
Ik doe nu zegmaar op 3 standen: lang, deze van de foto en korter.
Korter is erg moeilijk en houdt hij niet lang vol, dan krijg ik zegmaar teveel gewicht in me handen.

Juist het gebeurd van achteruit, dus niet trekken maar drijven tegen een "stille" hand wanneer het paard de druk het hoogst maakt direkt de hand ontspannen(nageven).

doei schreef:
Verder ben ik bezig met overgangen die op de zit perfect gaan. De overgangen moeten alleen een stuk actiever (sneller/ krachtiger weg). Ook maak ik in stap en draf 3 tempowisselingen. Vanaf nu rij ik liever twintig minuten actief om dan te stoppen dan 3 kwartier om na 20 minuten sloom te worden. Wanneer die activiteit er is wil ik het rijden weer langer maken.
Ook doen we schouderbinnenwaarts ohz (Het binnenachterbeen komt in het spoor van het buitenvoorbeen) en travers aan de hand. Ook neem ik tijdens het longeren balkjes mee. Heeft u tips wat ik nog meer kan trainen?

Grapje, dat van die balkjes meenemen van wie neemt u die mee?????
Natuurlijk is dat goed, maar cavaletti is beter en onder de man.
Veel overgangen rijden en tempiwisselingen rijden, daar word een paard aktief van, kracht door Schoudervoor in Arbeidsdraf(voorhandvoor) en Schouderbinnenwaarts altijd in verzameldedraf anders heeft het geen effect.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:01

doei schreef:
@Professor
"Oprichting = eingenlijk een moeilijk begrijpbaar woord het heet eigenlijk het meer dragen van hoofd en hals waardoor het gewicht meer op de achterhand gebracht word dit door het vermeerd ondertreden van de achterbenen. (meer onder de massa meer dragen dan stuwen)"

Met dragen bedoeld u het achterbeen onder het lichaam?
En stuwen het achterbeen achter het lichaam? Dus het achterbeen moet minder ver achter het lichaam uitkomen?

Hoe kan het zo zijn dat ik contact heb met de mond zonder dat deze zwaar wordt, maar het paard toch teveel op de voorhand loopt?
Ik dacht dat ik zo kon controleren dat het paard achter gebruikt en zijn hoofd draagt, of heb ik dat verkeerd?

Dat heeft u helemaal goed, prachtig dat u het begrijpt.
Waarom u geen gewicht in de hand heeft en toch het paard op de voorhand gaat?
Heel eenvoudig dit noemt men natuurlijk evenwicht(60% voor en 40% achter), dat is eerst verstoord wanneer er voor het eerst een ruiter op zit, en hersteld zich.
Dit natuurlijkevenwicht willen wij in de rijbaan omzetten in het horizontaal of tewel rijtechnischevenwicht, dan is de belasting 50 % voor en 50% achter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:03

stuwen van het achterbeen wil je dragend maken, dit om het paard contenu, maar toch geleidelijk op het achterbeen te plaatsen, elk vorm van gewicht dat meer is dan het gewicht van de teugel betekend dat het dier op het 5e been loopt en dus niet in balans is en niet op het achterbeen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:06

Hier een mooi voorbeeldje van een paard dat nog teveel stuwt in plaats van draagt :)

Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:11

liefhelietje schreef:
Hier een mooi voorbeeldje van een paard dat nog teveel stuwt in plaats van draagt :)

Afbeelding

Dat is uw gevoel, het paard is voorwaarts, maar draagt toch werkelijk al veel meer als de andere foto´s, dat kan men zien aan de losseteugel voering en het aktieve naar voren tredende achterbeen.
Verwissel nooit voorwaarts zijn en stuwen met elkaar.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:12

Bedankt voor u antwoorden!

De schouderbinnenwaarts begrijp ik denk ik.
Wanneer het achterbeen niet ver genoeg meegaat dan drijf ik bij om weer op te vangen en dan zit het achterbeen er weer mooi onder. Dat gaat inderdaad verzameld.

"Juist het gebeurd van achteruit, dus niet trekken maar drijven tegen een "stille" hand wanneer het paard de druk het hoogst maakt direkt de hand ontspannen(nageven)."

In hetzelfde principe als de schouderbinnenwaarts?
Doe ik het goed als:
- Paard maakt zich zwaar in de hand
- Ik blijf de hand ontspannen
- Drijf direct bij
- Sluit de hand (niet langer als 1 seconden)
- En ontspan, paard laat los
- En vang het tempo op met de zit (waar nodig)

Wanneer hij weer zwaar wordt weer precies hetzelfde doen.
Laatst bijgewerkt door doei op 11-01-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt