schoentje schreef:Je ziet over het algemeen Roelof met de koudere tragere paarden rijden en Albert en Gabriel met hetere bloedpaarden.
Die hete zullen denk ik niet zo bij Roelof passen en de kouden niet zo bij Albert en Gabriel. Alle paarden die daar tussen passen bij beide. Zoals ik al eerder zei, een paard heeft een groot aanpassingsvermogen.
Mee eens. Alhoewel Roelof in Burggravin natuurlijk wel een heet paard had.
Citaat:Een typisch ding dat ik van een les van Albert onthouden heb: Als in een bocht je paard wat naar binnen valt, doe je je binnenhand iets omhoog. Daardoor laat je een paard meer buigen achter de kaak en kan de rest van het lijf niet zo makkelijk naar binnen vallen. Het leuke is, dat Roeli laatst hetzelfde zei. 2 totaal verschillende traineners en toch komen vaak dezelfde dingen terug.
Interessant. Heel Frans.
Citaat:Van Roelof heb ik geleerd dat het niet erg is als een paard zelf een fout maakt. Dramt een paard te veel door, ontspan je hand en laat hem die fout maar maken, de volgende keer zal ie beter op de ruiter reageren. Als je een paard altijd maar van de paal af houd en helpt, dan zal hij die hulp op den duur echt nodig hebben. Zo creeer je natuurlijk een moeilijk na te rijden paard en kun je je als ruiter nooit een klein foutje veroorloven.
Interessant, want dat idee krijg ik niet als ik 'm zie rijden. Zo zie je maar weer hoe verkeerd je 't kan hebben.
Citaat:Van Gabriel heb ik geleerd dat het heel belangrijk is een onafhankelijke zit te hebben, van hem kreeg ik ook zitlessen erbij.
Aan de longe? Wat moest je dan doen? Dat is wel leerzaam. Waar heeft Gabriel dan leren rijden?
Citaat:Ik denk dat het het beste is om het consequente dressuur rijden uit het duitse systeem te nemen en het ongedwongen en ongecompliceerde rijden in de ring van het amerikaanse systeem.
Goed punt.
Citaat:Maar ik denk niet dat ik de aangewezen persoon ben om commentaar te hebben op een topruiter of het systeem van een topruiter, aangezien ik maar een basis ruiter ben. Als topruiters in een systeem werken en daar goed op topniveau mee presteren, dan werkt dat systeem voor hun. Dat betekend niet dat je het als niet-topruiter klakkeloos kunt kopieren.
Daar ben ik het mee eens. Kopieren werkt sowieso niet. Maar, we kunnen wel proberen de goede dingen in ons eigen rijden op te nemen. Alleen, hoe raad jij nou aan dat basis-ruiters bepalen wat nou de goede dingen zijn in iemand's rijden? Je kan wel de manier van Franke's teugelvoering willen incorpereren, maar er is natuurlijk maar 1 iemand die met zulke lange teugels een GP rond kan rijden. Snap je wat ik bedoel?
Citaat:Nee, dat gaat niet meevallen, het zou er wel heel mooi uitzien
Ik denk wel dat het hunteren een goede basis is. Als je in Amerika die pony kinderen perfect stil ziet zitten en zonder iets te doen hun pony een parcours rond ziet rijden, dat is fantastisch om te zien.
Klopt, maar ik snap nog steeds niet hoe het gejureerd wordt.
Citaat:Ik denk wel dat ze dat kunnen leren. Die paarden groeien er natuurlijk ook in. Als ze daar dikkere proeven gaan lopen dan word het ook steeds technischer. In de lagere proeven is er idd weinig technisch aan. Ik heb er gereden, ik vond het heerlijk om eens niet te hoeven trekken, maar alleen maar galoperen.
Er komen toch genoeg wereldtoppers uit Amerika, dus er zit iets goeds in hun systeem. Ik denk het ongecompliceerde.
Ja, ik ben het in principe met je eens, maar welke wereldtoppers zijn in Amerika opgeleid? Ik dacht dat de meesten toch echt in Europa zijn opgeleid of heb ik 't helemaal verkeerd?