Waarom nog met bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Waarom nog met bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:57

In je profiel zie ik een paard dat leuk kan stofzuigen. Maar echt aanleuning en het "dressuurplaatje"? nee dat heb ik nog steeds niet gezien. :)

Ik denk dat je een paard bitloos minstens even goed kan houden als met bit overigens. :+ Dus dat is al niet de reden dat ik er niet op overstap. Maar waarom zou ik overstappen als mijn paard goed werkt op bit? :+ Bitloos gaat niet werken bij haar vrees ik, als je te veel druk op het halster zet heb je er al geen goeie aan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:00

ik vind een bit een dwangmiddel. Door pijn prikkels je paard te laten doen wat jij wilt. Het domineren van je paard dus. Zelfde denk ik over sporen!
Imo vorm je dan ook geen team :n
Een team ben je pas als je samen plezier hebt en je je paard kan alten *werken* zonder het pijnprikkels toe de dienen.

Dusja ik vind t bit onzinnig :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:06

Stofzuigen? Als je dat al stofzuigen vind vraag ik mij af of je paard wel eens lange teugel krijgt? #)
Verder vraag ik mij af waar jij geen aanleuning ziet? Zonder aanleuning is het een beetje lastig nageeflijkheid te verkrijgen.
En nageeflijkheid is er op die foto wel degelijk. ;) Gewoon de basis van dressuur wat je daar ziet hoor :)

En wat versta je onder het dressuurplaatje?
Ik ben even de boktnaam vergeten maar die rijdt ook bitloos, en heeft ook wat hoger gelopen dus met wat meer oprichting.
En ook KarinvdM had laatst een bitloos topic :)
[RIJ-ITP] Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:07

Brendaaaa schreef:
Ongeacht hoe zacht je hand ook is, of hoe weinig druk je ook op het bit legt; het dier heeft altijd een ellendig stuk metaal in zijn mond. Dus ook al leg je helemaal geen druk op je teugel, er zit toch iets irritants in de mond. Ik moet er zelf niet aan denken zo'n rotding in mijn mond te moeten hebben. Ik ben dan ook een groot fan van bitloos. Ik denk dat sommige paarden moeten wennen aan het rijden met een bitloos hoofdstel, en misschien reageert de ene beter op het ene systeem en de ander op het andere systeem, maar ik ben ervan overtuigd dat ieder paard prima te rijden is met een bitloos hoofdstel. Ook en misschien wel juist, de hele paniekerige, lastige paarden. Als je jezelf de one-rein-stop hebt eigen gemaakt, is het buiten volkomen veilig met je bitloze hoofdstel.
Als je van je paard hou dan probeer je op zijn minst het een tijdje uit, en geef je je paard de vrijheid van het lege mondje!
Jij bepaald zelf hoeveel druk je op een bit of neus legt, dat heeft niets te maken met het hrnachement.

Jij zegt precies hoe ik er ook over denk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:13

Filmpje uit mn profiel. Hier word in het nederlands uitgelegd wat het bit doet in de mond. Duidelijke foto's etc erbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:15

Cinnepin schreef:

Filmpje uit mn profiel. Hier word in het nederlands uitgelegd wat het bit doet in de mond. Duidelijke foto's etc erbij :)

*voordevijfhonderdrieentachtigstekeer*
Filmpje is ontzettend partijdig, niet gebaseerd op correct wetenschappelijk onderzoek, het kleine beetje dat waar is (plekken waar druk word gecreëerd) word ontzettend overdreven, en eigenlijk ronduit onzin.

[MA] [MA] het bit in voor en nadelen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:15

x_Marr schreef:
Stofzuigen? Als je dat al stofzuigen vind vraag ik mij af of je paard wel eens lange teugel krijgt? #)
Verder vraag ik mij af waar jij geen aanleuning ziet? Zonder aanleuning is het een beetje lastig nageeflijkheid te verkrijgen.
En nageeflijkheid is er op die foto wel degelijk. ;) Gewoon de basis van dressuur wat je daar ziet hoor :)

Ik ben even de boktnaam vergeten maar die rijdt ook bitloos, en heeft ook wat hoger gelopen dus met wat meer oprichting.

En ook in dat topic vond ik het paard minder fijn lopen zonder bit. Paard is gelukkig goed opgeleid door de ruiter maar laten we niet vergeten dat deze ruiter normaal mét bit rijd. Wat zal dit paard doen op lange termijn zonder bit? En maak je over lange teugel bij mijn paard maar geen zorgen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5736_n.jpg
:(:)

Oprichting, ruggebruik, actief achterbeen (actieve achterhand)... zijn allemaal dingen die ik 9 keer van de 10 mis bij bitloosruiters. ;) De persoon die jij bedoelt is waarschijnlijk Daan_Ordeal.

cinnepin: heb je ook zulke leuke filmpjes over wat bitloos kan doen bij foute handelingen offf? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:25

asyaa, hoe weet jij dat het overdreven wordt? Voel jij in je mond wat je paard ook voelt? Heeft het paard het jou verteld?

mijn paard liet mij DUIDELIJK merken niet gediend te zijn van het bit hoor. Het proberen door te bijten. Ontiegelijk met dr hoofd schudden. Bit proberen vast te zetten in dr mond etc etc etc.
En nee ik reed zonder druk, rijd sltijd met boogjes in de teugels

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:27

Dan denk ik eerder dat jouw paard een probleem in haar mond had of dat jij het foute bit had voor je paard. :D Want er zijn 100'en paarden die dat niet doen. :D (die van mij gaat er zelfs naar op zoek zo gauw ik het hoofdstel voor haar houd dus zo'n ramp zal ze het niet vinden :') Moet maken dat ik mijn vingers aan de ringen heb en niet aan het bit want anders zitten ze mee in haar mond :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:31

Ayasha schreef:
Dan denk ik eerder dat jouw paard een probleem in haar mond had of dat jij het foute bit had voor je paard. :D Want er zijn 100'en paarden die dat niet doen. :D (die van mij gaat er zelfs naar op zoek zo gauw ik het hoofdstel voor haar houd dus zo'n ramp zal ze het niet vinden :') Moet maken dat ik mijn vingers aan de ringen heb en niet aan het bit want anders zitten ze mee in haar mond :')

Idd :j Mijn pony deed dat bijvoorbeeld ook toen zij een wolfskies had. Normaal reageert ze heel rustig op haar bit. Terwijl ze bijvoorbeeld weer heel heftig kan reageren op een bitlooshoofdstel (touwhalster, kruislingssysteem). Maar goed, ik wissel het lekker af.

En nog even over sporen. Je hoeft ze niet te gebruiken. Zo had ik laatst een parelli-introductieles en die instructeur zei dat hij juist aanraad om met sporen te rijden. Je werkt met fases en het is de bedoeling dat het paard op fase een reageert. Fase 4 is dan bijvoorbeeld een lichte druk met je spoor. Reageert je paard op de andere fases dan is de spoor niet nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:32

ja gewoonte dier he? ;)

en neehoor had toen een prima bitje voor mn paard, had er zelfs meerdere gehad. En ook geen problemen in haar mond ( ik heb dat allemaal uit laten zoeken toen dertijd omdat ik me nog niet ahd verdiept in bitloos. ) Ik ben er daarna in gaan verdiepen in het bitloze, en vond mn paard toch fijner reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:33

capopjekop schreef:
Ayasha schreef:

Idd :j Mijn pony deed dat bijvoorbeeld ook toen zij een wolfskies had. Normaal reageert ze heel rustig op haar bit. Terwijl ze bijvoorbeeld weer heel heftig kan reageren op een bitlooshoofdstel (touwhalster, kruislingssysteem). Maar goed, ik wissel het lekker af.

