Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:16

jasmijn78 schreef:
Matsje schreef:
@jasmijn78, ik begrijp jouw punt wel, maar er worden wel heel veel posts er aan besteed, dan komt er straks gezeur en dan wordt de boel dicht gegooid. Vandaar mijn opmerking.

dat zal wel meevallen. het wordt toch nergens onrespectvol?

Nee? Dan hebben wij een ander raamwerk waar binnen respectvol valt.

( En nee, ik ga nu niet zoals jij vertellen waarom ík dit wel kan beoordelen en jíj wellicht niet, want ik loop niet graag te koop met mijn kunnen)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:31

Wat doet het ertoe welk synoniem wordt gebruikt?

Heb vanavond heerlijk rondgetuft! (vermoedelijk te denigrerend voor onze edele sport.)
Nadat ik eerst even bang was voor avondje oorlog zoals laatst.
Gelukkig alle zeilen even bijgezet, en Toobs kunnen overtuigen van mijn ideeen,
echter wel even wat gerotzooid met uitbrekende kleine zwarte rat....
Daarna vlinders in mijn handen.

Andere omschrijving.
Vanvond heerlijk gereden.
Was even bang voor verzet.
Tobago even flink aan het werk gezet, even flink aan de hulpen gehouden, want hij was ongehoorzaam.
Daarna liep hij met ene fijne aanleunig..

En zo kan je het nog op 100 manieren verwoorden, het gaat om wat er in het pakje zit,
niet om het cadeau papiertje. ;)

Overgings hoeft iets ouder doorgewinterd leerpaard echt niet altijd heel duur te zijn.
Moet je misschien niet een 10 jarige willen maar de 15 jarigen zijn best voor vriendelijke prijs op te pikken.

En ook om met een koudbloed in het Z te komen hoef je niet elke week op wedstrijd, 1 x per maand is genoeg,
zelfs als ze ook nog 5 tot 8 manegelessen in de week meehobbellen...... :Y)
Het correct opleiden tot Z niveau hoeft overigens niet eens te betekenen dat je wedstrijden rijdt,
dat wordt altijd zo vanzelf sprekend gevonden.
Je kan ook je paard netjes opleiden en daar gewoon zelf thuis van genieten, zonder ooit een concours van
dichtbij te zien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:44

Ik vind het trouwens wel mooi dat jullie allemaal erg hard roepen dat je met lekker door hobbelen wel in de Z komt. En dan vervolgens zeggen dat je een paard wat Z heeft gelopen moet nemen als leer paard. Dat is dan toch geen garantie voor een goed lopend paard?

Ik heb nu trouwens ook een paar lessen klassieke dressuur ik ben wel benieuwd. Enige wat ik wat jammer vind is dat de instrutrice ook nogal al een ster is in het afkraken van andere stromingen. Wij doen ook vrij veel grondwerk trouwens dat heb ik bij moderne dressuuur (behalve aan de longe) nog niet zo veel gezien. Maar ik vind dat ook wel leuk, kijk je er ook eens van een andere hoek tegen aan en je word wat minder gestroord door je eigen ongecoördineerdheid heb ik het idee :o .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:52

Dan heb je er gevoel voor, werk aan de hand bedoel je toch?
Ik vind dan juist een rechte lijn lopen moeilijk als ik naar mn paard kijk. Maargoed dat is gewoon oefenen :)
Het heeft in ieder geval heel veel voordelen want je kunt je paard zo als sterker maken en dat is weer erg handig voor onder het zadel :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:54

Heb hekel aan mensen die andere stromingen afkraken... hou ik niet van...

Beetje discussie tussen stromingen prima, maar volkomen onnodig om elkaar zo ongeveer af te maken,
wat nogal eens gebeurt. Soms lijkt het echte leven, verrektes veel op bokt }> ;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:55

Ik ken iemand die ook de klassieke richting op ging, en toen inderdaad veel met de kaptoom er naast aan het werk moest. Ik weet niet meer precies waarom, volgens mij was het iets met loswerken. Het lijkt mij wel goed om dat te beheersen, ik oefen zelf nu aan de dubbele lijnen (onder begeleiding) maar vind het nog wel lastig.

Dit vind ik wel een hele scherpe van je:

"Ik vind het trouwens wel mooi dat jullie allemaal erg hard roepen dat je met lekker door hobbelen wel in de Z komt. En dan vervolgens zeggen dat je een paard wat Z heeft gelopen moet nemen als leer paard. Dat is dan toch geen garantie voor een goed lopend paard?"

