"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:04

Ik heb wel eens last van mijn armen hoor! Maar trek niet, want dat mag ik niet meer, en reageerd mijn paard gelijk op. Ik moet ze echter wel een stuk uit elkaar houden momenteel (ja, heel andere rijmethode dan anderen gewend zijn maar dat terzijde) en daar had ik in het begin best spierpijn van, zo breed mijn armen houden. Daarnaast kon ik ze eerst ook altijd lekker strak en gespannen houden zonder dat ik druk in de mond zette, en daar kreeg ik ook pijn van. Gelukkig heb ik inmiddels geleerd mij meer te ontspannen.

Ik geloof idd ook niet in kracht bij een paard. Bij mijn paard werkt dat ook echt niet. Als je ze recht rijdt, krijg je van zelf gelijk druk op beide teugels, zoeken ze zelf naar je hand, en met genoeg activiteit van achteren hangen ze er vaak ook niet in. Mijne vraagt wel eens lengte, krijgt dat ook en gaat er dan in hangen, maar dat komt omdat ze dan gelijk helemaaluit elkaar valt en de achterkant er niet genoeg bij heeft. Hou ik die erbij is ze gewoon lekker licht.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:17

Ik rijd echt niet altijd volgens het boekje. Soms moet het even iets anders. Betekent niet dat ik mijn paard met zijn kin op z'n borst trek, daar zie ik het nut niet van in bij mijn paard, maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En als het klaar is, dan is het klaar en is er weer ontspanning. Ik heb wel eens dat mijn paard gewoon niet na wil geven. Dan eis ik van hem dat hij naar beneden gaat (en dat is geen heen en weer zagen, maar wel even net iets meer als friemelen met je pink) en zodra hij ontspant daarin, laat ik ook weer los en rijden we vrolijk verder!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:46

Hoe kan je paard nou ontspannen als je hem bij wijs van spreken naar beneden dwingt. Kijk, dat soort punten, ik begrijp ze niet hoor. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:50

Opzich kan dat wel, iig aan de hand als ik er naast loop merk ik dat, als ik het hoofd een paar keer laag vraag, ze gaat ontspannen. Maar door te gaan trekken en hannessen om onder het zadel het hoofd naar beneden te werken... daar moet ik bij mijn merrie niet mee aankomen, dat krijg ik never nooit voor elkaar dan, werkt enkel averechts.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:54

Als ik mijn vorige pony aan de teugel deed, had ik ook vaak na mijn les last van mijn armen en schouders. Niet omdat ik trok, maar ze leunde heel erg. Ze was zo ontspannen dan dat ze haar eigen hoofd niet meer ging dragen. Dan deed ik meestal mijn handen weer naar voren, maar ja dan deed ze haar hoofd ook weer omhoog haha.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:56

bij ons op stal staat ook een paard op stal. (zeer gecompliceerd geval) is in een jaar behoorlijk verpest door voormalige bijrijdster. maar dat arme beestje kon op een gegeven moment niets anders meer dan rennnen rennen naar het hek en stilstaan. nou geloof me, ik vind dat ik vanmezelf kan zeggen dat ik geen slechte ruiter ben, maar van dit beestje heb ik wel zere schouders/armen gehad. (ze was door het meisje met stang gereden, terwijl de eigenaar er niets van af wist)

gelukkig kan ik nu zeggen dat het al een heel stuk beter gaat, ze heeft een nieuwe bijridster, die haar met een normaal bit, (trensje) rijd. ze heeft eerst een hele lange tijd erover gedaan om het vertrouwen van dit paard te winnen.

*ik hoef niet heel bokt over me heen dat ik/wij verkeerd bezig zijn geweest blabla.*

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:03

Hier ook iemand die door verkeerd aanleren door een ontzettend drukke voorwaartse pony altijd last had van zere armen. Durf er ook best voor uit te komen, ik wist niet beter en het werd ook niet anders verteld.

Jaren later kwam ik bij een vrouw te rijden waar ik ook les van kreeg en er ging een wereld open, mijn paard kan ik nu zonder te trekken en plukken rond rijden op mijn zit en heb heel erg weinig (soms te weinig haha) in mijn handen en ben daar retetrots op :D.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:13

Mijn vriend en ik komen veel op wedstrijden voor ons werk. En ik zie daar vooral bij de pony dressuur zoveel dingen waar ik echt niet blij van wordt. Die kids rijden al met sporen waar je u tegen zegt en het gaat van voren ook niet van harte vasthouden zitten handen natuurlijk wel netjes op de plaats beetje schoppen en gaan.
Ik word daar dan zo moedeloos van als ik dat zie dan zijn ze nog zo jong en dan al zo, hoe wordt dat later dan als ze inderdaad spierballen hebben??
Geldt natuurlijk niet voor alle kids op wedstrijd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:51

Joscaa schreef:
Suuskipje schreef:
Hmm ik heb af en toe wel last van mn armen, maar dat is op 2 paarden maar op de manege waar ik rijd. Nuts, omdat je daarbij je rechterhand moet blijven bewegen anders pakt ze rechts vast en zet het op een rennen :+ op een gegeven moment heb je wel een lamme arm dan. En Flash omdat ie veel onder je uitrent en lak heeft aan een ophouding, dus dan blijf je ophoudingen geven en dat voel je op een gegeven moment ook wel ja :+

"Omdat ze anders rechts vast pakt"
Nee, dat zit niet in de mond, maar in de rug. *waar ik dus met mijn topic op doel :+ *

Helaas is het een manegepaard waar ik sporadisch op rijd, dus daar kan ik niet veel aan veranderen, ik pak juist niet te strak vast maar blijf mn hand bewegen zodat zij niet kan vastpakken en verder veel sturen met mn zit en mn benen, alleen van dat gewiebel krijg ik rkamp in mn arm ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:04

als ik paard was en elke ruiter zat te wiebelen met die handen (en dus ook met het bit in dat gevoellige mondje) zou ik ook gaan proberen om vast te pakken... :o

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:07

maar.....als je met je handen blijft bewegen........dan zit je te zagen volgens mij......
In dat geval zou ik gaan bokken en rennen

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:08

Ayasha schreef:
als ik paard was en elke ruiter zat te wiebelen met die handen (en dus ook met het bit in dat gevoellige mondje) zou ik ook gaan proberen om vast te pakken... :o

*zucht* hij pakt het juist vast als je níet 'wiebelt'.
Het enige wat dan gebeurd is dat hij het helemaal vastpakt en wegrent, hard wegrent en de bak is niet bepaald enorm ;)
Moet ook zeggen dat het niet mijn favoriete paard is om te rijden, ik rijd liever met een rustige stille hand, maar heb uiteraard geen zin om steeds alle hoeken van de bak te zien..
En nee ik zaag niet, zagen is naar mijn idee met beide handen grof heen en weer zagen. Bij nuts beweeg ik het zachtjes heen en wee met 1 hand (rechts daar pakt ze vast) verder rijd ik op mn zit en kom ik verder niet aan haar mond (af en toe buiten teugel om te begrenzen) en rijd ik veel voltes om haar soepeler te maken en losser. Met een manegepaard is dat al alstiger en zeker omdat niet iedereen die erop rijdt dit doet.
, maar goed zal wel weer dierenmishandeling zijn zoals ik hier lees ;)
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 02-11-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:10

Omdat ie er van uit gaat dat je zal gaan wiebelen. Zagen kan ook zachtjes en subtiel (wiebelen dus), het blijft zagen. :+

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:11

Ayasha schreef:
Omdat ie er van uit gaat dat je zal gaan wiebelen. Zagen kan ook zachtjes en subtiel (wiebelen dus), het blijft zagen. :+

Dus jouw advies is niet meer wiebelen en dan de hele les door de bak racen?

