Rustpauze voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoopi1

Re: Rustpauze voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:49

Ligt denk ik ook een beetje aan wat je met je paard doet. Mijn paard is jong en rij ik 4 a 5 dagen per week. Die krijgt wel eens een weekje rust, dit is nooit heel verkeerd denk ik.

Onze lespony's krijgen in de zomer 3 weken vrij, en geregeld een schoolvakantie. Dan organiseren wij leuke dingen op stal voor de kids, ook wel eens wat met de paarden, maar dan hoeven ze niet te werken.
De paarden en pony's bij ons moeten hard werken en verdienen dan ook echt een pauze op zijn tijd.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:55

ik geloof niet zo in rustpauzes als we het hebben over een paard die goed getraind is.
bij een peesgevoelige of jong paard ligt dit natuurlijk anders.
een paard staat al 23 uur per dag een beetje te staan of te eten. Dat ene uurtje kan er wel af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:20

Het hangt er een beetje van af wat je met rust bedoeld.... ja ik snap dat jij volledig op de wei staan en niks doen bedoeld. En dan vind ik een beetje onnodig.
Paard werkt een uurtje per dag, en heeft zo'n beetje 23 uur per dag rust en heeft vaak nog 1 of 2 dagen in de week dat ie echt niks hoeft te doen... is meer dan genoeg imo.
Toch heb ik mijn paard nu ook op rust staan. Alleen doel ik op rust in de trant van; even geen dressuur meer en alleen ontspannen buitenritjes.
Ik merkte dat mijn paard met dressuur er een beetje tegenaan begon te lopen. Hij wilde niet zo fanatiek meer, wilde geen of moeilijk nieuwe dingen oppikken en raakte de lol van het in de bak rijden een beetje kwijt.
Daarom heb ik nu voor deze winter een rust pauze ingelast voor dressuur rijden.
Dus we rijden nu alleen nog buitenritjes, of hij wordt even losgegooid en mag spelen in de bak, zodat alles in zijn koppie weer even kan bezinken en tot rust kan komen.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:30

Lijkt me niet goed als je dat doet. In die weken rust die je paard krijgt gaat zijn conditie denk ik flink achteruit.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:38

Sommige paarden doet het wel goed, een tijdje rust

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:40

mijn paard staat nu verplicht op rust kan er nergens mee heen

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:01

Afhankelijk van het werk dat je met je paard doet, vind ik rust ook onderdeel van de training. Mijn (endurance) paard staat na een zwaar wedstrijdseizoen in de wintermaanden vaak een maand of 2 stil. Tijdens het wedstrijdseizoen rijd ik veelal niet meer dan 3x per week en longeer ik 1-2 keer per week. De overige dagen loopt hij dan 24/7 op het land.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:03

Ik vind rust en paard zijn ook een essentieel onderdeel van een goede training voor de lange termijn.

Gracy krijgt niet structureel weekjes vrij, maar na een poos fanatiek trainen is een weekje rust wel verdiend :) Moet zeggen dat ik haar vaak na een week of langer vakantie vrij goed weer oppak dus ik pluk er wel de vruchten van dat we daarna weer lekker fanatiek aan de slag kunnen!

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:45

vind het vaak een beetje on nodig om me paardje een of twee weken rust te geven.
mijn paardje krijgt 1 keer in de week een vrije dag en de dag daarna een longeerdagje en verder gewoon lekker rijden.
en me paardje vind het ook leuk en heeft er plezier in. dus denk dat ik hem er niet een plezier mee doe om een week stil te zetten.