Welke leeftijd beleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naomi4394

Re: Welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:04

poetsen, rondjes lopen en longeren kan natuurlijk wel, maar met het zadelmak maken kan je beter wachten tot hij minstens 3 jaar is..

spriie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:02

Wat wij nog wel eens doen met de 'sterkere jonge paarden' is al wel met 2, 2.5 jaar een aantal keren erop zitten. Hooguit 5 minuten per keer. Als ze na een keer of 5/6 dat gedaan te hebben braaf zijn gaan ze weer de wei in. En dan pakken we ze weer op zodra ze een jaar of 3/4 zijn. Werkt meestal erg positief, ze onthouden het goede, dus vaak een stuk minder gedoe.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:12

Wij zijn de tinker van mijn schoonouders nu pas aan het inrijden met 3,5. Met 3 jaar is hij wel voor de kar beleerd en sindsdien mennen ze 1 a 2 keer per week. Rijden doen we 1 keer per week een kwartiertje tot 20 minuten.
Met vier jaar gaan we hem echt oppakkken maar voorlopig houden we het heel rustig.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:57

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:05

Mijn 5,5jarige draver heb iknu 2 keer op gezeten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:10

Waarom altijd eerst het paard laten rennen / longeren voor je erop gaat?

Paard moet je op zijn rug laten omdat hij je vertrouwd! Niet omdat hij te moe is om een stap te verzetten.

Vroeg inrijden omdat het paard anders te sterk is vind ik een onzin argument. Een paard is altijd sterker dan jij, dus je moet het niet hebben van kracht, maar paard moet bereid zijn om jou te zien als leider. Ik heb mijne ook vanaf 2 jaar en toen ze 4 was kon ik er zo een zadel opleggen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:17

Omdat ze dan moe zijn en op de laatste loodjes lopen. Dan kunnen ze je weinig nog flikken.

Ben het met je eens hoor.

Imo kun je je paard wel ff longeren om t paard te 'proeven'. Kijken hoe zn bui is. Doe ik ook als ik twijfel. Als het ze niet relaxt is stap ik er ook niet op. Ze leren immers alleen als ze ontspannen zijn, op gestressed paard zitten is zinloos.

Paard is altijd sterk, 5jarige waarmee net zo weinig is gedaan als een 2/3jarige... Allemaal 1 pot nat. Tegen 500kilo begin je niks als ze gewicht en kracht in de strijd gooien :+

Of er moet geestelijk bedoeld worden, maar dat is ook onzin. Paard leert heel zn leven en zal je heus niet pesten :+.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:31

Bij mijn bijrijdpaard staat een kleine kudde 3-jarigen. Ze staan 24/7 12 maanden per jaar buiten in een groot gebied. Een soort opfoksituatie dus, met bijvoer, beetje muesli, vitaminen en grasbrok en onbeperkt hooi in de winter. De 3-jarigen zijn lange slungels en tegen het schrale aan, duidelijk in de groei. Een beetje zoals je je een 15 jarige slungelige licht-onhandige puberjongen voorstelt die de hoogte in schiet ;)

Als je ze elke dag kilo's brok zou geven en op stal zou houden dan zouden ze ongetwijfeld veel steviger en dus volgroeider lijken. Ik kan me voorstellen dat iemand dan zou denken dat ze er wel klaar voor zijn om ingereden te worden. Een vertekend beeld imo door te energierijke voeding en de manier van houden. Als je ze relatief natuurlijk houdt dan krijg je in mijn ervaring een eerlijker beeld van de ontwikkeling en groei.

Volgende zomer gaan ze kijken hoe ze er dan bij staan en gaan ze er waarschijnlijk mee aan de slag, dan zijn ze ruim 4 jaar oud :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:46

ik begin ze met 2,5 lekker overal aan leren te wennen,en goed aan de hand lopen etc etc. op net 3 beginnen met longeer werk en het liefste stap ik er met 3,5 op. Vind ik een mooie leeftijd om ze dan met 4 wat meer door te gaan rijden.

Pas geleden ben ik er een begonnen op zn 4e.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:32

Vanaf 3jaar kan het. Ik zou liever nog even wachten. Mijn pony is met bijna 4jarige leeftijd ingereden. op 3 jarige leeftijd zijn sommige nog zo iel en kwetsbaar. dus ik zou m nog een zomer op de wei laten en dan pas beginnen met inrijden. Dit doet veel paarden zoveel meer goed.

kimgirltibor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:02

voor zover ik weet beginnen ze bij ons bij het derde jaar.

AllTimeLow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:45

3 jaar vind ik eigenlijk wel de minimale leeftijd. En dan ligt het nog aan het paard. Het ene paard is er dan wel klaar voor en de andere nog niet.
Longeren met 2,5 heb ik niet heel veel problemen mee. Zolang het niet te vaak gebeurd en niet te lang.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:49

Ik vind zelf 4 vroeg, ik vind paarden met 3 jaar over het algemeen nog een beetje ogen als 'oudere babies'.
Vind persoonlijk 4 een prachtige leeftijd om langzaam te beginnen, maar niet om al intensief te rijden.

