Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:09

drastle schreef:
Zoals gezegd kan het prima hoor, zolang je weet hoe je hem moet gebruiken. Ik ben van mening dat er nogal wat fantasten op bokt zitten die menen dat iets dergelijks als dit per definitie slecht is (en bitloos rijden zou goed zijn, maar bijvoorbeeld een hackamore werkt vaak veel sterker door dan een bit). Zoals met alles ligt het er maar net aan hoe je ermee om gaat :z

dat is een feit... :))
ik ben tegen geen enkel hulpmiddel zolang je weet hoe je er mee moet rijden :D
en idd, veel topspringruiters springen met slof, zit niks geen kwaad in, zolang je maar weet wat je doet...
en volgens mij weten die ruiters dat veel beter als wij :j :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:35

Citaat:
vind het wel apart dat iedereen maar concludeerd dat niemand meer tijd heeft als iemand een keertje met slof rijdt...
is het dan zo vreemd om je instructrice te volgen?

Nee helemaal niet, maar de profs rijden wel met de slof omdat het tijd scheelt die trekken niet
zoveel tijd uit voor een paard. Want die zijn voor de verkoop vaak, tijd = geld.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:00

randie schreef:
Citaat:
vind het wel apart dat iedereen maar concludeerd dat niemand meer tijd heeft als iemand een keertje met slof rijdt...

Nee helemaal niet, maar de profs rijden wel met de slof omdat het tijd scheelt die trekken niet
zoveel tijd uit voor een paard. Want die zijn voor de verkoop vaak, tijd = geld.

Wat een onzin zeg. Waar haal je die wijze kennis vandaan? Het is gewoon een goed hulpmiddel, of denk je dat profs hun Z+ paarden niet in de hand hebben lopen en daarom maar een slof gebruiken?

Schoentje

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:08

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hoog springen met een slof. Ik vind dat ze er vaak op afbreken op de sprong en de kans dat ze er in springen is aanwezig. Ook bij goede ruiters zie ik vaak een paard dat minder goed gaat springen met een slof.
Bij lage huppeltjes kan het wel nuttig zijn, maar dan idd alleen in handen van een kundige ruiter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:09

randie schreef:
Citaat:

vraag ma af waar je die onzin vandaan gehaald hebt?
denk je dat paarden op zo'n niveau kunnen lopen als er niet genoeg tijd voor hun management uitgetrokken wordt?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:23

In de handen van een zeer kundig ruiter kan het in sommige gevallen wellicht een tijdelijk hulpmiddel zijn maar over het algemeen gesproken zie je dat een slof meer afbreuk dan goed doet aan het vloeiend nemen van de sprong

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:28

De zogenoemde profs die ik heb zien springen met slof deden dat ook nog over giga-sprongen. Juist niet!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:39

VivaLaVida schreef:
Professor schreef:
Voor geen ruiter is het weggelegd met slofteugel te springen, en de dooddoener vele wegen naar Rome, daar lach ik hartelijk om, er zijn veel wegen maar de mooiste weg is voor het paard die zonder hulpmiddelen.
En verboden op wedstrijden is niet voor niets, daar dient men thuis zich ook aan te houden.Elk normaal paard kan in de houding gereden worden, verreden paarden daar zijn andere oplossingen voor. Ben niet tegen hulpteugels, maar springen met een slofteugel is uit ten boze.
Iemand die kan rijden heeft geen slofteugel nodig bij het springen, daar heeft deze teugel ook niets te zoeken.

Al zou je thuis met stang en trens, slofteugel matringaal en thiedemann tegelijk willen rijden...... heeft niemand wat over te zeggen ;)

@vivalavida: meesterlijke uitspraak.

Ik vind met slofteugel springen vooral erg gevaarlijk, kan ook geen enkele reden verzinnen waarom je dat zou willen en wat je ermee zou willen verbeteren of bereiken.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:43

Ik spring ook weleens met slof, maar idd altyd gespje los en vanaf het bit door de keelriem en dan pas naar de singel!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:48

waarom door de keelriem als ik vragen mag?
*ben wel nieuwschierig hiernaar*

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:51

Dan is de kans veel minder groot dat het paard de benen in de teugels komt! Ik maak maak de teugels trouwens ook niet vast de singel als ik spring maar aan het borsttuig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:53

op zich wel een idee,
maar de keelriem is maar een zwak riempje, ben je niet bang dat het breekt?
bovendien is het effect van een hefboom werking(want dat is wat de slof in feite is) wel vaak minder als je het ergens "onderbreekt" zeg maar...
merk je veel verschil met als je hem normaal bevestigd? (b.v. bij de dressuur?)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:16

Ik moet zeggen dat ik heel weinig met slof ryd dus ik kan daar niet echt veel over zeggen. De keren dat ik met slof reed, sprong ik ook en had ik 'm dus door de keelriem en dat ging goed.

