Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:02

Ja, maar als je de achtergrond niet kent moet je daar helemaal niet op reageren. Het meisje op de foto heeft geen les van mij. Althans, niet met regelmaat, échter huurt ze wel een pony bij ons. De foto is van de periode dat ze net bij ons op stal kwam, inmiddels huurt ze een ander ivm. lengte.

Dus die foto's zijn niet om mijn instructie te promoten maar de pony's.

Ik heb niet gereageerd met die foto, en die doet dus ook niet ter zake. Ook kun je dus niet concluderen waar ik wel en geen oog voor heb. Misschien moet je dan gewoon bij mijn trainingen komen kijken, dan kun je pas oordelen.

Wat mij doet afvragen. Wie denk je wel niet dat je bent? Waar zijn jou ervaringen? Of ken jij de algehele dressuur omdat je hem misschien -???- op je verzorgpony kunt toepassen.

Helaas, er is wel meer voor nodig.
Bovendien heb jij jezelf volgens mij nogal hoog omdat jij rijdt volgens de "atletische rijkunst". Maar ik vindt het niet zoveel verschillen van de "gewone" dressuurtrainingen. Jij werkt met fases, ik pak van alles wat mee.

Het topic gaat toch over hulpteugels?
Daarbij denk ik dat jij gewoon rare ervaringen hebt mij bijzetteugels, als je die er juist aan hebt zitten hoeven ze niet met de neus tussen de knieen te staan hoor. :+

Chaos

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:05

En tot slot. Zou je alsjeblieft behalve het afbranden ook nog de moeite kunnen nemen antwoord te geven op mijn vraag, want nee, dat heb je nog steeds niet gedaan.

Welke schade ondervindt een paard volgens jou aan het tijdelijk rijden (om het makkelijk voor je te maken.. ;) : )-laat het 3x voorkomen á 20min. gedurdende 2 weken tijd, hierna dus niet meer- er vanuitgaande dat de bijzet niet strakgestrokken staat?

Het lijkt me een goed idee dat je die vraag nu eens antwoord, nadat ik ook contstant jouw vragen beantwoord.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:05

Ik heb trouwens de betreffende foto niet eens genomen, die heb ik van haar Hyve.. :') Grappig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:06

melissaxx94 schreef:
wat is dat dan in je ondernaam? http://www.atletischerijkunst.nl ?

Wat bitloos te maken heeft.
Dat heeft niks te maken met deze discussie.
Jou complicatie's ontstaan doordat jij bijv voor bitloos rijden bent ipv met bit! Door daardoor een extra druk op de teugel te zetten is dat gelijk dwang?

Waar heb ik gezegd dat ik alleen voor bitloos rijden ben en tegen met bit?
Waar staat dat dwang alleen kan met bit?

Zie dan toch graag de quotes van mij terug als je dat beweert...

Geen keus hebben is dwang. Dat is gewoon de definitie ervan, kan er niks anders van maken.

Chaos: Dan zou ik die foto's toch maar niet in promotietopic zetten, vind dat een beetje rare gewaarwording. Als ik zulke foto's zie en ik reageer bijv. op je topic omdat ik les van je wil verwacht ik dat toch ook wel te krijgen. Anders is dat bedrog.

Die vraag heb ik al beantwoord.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:07

laat maar ik hou er over op want het word niet echt begrepen! ;).

:evaw:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:07

Mijn vraag is trouwens ook nog niet beantwoord:
Waarom met hulpteugels als het zonder kan?
Waarom dwang gebruiken als het ook zonder kan?

En als je het geen dwang vindt wat vind je het dan? Paard heeft geen keus namelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:08

melissaxx94 schreef:
laat maar ik hou er over op want het word niet echt begrepen! ;).

:evaw:

Ik begrijp je vraag prima en heb daar toch ook normaal op geantwoord?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:09

Okee, nouja. Dan moet je maar es beter op letten tijdens je schooldagen. Van een dergelijke training heeft het paard een dag erna niet zulke gezondheidsproblemen hoor.

Als je dat gelooft, haha.

En wat is er nou bedrog?
Het staat in mijn topic, lessen, verhuur, ponyrijden, pensionstalling. Van alles wat.