En nog even over sporen. Je hoeft ze niet te gebruiken. Zo had ik laatst een parelli-introductieles en die instructeur zei dat hij juist aanraad om met sporen te rijden. Je werkt met fases en het is de bedoeling dat het paard op fase een reageert. Fase 4 is dan bijvoorbeeld een lichte druk met je spoor. Reageert je paard op de andere fases dan is de spoor niet nodig :)

Je zegt dus psies wat ik bedoel! Paard doet niet wat ik wil, dus domineer ik hem met de pijnprikkel ;) je spoor dus ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:37

Nou of dat echt veel pijn doet vraag ik me af, ik heb mezelf een keer met die spoor zitten prikken en dat deed mij iig geen pijn. En mijn pony is een echte dame, als het haar niet aanstaat dan zet ze het om een gillen en een bok erbij. Overigens rijd ik vrijwel nooit met sporen, maar ik snap de gedachte die die instructeur had wel. Je geeft je paard de tijd om te denken en doorloopt de fases rustig. Pas als hij 3 kansen niet aanpakt gebruik je rustig je spoor. Dat wil dus niet zeggen dat je hem in de buik ragt. Dus ik zie hier eerlijk gezegd geen probleem in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:38

Cinnepin schreef:
ja gewoonte dier he? ;)

en neehoor had toen een prima bitje voor mn paard, had er zelfs meerdere gehad. En ook geen problemen in haar mond ( ik heb dat allemaal uit laten zoeken toen dertijd omdat ik me nog niet ahd verdiept in bitloos. ) Ik ben er daarna in gaan verdiepen in het bitloze, en vond mn paard toch fijner reageren!

Geloof mij Cinnepin, als er 1 dier is waarvan ik met 100% zekerheid durf zeggen dat als het haar niet aan stond, ze het niet deed, gewoonte dier of niet, dan is het die wel. Die laat je alle hoeken van de weide/stal zien als je er wat mis mee doet. :D Maar blijf jij vooral in je eigen wereldje zitten dat geen enkel paard zich goed kan voelen bij een bit hoor... Hoef je helemaal niet uit te komen. :)

Sporen verkeerd gebruiken bij Pret is ook zo'n leuk iets... Moet je es komen doen joh. :D Dan lig je bij de buren. :)) Heb ooit eens een foutje gemaakt op wedstrijd. Verloor mijn evenwicht en had de foute reflex van te verkrampen waardoor mijn spoor er in kwam... Echt, ik heb alle hoeken van de bak gezien. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:39

een paard voelt een vliegje al lopen op de vacht. Laat staan wat ie voelt van een staafje die met druk in de buik gedieuwt word, dat vinden ze echt niet lekekr hoor, dat kan ik me niet voorstellen.
En ik vind dus zoals ik al eerder aangaf je geen goed team vormen met je paard als je het domineert met pijn prikkels! Het kan ook anders :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:40

Ayasha schreef:
x_Marr schreef:

En ook in dat topic vond ik het paard minder fijn lopen zonder bit. Paard is gelukkig goed opgeleid door de ruiter maar laten we niet vergeten dat deze ruiter normaal mét bit rijd. Wat zal dit paard doen op lange termijn zonder bit? En maak je over lange teugel bij mijn paard maar geen zorgen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5736_n.jpg
:(:)

Oprichting, ruggebruik, actief achterbeen (actieve achterhand)... zijn allemaal dingen die ik 9 keer van de 10 mis bij bitloosruiters. ;) De persoon die jij bedoelt is waarschijnlijk Daan_Ordeal.

cinnepin: heb je ook zulke leuke filmpjes over wat bitloos kan doen bij foute handelingen offf? :D

Waarom denk je dat het paard zal veranderen van bitloos :? Wat is je argument daarachter.

Hmm alleen bij bitloosruiters? Dat loos kun je dan net zo goed weglaten. Rijkunst hedendaags is sowieso om te huilen, of het nou met of zonder bit is.
Jup, haar bedoelde ik.

