TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:05

dan moest je dat even duidelijker vermelden, ik ging er van uit dat je je eigen pony bedoelde ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:05

_Bitje_ schreef:
dan moest je dat even duidelijker vermelden, ik ging er van uit dat je je eigen pony bedoelde ;)

dacht ik daarna ook aan :) maarja nu te laat!

edit: veranderd:D
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 23-12-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:06

Wel grappig, dat veel mensen het er over eens zijn dat bitloos fijner is voor het paard, maar ze toch zelf met bit rijden! Ik overigens ook hoor, maar toch opvallend om te zien.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:12

Ik wil dan zo graag weten hoe ze dat objectief bepaald hebben..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:48

Arabesk schreef:
Want dan zou je dus een bepaald 'wapen' nodig moeten hebben om iets te bereiken bij een paard,

Zolang jij een bit gelijk stelt aan synoniemen als wapen, dwang, geweld, pijn, etc dan is er iets goed mis met jouw belevenis van wat paardrijden in het algemeen en dressuurrijden in het bijzonder inhoudt.

Maar dat is geen nieuws geloof ik :))

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:15

hier boven ben ik mee eens als je paard fijn op een bit kan rijden waarom is dan een wapen, dwang , geweld of pijnlijk ???
ik denk dat als je bitloos ook als een wapen kan zien ,als je enorme druk op de neus zet is ook niet echt fijn...
Soms word ik wel moe dat er vaak gezegd word als er paard moeilijk loopt maar dan maar gelijk bitloos te gaan rijden waarom? Er kunnen ook genoeg andere problemen zijn. Kijk naar de ruiter dan het paard
Ik blijf voorlopig met bit rijden, mijn paard vind bitloos niet echt wat ;)

Bij deze wil ik de bitloze rijders niet afkraken hoor ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:23

Ah, ik wil graag even reactie geven op sommige dingen die gezegd zijn in dit topic. Maar als eerste, fijne discussie mensen, laten we dat zo houden :)
Om te beginnen, ik ben niet voor of tegen bit, niet voor of tegen bitloos. Beide heb ik gedaan of doe ik nog en in beide heb ik me toch wel redelijk verdiept. Maar ik kwam een paar dingen tegen tijdens het lezen, waar ik graag op terug wil komen ;)

joopie7 schreef:
Ik ben niet tegen bitloos, waar ik wel echt tegen ben is dat veel mensen overstappen naar bitloos omdat het met bit niet lukt en denken dat bitloos dan de oplossing is. Vervolgens wordt het bit de schuld gegeven, terwijl in 99% van de gevallen gebrekkige rijkunst de oorzaak is van het minder lopen van het paard. Kritisch kijken naar harchament kan nuttig zijn, maar wees dan ook bereid jezelf onder de loep te nemen en je af te vragen waarom een paard niet goed op een bit loopt.

Top reactie! Zegt eigenlijk alles. Rijden begint bij de ruiter, niet de optoming.
Beetje jammer dat in de 6 pagina's maar eens hierover gesproken wordt.

Cinnepin schreef:
Ik rijd ook regelmatig zonder hoofdstel en kan ik mn paard ook schakelen en in de ronte sturen! Hoe verklaar je dat dan? Dan is er geen druk op neus aanwezig?

Ik neem aan dat iedere fatsoenlijke ruiter wel weet dat je als eerste rijdt met gewichtshulpen en daarna pas met teugelhulpen. Bij een normaal paard en een fatsoenlijke ruiter is in de ronte sturen en tempowisselingen rijden geen wereldschokkend nieuws. Wel goed van je, maar basis van het rijden.

Arabesk schreef:
Equimotion schreef:
Ik ben niet tegen, maar zie er voor de zwaardere sport geen meerwaarde in. Om niet in herhaling te vallen quote ik mezelf even uit een eerder topic:

dit is eigenlijk een wat uitgebreidere versie van 'zonder bit kun je toch niet net dát ene bereiken'. Wat ik in principe onzin vind. Want dan zou je dus een bepaald 'wapen' nodig moeten hebben om iets te bereiken bij een paard, en dat zou alleen via een stukje ijzer in de mond kunnen? Alsof je daardoor direct aangesloten bent op de USB-poort van het paardenbrein en met een bitloos hoofdstel zou je dat nooit kunnen bereiken?

En is het niet zo dat ook de grote meesters benadrukken dat een bit geen stuur of rem is en dat je rijdt en verzamelt met je zit en niet met het bit :?

Wie leest tegenwoordig de meesters nog? En ook wat zij zeggen is niet heilig. Kan me wel verhalen herinneren over de meesters waar paarden naar tegenwoordige maatstaven letterlijk worden mishandeld omdat ze niet luisteren. Terwijl een hoofdstuk verder er wel weer 'zinnige' dingen genoemd worden. Maar ik ben het er mee eens, paardrijden doe je met je zit, het bit is enkel een hulpmiddel.

Cinnepin schreef:
zal je zien hoe ik mijn pony rondrijd zonder troep :P

en oja ik heb het niet over dressuren etc, ik doe niet aan dressuur, Ga mn paard niet in een houding dwingen te lopen! Ben niet gek!

Waarom doe je niet aan dressuur? Heb je je wel eens werkelijk verdiept in dressuur? Wat doe je dan met jouw paard? Niet dwingen in een houding te lopen, dus laat je hem in zijn natuurlijke scheefheid op de voorhand lopen? Dressuur is zo veel meer dan in een houding dwingen. Nee, in een houding dwingen is geen dressuur, laat ik het zo zeggen ;)

Cinnepin schreef:
Je zegt het niet met deze letterlijke woorden, dat klopt, maar je komt wel zo over. Maargoed ik weet wie het zegt want je hebt altijd commentaar op mij en mn fjordendoosje :P Vind het eigk wel grappig :)
Misschien een vorm van jaloezie?
Sommige paarden zijn gewoon keurig opgevoed en heb je geen dwang middelen voor nodig om er plezier van te hebben! Die doen het graag voor je omdat ze zelf ook plezier in hebben! Hoef je niks af te dwingen, gewoon lekker samen lol maken. Maar kennelijk kan dat in jouw ogen niet en ben je verplicgt om te dressuren en dan het liefst met bit en sporen en weet ik het wat voor troep allemaal. En als t beestje dan een keer niet voorwaarts genoeg is of whatever prikken we hem ff in de ribben :P

Ik neem aan dat jij je ergert aan de vooroordelen van bitloosrijden, maar gooi dan alsjeblieft zelf ook niet met vooroordelen over dressuur rijden, die totaal niet nodig zijn als je je even iets beter verdiept.
Dressuur is gebaseerd op de natuurlijke bewegingen van het paard. Ja, het is niet meer iets wat een paard zal doen in het weiland, spontaan over gaan in een kur op muziek. Maar ruiters die goed dressuurmatig rijden, trainen hun paard wel heel bewust, leren het de juiste spiergroepen te gebruiken en op een zo prettig mogelijke manier te lopen. Waarom kan een paard daar geen plezier in hebben?
Jammer dat jouw beeld van dressuur rijden zo gekleurd is en je het zo fel verkondigd, terwijl ik en vele met mij bewust met dressuur bezig zijn en zeker weten dat mijn paard netzoveel plezier heeft als de jouwe.

Cinnepin schreef:
Je rijd toch met bit? Dat is toch echt een dwangmiddel hoor :) Men gebruikt een stuk ijzer in de o zo gevoelige mond op de nog o zo gevoeligere lagen ( en ik heb het met mijn eigen vinger gevoeld in de mond van mn pony, hoe scherp dat bot is en hoe dun het velletje is, lekker geknelt tussen bit en bot jummie dat is een lekker gevoel ) Dusja kennelijk heb je een dwangmiddel nosig anders liet je het wel achterwege :)

Sorry dat ik jou er nog een keer uit pik, maar ze springen nogal naar voren ;)
Ik ben het totaal niet eens met wat je hierboven zegt. Wat een overdrijving van dingen die kunnen gebeuren. Als dat dunne velletje constant gekneld zit tussen het bit, waarom lopen al die paarden dan niet met bloed in hun mond? Want als die druk werkelijk zo ernstig is lijkt me dat het minste gevolg.
Ik rij met bit, het is voor mij een hulpmiddel om mijn paard te trainen. Dressuurmatig te trainen ja, zodat ze beter gaat lopen, geen last krijgt van overbelasting en mij beter kan dragen. Maar het is geen dwangmiddel imo, een middel die ik gebruik en waarmee ik druk geef om te bereiken wat ik wil. Netzoals ik druk geef met mijn gewicht en owh! met mijn zweep aanwijzingen en druk geef wanneer ze net iets meer moet inbuigen.

[pien_2010] schreef:
Wouw dit topic gaat wel heel snel. Ben even in de boekenkast gedoken waarin ik een boek had van Claus Hempflinger die zonder teugel (dus ook zonder bit) de paarden in verzameling rijdt. Heb helaas het boek niet meer waarschijnlijk uitgeleend. Wel heb ik ooit een film van hem gezien waarin hij dat liet zien. Dus ik denk dat zeer verzameld rijden zowel met als zonder bit kan en dat dit dus ook geldt voor de hogere niveaus. (Kan dat zelf niet met en zonder bit hoor). Dat is een reactie op een in het begin geschreven argument.
Het argument van controle willen hebben klopt zeker als het om mij gaat. Ik ben ooit als jong meisje met paarden op hol geslagen en heb daar een behoorlijk trauma aan over gehouden. Vandaar dat ik nooit zonder bit zal gaan rijden. Ik voel me toch iets zekerder.

KFM en met hem velen zijn natuurlijk wel uitzonderingen op de regel. Netzoals je talent, begeleiding, geduld, mogelijkheid, geld en de juiste paarden nodig hebt om GP te kunnen rijden, zal je die dingen nodig hebben om bitloos deze oefeningen te kunnen beheersen en nog belangrijker, het het paard te kunnen leren. Hoeveel paarden zal hij denk je aan zich voorbij hebben moeten laten gaan voordat hij die tegen kwam die in het boek staan :P
Lijkt me dat wij arme sloebers maar moeten behelpen met de paardjes die we hebben. En daar natuurlijk zo veel mogelijk van moeten leren ;)

Citaat:
Daarbij, willen we niet allemaal 1 hulp geven die een paard direct begrijpt ipv eerst 10x moeten vragen? Er komt een moment waarop een optoming voor een paard niet duidelijk genoeg is, en dus TE zacht is op een manier die voor paard en ruiter het beste werkt, en dat is zeker niet altijd bitloos maar ook niet altijd met bit.

Voor mij de reden waarom ik terug ben gegaan naar het rijden met bit. Bitloos heeft mijn paard heel erg geholpen, maar we kwamen uiteindelijk op een punt waar ik tegen de beperkingen ervan aan liep. Of nouja beperkingen, in combinatie met mij en mijn paard dan ;)

Citaat:
Ben wel heel benieuwd naar filmpjes van een paard en ruiter op hoog niveau (dressuur)en dan bitloos, heb ik nog nooit gezien. Behalve dan een meisje in het z1 die een proef met neckring reed maar dat was echt bagger..

Dezeis wel heel leuk. Maar goed, wie zegt dat dit paard dit heeft geleerd zonder bit?

Equimotion schreef:
Zolang jij een bit gelijk stelt aan synoniemen als wapen, dwang, geweld, pijn, etc dan is er iets goed mis met jouw belevenis van wat paardrijden in het algemeen en dressuurrijden in het bijzonder inhoudt.

Maar dat is geen nieuws geloof ik :))

Amen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:34

ik kan het filmpje niet zien met mn tel.....
Op youtube staat of stond ook ed gosen met a stylish gallo op horse event. Rijd hij het hele pattern nog een keer maar dan zonder hoofdstel. Incl sliding stops en spins. Das pas rijden :D vind ik. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:07

Jongens die laatste twee posten zijn tegen de regels.