Gelukkig denkt niet iedereen als jij, en heb ik een aantal heel tevreden lesklanten. :)

En, waar is jouw ervaring? Of bulk je gewoon wat neer? Ik en andere Bokkers hebben duidelijk nogal onze twijfels bij jou.

x.Marr. Ik denk dat Melissa bedoelt dat je in het algemeen niks van onze berichten snapt. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:10

x_Marr schreef:
Mijn vraag is trouwens ook nog niet beantwoord:
Waarom dwang gebruiken als het ook zonder kan?

En als je het geen dwang vindt wat vind je het dan? Paard heeft geen keus namelijk.

Lees eens terug, ik heb het al 5x beantwoord. Bestudeer eerst de werking van de bijzet eens, en kom dan weer terug.
Je bent hypocriet, en nogal onnozel ook in dit topic. :+

Arme paardjes hebben wij allemaal. :')

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:11

Omdat het een HULP teugel is, of is een beetje hulp verboden?

En een paard gaat niet dood aan een beetje dwang hoor, dus die fobie van jou voor een vorm van dwang is een beetje overdreven. :(:)

Al zou ik mijn paard lekker strak opknuppen hoog in de krul, daar heb jij niets mee te maken en je hebt al helemaal geen recht om je daar ook maar mee te bemoeien. En ik denk ook niet dat iemand van bokt behoefte heeft aan jou advies.
Het gaat hier om meningen, goed jou mening is duidelijk. Ga nu maar weer hard aan het werk om het zelf allemaal voor elkaar te krijgen en maak je maar niet te druk om anderen want met zo reageren maak je niet bepaald vrienden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:21

Persoonlijk vind ik het al een verkeerde keus om een onbeleerd paard te kopen voor een hele familie!
Als er dan toch zo nodig op moet worden gereden door de wat meer ervaren ( die dat denk ik niet zijn anders koop je niet zo'n jong dier!) en onervaren familie leden, dan is denk ik een bij zet teugel wel verstandig om het paard niet helemaal vast te rijden, mits natuurlijk niet strak aan gezet!.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:35

daNiielle_ schreef:
Omdat het een HULP teugel is, of is een beetje hulp verboden?

En een paard gaat niet dood aan een beetje dwang hoor, dus die fobie van jou voor een vorm van dwang is een beetje overdreven. :(:)

Al zou ik mijn paard lekker strak opknuppen hoog in de krul, daar heb jij niets mee te maken en je hebt al helemaal geen recht om je daar ook maar mee te bemoeien. En ik denk ook niet dat iemand van bokt behoefte heeft aan jou advies.
Het gaat hier om meningen, goed jou mening is duidelijk. Ga nu maar weer hard aan het werk om het zelf allemaal voor elkaar te krijgen en maak je maar niet te druk om anderen want met zo reageren maak je niet bepaald vrienden.

Maar die hulpteugel is wel dwang voor het paard? Leuke hulp is prima.. maar dwang is niet leuk.

En daarmee zit je fout, er zijn al heel veel paarden ingeslapen/afgemaakt omdat de eigenaar zonodig dwang moest gebruiken, of echte ontspanning niet herkende. Rugproblemen die niet meer op te lossen zijn, kreupelheidsproblemen etc.
Sommige paarden krijgen daar alleen al last van door de manier van inrijden, anderen krijgen pas naar meerdere jaren last van, en als je geluk hebt geen zichtelijke last.

Chaos: Ik denk eerder dat jijzelf niet goed na hebt gedacht over de werking van een bijzetteugel.
Je beweert er namelijk niks mee te dwingen. Toch heeft het paard geen keus en moet het in de krul. Het paard heeft niet de keus om hoog te blijven lopen met het hoofd want dat doet pijn. Is het geen dwang dan zit de hulpteugel zo los dat het nooit kan inwerken, dan hangt ie er voor de sier aan dus :+
Hoe wil je geen keus hebben dan noemen?

Uhm mijn schooldagen? Op school heb ik het niet over paarden hoor?
Nergens gezegd een dag erna...... en zoals je in de openingspost kan lezen gaat dit om een paard van 4 jaar wat al een jaar lang een bijzet om heeft.

Wanneer er onder een foto staat een lesklant en je blijkt op die manier niet les te geven dan is dat toch bedrog? Alsof je op marktplaats een roze jurk koopt en een blauwe thuis krijgt en de verkoper zegt ja maar in mijn andere advertentie staat een blauwe. Maargoed, dat is verder offtopic, wil je alleen even laten weten dat het onduidelijk is voor je toekomstige lesklanten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:40

Het paard moet niet in de krul!
100ste x. :') Ook niet met een bijzet eraan. De bijzet zit eraan, zodat op het moment van sterrenkijken, er tegendruk gegeven wordt, hierdoor laat het paard zijn hals dalen waarna de druk gelijk weg valt.

