Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:16

Ik heb ze de eerste keer dat er iemand op gaat ook aan de longeerlijn.

Dit filmpje vind ik heel gestrest overkomen. Paard staat constant te zwiepen, is strak bijgezet, ik zie een ruiter die enigszins aan het twijfelen is.
Jammer dat ze niet eerst rustig aan de hand stappen maar paard wordt meteen op de volte gezet waardoor hij dus alle vrijheid krijgt, paard wordt ook niet voorwaarts gehouden waardoor hij de mogelijkheid krijgt om dus te gaan bokken en niet op z'n ronde te blijven.
Om over de omgeving maar niet te spreken.

Zo op het eerste gezicht ogen deze mensen niet heel kundig en hadden ze het paard beter weg kunnen brengen. :7

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:57

mistid schreef:
Aan de longeerlijn vind ik persoonlijk heel gevaarlijk, als de longeur een jong paard die aan de kletter gaat niet kan houden en dus de lijn loslaat, zijn de gevolgen niet te overzien.
Om die reden laat ik altijd een keer de longe los met longeren voor er iemand op stapt. Dan kun je even zien wat ze doen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:05

Jolliegirl schreef:
Maar mijn vraag is meer , Wat vinden jullie van de longe?
Een onbeleerd jong dier, het risico op omdraaien... en vervolgens zit je zelf vast tussen de lijn en het paard of erger nog.

Ik leer mijn paarden altijd eerst om (in evenwicht) aan de longe te lopen voordat er een zadel of ruiter opkomt. Pas als ze min of meer hun evenwicht aan de longe in draf en galop hebben gevonden (dus niet meer extreem naar buiten trekken of naar binnen vallen) dan ga ik verder. De eerste keren erover hangen en erop zitten gebeurt hier trouwens wel aan de longe. Voordeel vind ik dat de persoon op de grond dan het paard leidt bij de eerste stapjes en de ruiter eigenlijk alleen maar hoeft te zitten. En natuurlijk mocht het paard een sprintje willen trekken kan degene op de grond het paard op de volte 'trekken'. Pas als het paard de ruiter goed accepteert en de stap en draf aan de longe goed gaan, dan pas gaat er hier de longe er vanaf.

Maar ieder zijn eigen ding. Ik heb mijn 2 Tinkers zelf ingereden in alle rust en er is tijdens het zadelmak maken en inrijden nog geen bok of stijger vanaf gekomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:33

Kirsten_S schreef:
Zijn paniekmoment was het moment waarop we echt gingen zitten.

Waarom ben je dan niet meteen afgestapt toen paard in filmpje 1 in eerste instantie rustig bleef toen je rechtop zat?
Verbaasd mij niks dat paard in 2 filmpje meteen ploft als je gaat zitten. Dat heeft hij in 1e filmpje geleerd nl : hoe overleef ik dit.

Paard moet leren dat alles wat erop gaat er door actie van de mens! er weer afgaat en dat dat hele process nooit pijn doet, eng is of door paard gedaan kan worden behalve door rustig blijven. Ik zie hier alleen doorgaan totdat paard een paniekreactie geeft op wat je doet. Wat je ook als interpretatie voor dat gedrag geeft, dit is een overlevingsreactie, geen kliergedrag.

Wat ik zie is een paard wat hoe dan ook een aantal stappen voorbreiding gemist heeft en nu toch overladen is. In eerste instantie braaf stilstaan gebeurt bij bange paarden soms ook. Interpreteer je dat verkeerd en denk je door te kunnen gaan dan kan zo'n paard met een heftige reactie uit die "bevroren" toestand komen en krijg je dit soort dingen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:25

Ik vind de afzetting er niet veilig uit zien. Persoonlijk gebruik ik staanders om een cirkel af te zetten.

Hangen aan 1 kant zou ik ook niet doen, omdat je aan 1 kant hangt trek je hoe dan ook het zadel wel wat tegen de ruggegraat aan. 1 van de redenen dat veel paarden moeite hebben met stilstaan tijdens opstijgen.

En bijzetten als je er voor de eerste keer opzit vind ik zooo fout, als het paard nerveus wordt en geen kant op kan met z'n hoofd wordt ie nog nerveuzer. Dan krijgt ie een ruk in zijn mond.

De longe heb ik niet zoveel moeite mee maar ik snap wel wat de risico's kunnen zijn als ik voorgaande verhalen lees. Vaak besef je dat pas op momenten dat het echt fout gaat.

Ik vind wel dat de ruiter knap blijft zitten en heb respect voor haar dat ze dit nog durft na die smak.

Snuupke

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:57

Persoonlijk heb ik met de longe ook geen moeite... Het begint toch met een paard vertrouwd maken..Je zorgt dan ook dat het paard eerst volledig is afgericht aan de longe zonder ruiter, zadel etc... Daarna kun je eventueel gaan werken met een dubbele longe en pas als het paard goed reageert op je stem... het is namelijk de bedoeling dat een paard aan de longe volledig is afgericht op de stem. Heeft ie dit onder de knie, dan kan er een ruiter op en dan ook alleen op en niet meteen vooruit enzzzzzz.....Dus een longe met goed gebruik werkt fantastisch

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:01

De omheining vind ik gevaarlijk, de longe niet.

Ik heb veel paarden ingereden, altijd eerst aan de lijn.
Ik stoor me hier aan het feit dat er meer mensen tegen het dier praten en het dus niet rustig is.
Als ik een paard inrij, ben ik degene die tegen het dier praat, ben nog nooit met inrijden van een dier afgevallen en miss is dat wel de reden dat het me zo goed bevalt.

Het omdraaien aan de lijn heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt, maar daarvoor hebben wij altijd een zweep erbij.
Om het paard hoe dan ook voorwaarts te houden, we hoeven er niks mee te doen, maar het helpt al als het dier weet dat je hem in de hand hebt (is mijn ervaring) Mocht het nodig zijn, heb ik liever dat het paard naar voren springt als dat hij zich omdraaid... (springend of niet)

Ook zie ik op 2e filmpje rond een minuut dat ze de teugels ''grijpt'' en dat vind ik ook slecht, vooral in het paniekmoment.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:18

De longe vind ik het probleem niet, ja de gene die eraan vast zit die op de grond staat wel, maar de lijn niet. Zo hebben we het met de mijne ook gedaan, maar die was wel al zadelmak, dus kende al wel dingen op zijn rug, ook kende hij het longeren gewoon. Dus toen was het rustig hangen, (overigens zijn we zonder zadel begonnen) daarna zitten, maar wel laag blijven met je bovenlijf en toen pas rechtop zitten. Overigens deden we dit niet op 1 dag, maar daar ging wel wat tijd overheen. En daarna hetzelfde met zadel. Mijn paard heeft nog geen bok gegeven, is niet aan de kletter gegaan.
Hij begreep juist niet dat hij nog vooruit kon met iemand op zijn rug, dus die bleef gewoon staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:32

suus_ schreef:
Ik vind dat je het best met een (langer) halstertouw het paard kunt leiden als er iemand voor het eerst op zit.

Ook zou ik dat vrouwtje een longeerles willen aanraden...

Paarden leren niet als ze zo gespannen zijn dus ik denk dat het paard niet veel opgestoken heeft behalve stress/spanning bij de volgende keer..

Daar ben ik het nou helemaal mee eens. Ik heb nog nooit een paard beleerd. Ga ik niet doen ook, daar krijg je maar 1 kans voor en zoiets moet gewoon goed gebeuren met ervaren, kundige mensen erbij. En ik ben me toch blij dat mijn paard niet door deze... tja... figuren... is ingereden :x

Maar om je vraag te beantwoorden TS: als je met de longe wil werken lijkt het mij zinvol dat het paard de longeur goed kent, en dat de longeur niet zo idioot gaat hangen aan het paard. Geef 'm iets meer ruimte. Nu wordt hij alleen maar bang. En gebruik een kaptoom... die dingen zijn ervoor gemaakt, en als het paard draait heb je niet het probleem dat je in de knoop raakt.

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:49

als je het hele filmpje kijkt dan lijkt het erop gewoon op dat die mensen haast hebben om het dier zadelmak te krijgen.
als ze rustig de tijd nemen om het dier te kalmeren, dan is de stress ook een stuk minder.

met zulke jonge dieren is het altijd een risico, dat hou je, maar rust is zo ontzettend belangrijk, ook bij degene die longeert en erop gaat!

en zo'n jong dier in het zweet jagen is niet zo'n goed voorbeeld!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:56

hestejente schreef:
En gebruik een kaptoom... die dingen zijn ervoor gemaakt, en als het paard draait heb je niet het probleem dat je in de knoop raakt.

Lees je zin nog eens.

Als een paard omdraait,zit je óók in de knoop ;) als hij je de kont keert en van je wegdraait, draait de longe gewoon om zijn achterbenen mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:10

Inrijden aan de longe heb ik eigenlijk altijd gedaan. Ik denk ook niet dat daar iets mis mee is, maar ik vind dat ze bij 't paard in 't filmpje een paar stappen overslaan. De stress die je bij dat paard ziet, is absoluut onnodig. Het lijkt me een braaf paard.

Allereerst wilde ik iemand die en rustig was en genoeg kracht had vlakbij 't hoofd van t paard hebben. Verder liet ik me door die persoon eerst een voetje geven zodat ik kon gaan hangen. Doordat ik ondersteund werd, hing ik ook niet met volle gewicht aan dat zadel. Na een paar keer hangen en weer er naast staan was de volgende stap hangen en een paar pasjes voorwaarts. 3 passen was genoeg, dan weer stilstaan en dan weer vooruit. Pas als dat ontspannen ging, ging ik er in een beheerste maar snelle beweging op zitten. Vervolgens liet ik 't paard even staan om aan mij te wennen.

Ik klopte 'm dan zachtjes op beide schouders en ik was ook altijd diegene die praatte tegen 't paard.
Vervolgens weer een paar pasjes stappen en weer stilstaan. En vooral heel veel belonen.

Als dat fijn ging, dan vroeg ik diegene die 't paard vasthield wat afstand te nemen. Dan ging ik zelf wat halthouden en wat stappen. Was ie braaf, dan werd er wat korte rechte stukken gedraafd met iemand aan 't hoofd.
En als dat goed ging, dan kwam de longe aan bod. Waarbij ik zelf al wat naar binnen en naar buiten ging sturen en zelf overgangen naar stap/ draf/ halthouden ging maken.

Galop heb ik nooit aan de longe gedaan. Veel te lastig voor zo'n jong paard. Dan komen ze op rechtere stukken beter tot hun recht, wat meer vertrouwen geeft.

Ik reed bij een handelaar en het zadelmak maken van paarden ging met veel rust, maar wel ontzettend snel. Van niets kunnen tot zadelmak in ca. 10 dagen. Overigens nooit problemen gehad. Behalve met paarden waar ze al mee hadden lopen klooien en waar paniek in zat.

Een hulpteugel heb ik overigens nooit gebruikt

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:01

Wat ik ook nog vergeten was.. is dat ik vind dat er bij het wegstappen iemand dicht bij het paard moet staan en dan het liefst ook nog eerst even hangen en dan stappen. Op het 2e filmpje gaat ze in de beugel staan, maar dan is het gewicht op 1 kant, heeft niemand wat aan. Kan je beter hangen om het gewicht op de rug te krijgen ipv aan 1 kant.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:09

Sorry dat ik het zeg, maar wat een amateuristisch gedoe op het filmpje!
Ten eerste, die afzetting! Zorg dat je een knappe en veilige omheinig hebt als je je paard dan zonodig op een klein stukje wilt hebben. Oke een paard in paniek vliegt overal doorheen, maar een normaal hek is wel iets veiliger als een kruiwagen en weet ik wat voor zooi er nog meer staat. Stel dat ie per ongeluk met zijn hoeven tegen de afzetting trapt. Een hek geeft niet snel mee.. een kruiwagen donderd om, met alle gevolgen van dien.
Ten tweede, had hier veel meer voorbereiding aan vooraf mogen gaan. Paard is bang voor been, dus zorg dat ie van te voren gewend is aan dat er wat tegen zijn buik klappert. Hang niet alleen aan de linker kant, maar oefen dit ook aan de rechterkant. dan zal ie het al stukken minder eng vinden als je je been eroverheen doet.
Ten derde, waarom in godsnaam die bijzet eraan? paard krijgt nu van alle kanten druk en weet niet wat ie ermee aan moet, geen wonder dat het beest gaat rennen.
Ook hoort het paard van alle kanten stemmen... degene die hem aan de longe heeft moet tegen hem praten en hem gerust stellen en de rest moet zich er niet mee bemoeien, paard wordt daardoor onnodig afgeleid.
En nog het ergste, ze willen teveel en te snel tegelijkertijd.
Als het paard braaf is met opstappen, beloon hem en ga dan pas de volgende keer verder. Nee hier moet ie meteen stappen en meteen draven, terwijl het beest stijf staat van de spanning. Nee niet mijn ding!
Het is maar goed dat ze het paard uiteindelijk weg hebben gedaan, want denk dat je er anders nooit een leuk rijpaard aan kunt krijgen.

Maar overigens, vind ik het gebruik van een longeerlijn tijdens inrijden niet slecht. Ik doe het zelf ook altijd de eerste paar keer met hangen, zitten. Maar ik doe van te voren al veel lange lijnen werk met de paarden, zodat ze er in ieder geval een stuur en een rem opzit, dus als ik er dan de eerste keer opstap weten ze al wat teugelhulpen zijn en reageren ze hier braaf op.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:15

Dit filmpje is een heel fout voorbeeld van het inrijden van een paard. Er is hier totaal geen sprake van rust, ontspanning en vertrouwen.

Maar over de longeerlijn; de eerste keer (bij inrijden) ga ik er altijd op met longeerlijn. Dat is ook geen probleem. Het wordt pas een probleem als de begeleider de longeerlijn niet goed hanteert. Daarom is het altijd belangrijk om te werken met mensen die weten hoe ze moeten reageren of mensen die jouw aanwijzingen duidelijk opvolgen.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:35

Ik zie nu net pas het filmpje en moet er eigenlijk wel een beetje om lachen.
Ik weet niet hoe vaak ze er nu al hebben opgezeten.
Maar a. de longeerlijn is veel te lang, hou het paard even bij het hoofdstel vast als de ruiter erop stapt zodat als hij iets doet jij hem direct om kunt trekken.
Dan zou ik er even mee aan de hand stappen en steeds een stukje langer laten worden.
De gene die de lijn vast heeft is helemaal niet zeker van zich zelf en heeft al helemaal geen controle over het paard, ze staat er wat overbodig zelfs.
Daarbij zie ik lint, kruiwagen, balken en wat allemaal nog meer No Way dat je mij op een paard krijgt als er zoveel rotzooi staat.

En dan de ruiter die er op moet, ze is zo angstig al vanaf het moment dat ze er op staat, ze moedigt het paard ook al helemaal aan met haar stem om bang te worden omdat zij dat ook is.

Lijkt mij geen ruiter om een paard zadelmak te maken en dus ook al helemaal niet de manier.

Daarbij continu belonen waneer hij wegspringt lijkt mij een vreemde methode

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:14

Hou er ook niet van om het aan de longeerlijn te doen. Heb in het verleden wel gedaan, maar dat is ook wel eens flink misgegaan! (En dat was met ervaren longeur!).

Tegenwoordig doe ik het lekker in m'n eentje, zelfs moeilijke paarden, en ze zijn allemaal braaf!

Hoe ik het dan wel doe zonder lijn? Pak gewoon de binnenteugel kort, op die manier kan het paard alleen maar in een soort cirkeltje om zn eigen as draaien. Zodra je kan zitten, kun je dat cirkeltje steeds groter maken. Zodra het paard spant, maak je het weer kleiner :)
En aan beide kanten doen natuurlijk!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:21

Het ligt hier niet aan de longeerlijn maar aan de compleet incapabele persoon die hem vasthoud. Dit krijg je als amateurs paarden gaan beleren.
Gevaarlijk voor mens en paard.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:30

Kirsten_S schreef:
Voor de mensen die denken dat alles in een keer gedaan is,
onder het filmpje zelf staat haar reactie ;) :

. Het stomme was dat ik zelfs in dameszit erop kon zitten, zelfs in draf. Nogmaals; ik heb op dat paard gezeten! Amazonezit! Maar dit lukte niet.

Ik snap persoonlijk ook niet hoe je het verzint om op een net zadelamk paard in dameszit te gaan zitten, in draf??????
Dat toont alleen maar meer de ONkunde van deze mensen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:32

Ik heb enkel naar het filmpje gekeken en de vraag gelezen, dus als hetgeen ik te melden heb hier als staat dan staat het er nu dubbel.

Het probleem hier is niet de longe maar de voorbereiding. Als je (1e filmpje) al zo voorzichtig moet gaan zitten is err al geen goede voorbereiding geweest!!
Voordat er bij mij iemand op een jong paard stapt (inderdaad ook aan de longe) is het paard al alle bewegingen en geluiden gewend. Het paard moet al helemaal vertrouwd zijn met een heen en weer bewegend zadel, neerklappende beugels, druk op de flanken, een hangend iemand.
Tevens vind ik het gebruik van de stiek hier echt slecht. Allereerst vind ik hem veel te strak staan en als het paard zijn hoofd omhoog doet (vanwege angst) trekt de stiek aan het bit in de mond (-> nog meer angst).
Als je er de 1e keer afvalt is dat heel erg, het vertrouwen van het paard is dan weg. Zo erg ging het paard nu ook weer niet tekeer dus de ruiter had in dit geval onvoldoende evenwichtsgevoel om hier een paard te gaan inrijden!
Als je een paard voor de 1e keer in beweging wilt hebben moet je hem ook niet vooruit laten lopen, maar als het ware omtrekken dan kan hij geen vaart maken mocht er iets gebeuren (en er zijn nog meer redenen).

Zo kan ik nog wel een aantal dingen opschrijven die hier fout zijn gegaan maar goed ik stop ermee.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 04-08-10 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:34

ik heb op zich niks tegen de longeerlijn, alleen hier is het niet gepast, de persoon die het paard vasthoud. Moet bij de eerste keer erop niet op een afstand staan, nee die moet het paard vasthouden en echt vasthouden, eerst enkele keren enkele passen laten stappen en terug halthouden en als dat goed gaat, kan je overwegen om de longe te vieren of los te klikken.

bij de eerste keer in het zadel eraf gebokt worden is het slechtste scenario dat je kan hebben. een beugelriem of halsband van een martingaal die vast genoeg zit, zal niet snel ongelukken veroorzaken en zorgt er wel voor dat de ruiter een extra houvast heeft zonder in de mond van het paard te trekken. bijzets zijn in dit stadium niet nodig, het paard heeft al genoeg te verwerken.

verder vind ik veel in dit filmpje gevaarlijk/ondoordacht/stressy. kortom niet ideaal om een paard zadelmak te maken

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:37

idd
Dit doet mij denken aan al die vragen hier op bokt van mensen die om "tips" vragen bij het inrijden van hun paard/pony.
AArrggghh

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:39

Heb niet al de antwoorden gelezen, maar heb maar 1 enkele opmerking na alleen al het zien van 1 sec. van het eerste filmpje...stelletje amateurs!
Dit heeft niets te maken met een longeerlijn, maar met de mensen die denken dat ze weten hoe ze een paard moeten africhten!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:44

Je mag toch geen filmpjes van Youtube met andere mensen dan jezelf (en zeker mensen die je niet kent) op bokt plaatsen?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:47

Idd aerdenhout, echte amateurs.
Kan niks positiefs vinden over de filmpjes. Degene die ernaast staat (de persoon waar je dus 300% op moet kunnen vertrouwen) vertrouwd het zelf amper, staat er een beetje onzeker bij. De bak is ook erg slecht afgezet (als je het al afzetten mag noemen) en de teugels vind ik ook gevaarlijk. Wij deden er altijd een knoop in zodat het paard er niet in kan gaan staan als je eraf valt (wat je dus in het 1e filmpje ziet, dat de teugels er naast hangen) de longeerlijn moet veel strakker, die heeft op deze manier totaal geen nut, en de bijzet eraan vind ik al helemaal niet kunnen. Zo leert het paard het nooit op de goeie manier en houd hij er enkel trauma's aan over. Wat wij ook altijd deden , was een halstertouw om de nek, en die vastklikken aan het zadel. Zodat je je daaraan vast kan houden als hij aan de kletter gaat, en je dus niet gelijk het bit door de mond heen trekt (ook niet bepaald een fijne 1e ervaring voor het paard..) Kortom, 10x niks dit!