Overigens zijn er een paar die dit zeggen hè!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:46

Matsje schreef:
Ik ken iemand die ook de klassieke richting op ging, en toen inderdaad veel met de kaptoom er naast aan het werk moest. Ik weet niet meer precies waarom, volgens mij was het iets met loswerken. Het lijkt mij wel goed om dat te beheersen, ik oefen zelf nu aan de dubbele lijnen (onder begeleiding) maar vind het nog wel lastig.

De oefeningen die wij tot nu toe hebben gedaan werden inderdaad vooral uitgelegd als onbelast los maken vooral even je paard laten ontspannen en lang maken aan de hand maar het is volgens mij ook de bedoeling dat je uiteindelijk ook naast je paard de achterhand gaat trainen en je ook de spieren sterker en leniger kan maken. Maar dat zullen ze me nog wel duidelijk uitleggen als het zover is.

Lange lijnen vond ik ook lastig. Ik heb het ooit gedaan als voorbereiding op het mennen (voorbereiding voor de koetsier paarden waren allang beleerd). Het is na enige oefening wel goed te doen maar ik heb er toch liever een wagen achter (in de catagorie liever lui dan moe vind je mij :o ) Imo is het best lastig om een netjes contact te houden als je ook nog moet zorgen dat je goed in het spoor van het paard blijft ed (en niet op je bek gaan ook belangrijk :Y) ) Bovendien vond ik het erg lastig met het geven van zweephulpen lange lijnen kan bijna niet met 1 hand. Dat vind ik met aan de hand werken zoals ik het nu doe dan weer helemaal niet moeilijk liep bijna meteen automatisch met de voorbenen van het paard mee.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:27

jasmijn78 schreef:
x_Marr schreef:
Ik denk dat er genoeg mensen in de wereld zijn die op de rand (hebben) (ge)staan van een afgrond tussen leven en dood maar door blijven gaan door hun paard en/of andere dieren. Is iets wat hun op de been houdt.

Ach er zijn 101 dingen waar mensen hoop uit kunnen putten. Maar een paard is geen primaire levensbehoefte. Het kan je leven aangenamer maken, leuker, meer niet. Mensen sterven echt niet zonder een paard. dan is er gewoon iets mis in de bovenkamer.

Oh, en nog een vraagje: hoe vaak heb jij al een paard in ieder geval de volledige basis bijgebracht (dus van B tm Z ?)

ik een paard van b tot z sorry meid maar ik rijd pas 4 jaar. onder goede begeleiding!!!

en in mijn situatie kan het nu ff niet.

voor mij is een paard Bono voor al en Olivier, mijn beste vrienden ik kan niet in woorden omschrijven hoeveel ik van ze hou hoe dank baar ik ze voor alles ben!

mijn probleem is dat als ik niet paardrijd dat er juist een grote kans ik dat ik aan de dialise moet of een nieuwe nier (want ik heb nog maar een kwart die eigenlijk al te hard werkt, en een nieuwe nier is heel moeilijk voor mij omdat mijn lichaam dat niet aan kan nog een operatie, of het word te riskant....) en waarschijnlijk kan ik niet eensmeer geopenreerd worden zonder risico dat ik het loodje leg. ik ben al meer dan 26 x geopenreerd dus iedereen kan de conclusie wel leggen dan mijn buik van voor naar achteren vol met lidtekenweefstel zit.. en al die lidtekens zijn nog steeds aan het herstellen....

de fysio kan het niet voor elkaar krijgen dan mijn bekkenbodem spieren worden op gebouwd om mij gezond te houden.

Wat een paard wel kan, ik hou van paarden altijd al van gehouden vroeger mocht ik nooit paardrijden tot ik het stieken ging doen en ik ging met sprongen voor uit, ik mag nu zelf zonder medicijnen door gaan :) dankzij paarden.
de beweging van het paard en de bacterien van het paard in combinatie van het mens houd mij gezond.

hoe en wat dat is zelfs nog voor veel doktoren onduidelijk...dus tja..

het is misschien heel banketstaaf maar kan jij mij die plesier niet gunnen die jij wel hebt?

moet ik dan maar dag en nacht in het zieken huis liggen? ( dat heb ik namelijk al 11jr mee gemaakt..en dat is geen pretje kan ik je vertellen)

Hoe zit het eigenlijk dan met lange lijnen wat word daarmee presies berijkt? dat is toch voor al voor het recht richten van het paard of voor het voor bereiden van het mennen zo als ik gelezen heb...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:07

Klassieke dressuur is Engelse dressuur, "engels rijden" is namelijk een term die uit Amerika komt en die gewoon betekent dat je geen western rijdt, maar dressuur.

Hier lijken de discussies steeds meer te gaan over klassiek versus modern, dat is misschien wel de bedoeling van TS maar dan heeft ze het niet goed verwoord.
Klassiek en modern zijn namelijk allebei "engels rijden".

JamieShanin

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:33

Ohh oke dank u wel HorseyFries@ ik dacht namelijk dat dat spaanse rijden klassiek was enzo en het moderne met geen gelul in de krul zeg maar...

er komt nu wel veel meer duidelijk heid vind ik ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:00

Je kan lange lijnen net zo als longeren voor verschillende dingen inzetten. Om een paard de absolute basis aan te leren maar ook om dressuurmatig wat meer te vragen. Is maar net wat je wilt, er zijn volgens mij ook weer verschillende methode de voorbereiding voor mennen gaat bijna altijd recht erachter met een stel lange longeerlijnen eraan maar mensen die echt lange lijnen als oefening lopen meestal veel dichter bij het paard ernaast nog dan heb je dus ook andere opties kwa hulpen geven.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:27

ik doe dat 2e met de lijnen. Doe het met van die speciale dunne lijnen met katrolletjes waardoor ze soepeler glijden. Ik gebruik het voor het lang en laag en de rug los. Loop er naast of in het midden net als bij longeren. Bedoeling is er ook wat oefeningen mee te gaan doen. Er achter als voorbereiding voor mennen heb ik al gedaan met tuig en 2 longeerlijnen. Daar meer de gangen mee geoefend en sturen. Dat doet hij zonder moeite dus dat oefen ik niet meer, over paar jaar als hij wat ouder is gaat ie voor de wagen. Vind de lange lijnen erg prettig werken voor de dressuurbasis en de ontspanning. Ik zal kijken of ik een filmpje kan plaatsen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 14:32

Matsje dat lijkt me ontzettend gaaf een filmpje,
Bono is ook beleerd met dubbele lijnen om hem meteen recht te richten...
mijn tante gaat mij er nog les in geven :D:D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:42

Waar velen zich ook in vergissen, met betrekking tot "klassieke dressuur", is dat dit vaak op Barokke paarden wordt gedemonstreerd. Men heeft dan eigenlijk een beetje een vertekend beeld van het geheel, daar deze paarden vaak hun hals erg opgericht en afgebogen dragen. Als er dan een ruiter opzit, en deze laat zijn teugels zelfs doorhangen, blijven deze paarden zo mooi lopen. Heeft niets met dressuur te maken. En ja, helaas spreek ik uit ervaring, want we hebben veel van deze paarden eerder gefokt. Echt over de rug rijden, kan je deze paarden vaak niet, erg moeilijk. Rijd ze maar eens echt voorwaarts neerwaarts. Daar moet je hard voor trainen......

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:07

Er valt echt wel verschil te zien tussen een ontspannen dragend paard en een opgekropt gespannen paard. Ook een barok paard kan gewoon voorwaarts neerwaards gereden worden het kost alleen wat meer moeite daar staat tegen over dat ze vaak wel makkelijker verzamelen dan paarden met een lange rug/lange bouw.

Waar ik les lopen ook echt niet alleen barokke paarden trouwens daar lopen ook gewoon kwpners ed tussen. En de friezen daar worden gewoon voorwaarts neerwaarts gereden kost misschien iets meer moeite maar ze kunnen het prima.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:05

Johanna59 schreef:
Waar velen zich ook in vergissen, met betrekking tot "klassieke dressuur", is dat dit vaak op Barokke paarden wordt gedemonstreerd. Men heeft dan eigenlijk een beetje een vertekend beeld van het geheel, daar deze paarden vaak hun hals erg opgericht en afgebogen dragen. Als er dan een ruiter opzit, en deze laat zijn teugels zelfs doorhangen, blijven deze paarden zo mooi lopen. Heeft niets met dressuur te maken. En ja, helaas spreek ik uit ervaring, want we hebben veel van deze paarden eerder gefokt. Echt over de rug rijden, kan je deze paarden vaak niet, erg moeilijk. Rijd ze maar eens echt voorwaarts neerwaarts. Daar moet je hard voor trainen......

Waarom zou een barok paard voorwaarts neerwaarts en over de rug rijden niet kunnen?
Een opgerichte vaste houding heeft niets te maken met een correcte africhting, dus ik kan het alleen maar eens zijn
met je allerlaatste zin: je moet hard trainen.... maar dat zul je met eender welk paard moeten als je echt goede resultaten wilt behalen, want niets komt vanzelf.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:30

horseyfries schreef:
Johanna59 schreef:

Waarom zou een barok paard voorwaarts neerwaarts en over de rug rijden niet kunnen?
Een opgerichte vaste houding heeft niets te maken met een correcte africhting, dus ik kan het alleen maar eens zijn
met je allerlaatste zin: je moet hard trainen.... maar dat zul je met eender welk paard moeten als je echt goede resultaten wilt behalen, want niets komt vanzelf.

Sorry, je snapt het niet. En ik heb geen geduld om dit dan uit te leggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:56

Nee, klopt, ik ben ook maar een sukkel die niets van dressuur kent dus verspil je tijd niet. Je kunt beter zelf hard trainen, dan ga je mij ooit nog wel eens begrijpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:10

johanna, ik ben het niet eens met je stelling dat de barokke paarden niet of nauwelijks over de rug en op lengte gereden kunnen worden hoor,als deze dieren vanaf de basis goed opgeleid worden is er niets aan de hand. zo gauw een paard niet voorwaarts neerwaarts kan of wil volgen gaat er in jouw training wat verkeerd :Y)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:31

ja Johanna, beetje kort door de bocht.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 09:28

kunnen jullie mij deze stelling een beetje simpel heel kleuterachtig uitleggen, somige termen ken ik namelijk nog niet en ik ben wel heel nieuwsgierig... :o

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:30

Johanna59 schreef:

Wat zij bedoelt is dat de zogenaamde 'klassieke dressuur' vaak op barokke paarden (friezen, andalusiërs etc.) gedemonstreerd wordt. (Deze paarden dragen (in veel gevallen) de hals wat meer óp het lichaam in plaats van er voor.) Zijn lopen dus van nature al erg met een opgerichte (opstaande) hals, met een lichte krul in de nek en dan de borst vooruit.
Met dressuur is ons doel om de paarden over de rug te rijden, wat inhoudt dat het paard de rug ontspant, de buik als krachtelement gebruikt en dus aanspant. Hierdoor de hals wat laat zakken en ook ontspant, en zijn hoofd daar weer vóór draagt. Hierdoor loopt het paard 'los' over de rug en halslijn, en volledig op eigen kracht door het lijf, de ruiter draagt niets van dit gewicht met zijn hand.
Wat Johanna stelt, is dat de barokke paarden zoals hierboven beschreven, niet hun rug los kunnen laten en hun hals en hoofd naar voren kunnen brengen. Dit omdat zij door de hals die van nature meer óp het lijf staat. (Hierbij maakt het paard een holle rug, en wij willen juist dat het paard een bolle rug maakt waardoor hij 'rond' wordt. Denk aan zijn hals die hij voor zijn lijf draagt, met een afgebogen hoofd, dan de ronde hals die rond doorloopt in de bolle rug, en dan de achterhand (bibs en achterbenen) die ónder het lijf worden geplaatst. Het paard kan je nu zien als een bol, waar jij bovenop in het midden er op zit.)

Wanneer de hals er meer óp staat, is de voorkant niet rond, en zou het paard de rug dus ook niet bol kunnen maken maar hol dragen. Door deze holle stand kan de achterhand niet onder het lijf komen. Ga zelf maar eens op handen en voeten staan, trek je rug extreem hol, til je hoofd omhoog,en probeer dan je benen meer richting je handen te zetten. Dit zal waarschijnlijk niet lukken. Maak je je rug bol en laat je je nek in zijn natuurlijke positie, zal dit wel gaan.

Wat de tegenhangers van Johanna's stelling bedoelen is dat zij vinden dat een barok paard WEL over de rug (dus rug in onspanning, bol, en hals en hoofd vóór het lijf) gereden kan worden.
Zij vinden dat met goed rijden en goed richten op ontspanning van de rug, dit bij elk paard zou moeten kunnen. Ook de dieren die hun nek meer op het lijf geplaatst hebben moeten in volledige ontspanning gereden kunnen worden, want het is een kwestie van training.

Hier sluit ik mijn overigens bij aan. ( en niet alleen omdat ik er zelf eentje heb)

Snap je het zo?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:34

ontzettend bedankt jaa ik snap het helemaal,
en ik sluit me er ook bij aan ;)

valt een tuiger eigenlijk ook onder barokke paarden??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:37

Nee volgens mij niet. Maar het is wel een paard wat vaak ook een wat hoog gedragen nek heeft. Maar volgens mij zijn ze meestal niet zo kort in de rug als de meeste barokke paarden. (tuigers die ik gezien heb iig niet)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:37

Volgens mij niet, maar ze dragen wel vaak de hals er wat meer op, dus dan zou het verhaaltje wel op kunnen gaan.