Mat dalen in de hals loopt hij nog niet gelijk in de krul, daar zit nog eent traject tussen. Of een aantal gaten op je bijzet. ;)

Dat dwingen wordt nogal overschat door jou.

En de openingspost heb ik gelezen, maar mijn vraag was anders, of heb je dat misschien ook gemist? :)

En er is niks onduidelijks voor mijn eventuele klanten hoor, en mochten ze vragen hebben dan hoor ik het wel. ;)

Om nog even aan te duiden, kijk nog eens in mijn topic, ;)
Er staat lespony met een klant. Lesklant staat nergens. Beduidend verschil. Bedrog vind ik wel wat anders, haha.

En ik ontken de gevolgen van dwang niet, maar dan moet er wél sprake zijn van dwang. En nogmaals, die krijg je niet van een enkele keer met bijzet rijden. Dan moet je dat idd contstant doen.

Oja. Appels met peren vergelijken werkt niet. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:41

En nog weer een toevoeging, jaja ik blijf gebreken vinden in je verhaal.

Als het goed is!! werk je niet met pijn prikkels. Dus dat gaat niet op.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:43

Is heel lastig te beoordelen via internet. Ik ben sowieso niet van de vaste verbindingen met de mond, als ze panikeren gaan ze helemaal over de rooie. Wat vindt de eigenaar er zelf van?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:51

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:51

Hoe wil je het geen keus hebben dan noemen?

Verkrachting is toch niet pas dwang als het meerdere keren gebeurt? Rare redenering dat het pas dwang is bij meerdere keren :=

Verdiep je dan ook eens in de werking van het bit graag. Neem je meer contact aan op het bit dan komen er pijnprikkels vrij in de mond van het paard, daardoor reageert het paard er op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:52

Ik weet hoe het bit werkt, maar dan moet de inwerking dusdanig grof zijn als het pijnlijk op de lagen wil inwerken.

Overigens heeft het paard dus een keus. Het kan lang, het kan laag, het kan naar voren etc. Keus zat. En maak niet van die rare vergelijkingen alsjeblieft. Hou even rekening met anderen ja.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:57

Het paard heeft alleen niet de keus om te gaan sterrenkijken, en dat noem je ook dwang.
Hoe kom je trouwens aan een sterrenkijkend paard? Het hoofd wat omhoog oke kan gebeuren... maar echt sterrenkijken lijkt mij niet normaal. Dan lijkt mij er iets fysiek mis of de ruiter moet erg belemmerend zitten..

Pijnlijk is wat anders dan pijnprikkels. En om het pijnlijk te maken hoeft het nieteens heel grof te zijn hoor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:05

Daarom zeg ik dus, pijnprikkels behoor je niet te hebben.
En als jij je weer van alles afvraagt, lees mijn berichten dan eens terug.. Dus dan hoef ik niet contstant in de herhaling te vallen.. :)

Het is idd dwang. Maar wel een heel milde vorm. Dezelfde als die je met longeren gebruikt én dezelfde vorm van dwang -als je het dan persé die naam wil geven- gebruik je ook in je training. Je vraagt en je laat los.

Wat zijn wij ruiters toch dwingend. :)) Behalve jij natuurlijk, dat mag duidelijk wezen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:19

bijzet gebruik je niet om te rijden maar om te longeren.
Met bijzet rijden is levensgevaarlijk...paard kan geen kant op.
Mocht hij ooit schrikken van iets is de kans groot dat hij omhoog gaat en door die rottige bijzet omvalt of achterover valt.

Met longeren is er niets aan de hand....als ze los staan en niet strak!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:22

x_Marr schreef:
Maar die hulpteugel is wel dwang voor het paard? Leuke hulp is prima.. maar dwang is niet leuk.

En daarmee zit je fout, er zijn al heel veel paarden ingeslapen/afgemaakt omdat de eigenaar zonodig dwang moest gebruiken, of echte ontspanning niet herkende. Rugproblemen die niet meer op te lossen zijn, kreupelheidsproblemen etc.
Sommige paarden krijgen daar alleen al last van door de manier van inrijden, anderen krijgen pas naar meerdere jaren last van, en als je geluk hebt geen zichtelijke last.