'vroeger' was 3,5 het minimum en 3 écht vroeg, tenminste zo ging dat altijd op de stallen waar ik ben geweest.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:52

Ik vind het heel erg per paard verschillend. Meestal gaan wij uit van 3 jaar. Maar mijn huidige paard hebben we pas met 4,5 jaar zadelmak gemaakt, een keer of 20 gereden toen nog lekker 2/3 maand het land in geweest en zit er nu weer sinds 1,5 maand op. Moet zeggen dat ze al heel erg bij getrokken is, en er al een stukje volwassener uitziet.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:20

vilouma schreef:
ik begin ze met 2,5 lekker overal aan leren te wennen,en goed aan de hand lopen etc etc. op net 3 beginnen met longeer werk en het liefste stap ik er met 3,5 op. Vind ik een mooie leeftijd om ze dan met 4 wat meer door te gaan rijden.

Pas geleden ben ik er een begonnen op zn 4e.

Ben ik het mee eens. Die planning houdt ik ook altijd aan.

Even over de longeeropmerking hierboven:
Ik longeer een groen paard ook altijd voor ik erop ga. Jonge paarden hebben toch vaak een 'uitbarsting' van frissigheid. Die kunnen ze er dan even uitgooien ( wat de meesten ook vrolijk doen!) na 10 min ga ik erop en rijdt dan ( afhankelijk van hoever ik met ze ben) nog 10-20 min. Ik laat ze niet 10 min galopperen oid, 5 min stappen dan aandraven en als laatste een keertje aangalopperen. Daar worden ze niet slechter van. M.i. voorkomt het alleen maar ellende tijdens het rijden. De onrust is eruit, en ze kunnen zich lekker concentreren op het werk, zonder moe te zijn.

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:52

ik ben het ook eens met bovenstaande

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:56

Voor het paard is het het beste om er helemaal niet op te gaan zitten...

3 jaar vind ik een mooie leeftijd als je ze in de zomer nog een maand of 3 op het land jaagt zijn ze mooi sterk om in het najaar in training te gaan meestal, soms 4 als ze nog wat tijd nodig hebben, dan kan je er meestal meteen mee verder.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:10

_Cindy schreef:

Paard moet je op zijn rug laten omdat hij je vertrouwd! Niet omdat hij te moe is om een stap te verzetten.

Vroeg inrijden omdat het paard anders te sterk is vind ik een onzin argument. Een paard is altijd sterker dan jij, dus je moet het niet hebben van kracht, maar paard moet bereid zijn om jou te zien als leider. Ik heb mijne ook vanaf 2 jaar en toen ze 4 was kon ik er zo een zadel opleggen.

Paarden zijn en blijven vluchtdieren ze zijn echt niet gewend aan een zadel. Ik snap je helemaal, en ik ben het er ook mee eens sommigen paarden doen er gewoon helemaal niks op. Maar de meeste gaan echt wel wat doen.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:38

het licht aan het karakter van je paard.
sommige kunnen het zo vroeg al wel aan met 3 jaar.
bij andere is 4 een betere leeftijd..
als je merkt dat je paard te onzeker is
bouw alles dan ontzettend rustig op
anders verpest je hem of haar al voordat ze onder t zadel is

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:53

Het is allemaal van het paard te zien de een is er vroeger klaar voor de ander later . De mijne (tinker ) is zadelmak gemaakt bij 5 jaar is daarna alleen 1x een ritje langs straat mee gedaan ( aan de longeerlijn ) en iedere dag gewoon opgezette <--- niet gereden . En bij 7 jaar(bijna 8 ) ben ik begonnen met hem wat conditie te geven , en nu is die 8 jaar en ben ik bij wijze van spreken het aan het heropnemen en ben ik hem aan het leren om te reageren op kuithulp en dat begint aardig te lukken ! :) Ik werk nu gewoon met touw rond de hals ik doe nog niks van sturen ik werk nu alleen op het reageren op been ( dit is mijn manier dus hoef geen commentaar hier op)
Maar vroeger dan 4 + jaar vindt ik dat je pas mag gaan beleren ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:57

_Cindy schreef:

+:)+ Totally agree.

Lindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:00

van 2.5 kan je kort gaan longeren. op zijn derde kan je hem pas echt beleren. en dan hangt het eigenlijk ook van het paard zelf af of je nog beter even kan wachten.

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:23

Vanaf een jaar of 3 zou ik beginnen met de basis . En dan langzamerhand opbouwen :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:22

Ik 'heb' een 6jarige andalusier nu, onbeleerd. Na de winter gaan we er aan beginnen, als de piste af is, hij nog wat geleerd heeft te wijken voor druk, hij me beter kent en ik hem, en hij geleerd heeft om rustig te blijven als hij de andere paarden niet ziet. Ik denk niet dat inrijden een probleem gaat worden, ondanks dat hij geen opvoeding gehad heeft is het een zeer evenwichtig paard. En lekker uitgegroeid, dus daar moet ik me al niet meer druk om maken :) Wel ben ik er vrij van overtuigd dat als hem al enkele dingen geleerd waren (zoals wijken voor druk, meelopen en meestoppen aan halster,...) het eenvoudiger was. Maar het is een uitdaging :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:01

Ik vind een 4 jarige leeftijd eigenlijk het fijnst. Laat je pony nog even lekker pony zijn. Je kan natuurlijk wel alvast beginnen met wat grondwerk, wandelen etc etc.