Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:52

plutolover schreef:
ik rij ook met sperriem. alleen heb ik hem vaak los zitten. Ik heb ook een tijdje zonder sperriem gereden puur om te zien/merken of me paard zijn mond open deed. Echter deed hij dat niet.

Ik rij met een myler bit. nergen scharnieren in. alleen een rolletje. (niet zoals een rolletjes bit)

Ik rij mijn fries ook met een Myler-bit :j Fijne bitjes zijn dat!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:54

ik rijd met sperriem om het bit op zijn plek te houden. anders beweegt ie op het tandvlees. :)
bij mij kunnen er 3 vingers tussen, en doet haar mond gewoon open als mijn nichtje er weer eens half naast aan de teugels hangt.. :(
als je m omdoet zodat de mond niet meer open kan.. tjaa.. leuk word het rijden er niet op voor het paard

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:56

Arabesk schreef:
Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:

Het 1ste wat ik dacht toen ik dit topic zag, dacht ik meteen aan dit filmpje. :')

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:56

midgie schreef:
Hoe zit het dan met de aansnoer neusriem, waarom is die dan ontworpen?
Ook voor mensen met een gezond verstand, dat zijn ook dingen om je eigen ruiter fout te verdoezelen.

Een paard kan idd met een sperriem pijn aan geven, maar dan ben je al te ver gegaan, want de de signalen daarvoor zijn genegeerd.
Dus een ruiter met gezond verstand zou dus beter op die signalen moeten letten en als je dan zo paard vriendelijk ben dan gewoon dat ding eraf halen, maar helaas rijden er dan heel veel paarden met open gesperde mond rond, vandaar ook de naam SPER , want je belemmert het sperren tenslotte, dus de natuurlijke signalen van het paard.

Dus ik ga ook met Arabesk mee en dat heeft niks met zonder ijzers of bitloos of dat je paard altijd buiten staan te maken, maar meer met ruiter gevoel en heel belangrijk horsemanship, waarvan helaas heel veel ruiters de betekenis niet van weten.

Zowel mijn pony als paard hebben een aansnoer neusriem, maar ik snoer die niet aan ;) Ik zorg er altijd voor dat ik er nog vingers bij tussen kan doen :j Ik ben zeker met je eens dat mensen dit gebruiken om hun eigen fouten te verdoezelen, door het aan te snoeren en de signalen van je paard te negeren. Maar zoals uit de reactie van Arabesk bleek was dat er een sperriem gebruikt wordt om de mond te snoeren als een paard pijn heeft, dat is dus in sommige gevallen zo, maar niet bij iedereen ;)

Jessix

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:04

Ik heb een la met allemaal losse sperriempjes, want ik trek ze meteen van mijn hoofdstel af. Vind het echt rot dingen!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:30

Urielle schreef:
sabine1985 schreef:
Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.

Ligt idd stiller maar kun je minder fijn mee inwerken (verschil in druk links en rechts) en mn bloedpaardjes willen ooit wel eens blaren op de snoet krijgen omdat je wanneer je links aanneemt, rechts de bitring meer tegen de snoet aantrekt dan bij gebroken trenzen omdat er geen speling meer opzit dmv de oogjes. Daar ook dus kijken of je paard het prettig vindt.

Nee je leest verkeerd.

Een BUStrens kan NIET voor die blaren zorgen....een WATERtrens wel ;)

daarom heb ik ook gezegd: een bustrens ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:55

laura1986 schreef:
roxxxiejjj schreef:
Nou vraag ik me af, was namelijk gister bij een paardenwinkel, waar ik een bitloos hoofdstel zag, MET sperriem. Wat daar dan de functie van is? :o

}:0 Dat is gek, want zonder bit heeft een paard eigenlijk geen reden om zijn mond open te doen (daar is een sperriem dus tegen, en daarom ben ik ook tegen een sperriem. je ontneemt het paard een mogelijkheid om druk van het bit te ontwijken)..
Zonder bit heb je dan ook geen sperriem nodig. Mond moet juist wel enigzins open kunnen. Heb je een foto/plaatje van wat je bedoeld?

Vond het zelf ook heel apart, hij was kingekruist, en dus een neusriem+sperriem. Kan nog geen foto vinden. Het was iig bij divoza.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:34

Citaat:
Hoe zit het dan met de aansnoer neusriem, waarom is die dan ontworpen?
Ook voor mensen met een gezond verstand, dat zijn ook dingen om je eigen ruiter fout te verdoezelen.

