Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:28

Pikeur schreef:
wendyashley schreef:
Overigens ben ik absoluut geen heilige.....Paard bijt.....ik bijt terug in zijn oor (smakelijk)

Goh dat lees ik wel vaker, maar ben je dan niet vreselijk bang dat je een kopstoot midden in je gezicht krijgt?

Oh ja hoor heb ik 1x gehad,flink de tanden door de lip maar mijn paard heeft nooit meer gebeten en daar ging het mij om :Y)
En ach zo'n dikke lip staat best sensueel ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:41

Ladygiroc schreef:
Bokt wil het perfecte plaatje, maar wat is het perfecte plaatje??? Ik bedoel zelfs Anky en Edward worden afgezeken op bokt :+

wendyashley, ik vraag ook altijd vriendelijk of mijn paard nou ****wil gaan doen wat ik wil :=. Was laatst een topic dat scheldwoorden zielughh zijn voor je paard, heb toen maar wijselijk niet gereageerd, als ik aankom roep ik al "he varken"

Ik werk dan ook via het boekje.....het scheldwoordenboek.

Nee hoor 't is echt niet zo erg als 't lijkt, soms reageer ik mij (mondeling) even af....na de nodige g*dvers en verwensingen naar de worstenfabriek gaat het meestal een stuk beter, paard begrijpt die scheldwoorden toch niet en ik heb 'm met geen vinger aangeraakt.
Al heb ik er ook een handje van mezelf voor van alles uit te maken :D heel leuk met toeschouwers..

Mijn hond luistert overigens beter naar g*dver*** dan haar eigen naam, na 10x roepen en geen reactie hoef ik maar 1x het magische woord te gebruiken :o Verder luistert ze prima hoor maar soms zijn er intressantere omstandigheden voor haar

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:52

Ladygiroc schreef:
Was laatst een topic dat scheldwoorden zielughh zijn voor je paard, heb toen maar wijselijk niet gereageerd, als ik aankom roep ik al "he varken"
Goh, ben blij dat dat topic me ontschoten is. Eigenaar roept hier steevast 'hé lelijkerd' naar z'n (vind ik, bloedmooie) paarden. Geintje. En ze lopen nog even hard achter hem aan, hoor. Ik heb het ook wel over knollen, lompe dozen, ezels en andere verachtelijke verwoordingen voor de soort Paard.
(scheld ook regelmatig gevogelte en zelfs snoezige egeltjes uit voor k*tvogol of k*tegol als ze niet netjes blijven staan voor de foto := )

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vreselijk principieel ben. Regels zijn er om gebroken te worden en heb geloof ik, elke regel weleens gebroken ;) . Ben tegen onnodig geweld en dwang bij paarden maar heb een Haf weleens een vuistslag gegeven. Paard had mijn vinger in zijn mond, beet erop alsof 't een wortel was, zag mezelf al met een vinger minder rondlopen en raakte ietwat in paniek. Heb naderhand netjes sorry gezegd. En als 't moet doe ik echt niet moeilijk over een tik op de juiste plek en tijd indien nodig en als 't moet heeft paard gewoon effe niets te zeggen. Bijten in oren heb ik nou nog nooit geprobeert (weleens een kat in zijn kop gebeten toen ie er met mijn karbonaatje vandoor wilde :o , vond ie trouwens doodnormaal, draaide zich om en ging netjes naast me liggen maffen)

Met rijden doe ik ook dingen verkeerd. Tja, ben nou eenmaal geen natuurtalent maar doe wel mijn best om erop te letten en als ik domme fouten maak zeg ik ook wel netjes sorry tegen paard. En ja, in een noodgeval ben ik ook weleens te hard in de hand, liever dat dan ongelukken...

Maar ja, zolang de paardjes nog steeds vrolijk hun bitje inhappen, werklustig zijn, steevast de oortjes erop hebben of rustig in slaap vallen als ik in de buurt ben denk ik dat het wel meevalt met mijn mishandelpraktijken. Geloof wel dat paarden erg vergevingsgezind zijn, aanvoelen of je iets meent of per ongeluk doet en wanneer een terechtwijzing terecht is.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:55

AMEN! _O-

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:01

Joolien schreef:
Trailerladen doe ik altijd met een wortel of een bakje biks, en dan lokken :z

Jaaaa. :D.Maar jij bent een echte "paardenfluisteraar", toch joolien? .Die van mij dreig ik tegenwoordig met een bezem. Dan stapt ze er zo in..(ze heeft een paar keer gevoeld hoe hard zo'n ding op je kont voelt). Als ze geen zin had in een trailerritje sprong ze vol over je heen..Dan helpt een emmertje voer niet maar een bezem wel :Y) }>

