Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:02

Nee, ik laat geen ander op m'n paard rijden omdat ik zelf bijv. geen zin heb o.i.d

Ik ben afgelopen zomer een week naar Spanje op vakantie geweest, heb een ander mn paard toen laten rijden.
Dit is mij zeer slecht bevallen, ze kon er naar mijn idee niet veel mee worden al zegt ze zelf van wel.

Paard liep ineens veel op de voorhand toen ik er op stapte, dit deed ze normaal niet.
Knopje voor linksom aanspringen van stap naar galop werkte niet meer..

Als ik volgend jaar bijv. weer op vakantie ga, krijgt mijn paard lekker vakantie..
Ze word er toch niet anders van als ik haar een week stil laat staan dus dit is geen enkel probleem.

etc.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:03

Ik laat ook niet zomaar iemand op mijn paard.
Ja iemand die er even een keertje op wil zitten, prima. Maar ik ben er altijd zelf bij.
Voor de rest komt alleen een vriendin, tevens mijn instructrice op mijn paard. Zij weet precies waar ze mee bezig is en dat merkt het paard meteen. Die geeft haar lekker over aan haar.
Maar als er mensen op zitten die niet weten wat ze moeten doen, dan zie ik dat aan mn paard. Haar oortjes gaan heen en weer zo van 'wie zit er nou weer op me' en dat ziet er toch minder fijn uit.
Mijn vriendin leert mij haar manier van rijden, dus dat is bekend voor het paard.
Maar verder wil ik er eigenlijk geen anderen op hebben, ja mijn nichtje die er een x op wil, prima maar verder eigenlijk niet. Sowieso niet om met te dressuren! Want ik ben op mijn manier bezig om mijn paard lekker te laten lopen en ik wil geen verwarring scheppen bij het paard...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:05

Ik heb ook een paard gehad dat als ik er iemand anders op zette dat ik er weer meer problemen mee had. Ik had sowieso al moeite genoeg ermee :+. Dus een reden om dat niet te doen behalve instructeur.

Nu heb ik een paard die (denk ik) daar niet veel van lijdt. Dus als iemand erop wil mag dat wel. :) Ik heb hem nu twee jaar maar het is nog niet voorgekomen. Toevallig vroeg een vriendin of ze er een keer op mag, ze wilde wel eens een Z paard aanvoelen :D. Ze rijdt zelf endurance op een pony. Ik ben benieuwd hoe makkelijk iemand erop weg kan rijden.

Het is gewoon per dier verschillend, de een laat zich gewoon niet makkelijk bewerken en dat heeft dan ook zijn weerslag als een andere (onervaren) ruiter erop gaat.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 22-11-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:07

Ik laat ook liever niet iemand anders op zitten, alleen als het echt nodig is, of iemand waar ik van weet dat diegene op een manier kan rijden zoals ik dat graag zie. :)
Verder ben ik wel van mening, dat het nooit kan dat een paard zoveel slechter gaat lopen als er 1 keer iemand anders op heeft gezeten, anders zou die van 1 keer bereden door iemand anders ook ineens heel veel beter gaan lopen, en dat kan dus ook niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:08

Ik kan er wel van genieten hoor, als ik mijn paard zie lopen met een ander er op.
Ik denk dat t ook goed is om er af en toe iemand anders op te zetten.
Gewoon iemand waar je vertrouwen in hebt.
Ik krijg altijd een beetje jeuk van mensen die denken dat zij de enige zijn die hun paard kunnen rijden. :o
Hoewel ik wel vind dat je voorzichtig moet zijn met de gekken. Je blijft nl wel verantwoordelijk.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:12

Mijn vorige paard werd ingezet voor lessers en bij demonstraties van m'n moeder. Mensen konden dan het gevoel krijgen van bijvoorbeeld de correct uitgevoerde (hogere) oefeningen. Ik vond het ook echt leuk om te zien! Die mensen kwamen er met een glimlach vanaf :D

Op mijn huidige paard mag niemand, behalve mijn moeder en een vriendin van mij. Ik doe het liever niet, m'n paard vindt het lastig, ingewikkeld en raakt ervan in de war met als gevolg dat ik weer in mijn eigen training opnieuw moet beginnen (paard had een trauma wat rijden betreft van vroeger en na heel veel geduld kan ik eindelijk een serieuze training met hem doen :j ). Van mijn moeder en die vriendin weet ik dat ze correct rijden, maar het zal op hoge uitzondering zijn dat ze er daadwerkelijk op gaan rijden.

