snoepjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoepjes geven?

Ja
83 (24%)
Alleen als je zonder neusriem rijd
1 (0%)
Alleen als je met touwhalster of neckrope rijd
16 (4%)
Alleen als je kleine snoepjes neemt, of snoepjes die smelten
21 (6%)
Nooit
223 (64%)

Totaal aantal stemmen: 344

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:13

Tijdens het rijden? No way, nee ze kunnen best wachten tot na het rijden.

Diesel_09

Re: snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:25

Ja ik heb altijd snoepjes in mijn zak .
Hij krijgt er standaard eentje als ik opstap en hij braaf is blijven staan (wat hij tegenwoordig altijd doet maar absoluut niet deed toen ik hem kocht)
En als ik afstap krijgt hij er weer eentje.

Hij weet het precies en bedelt er dan idd ook om maar dat is ook wel weer grappig.
Tijdens het rijden krijgt hij niks en normaal gesproken geef ik hem ook niks uit de hand want ik heb een hekel aan dat gefrunnik in je zakken en dat gezoek met die lippen de hele tijd.

Maar dit is een beetje "ons" dingetje en dat zal het ook blijven want ik zie er niks verkeerds in.
En meneer kan dus heeeeel lang stilstaan tegenwoordig ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:50

Snoep tijdens het rijden? Ab-so-luut NIET!!!! Ik wil pertinent niet hebben dat mijn paard snoep uit de hand krijgt, van niemand, anders dan als beloning wanneer ik met hem grondwerk (met clicker) Hij heeft bij zijn vorige eigenaar gruwelijk leren bedelen en ik ben blij dat dat er nu weer een beetje uit is. Sowieso gaat 't nooit meer helemaal weg, het is een paard dat graag iets met z'n mond vastpakt. Wanneer hij onderweg gestresst is vindt hij het bijvoorbeeld prettig om op mijn zweepje ofzo te kauwen.

Zijn voer krijgt hij in een bak (muesli) of op de grond (voerkoek, en zijn appeltje na het rijden)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:03

Mijn paard krijgt nooit snoep.
Alleen een appel extra, ik geef het ook amper uit de hand.

Geef het een gooi richting haar en dan gaat ze hem zelf wel zoeken.
Ze staat altijd in de wei hoor, niet dat ik een appel de stal in gooi :')...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:35

Dit topic gaat over "snoepjes tijdens het rijden", dat wil ik echt niet. Tijdens handwerk kan je ze echt wel belonen, of na gedane arbeid, maar niet tijdens. Daar voldoet een lichamelijke beloning, schouderklop of aai of stem. MAAR ook dit mag niet tijdens een proef of wedstrijd :D . En heel best, een snoepje bij het opstijgen of na het afstijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:39

Paard hoort gewoon stil te staan bij op- en afstijgen. Ook zonder snoep.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:45

hestejente, helemaal mee eens, mits het probleempaarden zijn bij het opstijgen ;) . En die heb je. Er zijn natuurlijk ook "geen snoep, geen gedoe" bokkers.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:50

Ik ben er ooit eens 1 gaan rijden die altijd wegschoot bij het opstappen. Dat hebben ze dus opgelost met stilstaan, opstappen, snoepje.
Werkte prima, hij blij, wij blij

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:58

Zie je wel, compromissen. Voor wat, hoort wat. Maar nooit tijdens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:02

Mijn paard schoot ook weg met opstijgen in de eerste tijd dat ik hem had. Bleek hij kramp in zijn rugspieren te hebben, waar ik dus een zadel tegenaan duwde als ik opsteeg.

Dus niks geen snoepjes, gewoon aan de andere kant opstappen, en masseur erbij. Probleem opgelost.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:03

Ik eet ook niet tijdens het rijden dus de paarden ook niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:14

ja, meestal wel, die van mij doet dan beter zijn best..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:17

Leuk jouke_h, de vergelijking met jezelf en het alleredelste ros. Maar volgens mij is je bedoeling goed. Vul het verder zelf maar in.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:27

geef wel een snoepje tijdens het rijden
als ik even stap na de warming up krijgt ze een snoepje
gewoon met bit in
de neusriem zit niet zo strak dat ze geen brokje tussen haar kiezen kan krijgen
dus het is geen probleem en ze vind het de beste beloning die ik haar geven kan(vreetzak) :+

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:32

Ik geef tijdens het rijden nooit een snoepje. Wil haar niet de kans geven om tre gaan schooieren om eten.
Na haar beweging krijgt ze altijd een beloning die ze heerlijk of op stal in alle rust of op het land mag op eten.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:07

hestejente schreef:
Mijn paard schoot ook weg met opstijgen in de eerste tijd dat ik hem had. Bleek hij kramp in zijn rugspieren te hebben, waar ik dus een zadel tegenaan duwde als ik opsteeg.

