Aansporen bij IEDERE stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:17

Waar het dus op neerkomt is dat sommige mensen denken dat tactmatig drijven neerkomt op elke pas drijven, terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat je op het juiste moment in de pas gaat drijven, maar dat er nergens staat dat het elke pas moet zijn....?

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:29

Ik ben van mening dat je alleen moet drijven als hulpmiddel voor je paard. maar ieder paard heeft verschillende behoeftes.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:36

marilla90 schreef:
Ik ben van mening dat je alleen moet drijven als hulpmiddel voor je paard. maar ieder paard heeft verschillende behoeftes.

dat is juist wat ik bedoel er zijn gewoon paarden waarbij je bijna bij iedere pas moet drijven maar na een tijdje ermee kan ophouden omdat ze het dan doen hoe het moet snap je (dit gaat over jonge paarden)

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:40

bij mij valt het wel mee maar er zijn bij mij op de manege een paar paarden die anders gewoon niet vooruit komen.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:32

Elke stap drijven vind ik ook verschrikkelijk om te zien en probeer er bij mezelf ook op te letten dat ik dat niet constant doe. Ben blij dat mijn instructrice dat nu ook duidelijk heeft aangegeven bij mij. Op de vorige manege had ik dat nog niet eerder gehoord

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:42

Ook bij een paard dat niet vooruit komt is het onhandig elke stap te gaan drijven. Hij is toch al dood voor het been en dan verspil je dus alleen maar energie.

Dus: veel overgangen rijden. Aan het been krijgen. En als je daar de hulp van een zweepje bij nodig hebt so be it. :)
Elk manegepaard is uiteindelijk vooruit te krijgen. Behalve als ze echt oud en op zijn, en dan gaan ze met pensioen. (Bij ons tenminste wel.)

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:46

valt wel mee en het is egeinlijk het jongste paard van de manege maar bij drussar is hij voor geen meter vooruit te gebruiken en om hem dan fatsoenlijk vooruit te krijgen moet je dan eigenlijk de hele tijd met de zweep bezig zijn en ik ben dan zo iemand die medelijden krijgt met het paard en ik wil dan eigenlijk niet maar anders gaat lerares de hele tijd lopen roepen "been geven, been geven". maar gelukkig is de grootste moeilijkheid om de rest bij te houden(dus niet super lang) de rest gaat dan nog wel

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:49

Wat je dus moet doen is veel stap-draf overgangen gaan rijden, niet de hele tijd maar been geven. Dan neemt het paard je alleen maar in de maling.

Vanuit stap naar draf, en hij dient meteen te reageren. Doet hij dat niet, ga je zodra hij in draf zit weer terug naar stap, en weer opnieuw. Uiteindelijk zal ie sneller moeten reageren.

Ik heb daar niet altijd het geduld voor, maar er was één paard dat bang was voor de zweep dus moest het soms wel. :) Gelukkig is hij tegenwoordig met een heel kort zweepje te rijden, is ie meteen goed aan het been want hij vindt het ding zien al genoeg.

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:59

ja maar het probleem is dus dat het niet mijn paard is maar een manege paard dat ik ook tijdens een groeples rijd(het is zo les waar iedereen de zelfde oefening heeft in dezelfde gang en netjes in een rijtje achter elkaar) dus dat wordt een beetje moeilijk

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:03

... Echt?
Als je in onze manegeles (die echt niet van hoog niveau is hoor!) in een rijtje rijdt en je paard niet aan het been hebt krijg je gigantisch op je flikker!
Het is misschien wat banketstaaf om het te zeggen maar dan denk ik niet dat jij zo'n beste les krijgt... :(:)

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:17

het zijn prima lessen alleen zijn ze een beetje overvol want de mensen met privé paarden schrijen zich vaak niet in en de bak is niet enorm dus daar is geen ruimte voor

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:18

Tja dan is voor jezelf rijden wel erg lastig... Jammer! Zou toch eens aan instructrice vragen of het mogelijk is het met die overgangen te proberen.

