Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:16

Echt een oplossing voor een specifiek probleem is meer iets voor RT-P, rijtechnische problemen.

In dit geval is het een discussie. Paard heeft tong uit de mond, moet hij dan niet worden uitgebeld op wedstrijd. Meningen van bokkers hierover? Dan past dat prima op een discussieforum als hier op RT-D, op RT-D staan meer discussies waar geen pasklaar antwoord op is (anders is het geen discussie meer).

Topic had ook nog op WD-V kunnen staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:20

precies...
er zijn tig redenen te bedenken waarom een paard de tong uitsteekt...
er zijn tig redenen te bedenken waardoor de combi in een hindernis terecht is gekomen en toch hoeft het een helemaal niets met het ander te maken te hebben.
en krijg je alleen maar raden en gissen, en overbodige discussie omdat de meesten de beelden niet hebben gezien, de combi niet kennen en/of het parcours hebben gezien/kennen.

Dan is mijn tip aan ts, bel de ruiter en vraag na, dan weet je het zeker. Vraag waar ze starten in de toekomst en ga kijken en leer, en vertel dan je conclussie gebasseerd op informatie en feiten en niet op veronderstellingen en gissingen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:22

Apple schreef:
Echt een oplossing voor een specifiek probleem is meer iets voor RT-P, rijtechnische problemen.

In dit geval is het een discussie. Paard heeft tong uit de mond, moet hij dan niet worden uitgebeld op wedstrijd. Meningen van bokkers hierover? Dan past dat prima op een discussieforum als hier op RT-D, op RT-D staan meer discussies waar geen pasklaar antwoord op is (anders is het geen discussie meer).

Dan kun je het topic gelijk sluiten want dat staat in de regeles van de KNHS als het om KNHS wedstrijd gaat
of in de regels van de bond van het betreffende land cq FEI regels....

en dan nog, moet de jury het wel zien hebben... én moet je weten waar die wedstrijd gereden is en onder welke vlag...
en die info staat niet in de openingspost.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:27

Het verschil is, als een paard van een bokker zijn tong uit zijn mond laat hangen, je aan de bokker dan vragen kan stellen en in discussie kan gaan met de betreffende bokker (ervan uitgaand dat deze bokker dit zelf plaatst op Bokt).
Nu gaat dat moeilijk, want de betreffende ruiter is geen bokker, dus kan geen uitleg geven of de discussie aangaan en/of zich wel of niet verdedigen.

Het is een beetje hetzelfde als de discussie (tijdje terug) over Patrick Kittel met Scandic.
Het lijken altijd topics om te rellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:28

Op nieuws en maatschappij moet je een zinvolle openingspost hebben onderbouwd om een discussie te tarten

Wat ik nogmaals zei, een rondje over de balken is toch een moment opname, de rest van de training enz weet je niet of het ook zo is
Mischien had het paard idd tong over het bit gegooid, dan had de rijder er meer nadeel dan voordeel van

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:41

Alane schreef:
Apple schreef:

Dan kun je het topic gelijk sluiten want dat staat in de regeles van de KNHS als het om KNHS wedstrijd gaat
of in de regels van de bond van het betreffende land cq FEI regels....

en dan nog, moet de jury het wel zien hebben... én moet je weten waar die wedstrijd gereden is en onder welke vlag...
en die info staat niet in de openingspost.

Precies, want de combinatie rijdt volgens de regels FEI http://tvwww.fei.org/sites/default/file ... 0Rules.pdf

Daar staat niets over uitsluiten, behalve als het paard bloed (lip/tong) of als de grondjury van mening is dat het paard niet fit is...
Conclusie: dus tong buiten boord is geen uitsluiting!
in de dressuur ook niet, in de jury-opleiding wordt het uitsteken van de tong als fout aangemerkt en gaat dus alleen ten koste van je punten...
Maar bloed op de lip/tong net zoals Adelinde bij het WK, dan kun je vertrekken uit de ring!

Dus dan stopt hier de discussie, regels zijn regels en de reden waarom het paard tong buiten boord doet of in de hindernis beland blijft speculeren ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:34

Mag ik dan de discussie even verschuiven. ;)

Stel: ik open in Horses at Work een topic waar mijn paard de hele tijd met de tong uit de mond loopt. Gegarandeerd (en daar ben ik nu eens echt 100% zeker van) dat dat quasi een reltopic wordt. Ik ga er op zijn minst commentaar op krijgen. In het slechtste geval word ik uitgescholden en komt er een slotje, in het beste geval geven andere bokkers mij nuttige tips waar ik rijtechnisch mee aan de slag kan.