Dus niks geen snoepjes, gewoon aan de andere kant opstappen, en masseur erbij. Probleem opgelost.

Maar dan heb jij een andere oplossing gevonden aan het probleem. Er was duidenlijk lichamenlijke pijn die het wegschieten veroorzaakte.
Als er vanalles is geprobeerd en uitgesloten en je raakt niet verder dan ga je toch iets anders proberen.

En als dat snoepje na het opstappen dan werkt voor zo een jong ding, waarom dan nog meer stress en kans op ongelukken terwijl het met iets simpels als een snoepje opgelost kan worden?
Zolang het maar duidenlijk is dat het dat ene snoepje is na het opstappen, en niet tig snoepjes tijdens het rijden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:34

Ik geef die van mij eigenlijk nooit snoepjes.
Wel eens een broodje, appeltje of worteltje, maar verder niks.
Tijdens het rijden krijgen ze helemaal niks. Een aai over de hals en een beloning met de stem is voldoende. En dan na het rijden krijgen ze een handje brokjes of een broodje oid.
Ik heb alleen voor bij de vrijheids dressuur wel altijd wat brokjes in mijn zak en als ie dan een oefening helemaal goed uitvoert krijgt ie een paar brokjes. Maar ook dit bouwen we steeds meer af tot een stembeloning en een kriebel.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:52

Als ik aan het rijden ben en mijn paard doet het goed dan beloon ik hem met mn stem maar laat het ook blijken als het niet goed is. Dr zijn idd mensen die snoepjes geven tijdens het rijden ter beloning. Zelf doe ik dat nooit, vraag me af bij de mensen die dat doen of ze dan enkel het snoepje geven ter beloning of ook hun stem nog gebruiken of een klopje geven. Anders zou het paard het toch niet meer snappen in draf/galop kun je toch ook niet tussendoor even een snoepjee geven? Iedereen moet natuurlijk zelf weten op welke manier ze hun paard belonen maar zelf doe ik het nooit, mijn paarden krijgen eigenlijk nooit snoepjes, ik hou niet zo van schooiers.. :=

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:16

nee,
belonen met je stem of even aaien moet voldoende zijn.
na het rijden of gewoon af en toe kan je best iets lekkers geven.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:18

Nee, ik beloon met stem, of een kriebel in ze nek.
Na het rijden krijgen ze ook geen snoepje hoor. Ik doe niet aan snoepjes. :D Ja een lekkere appel of wortel :j.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:09

Tijdens het rijden heb ik nooit snoepjes opzak, ik ga mijn paard geen snoepjes geven als ze iets goed gedaan heeft.
mijn stem of een kriebel kan al genoeg zijn tijdens het rijden.
Na het rijden krijgt ze van mij altijd een beloning of het nu biks, slobber, meusli of een koekje is, Altijd na het rijden.

michellatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:50

Als ik een buitenrit maak die echt lang duurt geef ik om de zoveel tijd wel een snoepje. :P

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:10

een snoepje geven tijdens het rijden niet maar voor en na het rijden wel..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 02:38

Alleen soms met een buitenrit, gewoon lekker als we een lange luie rit maken neem ik wel enkele snoepjes mee voor d'r :j
Maar onder training niet, na training krijgt ze gewoon lekker haar voer. :j

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:30

hestejente schreef:
Paard hoort gewoon stil te staan bij op- en afstijgen. Ook zonder snoep.

Op deze one-liner wil ik dan toch wel even reageren.

Er hoort zoveel , maar net als bij mensen zijn paarden ook heel verschillend.

Ik ben in het verleden behoorlijk de strijd aangegaan nadat ik dit paard had gekocht en hij nooit heeft geleerd om stil te staan. Van alles geprobeerd en niks hielp.
Totdat hij door had dat hij een snoepje kreeg als hij braaf stil stond bij op en afstijgen. Probleem binnen een half uur opgelost.

Meneer staat nu stil als hij stil moet staan, ook bij aansingelen of als ik onderweg iemand tegen kom waar ik even mee wil praten ( hier krijgt hij overigens niet allemaal snoepjes voor hoor, maar om aan te geven dat hij nu gewoon weet wat stilstaan is )

Dus: ja, een paard hoort ook stil te staan bij op en afstijgen, dat is nl wel zo handig, maar sommige paarden hebben in het verleden wat meegemaakt waardoor dat niet zo makkelijk meer aan te leren is, tot je ondekt dat iets anders wel werkt.

What's the big deal ???