Waarom rijd jij dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:27

Yviertje schreef:
Ik reed dressuur omdat ik dat altijd al deed, maar uiteindelijk bleek dat het niet te werken voor mij en m'n paard als combinatie. Ik wist niet beter, tot ik verhuisde naar een andere stal. Ben nu dus overgestapt naar western.

is dat leuk ? :)

Pregini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:39

Dressuur is toch wel de basis die je meekrijgt bij een manege. Springen werd niet zoveel gedaan daar. Als kind wist ik toen niet beter. Had nog nooit van western gehoord laat maar zeggen. Anky was mijn idool toen, en toen kwam me eerste paard heel wat jaartjes later. Ik zou best graag andere takken willen uitproberen, alleen zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dan blijf ik maar in me vertrouwde "dressuur" hangen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:50

@ Femke Ik vind van wel. Ik ben er nog lang niet, maar ik merk aan mijn paard dat ze zekerder word. Ze moet meer op haar zelf lopen, al mist ze nog af en toe wel steun van mijn handen.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:00

Ik rijd dressuur omdat ik hier zo ontzettend veel profijt van heb tijden het springen! Door de basis er goed op te zetten rijdt ze zoveel fijner tijdens het parcours.

LaureC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:37

Liezewies schreef:
Ik rij dressuur omdat het compleet is. Training van de ruiter, training van het paard. Coaching van het paard.
Balans, zelfbeheersing, zelfcontrole. Werken met je maat, samen naar een welbepaald doel. Samen leren, samen evolueren.

Op mijn paard, denk ik aan niets. Dan is het enkel voelen. Heerlijk !

Zo voel ik mij ook + ik vind het prachtig om naar te kijken !! <3

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:34

ik rij dressuur omdat de enige andere optie op mijn manege western zou zijn. :roll:

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:02

Yviertje schreef:
@ Femke Ik vind van wel. Ik ben er nog lang niet, maar ik merk aan mijn paard dat ze zekerder word. Ze moet meer op haar zelf lopen, al mist ze nog af en toe wel steun van mijn handen.

leuk leuk :)

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:33

Omdat het een goede basis is van het rijden, en ik vind het erg leuk om te doen! :)

Maureen_M

Re: Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:45

ik doe het omdat het de basis is van alles ;) zonder de basisdressuur kom je nergens ;)

zowiezo vind ik het gewoon leuk als mijn paardje en ik weer iets kunnen bereiken, en zo uit kunnen kijken naar ons volgende doel ;)

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:44

Omdat ik het vertrouwen van mijn paard (heb haar pas sinds een jaar) wil hebben en vele rijtechnische problemen tussen ons los ik met de dressuur op.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:19

ik wissel wel eens af, maar ik rijd in principe alleen maar dressuur. en dat is omdat ik het ontzettend leuk vind om te doen, de dressuurwedstrijden vind ik geweldig en ik vind het ook prachtig om te zien. Ik heb altijd al van paarden gehouden en ben ook opgegroeid met Anky als grote idool en ik keek graag naar de dressuur op tv en daar wilde ik altijd deel van uitmaken. Van zo'n mooie combinatie ruiter/paard, een paard dat "danst" door de ring, dat was voor mij altijd het ideaal.
nu weet ik natuurlijk uit jarenlange ervaring dat het veel moeilijker is dan het lijkt haha, maar dat vind ik het alleen maar leuker maken!

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:11

Niobe schreef:
ik wissel wel eens af, maar ik rijd in principe alleen maar dressuur. en dat is omdat ik het ontzettend leuk vind om te doen, de dressuurwedstrijden vind ik geweldig en ik vind het ook prachtig om te zien. Ik heb altijd al van paarden gehouden en ben ook opgegroeid met Anky als grote idool en ik keek graag naar de dressuur op tv en daar wilde ik altijd deel van uitmaken. Van zo'n mooie combinatie ruiter/paard, een paard dat "danst" door de ring, dat was voor mij altijd het ideaal.
nu weet ik natuurlijk uit jarenlange ervaring dat het veel moeilijker is dan het lijkt haha, maar dat vind ik het alleen maar leuker maken!

:o

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:14

Ik rij dressuur omdat:

Ik te laf ben om te springen....
Je met buitenrijden geen winstpunten, oranje lintjes en kitscherige bekers kan verdienen...
Western rijden voor mij een te hoog 'sjonnie en anita' gehalte heeft....
Je de 7-games van parelli niet op muziek kunt doen....
Ik er zonder zadel en hoofdstel af val....
Een hoedje en stang en trens mij status geven...
Ik graag OP mijn paard zit ipv ernaast sta (grondwerk/vrijheidsdressuur) of erachter zit (mennen)...
Ik graag mensen die een poging tot dressuur doen (meestal dan ook nog met een draver, bonte, koudbloed o.i.d.) met mijn dansende dure hoogbenige KWPN-er voor de sokken rijd zodat zij allemaal kunnen zien hoe goed ik ben...

