Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:14

Cchanny schreef:
xManon_ schreef:
Als ik eerlijk ben denk ik eerst Pff paard!
En dan denk ik oh misschien was ik het zelf gewoon. :o

Jap,
hier het zelfde.

Is bij mij meestal ook zo, :o

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:46

Ik ben wel geneigd om het paard waar ik op rijd eerst de schuld te geven, en als er iets gebeurd stomme knol te roepen. Achteraf besef ik meestal wel dat ik zelf fout zat en niet mijn paard.

Anoeska

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:10

Altijd eerst naar het paard. Wat doet 'ie, waarom doet 'ie zo? En wat kan ik doen om ongewenst gedrag te voorkomen en gewenst gedrag te houden. Ik vind dat het weinig zin heeft om eerst naar mezelf te kijken. Het draait allemaal om het paard, die wil ik stimuleren tot het juiste gedrag, dus daarom kijk ik eerst naar het paard.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:40

ik heb eens geleerd dat 99% aan de ruiter ligt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:57

Ik kijk (probeer ik!) altijd naar het paard, wat doet hij en wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn ;)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:06

Mijn opa en mijn grote voorbeeld op paardengebied leerde mij 30 jaar geleden: 'Als het paard iets niet goed doet dan doet de ruiter/mens iets fout'. Ik probeer me daar altijd aan te houden al lukt dat niet altijd.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:11

vroeger kon ik nog wel eens gefrustreerd worden met rijden als het niet ging zoals ik wilde, nou is mijn pony daar absoluut niet het type voor om ongeduldig mee te worden. dan gaat ze stressen/bang worden en wordt het alleen maar erger. Nu zet ik gewoon door, op een rustige manier zonder boos te worden. We raken meer op elkaar ingespeeld en ik merk dat het veel beter gaat.

bijvoorbeeld, ik rijd meestal op de binnenhoefslag maar een echt rechte lijn in galop blijkt dan toch wel weer lastig. ze viel door mijn buitenbeen de hoefslag op, toen zei ik ook hardop tegen mezelf: hee ik had mijn buitenbeen er niet genoeg bij... en dan probeer ik het gewoon nog een keer :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:10

tja, er is een verschil tussen het paard de schuld geven en het paard de schuld geven :)
Meestal ligt het aan de ruiter, maar als bijvoorbeeld het paard er opeens vandoor schiet, en je zag
dat niet aankomen.. tja, dan kun je er vaak niets aan doen natuurlijk :P

Maar over het algemeen ben ik er van overtuigd dat je altijd naar jezelf moet kijken.

een goed voorbeeldje van mijzelf:
Zo heb ik een pony ondertussen dik 4 jaar (gekregen op mijn 10e) en voorheen nooit echt dressuur matig
(in)gereden. En ik overigens de 1e 2 jaren ook niet, maar op mijn 12e wou ik toch dressuur rijden en toen
kwam ik er achter dat ponylief zo vast zat als een huis, waaronder rug vast zetten, kop in de lucht,
bit vastpakken, tegen de hulpen gaan en spoken zien om er onderuit te komen.
En na 1,5 jaar soft les te hebben heb ik eindelijk een goede instructie die me nu verteld hoe ik
deze pony weer van voren af aan goed kan laten lopen. En dat kost veel moeite en tijd, maar ik merk dat het
begin er is en ze vooruit gaat. Maar wat heeft ze vaak bij de fisio, maseuses en wat dan ook gezeten, uitendelijk
moet je het zelf weer goed rijden, want zo rijd je hem na een dagje fisio vanzelf weer in de oude possitie.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:44

ik ben het er ook mee eens dat het bijna altijd je eigen fout is, word ook altijd aan mij verteld.. ook al geef ik mn pony ook wel de schuld omdat ze iets fout doet.. maar uiteindelijk heb ik iets verkeerd gedaan waarom ze dat nu doet..

iedereen zegt ook altijd; jaaa mn paard houd vast terwijl het juist de ruiter is die vast houd.. en dan ga je tegen elkaar in en gaat het fout..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:32

Ik persoonlijk vind dat we paarden teveel met mensen vergelijken
'wat zou jij doen als' tsja paarden hebben ook gevoel ja en recht op om eerlijk behandeld te worden, maar kom op zeg zoek de verschillen. :roll: paarden zitten heel anders in elkaar als mensen. Paarden kunnen donders zijn (ze zijn inmiddels niet gek), maar ze kunnen ook zo (onbewust) getraint worden.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:58

over het algemeen kijk ik eerst naar mezelf :D
Maar als ikdan een klotedag gehad heb , en het rijden lukt niet , sorry dan doet Ollsie alles fout _O-
maar dan ben ik ook niet dat ik hem dan ga slaan of schoppen of trekken in de z'n mond.
Dan ben ik gewoon wat kortaf naar hem , en als hij dan iets niet wil bijv. dan bekijkt hij het maar :P

