Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Want dan zou je dus een bepaald 'wapen' nodig moeten hebben om iets te bereiken bij een paard,
joopie7 schreef:Ik ben niet tegen bitloos, waar ik wel echt tegen ben is dat veel mensen overstappen naar bitloos omdat het met bit niet lukt en denken dat bitloos dan de oplossing is. Vervolgens wordt het bit de schuld gegeven, terwijl in 99% van de gevallen gebrekkige rijkunst de oorzaak is van het minder lopen van het paard. Kritisch kijken naar harchament kan nuttig zijn, maar wees dan ook bereid jezelf onder de loep te nemen en je af te vragen waarom een paard niet goed op een bit loopt.
Cinnepin schreef:Ik rijd ook regelmatig zonder hoofdstel en kan ik mn paard ook schakelen en in de ronte sturen! Hoe verklaar je dat dan? Dan is er geen druk op neus aanwezig?
Arabesk schreef:Equimotion schreef:Ik ben niet tegen, maar zie er voor de zwaardere sport geen meerwaarde in. Om niet in herhaling te vallen quote ik mezelf even uit een eerder topic:
dit is eigenlijk een wat uitgebreidere versie van 'zonder bit kun je toch niet net dát ene bereiken'. Wat ik in principe onzin vind. Want dan zou je dus een bepaald 'wapen' nodig moeten hebben om iets te bereiken bij een paard, en dat zou alleen via een stukje ijzer in de mond kunnen? Alsof je daardoor direct aangesloten bent op de USB-poort van het paardenbrein en met een bitloos hoofdstel zou je dat nooit kunnen bereiken?
En is het niet zo dat ook de grote meesters benadrukken dat een bit geen stuur of rem is en dat je rijdt en verzamelt met je zit en niet met het bit
Cinnepin schreef:zal je zien hoe ik mijn pony rondrijd zonder troep
en oja ik heb het niet over dressuren etc, ik doe niet aan dressuur, Ga mn paard niet in een houding dwingen te lopen! Ben niet gek!
Cinnepin schreef:Je zegt het niet met deze letterlijke woorden, dat klopt, maar je komt wel zo over. Maargoed ik weet wie het zegt want je hebt altijd commentaar op mij en mn fjordendoosjeVind het eigk wel grappig
Misschien een vorm van jaloezie?
Sommige paarden zijn gewoon keurig opgevoed en heb je geen dwang middelen voor nodig om er plezier van te hebben! Die doen het graag voor je omdat ze zelf ook plezier in hebben! Hoef je niks af te dwingen, gewoon lekker samen lol maken. Maar kennelijk kan dat in jouw ogen niet en ben je verplicgt om te dressuren en dan het liefst met bit en sporen en weet ik het wat voor troep allemaal. En als t beestje dan een keer niet voorwaarts genoeg is of whatever prikken we hem ff in de ribben
Cinnepin schreef:Je rijd toch met bit? Dat is toch echt een dwangmiddel hoorMen gebruikt een stuk ijzer in de o zo gevoelige mond op de nog o zo gevoeligere lagen ( en ik heb het met mijn eigen vinger gevoeld in de mond van mn pony, hoe scherp dat bot is en hoe dun het velletje is, lekker geknelt tussen bit en bot jummie dat is een lekker gevoel ) Dusja kennelijk heb je een dwangmiddel nosig anders liet je het wel achterwege
[pien_2010] schreef:Wouw dit topic gaat wel heel snel. Ben even in de boekenkast gedoken waarin ik een boek had van Claus Hempflinger die zonder teugel (dus ook zonder bit) de paarden in verzameling rijdt. Heb helaas het boek niet meer waarschijnlijk uitgeleend. Wel heb ik ooit een film van hem gezien waarin hij dat liet zien. Dus ik denk dat zeer verzameld rijden zowel met als zonder bit kan en dat dit dus ook geldt voor de hogere niveaus. (Kan dat zelf niet met en zonder bit hoor). Dat is een reactie op een in het begin geschreven argument.
Het argument van controle willen hebben klopt zeker als het om mij gaat. Ik ben ooit als jong meisje met paarden op hol geslagen en heb daar een behoorlijk trauma aan over gehouden. Vandaar dat ik nooit zonder bit zal gaan rijden. Ik voel me toch iets zekerder.
Citaat:Daarbij, willen we niet allemaal 1 hulp geven die een paard direct begrijpt ipv eerst 10x moeten vragen? Er komt een moment waarop een optoming voor een paard niet duidelijk genoeg is, en dus TE zacht is op een manier die voor paard en ruiter het beste werkt, en dat is zeker niet altijd bitloos maar ook niet altijd met bit.
Citaat:Ben wel heel benieuwd naar filmpjes van een paard en ruiter op hoog niveau (dressuur)en dan bitloos, heb ik nog nooit gezien. Behalve dan een meisje in het z1 die een proef met neckring reed maar dat was echt bagger..
Equimotion schreef:Zolang jij een bit gelijk stelt aan synoniemen als wapen, dwang, geweld, pijn, etc dan is er iets goed mis met jouw belevenis van wat paardrijden in het algemeen en dressuurrijden in het bijzonder inhoudt.
Maar dat is geen nieuws geloof ik
Arabesk schreef:Varekaj schreef:Diegene die een bit zonder pardon een marteltuig noemen, bedenk dan even dat een paard in feit nooit is gemaakt om ons te dragen....
dus eigenlijk schrijf je dat rijden sowieso martelen is, dus maakt het toch niet meer uit waarmee je dat doet
Oftewel omdat rijden toch al niet natuurlijk is en je paard niet op de poesta staat, mag je hem DUS opsluiten op stal en rijden met bit etc etc
Ah die redenatie was ik nog bij de standaard antwoorden vergeten
rijden was toch al niet natuurlijk/echt natuurlijk is pas als je je paard op de poesta zet
Anne_GTI schreef:Ik ben niet tegen bitloos, ik ben tegen zie-mij-eens-bitloosrijden-en-de-hele-wereld-moet-dat-ook-weten-en-voor-mij-wijken-want-ik-ben-zo-fantastisch-bezig-en-mijn-paard-is-o-zo-bij-vind-ik-en-daarom-moet-de-hele-wereld-rekening-houden-met-mij
xJasmijn schreef:Ik ben zeker NIET tegen,
waarom zou je er een bit in hangen, als je alles zonder bit kan doen?
katia1993 schreef:Soms vraag ik me wel af of het bitloos geen beperking geeft in de aanleuning. Aanleuning komt wel uit de achterhand, maar misschien is het makkelijker voor een paard met bit?