Een paard kan idd met een sperriem pijn aan geven, maar dan ben je al te ver gegaan, want de de signalen daarvoor zijn genegeerd.
Dus een ruiter met gezond verstand zou dus beter op die signalen moeten letten en als je dan zo paard vriendelijk ben dan gewoon dat ding eraf halen, maar helaas rijden er dan heel veel paarden met open gesperde mond rond, vandaar ook de naam SPER , want je belemmert het sperren tenslotte, dus de natuurlijke signalen van het paard.

Dus ik ga ook met Arabesk mee en dat heeft niks met zonder ijzers of bitloos of dat je paard altijd buiten staan te maken, maar meer met ruiter gevoel en heel belangrijk horsemanship, waarvan helaas heel veel ruiters de betekenis niet van weten.

Maak je dan nooit een ongelukkige beweging met je hand? dan zou het super zijn dat je ook nog eens zonder sperriem rijdt. Alleen het jammere is, dat geen 1 ruiter een 100% stille hand heeft en dan zonder sperriem juist meer belemmerd wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:36

sabine1985 schreef:

Ik lees helemaal niet verkeerd :) , een bustrens heeft ook gewoon een ring die tegen de snoet aankomt bij een ongebroken trens. Een lichte knevelwerking hou je nl. altijd zolang er iets aan de andere kant zit.
(heb het bewijs hier op stal staan trouwens)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:47

sperriempjes zijn heel handig als de onderriempjes van je aansnoerneusriem zo kort zijn dat ze alleen maar aangesnoert kunnen worden om vast te kunnen. Een neusriem is bij mij om aan vast te houden, niet om een mond dicht te snoeren.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:02

Urielle schreef:
sabine1985 schreef:

Ik lees helemaal niet verkeerd :) , een bustrens heeft ook gewoon een ring die tegen de snoet aankomt bij een ongebroken trens. Een lichte knevelwerking hou je nl. altijd zolang er iets aan de andere kant zit.
(heb het bewijs hier op stal staan trouwens)

Serieus? Heb het nog nooit meegemaakt..... Dan wil ik wss niet weten wat er allemaal met de handen van de ruiter gebeurd als er blaren ontstaan............

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:40

Nutteloos, het dient enkel om de mond dicht te houden en verbergt mogelijke problemen! Dus gooi het weg!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:43

Tonidressuur schreef:
Nutteloos, het dient enkel om de mond dicht te houden en verbergt mogelijke problemen! Dus gooi het weg!

_/-\o_

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:13

Waarom sperren???
Het is onzinnig om dit riempje te gebruiken wanneer een paard eerlijk is afgericht.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 11:20

Je kan een paard eerlijk africhten en een sperriempje gebruiken lijkt mij, wanneer je hem alleen gebruikt om het bit stiller te laten liggen en als het paard zou willen de mond normaal open zou kunnen doen...
Dus heeft er toch niks mee te maken of een paard eerlijk is afgericht??

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:04

kim345 schreef:
Je kan een paard eerlijk africhten en een sperriempje gebruiken lijkt mij, wanneer je hem alleen gebruikt om het bit stiller te laten liggen en als het paard zou willen de mond normaal open zou kunnen doen...

Lijkt mij ook niet nee dat dat er iets mee te maken heeft?!

De 1 vindt een sperriem onzinning, de ander niet. Je kunt hem dan ook goed of slecht gebruiken. Zoals ik eerder aangaf rij ik ook met sperriem, maar beide paarden kunnen hun mond gewoon openen, snoer dat ding niet aan, is een sperriem ook niet voor bedoeld.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:51

Ashley__ schreef:
kim345 schreef:

Lijkt mij ook niet nee dat dat er iets mee te maken heeft?!

De 1 vindt een sperriem onzinning, de ander niet. Je kunt hem dan ook goed of slecht gebruiken. Zoals ik eerder aangaf rij ik ook met sperriem, maar beide paarden kunnen hun mond gewoon openen, snoer dat ding niet aan, is een sperriem ook niet voor bedoeld.

Nouja als je even kijkt naar de letterlijke vertaling van een sperriem: SPER-riem. Zodat het paard de mond niet openspert.. Toch?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:05

Sodeletuut: Ja, dat had ik allang gezien ;) Maar moet je het dan ook aansnoeren? Je hebt ook een aansnoer-neusriem, ja, sommige mensen die dat gebruiken snoeren dat ook aan. Maar veel (verstandige) mensen doen dat ook niet ;) Ikzelf heb ook aansnoer-neusriem en heb daar niet specifiek voor gekozen en zorg altijd dat het niet te strak zit. Hetzelfde geldt voor de sperriem ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:07

Als een paard door bijvoorbeeld een harde hand zijn mond open wil doen, kan dit niet worden verholpen door een los hangende sperriem. Dus de realiteit is toch dat veel mensen hem wél heel erg strak doen, omdat het anders geen effect heeft voor het doel wat zij voor ogen hebben.. Niet leuk, maar wel de waarheid in veel gevallen..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:10

Sodeletuut schreef:
Als een paard door bijvoorbeeld een harde hand zijn mond open wil doen, kan dit niet worden verholpen door een los hangende sperriem. Dus de realiteit is toch dat veel mensen hem wél heel erg strak doen, omdat het anders geen effect heeft voor het doel wat zij voor ogen hebben.. Niet leuk, maar wel de waarheid in veel gevallen..

Wat zeg ik dan al de hele tijd?? Dat idd heel veel mensen het riempje véél te strak doen ;) En dat ik er ook mee rij (sperriem), maar daar eigenlijk niet echt een reden voor heb en dat ding ook niet te strak heb zitten. Eerder in dit topic heb ik dit ook al vermeldt en dat ik (als het weer het weer toelaat :P ) zonder sperriem ga proberen, of ik dan verschil merk :j

marit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:15

Met het beleren van jonge paarden gebruiken we altijd een sperriem,
dit is voor het bokken dat het paard het bit niet te veel voelt,
maar ook dat het bit niet word vastgepakt.
want wanneer het paard zijn mond open kan doen kan hij dit doen.
bij paarden met een gevoellige mond gebruik ik geen sperriem.
en bij andere paarden gebruik ik een mexicaanse neusriem of gewoon een sperriem.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:43

moelly schreef:
laetitia schreef:
waarom doet jouw paard zijn mond dan heel ver open met het bit in? Vind je dat dan zelf geen signaal?

ja, dat is inderdaad een signaal. wij zijn vorig jaar naar de tandartspraktijk geweest met hem, om zowieso bij te vijlen, toen is ook nog grondig onderzocht waarom hij zijn mond open doet.
de tandarts kwam tot de conclusie dat het een soort ''trekje''(heel grof gezegd) is.
het is net zoiets als lucht zuigen of weven.

Als dit een 'trekje' is zou hij het dus ook moeten doen als hij gewoon z'n bit inheeft en jij de teugels niet aanneemt. Of misschien zelfs als hij geen bit inheeft.
En een sperriem op zich gebruiken is volgens mij helemaal niet verkeerd (Bv. als je ze gebruikt omdat het bit dan stiller ligt), het is gewoon verkeerd om ze te gebruiken om je paard z'n mond dicht te doen als hij hem eigenlijk wil opendoen. Want meestal doen paarden dit als ze pijn hebben (door het bit/ruiterhand/...) Dus als het niet aan z'n tanden ligt, kan je misschien ipv je bij de situatie neer te leggen verder gaan zoeken waarom hij z'n mond opendoet? Ligt het aan de ruiterhand? Of ligt het aan het bit? Misschien moet je een ander bit proberen?,... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:21

ik heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of het er al staat :P

Maar een sperriem is er voor om de mond van je paard dicht te snoeren.
Een paardenmond heeft gewoon geen plaats voor een bit. Ik vind dan ook de verhaaltjes van een bit moet passen onzin, want een bit past nooit!
Vele paarden doen dan ook vaak hun mond open tijdens te rijden ( en jaa dan krijg je al smoesjes van * mijn paard heeft hier de mond open op de foto want hij zat lekker te knabbelen op t bit* {x) ) of steken hun tong etc uit. Om dit uit de weg tegaan snoert men dus gewoon de mond dicht met een sperriem. {x)

Vroeger reed ik ook met een bithoofdstel en had er ook wel eens sperriemen aanzitten maar meestal haalde ik hem eraf, vond het sowieso maar een onding :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-12-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:33

Nooit over na gedacht eigenlijk :(:)

Ik doe heb gewoon normaal vast, niet te strak niet te los.
Gewoon omdat hij toch aan het hoofdstel zit en nummer 1 reden....:

kan hij geen gras gaan eten omdat hij zn mond toch niet openkrijgt (hij heeft een afwijking
en gaat vaak met zn bekkie naar het sappige gras :+ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:42

Ik mis nog 1 werking van de sperriem/lage neusriem. In geval van nood als je je paard op de rem moet krijgen en de situate vraagt om een harde aanpak (zeg: paard rent op snelweg af) dan heeft het bit een hardere inwerking met sperriem omdat hij inderdaad op dat moment de mond niet kan openen om de druk te ontlopen. Als je met bit rijdt en je hebt een paniekhaas, dan kan het dus een veiligheidsoverweging zijn.
Ik ben zelf niet erg van de sperriemen, vind ze niet handig. Heb liever een lage africhtingsneusriem die losjes vastzit. Die heeft een veel mooiere drukverdeling vind ik.