Ik heb wel een film van een hoge dressuurproef aan een halster, maar het is al eens gezegd, meestal is de opleiding met bit geweest. Zo ook met veel shows.
FILM
Neemt niet weg dat de heel opleiding van een paard gebaseerd is op tekens (hulpen) en dat die helemaal niet via een bit gegeven hoeven te worden.
Zie bit en sporen bv als verduidelijkingen, goed gearticuleerde woordjes in een taal. Maar een goed verstaander heeft een half woord nodig en als je een veel met dezelfde persoon communiceert, ook al versta je elkaars taal niet echt, heb je maar weinig tekens nodig om dingen duidelijk te maken. Hoe precies je dan een en ander uit kunt voeren ligt eraan hoe goed je een en ander duidelijk kunt maken. Dus het zit in de kunde van de ruiter om een paard goed op te leiden (ook met bit).
Ik wil ook nog even herhalen dat bitloos niet altijd meteen prettiger/fijner is voor het paard. Ik heb een paard dat druk om zijn hele neus ook niet verdraagt. Ik rijdt hem met een halster, zodat er maar op een punt tegelijk druk is en zelfs dat is niet je van het voor hem. Als ik hem echt een plezier wil doen, moet ik dus hoofdstelloos, waar ik nu mee bezig ben.
Dus het hangt echt van je paard af en een bit in de mond is niet meteen maar erg. Dat wordt het gewoonlijk pas na misbruik en wonden of pijnherinnering (of tandproblemen) kortom als er iets aan de hand is. Een paard heeft prima plek in de mond voor een bit. Wij hebben ook geen last van oorringetjes door ons o zo gevoelige lelletje... Ook niet als je er zachtjes aan trekt. Het wordt pas linke boel als je er plots aan rukt.

Overigens wordt correcte dressuur voor 99% op gewichts-, zit-, en been hulpen gereden. Een procent is verbinding van voren. Die hoeft niet via het bit. Alleen volgens de FEI regels wel, vandaar dat je bitloos op hoog niveau voorlopig alleen in demos tegen komt.

naderhand typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-12-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:18

ik ben van geen van beide tegenstander, wel van de mensen de roepen dat rijden met bit zielig en mishandeling is, en inderdaad de profiels met verschrikkelijke bit foto's. Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Wat ik wel vind ik dat er veel bitloze ruiters zijn die het hard roepen maar zelf niet weten waar de klepel hangt. Paarden die er gewoonweg ellendig bij lopen, rug weggedrukt, helemaal uit elkaar bitloze optomingen waar constant een grote druk op staat wat volgens mij toch echt niet de bedoeling is....Heb ooit zo iemand bij ons op stal gehad en die had dus werkelijk niks te vertellen over haar paard wat resulteerde in botsingen met andere paarden. Bij een strenge hand is een bitloze optoming echt niet minder vervelend voor een paard, dan is de druk niet alleen in de mond maar op het gehele hoofd en in sommige gevallen ook achter oren. Ook met bit kom je dingen tegen die niet horen...

Er ligt dus geen schuld bit of bitloos,maar bij instructie en aanleg van ruiters..

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:20

Ik ben niet voor en niet tegen bitloos rijden. Een ruiter met de juiste hand zou met een ijzerdraadje een paard kunnen rijden, een ruiter met een slechte hand zou zelfs nog schade kunnen aanrichten met een enkelgebroken trensje..
Met bitloos rijden verplaats je de druk van mond/lagen/tong/mondhoeken/neus en achter de oren naar louter neus en achter de oren. Een paard hardhandig bitloos gereden zou ik dan persoonlijk NIET willen hebben.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:20

Ik rij bitloos maar met bit vind ik ook absoluut geen gemartel mits de ruiterhand er gevoel voor heeft!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:15

Arabesk schreef:
Varekaj schreef:
Diegene die een bit zonder pardon een marteltuig noemen, bedenk dan even dat een paard in feit nooit is gemaakt om ons te dragen....

dus eigenlijk schrijf je dat rijden sowieso martelen is, dus maakt het toch niet meer uit waarmee je dat doet :?