Geryon

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:18

Er zijn gewoon paarden die erg invloedbaar zijn. Als ik iemand anders op de mijne laat, voelt hij voor mij gelijk heel anders (in de negatieve zin) aan. Maar rijd er een beginner op die net weet wat nageven is, en dus bijna niks vraagt aan hem, merk ik er niets van

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:22

Bij mij is het vaak juist precies andersom :D
Mijn paard heeft nogal een karakter en wanneer iemand anders erop gaat kunnen ze vaak niet veel met haar aanvangen.
Ze is nogal eenkennig en ze doet bij een andere ruiter niet veel meer dan stuiteren en zenuwen.
Als ik er dan opnieuw zelf opga is ze ineens bij mij 10 keer braver dan normaal.
Ik vind het daarom alleen maar fijn als iemand anders er even op rijdt, dan heb ik daarna weer een fijn paard :D

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:57

Voor een keertje vind ik het best leuk, zo zie je je paardje toch een keer lopen. Plus dat hij het erg leuk vind om met iemand anders een keer rond te hobbellen. Maar ondanks mijn werk ,dat ik dus veel weg ben, zal ik niet iemand anders er op laten rijden. (mijn moeder rijdt hem dan soms een keer). Door zijn karakter en t dat als er wat gebeurd ik niet meteen terug kan vind ik een veel te groot risico. Er is ook echt helemaal niemand die hem mee naar buiten krijgt !!!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:44

Ik herken het probleem wel. Echter heb ik mijn merrie pas een half jaar en die is dus door iemand anders opgeleid. Maar deze muts is gewoon heel eenkennig en accepteerd maar een paar mensen. Ik kan er zo mee wegrijden, maar onder anderen mensen doet ze veel moeilijker.

Ik denk dat het vaak wel aan de opleiding ligt. Als je een paard al vanaf jongs af aan zelf doorgereden hebt, zal die ook naar jouw hand lopen. Dus wordt het denk ik een stuk moeilijker zo'n dier ooit te verkopen. Tenzij er iemand rondloopt die nét dezelfde rijstijl als jou heeft, maar goed, hoe snel vind je zo'n persoon?

Al laat ik zelf niet zo graag andere mensen op haar rijden. Het is niet zozeer dat ik niet vind dat ze goed kunnen rijden, maar het is gewoon anders. Ik heb altijd al moeilijkere paarden gehad (de één heeft dit, de ander heeft dat) en ik zou het risico veel te groot vinden.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:40

Het ligt er natuurlijk inderdaad aan hoe gevoelig je paard ervoor is. Je hebt ook paarden die dat niet hebben en juist heel lief zijn voor de gene die erop zit.

Elmo_tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:45

Nee , liever niemand op m'n paardje . Er zat es 'n vriendin op die naar zeggen héél goed kon rijden :D . Ze lag na 3 minuutjes er al van en toen zei ze nog dat mijn paard zijn schuld was ! :P
K'hou te veel van hem ! <3
xxx

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:09

Ik ga wel eens een buitenrit maken mety mijn vriendin.
Altijd heel gezellig de ene keer op haar verzorg de andere keer op mijn pony.
En dan om de beurt, de ene op de fiets mee de ander te paard.
Vind ik wel leuk zie je je paard zelf ook eens lopen!
Maar je merkt wel dat ze dan even uitproberen wat ze allemaal kunnen maken maar verder is ze er niet anders om dus ik heb er geen problemen mee. Maar zet niet een vreemde op haar of zo.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:55

ik ken dit wel hoor, gelijk in de uitprobeer fase :j
lastig maar goed, het zij zo.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:51

Ik heb geen eenkennige pony, wel een 'kennige' pony. Mensen die ze niet kent daar doet ze niks voor.

