CleovG schreef:knollentuin schreef:cleo ,ik verbaas me hier echt over,als ik in je lijstje zie wat jij allemaal al gereden hebt ,dat jij deze vraag stelt!! jij zou toch ruitergevoel mogen hebben en aan een paard kunnen voelen dat als je gehaast bent dat er geen rust in je rijden te krijgen is,of dat je als je je onzeker voelt je paard eerder schrikt? voor mij is hier geen twijfel over hoor ,ik leer dit ook aan al de mensen die ik les geef..ontspan als ruiter en het paard zal je volgen!
Vroeger als klein meisje had ik een hele sensibele pony, maar toen dacht ik hier totaal niet over na natuurlijk. Hierna kreeg ik een pony die compleet bomproof was dus ik dacht er ook nooit over na. Tuurlijk wel dat als ik ontspan dat hij eerder los liet, maar niet over het schrikken etc. Hierna kreeg ik weer een bomproof en extreem rustig paard dus weer weinig aanleiding om hier over na te denken. En nu heb ik een vrij gevoelig paard die snel naar dingen kijkt etc, dus was het voor mij nu pas aanleiding om er echt over na te denken. Het gaat mij dus niet zozeer om de spanning en ontspanning in de beweging, want dat was voor mij niet zo nieuw, maar wel over het kijkerig worden etc, omdat ik daar nooit over na heb hoeven denken.
Het gaat trouwens super goed met ons als combinatie
mooi, en alles wat je aan kennis in huis hebt kan je mooi verder gebruiken. ik noemde hier maar twee algemene voorbeeldjes maar het gaat in je samenwerking met je paard echt heel ver hoor,je zal het aan zo een sensibel paard ws wel heel snel gaan merken hoe het werkt. heb je al eens meegemaakt dat je alleen al dacht ik ga zo daar en daar aangalloperen ,en dat dan je paard al begint aan te zetten? ze voelen het al aan de spanning in jouw lijf hoe klein ook dat er galop aan zit te komen,knappe dieren! ik zeg wel s ze kunnen gedachten lezen maar ze zijn echt heel gevoelig voor alle veranderingen in je lichaam op hun rug of ernaast

Als je bang bent en je gaat op haar zitten dan word ze juist super rustig! Ze gaat heel traag wandelen en zet geen stap verkeerd! Maar mijn pony is gewoon een speciaal geval
Dus ja, beesten nemen echt het gevoel over...