Oftewel omdat rijden toch al niet natuurlijk is en je paard niet op de poesta staat, mag je hem DUS opsluiten op stal en rijden met bit etc etc

Ah die redenatie was ik nog bij de standaard antwoorden vergeten :)*

rijden was toch al niet natuurlijk/echt natuurlijk is pas als je je paard op de poesta zet

oooh jij zegt precies wat ik dacht toen ik het aan het doorlezen was hahaha...omdat ze toch niet meer in de natuur leven martelen we ze nog harder gnagnagna :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:15

Wat er bedoeld wordt, is dat als we dan gebruik maken van het paard, we dat met middelen kunnen doen die handig/nuttig zijn.
En dat niet elk middel op zich meteen een martelwerktuig is omdat het toevallig om/aan het paard zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:34

Ik ben tegen alles dat op de verkeerde manier gaat... (zal ook wel -1 krijgen)

Wat een ieder gebruikt, zelf weten... Gebruik het goed :) Niet als martelwerktuig. Dikke primi...

Rij zelf liefst met bit, instructrice hamert er op dat ik een constante verbinding moet hebben met de mond. Ik mag mijn teugels geen moment in een boogje hebben. En terecht, los-vast verbinding is onwijs vervelend voor een paard... Zelfde voor bitloos hoofdstel (mits wedstrijd gericht), los-vast is gewoon vervelend.

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:37

ik vind bitloos rijden niet erg.
als je maar wel goed mee om gaat en weet wat je doet .
sommige denken dat je juist ruiger kan gaan doen maar dat is dus echt niet zo !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:46

Ik ben niet tegen bitloos, ik ben tegen zie-mij-eens-bitloosrijden-en-de-hele-wereld-moet-dat-ook-weten-en-voor-mij-wijken-want-ik-ben-zo-fantastisch-bezig-en-mijn-paard-is-o-zo-bij-vind-ik-en-daarom-moet-de-hele-wereld-rekening-houden-met-mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:51

Anne_GTI schreef:
Ik ben niet tegen bitloos, ik ben tegen zie-mij-eens-bitloosrijden-en-de-hele-wereld-moet-dat-ook-weten-en-voor-mij-wijken-want-ik-ben-zo-fantastisch-bezig-en-mijn-paard-is-o-zo-bij-vind-ik-en-daarom-moet-de-hele-wereld-rekening-houden-met-mij

amen!!
Dat hele gedoe er om.... Mensen rijden al jaaaren zonder bit hoor. Vroeger op je poonie met 2 halstertouwen... Snap de heisa niet zo goed.. En dan het gebitch tegen mensen die wel met bit rijden... Ik heb het allebei gedaan en heb ook vriendinnen die liever bitloos gaan en vriendin die met een kandara (stangbit) klassiek dressuur beoefent en ik vind het allemaal wel prima. Hun paard, hun pakkie an..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:58

ik ben tegen het verkeerd gebruiken van optomingen, met of zonder bit. met bit kan je een paard flink pijn doen in de mond, zonder bit kan je een paard flink pijn doen op z'n neus. pijn is pijn, of het nou in z'n mond of op z'n neus/nek is.
ook het gi-gan-ti-sche gedoe er omheen vind ik niks, het 'KIJK IK KAN BITLOOS RIJDEN WIJ HEBBEN EEN GOEDE BAND' slaat helemaal nergens op, wij hebben manegepony's op stal die door wondjes, tanden wisselen etc een paar weken bitloos gereden moeten worden, dat wilt niet zeggen dat die ruitertjes die er 1x in de 3 maanden op rijden zo'n super band hebben met die pony, toch> :')
net zoals bitloos rijden en dan vervolgens met een zware hand een mechanische hackamore om het paard te hangen, noem ik zelf niet diervriendelijk.