Maar ik ben bijna altijd vrolijk hoor :j

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:00

Mezelf, paard kan het wel. :') :Y)

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:03

Ik kijk naar beide, mijn paard is niet perfect en ik ook niet. Buiten dat heb ik een ubergevoelig paard en hoef ik niet eens te gaan rijden als ik zelf opgefokt ben. Dat merkt ze gelijk! Ik kijk dus in wat voor "mood" zij is en hoe ik zelf ben.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:06

Vroeger was het altijd de schuld van mijn paard, maar ben goed genezen nadat mijn vader me een paar keer van de pony heeft afgetrokken :o
Kijk nu altijd eerst naar mezelf, dit leer ik ook van mijn instructrice.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:13

Ik leg eigenlijk bijna altijd wel de schuld bij mezelf...

Soms heb ik wel eens slechte dagen en dan zeg ik dat het de schuld is van het paard, maar die dagen zijn er weinig.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:16

Vroeger gaf ik vaak het paard de schuld, maar het paard dat ik nu al drie jaar verzorg heeft me toch wel geleerd dat de fouten bij mij zitten. Ik merkte in het begin al dat het paard heel goed reageert op hulpen en dat het dus aan mij lag als ze verkeerd reageert.

Nu weet ik dat het aan mij ligt en probeer ik met hulp van mijn instructrice te zoeken wat ik fout doe. Als ze opeens keihard gaat rennen, dan denk ik vaak wel, paard, doe even normaal!

Het ligt dus denk ik ook maar net aan wat er fout gaat!

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:25

of je paard schrikt, dan kan geen van beide er iets aan doen
of het ligt inderdaad aan jezelf, daar moet je dus bij opletten
of het ligt gewoon aan je paard, dat ie zn dag niet heeft of gewoon niet normaal kan rijden xd

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:51

Ik zeg altijd als eerst: ****knol wil niet of doet t niet.
Daarna ga ik toch nadenken hoe ik het beter had kunnen doen.
Dat laatste werkt t best O:)

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:29

Ik kijk altijd naar mezelf, k kan mn paardje niet de schuld geven als ik niet consequent / duidelijk genoeg ben :P

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:02

Mijn paard is een engel, doet nooit iets fout tenzij ik hem (onbewust) de gelegenheid heb gegeven.
klinkt cliché (is het ook, haha) maar wel echt waar. Mijn paard is een harde werker, liever moe dan lui, maar heeft wel duidelijk grenzen nodig. Hij is van mening dat hij een hengst van minstens 1.60 is, maar heeft geen spiegels tot z'n beschikking dus nooit gezien dat hij een ruintje van 1.40 is ;)

'Foute' situaties maken we eigenlijk zelden mee. Omdat hij altijd meer geeft dan ik vraag en ik op zijn tempo met hem werk is er nooit is wat hij niet kan, enkel de verrassing dat hij ineens iets blijkt te kunnen wat ik hem nog niet eerder had gevraagd.
Hij is bepaald niet op z'n achterhoofd gevallen en denkt graag mee tijdens het werk, maar met de juiste dosering van 'vraag en aanbod' werkt dat juist heerlijk.

Als hij echt niet wil merk ik dat al op het moment dat ik hem uit de wei haal en ga ik de discussie niet eens aan, dan is er altijd een dieper liggende oorzaak. Dan rijd ik niet, maar help hem enkel weer in balans te komen. Ik ga pas weer echt met hem aan het werk als hij aangeeft dat het goed is.

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:12

Mijn eerste reactie als er net iets niet goed gaat is toch dat mijn paard het deed, maar achteraf weet ik dat ik het zelf deed. Het is gewoon een reactie. Later sta je erbij stil dat het toch jouw fout was. Hem de schuld geven doe ik niet, want achteraf ligt het toch meestal aan jezelf :P

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:55

naar mezelf, 99 van de 100 is het ook zo..

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:58

Ik kijk eerst altijd naar mezelf door naar foto's of filmpjes te kijken en het aan andere mensen te vraagen :o . Maar soms ligt het ook aan mijn paardje hoor er zit namelijk een koppie op :P

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:33

kijk eerst naar jezelf, dan pas naar je paard. Ookal kan dat soms wat frustratie opwekken :o

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:11

Tja,.....
Soms als het echt niet wil, en alles fout gaat, ligt het ook wel eens aan me pony,
als die een pesthumeur heeft, gaat het er niet beter op, en dan ga je zelf ook dingen
fout doen.. dusja.. eigenlijk kijk ik wel meer naar mezelf, maar heb het soms niet door.