Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:33

CleovG schreef:
knollentuin schreef:
cleo ,ik verbaas me hier echt over,als ik in je lijstje zie wat jij allemaal al gereden hebt ,dat jij deze vraag stelt!! jij zou toch ruitergevoel mogen hebben en aan een paard kunnen voelen dat als je gehaast bent dat er geen rust in je rijden te krijgen is,of dat je als je je onzeker voelt je paard eerder schrikt? voor mij is hier geen twijfel over hoor ,ik leer dit ook aan al de mensen die ik les geef..ontspan als ruiter en het paard zal je volgen!

Vroeger als klein meisje had ik een hele sensibele pony, maar toen dacht ik hier totaal niet over na natuurlijk. Hierna kreeg ik een pony die compleet bomproof was dus ik dacht er ook nooit over na. Tuurlijk wel dat als ik ontspan dat hij eerder los liet, maar niet over het schrikken etc. Hierna kreeg ik weer een bomproof en extreem rustig paard dus weer weinig aanleiding om hier over na te denken. En nu heb ik een vrij gevoelig paard die snel naar dingen kijkt etc, dus was het voor mij nu pas aanleiding om er echt over na te denken. Het gaat mij dus niet zozeer om de spanning en ontspanning in de beweging, want dat was voor mij niet zo nieuw, maar wel over het kijkerig worden etc, omdat ik daar nooit over na heb hoeven denken.

Het gaat trouwens super goed met ons als combinatie :)

mooi, en alles wat je aan kennis in huis hebt kan je mooi verder gebruiken. ik noemde hier maar twee algemene voorbeeldjes maar het gaat in je samenwerking met je paard echt heel ver hoor,je zal het aan zo een sensibel paard ws wel heel snel gaan merken hoe het werkt. heb je al eens meegemaakt dat je alleen al dacht ik ga zo daar en daar aangalloperen ,en dat dan je paard al begint aan te zetten? ze voelen het al aan de spanning in jouw lijf hoe klein ook dat er galop aan zit te komen,knappe dieren! ik zeg wel s ze kunnen gedachten lezen maar ze zijn echt heel gevoelig voor alle veranderingen in je lichaam op hun rug of ernaast

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:37

CleovG schreef:
Het kan dus heel goed zijn als ik gespannen ben omdat hij misschien iets geks zou gaan doen dat hij dan juist bakkabouters gaat zien en overal extra op let. Zeker omdat we elkaar nog niet goed kennen?

Ja, dat kan heel goed hoor. :j
Ik ben dit jaar een paar keer hard gevallen en ik merk nu dat dat invloed heeft op mij en ook op m'n paarden.

Leuk dat je weer aan het rijden bent trouwens!

jaggie

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:21

Ik denk dat het absoluut waar is dat een paard het gevoel van een ruiter of amazone overneemt. Het ene paard natuurlijk in meerdere mate als het andere, denk dat het daarmee het zelfde werkt als dat het ene mens gevoeliger is dan het andere. Je paard is een ontzettend gevoelig dier dat op de kleinste signalen vanuit jouw kant reageert, ze moeten ook wel, want in het wild kunnen juist die kleine signalen hun redding zijn!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:43

als er een gehandicapte op een paard gaat zitten, zijn de paarden die ik heb meegemaakt zoooooo anders in gedrag!!
ze worden positief (of negatief) heel anders in gedrag.
zo ging mijn moeder ooit op een jong dier zitten, dier was niet te rijden, mijn moeder had geen ballen verstand van paarden en moest er met een stoel op (wanwege een ouder hernia) en ineens was het paard super lief., hij stond stil tijdens het opstappen, en stapte heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam (en dat voor een draver met arabier van 5 jaar oud)

paard was super lief.

xHAUNTED

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:39

Het klinkt natuurlijk wel logisch natuurlijk. Je gaat meer gespannen op je paard zitten, wat je paard merkt, waardoor die zelf ook gespannen word en sneller schrikt. Alleen mijn pony is anders :') Als je bang bent en je gaat op haar zitten dan word ze juist super rustig! Ze gaat heel traag wandelen en zet geen stap verkeerd! Maar mijn pony is gewoon een speciaal geval :P

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:44

ik denk juist dat hij wel enigszins mijn gevoel kan overnemen.

als ik een slecht humeur heb wordt mijn paard er in ieder geval drammerig van en een beetje sacherijnig
en dat is ook zo als ik blij ben, dan wordt hij ook blij..

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:18

Ik merk het wel altijd. Toen ik nog in de manegelessen reed moest ik op een pony waar ik gigantisch bang voor was, dus ik dacht al meteen 'ah dat komt echt nooit goed' , dus ik heb iemand anders die pony toen laten opzadelen omdat ik de stal niet eens in durfde (heb een keer een flinke stamp van die pony gekregen). Pony was heel erg relaxed, want degene die hem opzadelde was enorm kalm. Ik liep naar de bak, zo gespannen als ik was bleek de pony ook te zijn. Niet willen lopen, proberen te bijten, schrikken van voorbijwaaiend stro. Dus ja, ik denk dat paarden reageren op het gevoel van een ruiter.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:04

ik denk wel dat het paard dat voelt

Ellen91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:41

Ik denk wel dat dit kan, als ik gespannen ben is mijn paard bang voor alles om zich heen. Als ik rustig ben en lekker aan het rijden ben, is mijn paard ook lekker gespannen. Ik denk wel dat ons gevoel het gedrag van onze paarden beinvloed.

RaniFreaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:51

Ik denk dat het paard het wel voelt.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:28

Een paard voelt zoiets heel goed aan. Ik wil niet dramatisch doen, maar dat vind ik juist zo mooi aan paarden. :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:59

Ja; kan ik heel kort over zijn :j

Zelfs bij mijn pony was het te merken, wanneer ik een slechte dag had, deed hij ook niet mee :n
En die pony was absoluut niet sensibel, echt een bomproof-pony.

Mijn nieuwe paard is behoorlijk sensibel te noemen, zij reageerd echt 'extreem' op mijn gevoel.
Ik rij het fijnst wanneer ik helemaal alleen op stal ben.
Er zijn op dat moment weinig omgevingsfactoren die mij afleiden, waardoor ik mij echt op mijn paard kan concentreren, en mijn paard op mij.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:00

zeker...
zijn ook veel boeken en films over

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:42

Een paard neemt dat inderdaad over. Zeker paarden die wat hoger in het bloed staan, gaan veel sneller spanning waarnemen en daar vaker op reageren.

Paard en ruiter zijn 1, toch ?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:13

Paarden zijn juist zo gevoelig voor emoties, dus ze voelen haarfijn aan hoe jij in je vel zit hoor :j.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:38

Wat ik zo mooi vind aan paarden is dat het ook andersom kan zijn. Voorbeeldje, ik verzorg 2 tinkers die werkelijk doodbraaf zijn hoor. Maar als ik ze groom dan wil de ruin altijd om de 10 minuten op pad door de stal naar een lekkerder plukje hooi, een slokje water of een beter uitzicht, haha. Ik sjok er dan altijd wel achteraan.
Neem ik mijn 9-jarige dooooooodsbange (stads-)nichtje mee: de tijd dat dat zij hem stond te poetsen (met trillende beentjes) heeft hij geen voetje verzet. Gewoon lekker doorknabbelen en af en toe eens omkijken of ze er nog stond.
Heerlijk beest!! :D

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:28

ja, ze nemen rap jou gevoel over.
Toen ik een eerste buitenrit met mijn paard wou maken (ze was nog nooit op straat geweest) was ik zo onzeker dat ik vroeg aan een ander meisje, die enorm zelfzeker is, om te wisselen van paard.
Mijn paard was enorm kalm (de teugeltjes los, voeten uit de stijgbeugels), maar het paard van dat ander meisje verschoot van dingen waarvan hij normaal niet verschoot gewoon omdat ik nerveus was.

elisah123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:23

Kweet zeker van wel ! Heb ik met mijn eigen pony heel erg. Had ik trouwens ook altijd met onze hond.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:56

Ik twijfel er zelf niet aan dat ze dat kunnen, als je gespannen bent gedraag je je over het algemeen gehaaster, je hartslag is hoger, je komt minder zelfverzekerd over, je ademhaling is anders, etc.
Ik merk bij mijn eigen paard echt heel erg dat ik rustig moet zijn als ik erop wil stappen. Hij moet zelf eigenlijk ook ontspannen zijn voor ik erop stap, anders gaat alles stukken minder makkelijk. Als je zelfverzekerd, rustig en ontspannen bent breng je dat echt over op je paard. Je kan zeggen dat het beter gaat omdat je zelf beter reageert als je ontspannen bent, maar ik weet zeker dat je een groot deel ook overbrengt.
De mijne stuitert in ieder geval een stuk minder als ik er zelf rustig op zit.

Bethjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:23

Ik geloof dat dit waar is.
Dieren voelen aan hoe de mens zich voelt, dieren lezen de lichaamstaal, zo communiceren zij ook.
Ik denk dat mensen onbewust signalen uitzenden via lichaamstaal hoe ze zich voelen. Paarden lezen dit en als je dan op je paard rijdt, zal hij zich ook zo voelen, denk ik.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:31

Volgens mij kunnen paarden zeker wel aanvoelen hoe hun ruiter zich voelt.

Als ik bijvoorbeeld een rotdag heb of gestresst ben moet ik echt niet op mijn paard gaan zitten. Hij is dan schrikachtig, en gespannen en word onzeker. Dit begint al bij het borstelen,

Als ik gewoon in een goede bui ben heb ik geen enkel probleem met hem. Dus ja, ik denk dat een paard wel degelijk het gevoel van zijn ruiter over kan nemen :j .

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:20

__Laura schreef:
Ik heb het ervaren met wandelen met mijn 2 jarige. Mijn vriend heeft geen nare ervaringen en loopt dus helemaal relaxed, terwijl ik overal op let en me voorbereid op wat er fout kan gaan. als ik erg gespannen wordt gaat ze bij hem lopen, dat vind ze duidelijk een betere energie dan die van mij!

dat is zeker zo , mijn ervaring ook

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:56

net zoals mensen voelen paarden het ook aan als je gespannen of boos bent het is dus weldegelijk waar dat een paar daar op kan reageeren..

xxx

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:55

Ik geloof er wel in

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:34

Als ik chagerijnig ben of ergens heel boos over dan kan ik beter niet gaan rijden want dan lukt niets ;) Dus ja, beesten nemen echt het gevoel over...