Cinnepin: Zulke filmpjes vallen bij mij onder 'overdrijven is ook een vak'. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:40

Ayasha schreef:
Anoniem schreef:
ja gewoonte dier he? ;)

Geloof mij Gast9373, als er 1 dier is waarvan ik met 100% zekerheid durf zeggen dat als het haar niet aan stond, ze het niet deed, gewoonte dier of niet, dan is het die wel. Die laat je alle hoeken van de weide/stal zien als je er wat mis mee doet. :D Maar blijf jij vooral in je eigen wereldje zitten dat geen enkel paard zich goed kan voelen bij een bit hoor... Hoef je helemaal niet uit te komen. :)

Jeetje je hoeft niet gelijk zo aanvallend te doen, kennelijk zit het je wel heel hoog anders deed je niet zo gelijk aanvallend. Begin je toch te twijfelen en wil je je eigen standpunt zo verdedigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:41

x_marr, overdreven of niet, er zit een kern van waarheid in, En die prikkels zijn al erg genoeg vind ik ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:42

Weet je cinnepin, ik geef het op om met jou in discussie te gaan. Je hebt gelijk! :) :j
En neen, ik twijfel niet aan mijn standpunt. Jij bent alleen een van de weinige bokkers waar ik, in dit soort discussies, een gevoel van krijg dat ergernis benaderd. :D En waarom zeg ik al in het bericht dat jij "persoonlijk aanvallen" noemt. :D

X_Marr: omdat ik haar ken en omdat ik zie hoe ze reageert op het halster bv. :) Druk op haar hoofd vind ze verschrikkelijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:43

ayasha denk je dat een bit hoofdstel geen enkele druk op t hoofd geeft dan? haha

En tsja das toch echt jouw probleem dat je je eraan ergert, kennelijk mag je alleen zeggend at t bit goed is. zoniet erger je je eraan. Ike rger me toch ook niet aan jou dat je t bit zo verdedigd? Je geeft imo alleen geen enkele onderbouwing waarom je het bit WEL zou moeten gebruiken als t ook zonder kan :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:44

Cinnepin: Ik voel ook vliegen lopen op mijn huid en ik ben ook nog eens super kleinzerig :D

Ik ben wel benieuwt hoe jij een dier dat niet wil wijken voor de druk dan opzij zet als je het 3 fases hebt gegeven? Op een gegeven moment vind ik toch dat mijn pony moet luisteren. Overigens rijd ik zelf niet met sporen zoals ik al zei, maar ik vind er wel wat logisch in die gedachtegang zitten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:44

Ayasha: Uh we hadden het toch over Winston? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:46

Oooh sorry ik had jou effe verward met cinnepin X_Marr! Excuus!!! :o Omdat ik op deze foto's Winston bv al te diep zie komen en er ook ronduit gespannen plaatjes tussen zitten terwijl dat plaatjes zijn die ik niet gewend ben van KarinvdM :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-10 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:47

waarom ik nog met bit rijd?

Je kunt je dier dan beter aanvoelen en corrigeren indien mogelijk.
Bovendien heb ik het geld ook niet om in één keer een hele andere optoming te kopen. maar ik waardeer echt
dat mensen zonder bit de ring inkomen maar ik doe het eerst toch lekker met bitje :j
Het hangt van de ruiter af of het vriendelijker is, dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 25-07-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:47

capopjekop schreef:
Gast9373: Ik voel ook vliegen lopen op mijn huid en ik ben ook nog eens super kleinzerig :D

Ik ben wel benieuwt hoe jij een dier dat niet wil wijken voor de druk dan opzij zet als je het 3 fases hebt gegeven? Op een gegeven moment vind ik toch dat mijn pony moet luisteren. Overigens rijd ik zelf niet met sporen zoals ik al zei, maar ik vind er wel wat logisch in die gedachtegang zitten.

Ja dat je je pony niet laat lopen waar ie zelf heen wilt snap ik wel :) Maar dat hoef je niet te laten doen door pijnrpikkels! Het kan anders. Ik hou er gewoon niet van om welk dier ( en mens ) dan ook te domineren en het te laten doenw at ik wil door hem pijn te laten lijden! Dat gaat er gewoon niet in bij mij. Misschien is het wat langer trainen om SAMEN te werken met je paard ipv het te domineren! Maarja die tijd moet je er wel in willen steken!