Ik ben niet bang dat de keelriem breekt en mocht dat toch gebeuren dan gebeurd er niets, toch? Behalve dat je keelriem stuk is..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:40

ja das waar :P

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:46

Ik weet dat heel bokt dressuurfanaat is en amper springt. Maar een meter is NIET hoog :D Das gewoon een hindernisje uit een B parcours. De B van beginnend :D

En dat kan prima met een 4,5 jarig paard welke 3 maand onder het zadel is.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 03:29

Ik moest ook een beetje lachen om de opmerking met een 4,5 jarig paard is 1 meter hoog.
Dat is een B parcours! :D

Als je de slof op de juiste manier weet te gebruiken en kan toestaan wanneer het moet is er geen probleem.
Maar dat is net zo als met de dressuur, weet je niet hoe je ermee om moet gaan.. dan moet je hem niet pakken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 04:33

CARAAA__ schreef:
Dieuwkee schreef:
Dat is juist slecht want dan heeft je paard ook ruimte nodig, je kan echt niet met slof gaan springen.
En wat is er dan de nut ervan?

Zodat hij rustiger naar de sprong toe trekt, this nog al een beestje met veel bloed.
Maar ik had nog nooit met slof gereden, dus ik wist er niet echt vanaf ?

Springen met slof is imo not done, en sowieso de eerste keer met slof rijden, is springen van de zotte, maar dat is 'maar' mijn mening...
Qua trekken op de sprong ,misschien liever een martigall? Of gewoon stil zetten voor de sprong en/of volte's rijden, moest ik met mijn springmerrie ook :j succes. Vind het knap van je dat je het zo op bokt neer zet :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 07:18

bastiano680 schreef:
Ik weet dat heel bokt dressuurfanaat is en amper springt. Maar een meter is NIET hoog :D Das gewoon een hindernisje uit een B parcours. De B van beginnend :D

En dat kan prima met een 4,5 jarig paard welke 3 maand onder het zadel is.

Dan stel ik gewoon dat u niet rijden kunt wanneer u een jong paard aanrijdt met een slofteugel.
Het blijkt een tekort in uw ruiterlijk kunnen, bovendien is het gewoon verboden of het nu thuis is of op wedstrijden.
En dat heeft zijn grond, die ik u wel niet hoef uit te leggen.
Dat een meter niet hoog is is relatief, de hoogte doet er gewoon niet toe, het gaat daarom wat voor werking een slofteugel heeft en die onderschat u van alle kanten.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 07:32

Mag ik dan vragen 'meneer de professor, waarok men thuis niet met een slogteugels mag rijden. Dit is immers je eigen keuze.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 07:56

ginouque schreef:
Mag ik dan vragen 'meneer de professor, waarok men thuis niet met een slogteugels mag rijden. Dit is immers je eigen keuze.

Niet mee rijden heb ik niet geschreven maar mee springen, en mijn stelling en die van vele anderen is dat diegene die jongepaarden aanrijden met een slofteugel nog veel te leren hebben en eigenlijk niet in staat zijn paarden aan te rijden.
Verboden is veel ook in het dagelijks leven, u stelt dat wat verboden is niet voor thuis geld????????

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:46

nooit, maar dan ook nooit je paard stilzetten voor de hindernis!
daar leren ze alleen maar van weigeren!!!!
en dan nog zijn mensen verbaasd als hun paard in eens uit zichzelf voor de hindernis gaat staan :(
tjah, gek he? hij doet alleen wat je hem zelf geleerd hebt!!

proffessor, er staat alleen in de wedstrijdregelementen dat, indien er met slof gereden wordt dat diskwalificatie tot gevolg heeft...
echter, dat zijn WEDSTRIJDREGELEMENTEN, van regelementen thuis hebben ze nog nooit gehoord ;)
dus het is niet verboden om thuis met slof te rijden of te springen ;) daar het mijn terrein is, mijn paard is, en er geen regels omtrent het thuis rijden gemaakt zijn...
ik bepaal zelf hoe en wat ik mijn paard train!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:32

een slof is niet verboden vanaf het Z en op FEI wedstrijden. Er staat in de reglementen vanaf het Z ook geen verbod op slofteugels icm. springen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:21

dat is waar schoentje,
ik had het dan nu ook over de basis aangezien ts toch nog niet hoger springt ;)

in ieder geval, wil ik de eerste wel eens zien die tegen mij zegt dat ik de slof er af moet halen want dat is verboden :n
kom zeg...

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:31

Amai wat een duscussietopic _O-

Achja nie voor niks hier gezet he :D

in iedergeval iedereen bedankt voor de reacties!
heb deze week in ieder geval les van een nieuwe instructeur :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:34

schoentje schreef:
een slof is niet verboden vanaf het Z en op FEI wedstrijden. Er staat in de reglementen vanaf het Z ook geen verbod op slofteugels icm. springen.

Dus niet bij jongepaarden dat hier dus duidelijk.