Nu gebeurt hetzelfde met een topamazone. En nu is dat toch niet zo erg, het paard loopt fijn zijn rondje dus het zal wel niet zo erg zijn, dat zijn topruiters die weten heus wel waar ze mee bezig zijn, momentopname, sommige paarden doen dat gewoon,....

Wordt er dan niet met twee maten gemeten? Is een topruiter rijtechnisch onschendbaar?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:40

nee, maar een topruiter heeft wel vaak de beste mensen om zich heen, que medisch aspect, maar ook qua trainer en natuurlijk sponsors...
als het bij een topruiter gebeurd kun je er vrijwel van uitgaan dat deze ruiter het of merkt, of er iets mis is qua medisch aspect ;) maar dat er rijtechnisch weinig verkeerd kan zijn omdat deze ruiter de beste trainers om zich heen heeft de meeste mogelijkheden heeft en zelf een hoge dosis ervaring(anders kom je niet op dat niveau)

als zo iets met jou kunt gebeuren, kun je je afvragen hoe je rijd etc, of de tanden wel goed zijn enz...
want jij hebt(waarschijnlijk) niet het geld voor een maandelijke medische controle, en ook niet die trainers tot je beschikking ;)
en ja dan wordt er ergens wel met 2 maatjes gemeten... maar meer omdat mensen er van uit gaan dat jij, als geen topruiter ook minder verstand, ervaring of middelen om je heen hebt om hetzelfde te kunnen doen als die topruiter...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:40

Zowee ik was er ff niet en meteen 5 pagina's

Bij een ruiter na deze amazone hing ook al de tong uit de mond! Kennelijk vindt de jury dat geen enkel probleem.

Bij de amazone was het geen momentopname, de volledige ronde sprong ze in de rondte en had het paard de hele tijd de tong uit de mond.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:46

Gini schreef:
Mag ik dan de discussie even verschuiven. ;)

Stel: ik open in Horses at Work een topic waar mijn paard de hele tijd met de tong uit de mond loopt. Gegarandeerd (en daar ben ik nu eens echt 100% zeker van) dat dat quasi een reltopic wordt. Ik ga er op zijn minst commentaar op krijgen. In het slechtste geval word ik uitgescholden en komt er een slotje, in het beste geval geven andere bokkers mij nuttige tips waar ik rijtechnisch mee aan de slag kan.

Nu gebeurt hetzelfde met een topamazone. En nu is dat toch niet zo erg, het paard loopt fijn zijn rondje dus het zal wel niet zo erg zijn, dat zijn topruiters die weten heus wel waar ze mee bezig zijn, momentopname, sommige paarden doen dat gewoon,....

Wordt er dan niet met twee maten gemeten? Is een topruiter rijtechnisch onschendbaar?

Nee er wordt dan niet met 2 maten gemeten!

Puur om het feit dat een bokker zichzelf kan verdedigen en weerwoord kan geven en zelf de discussie aangaat.
Dit in tegenstelling tot de topruiter die te grabbel wordt gegooit op een internetforum waar de ruiter zich tegen niet kan verweren en deze er niet om gevraagd heeft.

In dit geval van dit topic is het betreurenswaardig dat ts niet op de hoogte is of wil zijn van de regels van de FEI (makkelijk te googelen via internet) en direct haar eigen conclusie/filosofie ventileert en hiermee zomaar weer een topruiter te grabbel gooit.
Fijn hoor dat dit toegelaten wordt en dat je daar dan niets over mag zeggen tegen ts....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-01-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:46

Filmpje? Dan kunnen we misschien beter beoordelen. Jij (TS) zult met een ander referentiekader naar de beelden kijken dan bv. ik.
Nu is het speculeren... het klinkt niet heel gezond maar er kunnen tál van redenen zijn en het hoeft niet eens te zijn dat het paard pijn lijdt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:47

Nee ik heb helaas geen filmpje, het was gisteravond op Eurosport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:49

Dat las ik, maar ik heb gisteren niet naar Eurosport gekeken.
Zijn er mensen hier die het óók hebben gezien?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:50

Arabesk schreef:

Bij een ruiter na deze amazone hing ook al de tong uit de mond! Kennelijk vindt de jury dat geen enkel probleem.