zelf rijd ik meestal bitloos, en af en toe met bit of neckrope. Dat is 1. omdat ik het zelf prettiger vind, en 2. omdat mijn pony niet alleen een kleine mond heeft, maar ook een licht hangend rooster, en er dus minder ruimte is voor een bit. Het kleine bitje dat ik heb past wel, maar het is voor hem duidelijk prettiger om zonder te rijden.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:46

Tammy, jouw laatste zin is precies wat mensen moeten begrijpen :j Met onderbouwende redenen een juiste optoming zoeken, top!
Het gros gebruikt bepaalde optomingen omdat het mode is, maar het waarom en hoe? Dat is maar bijzaak :?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:14

Tot het moment dat door deugdelijk wetenschappelijk onderzoek (d.w.z. een breed opgezet onderzoek dat niet uitgaat van een bepaald vooringenomen standpunt dat door het onderzoek ondersteund moet worden) onomstotelijk is vastgesteld dat een bit schadelijk en pijnlijk is voor een paard, vind ik dat mensen die het bitloos-evangelie verkondigen door te roepen dat bitrijders per definitie paardonvriendelijk bezig zijn beter hun mond kunnen houden. Dit omdat zij in feite zeggen dat zij zich beter kunnen verplaatsen in hun paard dan mensen die met bit rijden. En ik waag dit te betwijfelen. Of je nu met of zonder bit rijdt, laat dit gewoon afhangen van je paard: wat vindt hij het prettigst, waar loopt hij het meest ontspannen mee. Oortjes naar voren, vrolijk, rustig in de aanleuning, geen staartgezwiep, dat soort dingen. En verder is er naar mijn idee 1 ding waarmee je als ruiter je paard echt goed helpt: investeren in het steeds verder verbeteren van je rijkunst, of je nu met of zonder zadel dan wel met of zonder bit rijdt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:17

Ik ben tegen mensen die aan de teugels trekken.

xJasmijn schreef:
Ik ben zeker NIET tegen,
waarom zou je er een bit in hangen, als je alles zonder bit kan doen? ;)

Laten we het voor de grap omkeren.
Waarom zou je zonder bit rijden, als je wel goed met bit om kunt gaan?

Als je wat kundig paard kunt rijden rijd je voor 95% met je zit, dus hoe kun je je paard in godsnaam pijn doen met een goed passend bit. Ik snap dat niet. Kunnen jullie, pro-bitloze-ruiters-die-tegen-bitten-zijn-omdat-het-pijn-doet, zo slecht met een bit omgaan?

Kan ook best een collage maken met gebroken neusbeenderen, strakgetrokken hacks of, bosals of kruislingse systemen met paarden die niet blij kijken en erbij zetten dat bitloos verschrikkelijk is.
Als iedere ruiter die met bit rijdt dat in hun profiel gaat zetten wordt het vast een feestje 8-).
Maw, ligt het gewoon aan degene die de teugels beet heeft.
Op de paar uitzonderingen na die niet tegen druk op hun neus of mond kunnen verdragen.

Overigens rijd ik met bit, maar ik heb ook een hack en touwhalsters in mijn kast hangen waar ik mee rijd. :j.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:37

Zitten weer een paar gezellige bit haters tussen en mensen
die niet kunnen discussiëren waarmee ik bedoel dat ze alleen reageren
op wat ze kunne afkraken en alles gaan lopen vervormen.
Heb me er echt aan geïrriteerd.

Er zijn zat dressuurmatige ruiters die niet dwingen
maar vragen. Maar uiteindelijk is het bij iedereen hetzelfde
et paard moet doen wat jij wilt. Dwang is dwang.
Als een bit zoooooooveel pijn doet waarom zijn er dan nog steeds
paarden die opgewekt zijn als ze hun zadel en hoofdstel zien.
Leuk als je rijd met een touwhalster rijd en je als kg hangt en uiteindelijk vreselijk pijn op de drukpunten gaat veroorzaken.
Dan zal je paard blij zijn dat hij geen hit heeft?
Als je paard pijn heeft met een bit eerst even bij jezelf kijken.
Ben echt niet tegen bitloos maar wat is dit voor overdreven gedoe?
Iedereen afvallen die met bit rijd? Kom zeg. Kan echt niet tegen dit soort rare opmerkingen en alleen lezen wat je wilt lezen op je eigen manier. Als je wilt discussiëren doe het dan goed en anders niet.
Herhaling betekent dat mensen hetzelfde denken. Als dit niet zo zou zijn en je mocht niks herhalen zou een topic snel uitsterven.