Chaos: Ik denk eerder dat jijzelf niet goed na hebt gedacht over de werking van een bijzetteugel.
Je beweert er namelijk niks mee te dwingen. Toch heeft het paard geen keus en moet het in de krul. Het paard heeft niet de keus om hoog te blijven lopen met het hoofd want dat doet pijn. Is het geen dwang dan zit de hulpteugel zo los dat het nooit kan inwerken, dan hangt ie er voor de sier aan dus :+
Hoe wil je geen keus hebben dan noemen?

Uhm mijn schooldagen? Op school heb ik het niet over paarden hoor?
Nergens gezegd een dag erna...... en zoals je in de openingspost kan lezen gaat dit om een paard van 4 jaar wat al een jaar lang een bijzet om heeft.

Wanneer er onder een foto staat een lesklant en je blijkt op die manier niet les te geven dan is dat toch bedrog? Alsof je op marktplaats een roze jurk koopt en een blauwe thuis krijgt en de verkoper zegt ja maar in mijn andere advertentie staat een blauwe. Maargoed, dat is verder offtopic, wil je alleen even laten weten dat het onduidelijk is voor je toekomstige lesklanten.

Wat heb jij toch tegen dwang? Ik word er een beetje gek van, je praat constant over dwang.
Je standpunt is nu wel duidelijk hoor, je bereikt hier toch niets mee.

Daarbij zit jij net zo goed op je paard en doe jij dus ook aan vormen van dwang. :')

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:24

x_Marr schreef:

Verkrachting is toch niet pas dwang als het meerdere keren gebeurt? Rare redenering dat het pas dwang is bij meerdere keren :=

Verdiep je dan ook eens in de werking van het bit graag. Neem je meer contact aan op het bit dan komen er pijnprikkels vrij in de mond van het paard, daardoor reageert het paard er op.

Jij beweert nu dus tegen mensen die juist een opleiding doen waarin je alles leert over het welzijn van een paard, dat we ons moeten verdiepen in bitten? Je bent wel erg grappig zeg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:26

Chaos schreef:
Daarom zeg ik dus, pijnprikkels behoor je niet te hebben.
En als jij je weer van alles afvraagt, lees mijn berichten dan eens terug.. Dus dan hoef ik niet contstant in de herhaling te vallen.. :)

Het is idd dwang. Maar wel een heel milde vorm. Dezelfde als die je met longeren gebruikt én dezelfde vorm van dwang -als je het dan persé die naam wil geven- gebruik je ook in je training. Je vraagt en je laat los.

Wat zijn wij ruiters toch dwingend. :)) Behalve jij natuurlijk, dat mag duidelijk wezen.

Je vraagt helemaal niks aan de voorkant. Je houdt alleen licht contact. Zodat het paard het bit gaat aannemen en kan nageven.
Ik gebruik geen dwang met longeren. Is ook niet nodig. Paard kan prima zonder hulpteugels voorwaarts-neerwaarts lopen, ook bij het longeren.

Je hebt naar mijn weten nergens de reden gezegd waarom dat paard zo erg sterrenkijkt. Alleen dat er een chiropractor ed. bij is geweest, maar dat vind ik alsnog niet een verklaring voor zo'n hevige reactie. Juist helemaal niet. Dan zou het juist beter moeten gaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:31

daNiielle_ schreef:
x_Marr schreef:

Jij beweert nu dus tegen mensen die juist een opleiding doen waarin je alles leert over het welzijn van een paard, dat we ons moeten verdiepen in bitten? Je bent wel erg grappig zeg.

Blijkbaar leer je dan dus toch niet alles. En als je denkt dat je alles op je opleiding leert dan denk je toch echt verkeerd. Uitgeleerd ben je nooit.

Als een paard mij duidelijk maakt dat het niet bereden wil worden dan zou ik dat ook niet doen. Misschien is rijden een vorm van dwang, maar ik probeer het dan toch wel zo leuk mogelijk te maken voor het paard en dan niet maar nog meer te gaan dwingen. ;)

Wanneer een paard je iets duidelijk maakt dan moet je daar op reageren door te kijken waarom het paard het doet en dat op te lossen. Oplossen doe je niet door je paard te blokkeren in het omhoogkomen van zijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door Air op 25-09-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt