Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:23

timilon schreef:
ik ben bang dat dit topic gaat verzanden in welles-nietus...
hoge bomen vangen veel wind.
uit de slomo blijkt dat totilas VOLDOENDE meekomt van achteruit, maar de zwartkijkers willen nog meer, nog verder en nog hoger.
dat gaat niet, want dan komt het dragend vermogen in het geding+de bergop gaande beweging is er dan niet meer.
totilas is niet perfect, maar naderd de perfectie wel(te zien aan de punten die hij krijgt van verschillende jury-leden)

Ik vind het ook niet erg getuigen van een positieve visie als je denkt dat deze discussie verzand in een welles-nietes. Omdat het nu juist best wel goed gaat. Ik zie dat mensen die een goed punt maken zoals Iris en Polly2 ook erkenning daarvoor krijgen en dat mensen die het er toch nog niet helemaal mee eens zijn dat ook doen.

En ik ben ook wel benieuwd naar nog een slomos zodat je gewoon een wat betrouwbaarder beeld krijgt. :) Ook een filmpje is een momentopname voor een deel.

In mijn ogen is dit een prima discussie zo lang mensen gewoon goede argumenten geven en inhoudelijk op mensen hun posts in gaan. Dus als je denkt/weet dat het bewegen van de paarden van Edward komt doordat ze familie van elkaar zijn kun je dat ook op een gewone manier duidelijk maken. ;) Miska vraagt het zich alleen af, dan kun je ook een goed onderbouwde uitleg geven ipv dit kinderachtige gedoe.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:23

Als je de kur waar Edward wereldrecord verbrak met ruim 92% vergelijkt met de kur afgelopen weekend in Aken dan zie je duidelijk al een achteruitgang in het achterbeengebruik.
Dit is duidelijk een methode waarin Sjef zijn leerlingen traint.
Zie ook het rijden van Anky op Salinero.
Hetgeen wat wel veel verschilt is het achterbeen gebruik van Salinero en Totilas.
Totilas heeft duidelijk nog meer en gaat flink zitten in passage en piaff. Dat heeft Salinero weer niet.
Die tilt de benen wel op maar heeft totaal geen gewichtsverplaatsing naar de achterhand en weinig tot bijna geen toonbaar ruggebruik.
Overigens had Bonfire wel weer een mooier achterbeen dan Sali
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 20-07-10 15:39, in het totaal 3 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:24

phormicola schreef:
Ik ben het met je eens dat deze slow er erg goed uitziet :j Ik ben het er niet mee eens dat elke uitgestrekte draf er zo goed uitziet ;)
Misschien kun je van de slow het gewone stukje video laten zien, op normaal tempo. Ik denk dat we dan pas kunnen zeggen: Zie je! Op normaal tempo lijkt het alsof de achterhand niet meekomt, maar bij de slow wel! Dan kunnen we concluderen dat onze ogen gewoon niet snel genoeg zijn :') En dan nog een paar slows van drafjes die er op gewoon tempo niet goed uitzien. Dan heb je pas een volledig beeld, met 1 filmpje helaas niet.

Grappig hoe jij wel je mening wilt baseren op wat foto's maar dat je nu zegt dat een filmpje je niet kan overtuigen.

Ik ga even nieuwe batterijen halen en dan maak ik van de beelden van Aken net zulke filmpjes in normale snelheid en in slowmotion, en dan zul je zien dat het idd niet aan Totilas ligt, maar aan jullie ogen ;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:26

horseyfries schreef:
Kijk eens naar bewegende beelden in slow-motion, geeft dit jullie hetzelfde beeld als de momenten op de foto's?
http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

Hij zou achter niet meekomen in de verruiming, kijk eens naar het verschil, waar hij in de wending landt met zijn achterhoef en waar hij op de diagonaal landt met zijn achterhoef ten opzichte van zijn voorhoef?

De mensen die denken dat Totilas zo kapot gereden wordt denken blijkbaar dat hij alle dagen het uiterste van zichzelf moet geven. Vraag: zou een paard wat elke dag zo zwaar (té zwaar) moet trainen zo blij en vrolijk op een wedstrijd lopen?

Dat zal toch een dikke nee zijn :D

Je kan ook goed merken aan zijn ademhaling dat hij niet dagelijks zo zwaar in touw hoeft te lopen :j

Ik vind hem prachtig..
En eerlijk gezegd moeten we maar blij zijn dat hij zijn achterbenen niet zo omhoog gooit als zijn voorbenen.. dan had hij voor een koetsje gelopen of hij was inmiddels allang niet meer vruchtbaar :=

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:26

Miska schreef:
Iris82 schreef:
Hij heeft zo ontzettend veel power in die voorbenen dat wanneer je een foto maakt op het moment dat dat voorbeen zo hoog geheven wordt, je het achterbeen nog in Tokio ziet staan. Maar dat is nog niet het omschakelpunt. Een halve tel later strekt hij zowel zijn voorbeen als zijn achterbeen. En dan krijg je wel een prima evenwicht tussen beiden. Ik kan uit die slomo foto's knippen waarvan sommige mensen direct roepen: slecht, maar pak die foto's van 0.5 seconden later eens. Dat geeft het juiste beeld.

Oke, heb je een punt... alleen kan dat rijtechnisch niet verbeterd worden zodat het totaalbeeld beter wordt?
Ik vind het nu echt af en toe een tuiger met zo'n hoge kniehef die heel goed de spaanse pas kan wanneer hij uit gaat strekken. :P
Nee, even zonder gekheid, maar wat polly2 zei lijkt me ook een heel goed argument. :j
En van daar uit klopt het niet in zijn geheel in mijn beleving, want dat het een goed paard is en dat Edward kan rijden lijkt me duidelijk anders reed hij daar niet.

Maar het valt me wel op dat de paarden die Gal rijdt vrijwel allemaal zo doen, waar komt dat dan door?
Is toch de manier van trainen lijkt me.
Of...? :?

Dus nu Edward een paard heeft wat van nature heel veel knie actie heeft, moet hij dat paard ONNATUURLIJK laten lopen?? ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:27

horseyfries schreef:
phormicola schreef:
Ik ben het met je eens dat deze slow er erg goed uitziet :j Ik ben het er niet mee eens dat elke uitgestrekte draf er zo goed uitziet ;)
Misschien kun je van de slow het gewone stukje video laten zien, op normaal tempo. Ik denk dat we dan pas kunnen zeggen: Zie je! Op normaal tempo lijkt het alsof de achterhand niet meekomt, maar bij de slow wel! Dan kunnen we concluderen dat onze ogen gewoon niet snel genoeg zijn :') En dan nog een paar slows van drafjes die er op gewoon tempo niet goed uitzien. Dan heb je pas een volledig beeld, met 1 filmpje helaas niet.

Grappig hoe jij wel je mening wilt baseren op wat foto's maar dat je nu zegt dat een filmpje je niet kan overtuigen.

Ik ga even nieuwe batterijen halen en dan maak ik van de beelden van Aken net zulke filmpjes in normale snelheid en in slowmotion, en dan zul je zien dat het idd niet aan Totilas ligt, maar aan jullie ogen ;)

Volgens mij baseerde ze haar mening gewoon op het eerste filmpje, maar daar vond ik het ook moeilijk om te zien (had eerst die slomo nodig :+ ). Alleen die slomo laat maar een klein stukje uit de proef zien, het zou leuk zijn om nog zoiets te zien. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:29

Bomba schreef:
Vergelijk deze beide filmpjes eens. Vergelijk in beide filmpjes het gemak waarmee gereden wordt; de handhouding, het plezier en het gemak, de harmonie, de prettigheid van de aanleuning en de losgelatenheid. In het eerste filmpje wordt naar mijn mening het toonbeeld van harmonie en elegantie getoond. Overeenstemming tussen ruiter en paard, alles lijkt vanzelfsprekend te gaan. Daar zie ik in het tweede filmpje helaas weinig van..

http://www.youtube.com/watch?v=O_9YHmkHBE4
http://www.youtube.com/watch?v=-6IDQU2lqPA

Edit: Het gaat hier dus niet om de beweging van het paard, maar de manier van gereden zijn.

Ik vind het allebei prachtig, wat is nu je punt? Waar zie jij geen harmonie in het tweede filmpje? Zelfs als het paard een fout maakt door aan te galopperen, komt hij nog harmonieus terug op een kleine ophouding zonder daarna gestresst te zijn.

Zooist

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:33

Edward traint niet bij Sjef, HP wel. Maar horseyfries is me voor.

Als je de slomo bekijkt zie je dat de foto's die hie rbekritiseerd worden niet op het uiterste strekmoment genomen zijn.

Want op de slomo zie ik toch echt drie prachtige gelijke driehoeken verschijnen! Echt subliem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:34

horseyfries schreef:
Bomba schreef:
Vergelijk deze beide filmpjes eens. Vergelijk in beide filmpjes het gemak waarmee gereden wordt; de handhouding, het plezier en het gemak, de harmonie, de prettigheid van de aanleuning en de losgelatenheid. In het eerste filmpje wordt naar mijn mening het toonbeeld van harmonie en elegantie getoond. Overeenstemming tussen ruiter en paard, alles lijkt vanzelfsprekend te gaan. Daar zie ik in het tweede filmpje helaas weinig van..

http://www.youtube.com/watch?v=O_9YHmkHBE4
http://www.youtube.com/watch?v=-6IDQU2lqPA

Edit: Het gaat hier dus niet om de beweging van het paard, maar de manier van gereden zijn.

Ik vind het allebei prachtig, wat is nu je punt? Waar zie jij geen harmonie in het tweede filmpje? Zelfs als het paard een fout maakt door aan te galopperen, komt hij nog harmonieus terug op een kleine ophouding zonder daarna gestresst te zijn.

Ja dat wilde ik ook zeggen. Ik vind het er bij Totilas beter uitzien eigenlijk. Vind Bonfire wat lauw vergeleken met Totilas.

Dus ik kan mij niet onderbouwen in deze mening :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:36

horseyfries schreef:
phormicola schreef:

Grappig hoe jij totaal verkeerd uit de hoek kunt komen. Erg jammer, want ik ben super vriendelijk en zeg ook gewoon dat ik graag ongelijk heb. Een filmpje is idd niet genoeg, kijk maar naar hoe wetenschappers tot conclusies komen, 1 voorbeeldje is niet genoeg om te zeggen: Dit is waar. Dat is op z'n hoogst een mooie hypothese om verder op te bouwen. En zo zie ik dit ook. Ik wil graag meer slow zien, zodat ik goed kan zien dat ik ongelijk heb, natuurlijk ook met het gewone sleheidsstukje erbij, zodat ik het mezelf goed kan inpeperen dat ik een bril nodig heb :D

Ik heb helemaal niet naar foto's gekeken, ik heb gewoon hun proeven gezien :) Nogmaals, ik ben niet te beroerd m'n mening aan te passen, maar wel met correct bewijs, logisch toch?
Nu even geen reacties van mij meer, ik moet werken, ik zie de slow's later graag!
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 20-07-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:37

horseyfries schreef:
Dus nu Edward een paard heeft wat van nature heel veel knie actie heeft, moet hij dat paard ONNATUURLIJK laten lopen?? ;)

Nee, dat zeg ik niet alleen ik vroeg het me werkelijk serieus af...
Het geeft imo geen mooi totaal beeld, want het achterbeen is gewoon echt een fractie later en is dat rijtechnisch dan niet te verbeteren, zodat het synchroon gaat?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:38

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd, deze voegen niets toe aan de discussie! Graag wel gericht op het onderwerp blijven en niet allerlei andere zaken erbij gaan halen, of met sarcastische en ironische opmerkingen komen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:38

Miska schreef:
horseyfries schreef:

Nee, dat zeg ik niet alleen ik vroeg het me werkelijk serieus af...
Het geeft imo geen mooi totaal beeld, want het achterbeen is gewoon echt een fractie later en is dat rijtechnisch dan niet te verbeteren, zodat het synchroon gaat?

Waaruit concludeer jij dat het achterbeen later is?
Als je de slomo bekijkt zie je dat het uiterste strekmoment echt gelijk is.

Verwar jij niet de knie die het onderbeen eerst omhoog brengt als het uiterste strekmoment?
Want daarna daalt het onderbeen en komt pas dat uiterste strekmoment.

Toch?
Laatst bijgewerkt door Zooist op 20-07-10 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:39

Ik vind het achterbeengebruik van Totilas prima. Als hij zijn voorbenen niet zo hoog op zou tillen dan zou iedereen dat zien. Nu valt het minder op door het hoge voorbeen, maar achter doet ie prima mee. En dan de driehoekjes in draf. Yeah right, in arbeidsdraf bij een B-paard, maar geen verzamelde draf met de meeste expressie die je maar wensen kan. Waar die wijsheid vandaan komt dat een GP in opperste verzameling nog driehoekjes moet laten zien? Ik vraag me af hoe dat anatomisch kan. Een vergelijk met Bonfire gaat ook al niet op. Die deed in de piaffe juist zijn achterbeen ook wat opzij. Misschien om minder te hoeven buigen onder het zwaartepunt ofzo? Cocktail sleepte met zijn achterbeen dus ook al geen vergelijk wat mij betreft. En wat harmonie betreft. Ik vind dat Edward prima stil zit, zijn hand mooi stil heeft en met gevoel zijn hulpen geeft. De hals nog wat meer op lengte en het plaatje is af. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:41

vur schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas prima. Als hij zijn voorbenen niet zo hoog op zou tillen dan zou iedereen dat zien. Nu valt het minder op door het hoge voorbeen, maar achter doet ie prima mee. En dan de driehoekjes in draf. Yeah right, in arbeidsdraf bij een B-paard, maar geen verzamelde draf met de meeste expressie die je maar wensen kan. Waar die wijsheid vandaan komt dat een GP in opperste verzameling nog driehoekjes moet laten zien? Ik vraag me af hoe dat anatomisch kan. Een vergelijk met Bonfire gaat ook al niet op. Die deed in de piaffe juist zijn achterbeen ook wat opzij. Misschien om minder te hoeven buigen onder het zwaartepunt ofzo? Cocktail sleepte met zijn achterbeen dus ook al geen vergelijk wat mij betreft. En wat harmonie betreft. Ik vind dat Edward prima stil zit, zijn hand mooi stil heeft en met gevoel zijn hulpen geeft. De hals nog wat meer op lengte en het plaatje is af. ;)

Als je de slomo kijkt heeft tie echt geljke driehoekjes :))

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:41

vur schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas prima. Als hij zijn voorbenen niet zo hoog op zou tillen dan zou iedereen dat zien.

Gewoon achterbeen eerst... ;)
En voor het optillen is nog tijd voor...

Zoiets lukt niet met voorbeenlopers.. |(

Afbeelding[/

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:44

ceasario schreef:
vur schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas prima. Als hij zijn voorbenen niet zo hoog op zou tillen dan zou iedereen dat zien.

Gewoon achterbeen eerst... ;)
En voor het optillen is nog tijd voor...

Zoiets lukt niet met voorbeenlopers.. |(

http://img716.imageshack.us/img716/9395/achterbeen.jpg[/

Is dit een verzamelde draf met veel expressie of een midden-/uitgestrekte draf?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-07-10 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote is niet toegestaan, img omgezet in url.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:45

Lijkt op de diagonaal dus dan is dat strekken.....

Als het in de proef is tenminste ;)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 20-07-10 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:46

Zooist schreef:
vur schreef:

Als je de slomo kijkt heeft tie echt geljke driehoekjes :))

Jammer dat het maar een stukje van de proef is. Ik heb het idee dat ie daar haast in een arbeidsdraf cq middendraf zit dan verzamelde draf en daarna dus de uitgestrekte draf laat zien. Vandaar. Als ie echt verzameld loopt, dus in een verzameld tempo, dan kan ik me niet voorstellen dat dat kan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:46

Ik heb nog eens gekeken naar de kurs en ik denk steeds meer dat ik weleens met m'n neus gekeken kan hebben :+
Horseyfries, als je die slow's wilt maken zou dat echt top zijn!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:48

Zooist schreef:
Waaruit concludeer jij dat het achterbeen later is?
Als je de slomo bekijkt zie je dat het uiterste strekmoment echt gelijk is.

Verwar jij niet de knie die het onderbeen eerst omhoog brengt als het uiterste strekmoment?
Want daarna daalt het onderbeen en komt pas dat uiterste strekmoment.

Toch?

Ik heb geen idee, ik ben geen prof en iemand zei dat eerder toch een 0.5 sec later?
En is de slomo niet uit 2009?
Dan is het toch ook niet te vergelijken met de kür van 2010?
Of zie ik dat verkeerd?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:49

CaPrIoLe`79 schreef:
Het lijkt wel dat velen in dit topic hun mening puur op de enkele foto`s (=momentopnames) die hier geplaatst zijn baseren.

Ik baseer mijn mening vooral op het feit dat ik hem al een paar keer IRL heb bezig gezien, filmpjes én foto's ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:49

Ik denk dat het gewoon een misverstandje is omdat je niet goed genoeg hebt gekeken naar de beweging op zich. Ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat op het moment dat hij zn been omhoog gooit hij op uiterste strekmoment (dat woord zocht ik Zooist :P ) zit. Maar dat is dus niet zo. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:52

In het zweefmoment is er een moment niks.... de uiterste strek blijft even stil hangen. Daarvoor zou je het filmpje nog meer moeten vertragen, maar als je je focust kan je hem zien. Dat is het uiterste strekmoment. En dan zijn de driehoeken gelijk!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:53

Iris82 schreef:
Ik denk dat het gewoon een misverstandje is omdat je niet goed genoeg hebt gekeken naar de beweging op zich. Ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat op het moment dat hij zn been omhoog gooit hij op uiterste strekmoment (dat woord zocht ik Zooist :P ) zit. Maar dat is dus niet zo. :)

De meeste foto's die geplaatst worden hebben inderdaad het moment dat het voorbeen het hoogst komt door de knie, maar het been is dan nog niet op het uiterste strekmoment.
Het achterbeen is dan ook nog niet op de plek waar het moet zijn op dat uiterste strekmoment....

Dat kan je goed op de slomo zien!