Edit: en geloof me ik heb het geprobeerd, gewoon stille hand, niet wiebelen e.d. beetje jammer dat ze toen het bit vastpakte en als een achterlijke door de bak is gaan racen en dat bijna een uur vol heeft gehouden, ophoudingen reageerde ze niet tot nauwelijks op, uiteindelijk haar met een ruk (ja niet lusiteren naar ophoudingen) omgezet en toen maar wee rgaan wiebelen waar ze wel ontspannen van ging lopen over haar rug en toen van achter naar voor gereden zoals normaal. Paard is dit nu eenmaal gewend, ik rijd er misschien eens in de 2 maanden op en voor mij is het dus lastig het eruit te krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 02-11-10 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:13

Hij wordt vanzelf wel een keer moe. :D
Maar ja, de enige manier om te zorgen dat je niet meer hoeft te wiebelen is door er mee te stoppen. :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:16

Ayasha schreef:
Hij wordt vanzelf wel een keer moe. :D
Maar ja, de enige manier om te zorgen dat je niet meer hoeft te wiebelen is door er mee te stoppen. :)

En dan heb ik 17,50 voor een les weggegooid :D
Lees mn edit maar misschien begrijp je mijn standpunt dan ook meer :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:17

ik kan er moeilijk over oordelen.....manege paarden worden toch "anders"gereden dan prive paarden.
Ik weet wel dat als ik mijn handen niet netjes stil houd dat mijn merrie dat op den duur erg zat word en met me gaat afrekenen }>
Die gaat dan juist racend door alle hoeken :+
Je kan een paard leren niet beet te pakken, maar als het op een manege loopt??????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:19

SK: een paard dat met behulp van wiebelen naar beneden wordt gereden kan niet van achteren naar voren gereden worden, hoogstens van voren naar achteren. Het idee van "van achteren naar voren" betekent immers dat je eerst zorgt dat de achterhand en de rug in orde is en dat dan de voorkant volgt. In jouw geval is het zo een beetje andersom (en ik durf ten zeerste te betwijfelen of de achterkant idd volgt).
Waarom weiger je dan niet gewoon om dat paard te rijden?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:25

Ayasha schreef:
SK: een paard dat met behulp van wiebelen naar beneden wordt gereden kan niet van achteren naar voren gereden worden, hoogstens van voren naar achteren. Het idee van "van achteren naar voren" betekent immers dat je eerst zorgt dat de achterhand en de rug in orde is en dat dan de voorkant volgt. In jouw geval is het zo een beetje andersom (en ik durf ten zeerste te betwijfelen of de achterkant idd volgt).
Waarom weiger je dan niet gewoon om dat paard te rijden?

Dat weet ik eigenlijk niet haha, waarom ik dat niet weiger. Voor de afwisseling denk ik? Ik zit er meestal in periodes op dat ik vaak op 1 bepaald paard rijd, geen idee.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:28

Wel grappig suuskipje geeft eerlijk toe dat ze weleens last heeft van haar armen en er is direct een heel gesprek :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:29

Waarom is dat grappig? Dat lijkt mij eerder normaal? :+

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:31

Mistral_Bink schreef:
Wel grappig suuskipje geeft eerlijk toe dat ze weleens last heeft van haar armen en er is direct een heel gesprek :+

ja klopt :Y)
Ach er moet een eerste zijn die aangeeft inderdaad wel eens last van de armen te hebben door de manier van rijden.
Hoop niet dat de rest bang wordt nu :+
En de eerste opmerkingen waren aardig ehm tsja onbeschoft kan ik het wel noemen? Ik deel gewoon mijn ervaringen en vind het jammer dan dat bokkers zo reageren op mij terwijl ze me ook opbouwende kritiek kunnen gevne en wellicht tips hoe ik het anders op kan lossen met Nuts.

Hoopte stiekum een beetje tips te krijgen hoe ik met name Nuts dan beter kan rijden, niet wiebelen en gewoon door de bak laten racen lijkt mij niet de goede methode want dan krijgt ze juist haar zin, iemand tips?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:31

Ja dat is het ook ;) moest ook nog (inderdaad) tussen omdat er al werd gezegd dat niemand het ging toegeven. ik heb zelf rsi dus moet wel ontspannen geluk voor mij en het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:33

Dat zou je eigenlijk aan je lesgever moeten vragen SK. Het probleem dat je met Nuts hebt, moet je kunnen zíen vind ik. Je moet zien wat het paard doet en hoe het reageert op de ruiter... :) Men kan wel met standaard oplossingen komen maar gezien het al een manege paard betreft waar je niet dagelijks op rijdt, gaat die standaard oplossing weinig uithalen voor je. :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:38

Okay nou in ieder geval bedankt Ayasha :)