Ik heb er meerdere malen andere mensen op gelaten. Dit omdat ik er niet van overtuigd ben dat ik zelf nou zo goed rijd en soms ook omdat die mensen ervan overtuigd waren dat zij dat wel konden. Iemand die ze absoluut niet kent, daar doet ze dus echt helemaal niks voor. Mevrouw blijft gewoon midden in de bak staan en verzet geen enkel voetje. Soms na extreem aandringen kunnen er wel een paar stapjes van af en soms zelfs een sukkeldrafje, maar dan wel waarheen zij dat wil en standaard gepaard met stoppen voor mijn neus en zielig kijken of ik soms weet wie er bovenop haar is geklommen. Dan lach ik wel in mijn vuistje hoor, als ze een opschepper een lesje leert!

Mijn stalgenootje is alleen een geval apart. Haar paard vertrouwt mij en mijn pony vertrouwt haar, omdat wij heel vaak samen op stal komen, samen uit rijden gaan, elkaars paardjes knuffelen, aaien en verwennen en aan één stuk door lopen te kwebbelen op stal. Als zij met haar paard op wedstrijd gaat zijn er weinig dingen zo kalmerend voor haar paardje als een lekker wandelingetje om het terrein te verkennen met Tante Christien :D en als zij mijn pony rijdt (en zij rijdt goed!) dan loopt Tirzah netter dan bij mijzelf, omdat zij beter weet welke hulpen ze moet geven om Tirzah te ondersteunen en te helpen dingen te leren. Toch ben ik ervan overtuigd dat als Tirzah haar niet zou kennen, ze alle hulpen perfect kon geven en dat er dan nog geen land met die knol te bezeilen viel :D Heb er meerdere goede ruiters op gezet, maar als Tirs niet weet wie het is dan heeft ze er echt lak aan wat die persoon vraagt.

Laatst was mijn zusje op bezoek en die wilde ook zo graag op mijn pony. Toen moest ze van mij eerst borstelen en met de pony praten. Mijn zusje had nog nooit op een pony gezeten, maar ze liep bij haar beter dan bij alle anderen (op mijn favo stalmaatje na dan) die er buiten mijzelf op hebben gezeten sinds ze van mij is. Volgens mij is dat echt omdat Tirzah de link heeft gelegd dat het meisje dat zo lekker kon kriebelen nu op haar rug zat.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:51

Ik heb liever niet dat zomaar iedereen op mijn pony zit. In het begin was ik daar minder streng over, maar ze loopt nu bij mij veel beter en ik wil liever niet dat dat 'verpest' wordt. De laatste keer had Dakota plekjes bij de mondhoeken van het bit en was ze erg vervelend geweest met rijden en niet lief. Ik was toen een weekendje weg en reed haar zelf al een paar weken bitloos. Ik wist ook niet dat ze met bit gereden was. Dat merkte in toen ik bij haar kwam en haar mondhoeken zag.

Brentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:47

Ik heb er niet zoveel moeite mee als anderen op mijn paard rijden, vroeger had ik dit wel. Ik weet dat ik een goede basis heb om op terug te vallen, laatste vakantie heeft ook iemand anders hem gedaan en ik merkte goed wat de fouten van deze ruiter waren. Mijn paard was behoorlijk scheef gaan lopen, maar dit was na een half uurtje trainen opgelost. Ik ben er wel van overtuigd dat het belangrijk is om een stabiele basis te hebben.

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:56

ik heb er ook geen moeite mee hoor, is alleen maar goed voor zon beestje toch :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:05

Nou, ik heb nu een ongeluk gehad waardoor ik weken niet mag rijden.
Mijn ene paard blijft hier staan, die is braaf en voor elkaar dus die hoeft alleen in conditie gehouden te worden. Een meisje uit het dorp neemt hem dan mee met mijn moeder op buitenritten.