Ja, ik verlies mijn geduld ook wel eens en kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat niet hebben. Als mijn paarden het verdienen krijgen ze echt een maatje 39 :D :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:05

Aukelizzy schreef:
Joolien schreef:

Jaaaa. :D.Maar jij bent een echte "paardenfluisteraar", toch joolien? .Die van mij dreig ik tegenwoordig met een bezem. Dan stapt ze er zo in..(ze heeft een paar keer gevoeld hoe hard zo'n ding op je kont voelt). Als ze geen zin had in een trailerritje sprong ze vol over je heen..Dan helpt een emmertje voer niet maar een bezem wel :Y) }>

Ja, ik verlies mijn geduld ook wel eens en kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat niet hebben. Als mijn paarden het verdienen krijgen ze echt een maatje 39 :D :+

_O-

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:14

Ehm, kan iemand mij vertellen waar de regeltjes zwart op wit staan, dan kan ik even toetsen of ik er aan voldoe. Als ik denk aan de regels die ik 30 jaar geleden van mijn opa en de bejaarde ponyclubinstructeur (die altijd bij de cavelerie gezeten had) heb geleerd dan volg ik die nog steeds netjes. Zo jammer dat deze regels van echte paardemensen door de meeste mensen met paarden niet gesnapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:15

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Stel dat jij gelijk hebt met die foto, dan plaats je zo een foto toch niet? Dan ziet ts toch zelf ook wel dat juist dat ene moment nu op de foto is gekomen en dus beter niet geplaatst kan worden? Wij zetten ook geen foto's neer van ons zelf als we er erg onvoordelig op staan, dat kritische oog ontgaat ons niet....hoe zit het dan met die zwaar onvoordelige foto's die op bokt, jawel juist bokt :D , geplaatst worden? Dan zie je toch zelf ook niet wat je doet??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:16

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Ja hoor..durf ik best! Alleen zet ik dan niet zo'n foto op bokt, omdat ik weet wat voor reactie's er dan gaan komen!!!!

Koningss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 22:17

ik kom met een maatje 36 niet zo ver, ja pijn aan m'n eigen tenen haha maar het is ook wel een kwestie van opvoeden.

Vandaag nog, stal genootje heeft een nieuw paard, zij maar schopjes geven en netsen met die zweep geen reactie en het enige wat ze kreeg was een bok.. ruiter was niet zo'n held en ik kan zoiets niet aanzien dat gesoebat.
Dus op dat paard geklommen, been, geen reactie zweep erop teugels in 1 hand en uithalen, paard heeft geen een keer gebokt! paard was in z'n vooruit, rond gevraagt kunstjes mee gedaan en had er een heerlijk dier aan :D
Ruiter erna weer op gegaan even geholpen dat hij echt rond moest en in zijn vooruit, niet netsen maar een tik is dan ook echt een tik (wat niet mee nodig was, arm omhoog voor een uithaal en hij was al weg, dan ook je uithaal niet afmaken en belonen) maar dan moet je wel consuquent blijven en dat is vaak waar het aan schort en dan nemen ze een loopje met je..

Dat is waar russel, maar dat is juist zo jammer alleen sommige krijg je dat echt niet aan hun verstand :Z

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:15

_kajo_ schreef:
Ehm, kan iemand mij vertellen waar de regeltjes zwart op wit staan, dan kan ik even toetsen of ik er aan voldoe. Als ik denk aan de regels die ik 30 jaar geleden van mijn opa en de bejaarde ponyclubinstructeur (die altijd bij de cavelerie gezeten had) heb geleerd dan volg ik die nog steeds netjes. Zo jammer dat deze regels van echte paardemensen door de meeste mensen met paarden niet gesnapt worden.

ik heb het vroegah (euhm... idd jaartje of 30 geleden) ook van een ex-cavalerie-instructeur mogen leren.. mooie tijd! en inderdaad, die regels onthou je onbewust toch>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:20

Koningss schreef:
ik kom met een maatje 36 niet zo ver, ja pijn aan m'n eigen tenen haha maar het is ook wel een kwestie van opvoeden.