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:24

ik rijd het paard bijna niet meer want we mogen wel onze eigen paarden kiezen en je rijd niet elke keer hetzelfde paard

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:40

horsesluvers schreef:
valt wel mee en het is egeinlijk het jongste paard van de manege maar bij drussar is hij voor geen meter vooruit te gebruiken en om hem dan fatsoenlijk vooruit te krijgen moet je dan eigenlijk de hele tijd met de zweep bezig zijn en ik ben dan zo iemand die medelijden krijgt met het paard en ik wil dan eigenlijk niet maar anders gaat lerares de hele tijd lopen roepen "been geven, been geven". maar gelukkig is de grootste moeilijkheid om de rest bij te houden(dus niet super lang) de rest gaat dan nog wel

Niet contstant been geven, consequent been geven. En beter 3x een harde lel met de zweep om vervolgens been en zweep nauwelijks meer nodig te hebben alleen om activiteit te behóuden. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:46

marilla90 schreef:

Om de paarden hoef je je geen zorgen te maken hoor, geen enkel paard heeft hulp nodig van een mens om zich elegant voort te bewegen.
Het is een fenomeen dat alleen voorkomt bij ruiters, en dan eigenlijk ook nog alleen in dressuur. 't is maar wat je als mens wil dus.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:48

Elk paard valt aan het been te zetten, maar bij manegepaarden kan ik wel snappen dat het wat moeilijker gaat.
Been geven betekent reageren, en als ze dat niet doen kan een tik geen kwaad.
Manegepaarden zijn nu eenmaal profs in uittesten, dus consequent zijn is idd een sleutelwoord. :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:48

Oh het is zeker niet bij elk (manege)paard makkelijk, dat klopt.
Maar ik ben ook van mening dat ieder paard aan het been te zetten valt, je moet vaak alleen gigantisch veel geduld hebben bij de echte profs. _O-

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:51

Bij mij zit er eigenlijk wel een verschil tussen aansporen, en met je been blijven voelen.
Zo heb ik een heel voorwaarts paard, echt aansporen ( dus de spoor er in prikken) gebeurt na genoeg niet. Als ik wel een keer prik, wil ik ook een flinke reactie krijgen van mijn paard.
Wat ik wél constant doen is mijn been zacht laten voelen. Afwisselend mijn bovenbeen en onderbeen. Ik prik dan niet, maar duw mijn been er wel zachtjes tegen aan. Dit is imo ook belangrijker bij een heel voorwaarts paard.
Misschien lijkt het bij mij ook wel dat ik constant aanspoor. Maar mijn paard weet wel heel goed het verschil wanneer ik echt aanspoor of enkel voel.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:06

Huh maar als je paard heel voorwaarts is hoef je toch niet met sporen te rijden?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:43

Sporen mag je ook niet gebruiken om je paard meer voorwaarts te krijgen.. Ze zijn bedoeld als verfijning van de hulpen. Ik gebruik mijn spoor enkel om bijvoorbeeld in een oefening meer buiging te vragen. Door mijn spoor kan ik beter duidelijk maken dat ik meer buiging wil, en niet dat hij harder gaat. Wanneer je je sporen enkel gebruikt om een sloom paard harder te laten lopen, ben je imo al verkeerd bezig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:02

Ik heb ooit een keer met sporen gereden (nou 3x want ik heb dat paard 3x gereden). Beestje was pas voldoende van je onder de indruk als je zweep EN sporen aan had.
Maar eigenlijk vind ik zelf niet dat ik geschikt ben om sporen te dragen... :=

Maar goed door dat paardje denk ik nu dus blijkbaar dat het voor snelheid is. _O-

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:07

Nevony schreef:
Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik mijn paard iedere pas aandrijf. :o
Het is een soort automatisme geworden en ik probeer er nu ook van af te komen.
Paard is ook een luie, dus dan ga je al snel iedere pas even aansporen, terwijl dat natuurlijk juist averechts werkt, maarja afleren is altijd lastiger dan aanleren lijkt wel.

Heb ik ook! Ik heb geleerd dat het zo moet, maar nu krijg ik het niet meer afgeleerd :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:52

Ga maar eens een poosje op iemands paard rijden dat graag wil rennen. Zador neemt iedere aanraking aan zijn buik als commando om harder te gaan, dan leer je het snel genoeg af, tenzij je graag rodeo door de bak wilt sprinten. :P

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:26

Ik snap wat je bedoeld..
Vaaks hebben ze dan ook nog lange sporen om.

Ik irriteer me er enorm aan, als je paard op het goede tempo loopt moet je hem daar laten lopen.

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:30

ooh, ik snap wat je bedoeld !
Bij mij op de manege zijn er ook mensen (lees: kinderen van ong. 16 jaar) die al met sporen rijden terwijl ik dat dan nog echt niet nodig vind.
Heel zielig