Gelukkig zijn er ook mensen die normaal reageren :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:13

Ik zie dat de meningen min of meer gelijk zijn.
Ik ben zelf voorstander van bitloos, maar met bit is soms even vriendelijk. Het hangt indedaad van de ruiter en van het paard af. Ik denk wel dat we bewuster met het bit (en bitloos) moet omspringen.
Al het bitloze/natural gedoe er omheen is wel overdreven, bitloos bestaat eigenlijk al heel lang. Het is nu gewoon "heruitgevonden".
Soms vraag ik me wel af of het bitloos geen beperking geeft in de aanleuning. Aanleuning komt wel uit de achterhand, maar misschien is het makkelijker voor een paard met bit?

Ik heb ook nog een interessant artikel gevonden over een goed passend bit:
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf
Dit artikel is gebaseerd op onderzoeken naar de inwerkingen van bitten (objectief). De schrijvers zijn geen bitloze voorstanders, denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:48

katia1993 schreef:
Soms vraag ik me wel af of het bitloos geen beperking geeft in de aanleuning. Aanleuning komt wel uit de achterhand, maar misschien is het makkelijker voor een paard met bit?

Het is makkelijker voor de ruiter omdat die geleerd heeft de energie die van achteren komt op te sluiten via het bit, maar als men leert het op te sluiten via de teugels, ongeacht waar die op uit komen, maakt het verder niet uit.
Hoofdstelloos en zonder neckrope is weer een heel ander verhaal, dan moet je een geweldige invloed met de zit en benen hebben, waar niet elk paard even gevoelig voor is of voor kan gemaakt.

Hoe dan ook, het komt altijd neer op de ruiter.
Het argument dat een of ander prettiger is voor het paard en daarmee ook maar alle paarden over een kam scheren, gaat gewoon niet op.
Elke situatie moet apart beoordeeld en een slechte ruiter zit zijn paard altijd in de weg of dat nu met of zonder bit is.
Rijkunst heet niet voor niks zo. Horsemanship ook niet. Deze termen dekken een kunde.
Het is de onkunde die het een paard ondraaglijk maken. Niet de middelen.

Het is onkunde die men als voorbeelden laat zien tegen bit en tegen bitloos. Dat is dus geen echt voorbeeld.

Wat me verder opvalt is dat veel die tegen bit zijn, overtuigd zijn dat het pijn doet, zwaar is, van metaal is ertc, waar die tegen bitloos zijn, voor zover die betsaan, het altijd veel terechter hebben over verkeerd gebruik van bitloos (of bit) dat pijnlijk kan zijn. Ze lijken een realistischer kijk te hebben en niet geindoctrineerd. De pro bitloos sites zijn vaak van personen die bitloze optomingen verkopen. Verder staan ze vol met onwaarheden en weglaten van feiten die voor het bit of tegen bitloos kunnen werken, maar daarover heb ik me al uitgelaten (met voorbeelden) in een ander topic.
Het grappige is ook dat dit topic de insteek had van tegen bitloos en dat blijkt dat feitelijk niemand tegen bitloos is, maar wel tegen de hype er omheen.
Wat we hier en daar tegen komen is de anti bit mensen, die weer precies goed laten zien waar veel zich aan ergeren...

Conclusie: men is over het algemeen niet tegen bitloos
en, blijkt, ook niet tegen bit, met een paar uitzonderingen die geloven dat een bit een op zichzelf staand kwaad is, maar feitelijk werd hun mening eigenlijk niet gevraagd in dit topic....

Er word soms vergeten dat je ontzettend voor iets kan zijn zonder dat je nou meteen tegen het tegenovergestelde hoeft te zijn.
;)