;) :+

1topper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:27

Ik vind de wedstrijden heel erg leuk!:D En ik wil graag verder komen in de dressuur;) Het lijkt mij echt een keer gaaf om zo een mooie kur op muziek te rijden!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:04

Ik vind er geen zak aan maarja, je kan niet altijd een buitenrit maken of springen.
Maar ik ben ook geen dressuurtalent dus ja daar kan het ook aan liggen XD Springen vind ik wel erg leuk en vind buitenrijden super. Vandaar ook dat ik nu lekker endurance ga starten en geen KNHS dressuur. Vind het ook echt ene jurysport..., Tis maar net wat ze van je pony vinden... Kom je met een superpaard binnen heb je al een winstpunt voor je ook maar 1 oefening gedaan hebt XD Kom je met een koudbloed en rijd je de sterren van de hemel heb je waarschijnlijk net een winstpuntje....

@ Jasmijn78
Je kan dus WEL wedstrijden rijden met buitenritten! Dat is dus endurance! Lijkt me super leuk om te doen, lekker relaxt en mooie omgeving ! En hier kun je ook prijzen winnen met alle poespas wat jij zegt ;p

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:05

Kim345: Ik was vroeger ook geen dressuurtalent hoor... maar heb nu toch de lol ervan ingezien! Endurance lijkt me ook wel leuk als ik een eigen paardje heb. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:11

kim345 schreef:
Je kan dus WEL wedstrijden rijden met buitenritten! Dat is dus endurance! Lijkt me super leuk om te doen, lekker relaxt en mooie omgeving ! En hier kun je ook prijzen winnen met alle poespas wat jij zegt ;p

Nah... Een proef van 5 minuten trekt mijn paard nog net in zweefdraf en met zijn kin op zijn borst... Maar 80 km niet hoor. Bovendien heeft endurence geen showelement en veel te weinig publiek. Niets voor mij dus. Bovendien: hij zal maar schrikken van een opvliegend vogeltje onderweg!!! Brrrr... Nee hoor, daar begin ik niet aan! ;) :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:14

ik rijdt dressuur omdat ik het een heerlijk gevoel vindt als een paard lekker door de rug loopt.
Lekker los
Wedstrijden rijd ik niet,gewoon voormezelf dressuren...en voor het paard.
Springen kan ik wel ,maar vindt ik niets aan.Ik ga toch meer voor de souplesse.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:23

jasmijn78 schreef:
kim345 schreef:

Nah... Een proef van 5 minuten trekt mijn paard nog net in zweefdraf en met zijn kin op zijn borst... Maar 80 km niet hoor. Bovendien heeft endurence geen showelement en veel te weinig publiek. Niets voor mij dus. Bovendien: hij zal maar schrikken van een opvliegend vogeltje onderweg!!! Brrrr... Nee hoor, daar begin ik niet aan! ;) :+

_O- Geweldig!

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:48

nou ten eerste omdat ik absoluut geen springheld ben, een klein sprongetje gaat nog wel, maar dan... :+ en ik denk net als hier vaker wordt gezegd, dat het de basis voor veel dingen.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:56

omdat ik springen eng vindt, en ik een dressuurpaard heb gekocht :)

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:01

ik ben absoluut geen springer! Ik vond het eerder geweldig en kon me niet hoog genoeg gaan. Maar sindsdien ik jaren terug met paard en al ben komen te vallen doe ik dit niet meer. Ben er wel weer opgegaan en heb de hindernis nogmaals genomen (paard mankeerde niets gelukkig) maar dan wat lager en ben toen direct gestopt. Ik vind dressuur toch wel wat leuker om te doen

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:17

@ peerties

ook al is het bijna een regel dat je altijd weer op je paard moet kruipen, echt top dat je dat ook echt gedaan hebt, terwijl je toen waarschijnlijk al wist dat je toch niet meer wilde springen...
dat is nou een goed voorbeeld voor mijn studentjes die ik af en toe lesje geef (nichtjes en neefjes hoor, niets bijzonders haha)

ik hoor toch helaas zo vaak dat mensen die toch op dat moment besluiten iets niet meer te doen, zoiets hebben van weetje, laat maar...ik zet hem wel op stal...doodzonde

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:20

Omdat er tegen het gevoel van een écht goedgaand dressuurpaard onder je geen drugs op kan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:38

dressuur is de basis van het hele paardrijden.

springen is dressuurmatig een parcours rond rijden.