midgie schreef:Hoe zit het dan met de aansnoer neusriem, waarom is die dan ontworpen?
Ook voor mensen met een gezond verstand, dat zijn ook dingen om je eigen ruiter fout te verdoezelen.
Een paard kan idd met een sperriem pijn aan geven, maar dan ben je al te ver gegaan, want de de signalen daarvoor zijn genegeerd.
Dus een ruiter met gezond verstand zou dus beter op die signalen moeten letten en als je dan zo paard vriendelijk ben dan gewoon dat ding eraf halen, maar helaas rijden er dan heel veel paarden met open gesperde mond rond, vandaar ook de naam SPER , want je belemmert het sperren tenslotte, dus de natuurlijke signalen van het paard.
Dus ik ga ook met Arabesk mee en dat heeft niks met zonder ijzers of bitloos of dat je paard altijd buiten staan te maken, maar meer met ruiter gevoel en heel belangrijk horsemanship, waarvan helaas heel veel ruiters de betekenis niet van weten.
Zowel mijn pony als paard hebben een aansnoer neusriem, maar ik snoer die niet aan
Ik zorg er altijd voor dat ik er nog vingers bij tussen kan doen
Ik ben zeker met je eens dat mensen dit gebruiken om hun eigen fouten te verdoezelen, door het aan te snoeren en de signalen van je paard te negeren. Maar zoals uit de reactie van Arabesk bleek was dat er een sperriem gebruikt wordt om de mond te snoeren als een paard pijn heeft, dat is dus in sommige gevallen zo, maar niet bij iedereen