Bij de amazone was het geen momentopname, de volledige ronde sprong ze in de rondte en had het paard de hele tijd de tong uit de mond.

Nee geen probleem: lees de regels van de FEI en ten tweede 1 rit is 1 momentopname,
je weet niet wat het paard in zijn gehele carriere als springpaard doet, dus speculatie ten top dat het dier pijn heeft!
Tong uit de mond kan meerdere oorzaken hebben er zijn er al een stuk of 4 genoemd
en er zullen er vast nog een aantal meer zijn, evenals crashen in de hindernis... dus open een topic elders!
(Apple heeft een aantal plaatsen genoemd waar je je eigen problematiek kan ventileren
en niet de problemen van een ruiter die zich niet kan verweren en er niet om gevraagd heeft ;-) )
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-01-11 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

xlszjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:54

wij hebben ook een pony op stal staan die doet ook altijd haar tong uit haar mond, tandarts alles erbij gehad, blijkt het gewoon te komen doordat ze toen ze wat jonger was zo hard gtrapt is tegen haar hoofd dat haar oog eruit moest en dat ze daardoor haar tong uit de mond doet.

ik vind dat jij een beetje grof doet over "MIEP" wie weet heeft dat paard wel ergens last van maar kan ook een gewoonte zijn, ze gaan echt niet rijden met een paard dat alleen maar pijn heeft in de mond en dat het paard zijn tong uit de mond doet!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:59

Zinia schreef:
Dat las ik, maar ik heb gisteren niet naar Eurosport gekeken.
Zijn er mensen hier die het óók hebben gezien?

Lees al mijn berichten in dit topic eens terug ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:03

Arabesk schreef:

hoe kan het... hoe kan het dat een ruiter een hele ronde in de rondt springt terwijl het volgens jou in hindernis 3? of 6? al crashte????

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:04

speciaal voor Arabesk die de google niet kan vinden http://tvwww.fei.org/sites/default/file%20...%200Rules.pdf

En als Arabesk op youtube zoekt, ziet ze genoeg fijne ritten van de betreffende combinatie zonder problemen!
Het is maar net wat je wil zien en schreeuwen vanachter je pc is altijd de makkelijkste weg....
Ik zou zeggen laat de hoe en waarom vraag maar aan het management van het paard over en houdt het bij jezelf ipv altijd over een ander ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:07

Op dit filmpje zie je af en toe de tong, en in sommige stukken zie je het onrustige mondje wat ik bedoel:
http://www.youtube.com/watch?v=Olzqv2zQ3ZE

Tijdens de uitzending van Eurosport liep het paard de hele tijd met de tong uit de mond en misschien daardoor dat het "shockerender" was.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:12

Gini schreef:
Op dit filmpje zie je af en toe de tong, en in sommige stukken zie je het onrustige mondje wat ik bedoel:
http://www.youtube.com/watch?v=Olzqv2zQ3ZE

Tijdens de uitzending van Eurosport liep het paard de hele tijd met de tong uit de mond en misschien daardoor dat het "shockerender" was.

Ik zie het , maar daar zal vast een reden voor zijn en dat is geen pijn!
Paard springt erg fijn en zeer werkwillend met de oortjes naar voren, een paard met pijn krijg je zo niet rond...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-01-11 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:15

ik zie een fijn in het rond gaan paard wat plezier in het springen heeft, en een ruiter die een fijne hand heeft zonder ruk en pluk werk...

ik zie niet het plaatje wat sommige hier beweren van een paard die pijn heeft en een ruiter die loopt te zagen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:18

M_D_H schreef:
ik denk dat een topsporter juist beter voor zijn paard zorgt dan een recreatie/basissport ruiter :o

Daar durf ik met volle 100% een dikke JA op te zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:20

Gelukkig dat ik dat plaatje niet het leven heb ingeroepen. ;)
Dus hier is er niet meteen een probleem waarom dit paard dit doet? Goed, dan wil ik dat ook aannemen, jammer dat je niet achter de schermen kan kijken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:22

wat denk je dat er achter de schermen gebeurt dan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:25

IK heb net het filmpje gekeken en vind het nogal meevallen. IK heb combinaties gezien waar ik echt de ogen bij dicht deed en ik ben toch een redelijk nuchter persoon die niet snel echt iets heel erg vind.

In het dagelijks leven zie ik ergere dingen...niet dat dat het goed praat natuurlijk.