Ik denk dat je een paard bitloos minstens even goed kan houden als met bit overigens.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brendaaaa schreef:Ongeacht hoe zacht je hand ook is, of hoe weinig druk je ook op het bit legt; het dier heeft altijd een ellendig stuk metaal in zijn mond. Dus ook al leg je helemaal geen druk op je teugel, er zit toch iets irritants in de mond. Ik moet er zelf niet aan denken zo'n rotding in mijn mond te moeten hebben. Ik ben dan ook een groot fan van bitloos. Ik denk dat sommige paarden moeten wennen aan het rijden met een bitloos hoofdstel, en misschien reageert de ene beter op het ene systeem en de ander op het andere systeem, maar ik ben ervan overtuigd dat ieder paard prima te rijden is met een bitloos hoofdstel. Ook en misschien wel juist, de hele paniekerige, lastige paarden. Als je jezelf de one-rein-stop hebt eigen gemaakt, is het buiten volkomen veilig met je bitloze hoofdstel.
Als je van je paard hou dan probeer je op zijn minst het een tijdje uit, en geef je je paard de vrijheid van het lege mondje!
Jij bepaald zelf hoeveel druk je op een bit of neus legt, dat heeft niets te maken met het hrnachement.
Cinnepin schreef:
Filmpje uit mn profiel. Hier word in het nederlands uitgelegd wat het bit doet in de mond. Duidelijke foto's etc erbij
x_Marr schreef:Stofzuigen? Als je dat al stofzuigen vind vraag ik mij af of je paard wel eens lange teugel krijgt?![]()
Verder vraag ik mij af waar jij geen aanleuning ziet? Zonder aanleuning is het een beetje lastig nageeflijkheid te verkrijgen.
En nageeflijkheid is er op die foto wel degelijk.Gewoon de basis van dressuur wat je daar ziet hoor
En wat versta je onder het dressuurplaatje?
Ik ben even de boktnaam vergeten maar die rijdt ook bitloos, en heeft ook wat hoger gelopen dus met wat meer oprichting.
En ook KarinvdM had laatst een bitloos topic
[RIJ-ITP] Winston @ work, maar dan anders; bitloos!
Ayasha schreef:Dan denk ik eerder dat jouw paard een probleem in haar mond had of dat jij het foute bit had voor je paard.Want er zijn 100'en paarden die dat niet doen.
(die van mij gaat er zelfs naar op zoek zo gauw ik het hoofdstel voor haar houd dus zo'n ramp zal ze het niet vinden
Moet maken dat ik mijn vingers aan de ringen heb en niet aan het bit want anders zitten ze mee in haar mond
capopjekop schreef:Ayasha schreef:Dan denk ik eerder dat jouw paard een probleem in haar mond had of dat jij het foute bit had voor je paard.Want er zijn 100'en paarden die dat niet doen.
(die van mij gaat er zelfs naar op zoek zo gauw ik het hoofdstel voor haar houd dus zo'n ramp zal ze het niet vinden
Moet maken dat ik mijn vingers aan de ringen heb en niet aan het bit want anders zitten ze mee in haar mond
IddMijn pony deed dat bijvoorbeeld ook toen zij een wolfskies had. Normaal reageert ze heel rustig op haar bit. Terwijl ze bijvoorbeeld weer heel heftig kan reageren op een bitlooshoofdstel (touwhalster, kruislingssysteem). Maar goed, ik wissel het lekker af.
En nog even over sporen. Je hoeft ze niet te gebruiken. Zo had ik laatst een parelli-introductieles en die instructeur zei dat hij juist aanraad om met sporen te rijden. Je werkt met fases en het is de bedoeling dat het paard op fase een reageert. Fase 4 is dan bijvoorbeeld een lichte druk met je spoor. Reageert je paard op de andere fases dan is de spoor niet nodig
Cinnepin schreef:ja gewoonte dier he?
en neehoor had toen een prima bitje voor mn paard, had er zelfs meerdere gehad. En ook geen problemen in haar mond ( ik heb dat allemaal uit laten zoeken toen dertijd omdat ik me nog niet ahd verdiept in bitloos. ) Ik ben er daarna in gaan verdiepen in het bitloze, en vond mn paard toch fijner reageren!
Ayasha schreef:x_Marr schreef:Stofzuigen? Als je dat al stofzuigen vind vraag ik mij af of je paard wel eens lange teugel krijgt?![]()
Verder vraag ik mij af waar jij geen aanleuning ziet? Zonder aanleuning is het een beetje lastig nageeflijkheid te verkrijgen.
En nageeflijkheid is er op die foto wel degelijk.Gewoon de basis van dressuur wat je daar ziet hoor
En wat versta je onder het dressuurplaatje?
Ik ben even de boktnaam vergeten maar die rijdt ook bitloos, en heeft ook wat hoger gelopen dus met wat meer oprichting.
En ook KarinvdM had laatst een bitloos topic
[RIJ-ITP] Winston @ work, maar dan anders; bitloos!
En ook in dat topic vond ik het paard minder fijn lopen zonder bit. Paard is gelukkig goed opgeleid door de ruiter maar laten we niet vergeten dat deze ruiter normaal mét bit rijd. Wat zal dit paard doen op lange termijn zonder bit? En maak je over lange teugel bij mijn paard maar geen zorgen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5736_n.jpg
Oprichting, ruggebruik, actief achterbeen (actieve achterhand)... zijn allemaal dingen die ik 9 keer van de 10 mis bij bitloosruiters.De persoon die jij bedoelt is waarschijnlijk Daan_Ordeal.
cinnepin: heb je ook zulke leuke filmpjes over wat bitloos kan doen bij foute handelingen offf?
Ayasha schreef:Anoniem schreef:ja gewoonte dier he?
en neehoor had toen een prima bitje voor mn paard, had er zelfs meerdere gehad. En ook geen problemen in haar mond ( ik heb dat allemaal uit laten zoeken toen dertijd omdat ik me nog niet ahd verdiept in bitloos. ) Ik ben er daarna in gaan verdiepen in het bitloze, en vond mn paard toch fijner reageren!
Geloof mij Gast9373, als er 1 dier is waarvan ik met 100% zekerheid durf zeggen dat als het haar niet aan stond, ze het niet deed, gewoonte dier of niet, dan is het die wel. Die laat je alle hoeken van de weide/stal zien als je er wat mis mee doet.Maar blijf jij vooral in je eigen wereldje zitten dat geen enkel paard zich goed kan voelen bij een bit hoor... Hoef je helemaal niet uit te komen.
capopjekop schreef:Gast9373: Ik voel ook vliegen lopen op mijn huid en ik ben ook nog eens super kleinzerig![]()
Ik ben wel benieuwt hoe jij een dier dat niet wil wijken voor de druk dan opzij zet als je het 3 fases hebt gegeven? Op een gegeven moment vind ik toch dat mijn pony moet luisteren. Overigens rijd ik zelf niet met sporen zoals ik al zei, maar ik vind er wel wat logisch in die gedachtegang zitten.