Mijn andere paard, die nog jong is, stuur ik naar een klasgenoot, die ook stalruiter is en in het B-kader heeft gereden. Ik vertrouw haar volkomen en ze kan goed rondsturen.

Maja, aangezien ik dus nu ff ''gehandicapt'' ben heb ik geen keuze en ik wil ze ook niet weken lang niks laten doen.
Eindstand; Ik heb er niet veel moeite mee, maar ik ben wel heel selectief.

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:50

ik denk dat het echt te maken heeft met de ruiter en niet met het paard.
ze kunnen hun benen anders aanleggen, zwaarder of lichter in de hand zijn ?
enz enz.
Het paard is de hulpen op een bepaalde manier gewend en als iemand ze dan anderd doet...tja dan snapt hij het mischien niet zo goed of hij denkt haha die proberen we even uit...t zijn slimme dieren hoor !
Mijn pony waar ik vroeger wedstrijden mee reed liet niemand anders op zijn rug ...die gingen er liniarecta af ...bokken stijgeren maakt niet uit als ze maar van zijn rug gingen. Stapte ik weer op ...mak schaap hahaha ik had er altijd wel lol in. vooral als dan een omhoog gevallen ruitertje dacht dat ze beter kon rijden...nou hier stap maar even op kijk maar of jij het beter kan haha en die lagen er dan zo weer vanaf ! LOL LOL LOL

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:34

Mijn paard heb ik niet conventioneel ingereden. De hulpen zijn daarom heel anders (bijvoorbeeld voorover leunen om te stoppen icm nog andere zaken natuurlijk). Daarom zou ik niemand anders op mijn paard laten rijden, omdat dat verwarrend is. Als iemand dezelfde hulpen gebruikt, waarom niet?
Mijn pony ga ik wel "conventioneel" inrijden. Juist omdat er ook andere mensen weg mee moeten kunnen. Daar heb ik dan ook geen probleem mee, zolang ze correct en zacht zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:42

ik denk dat eenkennige dieren ook wel een beetje zo gemaakt worden. Mijn merrie nu bijvoorbeeld, daar heb ik weinig problemen mee super fijn onder het zadel. Engeltje met longeren, alleen longeren door andere loopt ze te draken.. Reactie dan maar vaker anderen laten longeren. Ik vind het niet goed als een dier zo aan me hangt en zich niet gedraagt bij anderen. Idem bij stal eigenaar, weigeren te komen of lopen tutten. Die laat haar dus gewoon buiten staan tot laat in de avond en dan spontaan luistert ze wel. Idem met stal in lopen als ze loopt te draken krijgt ze van hem gewoon een schop onder je weet wel..

Met rijden kon mijn zusje er in het begin ook niet veel mee, nu heb ik haar verder in de africhting. En mijn zusje laat ik er gewoon vaker op rijden gaat nu hartstikke goed. Is ook een hele capabele ruiter alleen een ander soort ruiter dan ik ben, sorry paard maar wen er maar aan.

Mijn vorige paard was een dier apart, die had echt voorkeuren voor mensen en las hun lichaamstaal heel erg goed. Met een beetje angst of air ging hij lopen F*cken, zelfs iemand eraf gegooid. Was je niet bang voor hem was en consequent dan was er niets aan de hand. Uiteindelijk heeft een 15jarig meisje hem gekocht en die kon er heel goed mee over weg.

het is toch fijn in geval van nood dat een ander op je paard kan rijden, in sommige gevallen is vakantie geen optie :). En ook altijd typisch dat mensen ze zelf super voor elkaar vinden maar dat er niemand anders mee over weg zou kunnen...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:37

Ik vindt het heerlijk dat ik nu af en toe kan zeggen, Hee dames (lesklanten die een vaste pony huren) als jullie zin hebben mogen jullie vandaag mijn paarden rijden. Hun blij ik blij. :D Ideaal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:40

:') _O-
ik wil ook wel een keertje langs komen hoor Chaos :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:12

Goed hoor! :+