Vandaag nog, stal genootje heeft een nieuw paard, zij maar schopjes geven en netsen met die zweep geen reactie en het enige wat ze kreeg was een bok.. ruiter was niet zo'n held en ik kan zoiets niet aanzien dat gesoebat.
Dus op dat paard geklommen, been, geen reactie zweep erop teugels in 1 hand en uithalen, paard heeft geen een keer gebokt! paard was in z'n vooruit, rond gevraagt kunstjes mee gedaan en had er een heerlijk dier aan :D
Ruiter erna weer op gegaan even geholpen dat hij echt rond moest en in zijn vooruit, niet netsen maar een tik is dan ook echt een tik (wat niet mee nodig was, arm omhoog voor een uithaal en hij was al weg, dan ook je uithaal niet afmaken en belonen) maar dan moet je wel consuquent blijven en dat is vaak waar het aan schort en dan nemen ze een loopje met je..

Dat is waar russel, maar dat is juist zo jammer alleen sommige krijg je dat echt niet aan hun verstand :Z

kom met mijn maatje 37 anders behoorlijk ver hoor... :D

De merrie wordt hier trouwens begroet met "ha dikke" of "ela trut!" en als ik het over haar heb, heb ik het altijd over mijn "terror-trut" :') Ze murmeld er niet minder om als ik aan kom. :D Denk als k zou verstaan hoe zij mij noemt als ik op haar heupen werk, dat ik het schaamrood op de kaken zou hebben... Als dat een mens was, die zou denk k een scheldwoorden-enceclopedie van 24 delen hebben. :')

Avelienvd

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:36

Ben ook zeker niet heilig, als een paard schopt of steigert naar me kan hij een schop terug verwachten.
Heb daardoor wsl mijn teen ook gebroken nadat ik hem een schop verkocht toen hij zijn lieftallige hoefjes op mn schouders wou deponeren.

Ik heb ook wel eens onze merrie nadat ze gewoon stug door mn hand heen walste een keer een heule duidelijke ophouding gemaakt.

Wel dus altijd als het echt nodig is, niet voor de lol.
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet....

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:38

(heb het topic niet doorgelezen, maar reactie op begin post)

Ja zeker, stout is stout en braaf is heel braaf. is mijn gedachte altijd maar. pfff alsof hij altijd lief voor mij is met ze dolle grappen :P (wel grappig altijd)

Maar misschine hele stomme vraag wie bepaald of iets slecht is?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:48

Ik denk dat er niet eens iemand is die het boekje heeft laat staan dat ie zich aan alle regels houd. Ik ook niet hoor, dat topic over trappen had ik laatst ook gelezen, 'hij geeft zoveel lichaamstaal voor hij daadwerkelijk trapt' en dat zie ik lekker als ik 10 kilo mest uit zijn hoeven uitgraaf :P die knal komt gewoon terug hoor. Ik bijt altijd terug door gewoon met al mijn kracht te knijpen, laten ze ook wel los zonder dat ik risico loop dat er een aantal jaar orthodontie verloren gaat *D

Ik geef bijv ook wel eens een stemhulp als ik denk dat het paard het dan snapt, maar dat mag ook weer niet van de helft van de ruiters :Y).

Dat schelden was laatst toch ook bij dat programma van alberto stegeman daar was zo'n woordvoerder van de DB die het heel kwalijk vond dat die mevrouw haar paard uitschold }:0 . Ik scheld een beest ook wel eens uit, paarden en honden snappen echt niet of ik ze nu schatje of iets minder vriendelijks noem :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:32

Persoonlijk denk ik dat degenen die altijd 'volgens het boekje' rijden/met de paarden omgaan het juist niet doen ;)
Als wij zeker weten dat een paard iets kent/begrijpt en hij/zij reageert niet of doet iets wat niet mag, dan 'grijpen' we in, klaar.
M.i. heet dat consequent zijn en je grenzen stellen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:52

Oh nee ik wijk ook regelmatig van het boekje af :j
Maar wel op de momenten dat het nodig is.
Niet onnodig iig.

En ja ik rij ook nog eens zonder cap en steek gerust een peuk op als ik uitstap :o

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:54

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

:j Safety first, en als er even geen rem op staat dan màken we er wel eentje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:32

Shanelle schreef:
Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

:j Safety first, en als er even geen rem op staat dan màken we er wel eentje.

Daar ben ik ook niet zo moeilijk in. Gewoon anker uit... :D . Luisteren is luisteren.. }> . Ik vraag me altijd af wat die "types" doen als ze in volle galop op een drukke straat afstormen? Ook alleen maar diep zitten en rustig vragen (tot je een ons weegt of onder een bus ligt.). Ik grijp toch echt in als ik denk dat bepaald gedrag niet acceptabel is. Soms zal dat gerust wel eens niet helemaal juist geweest zijn maar ik denk dat sommige mensen "de omgang met het paard" tot een religie verheven hebben.
Mijn idee is altijd dat veel mensen geen kijk meer op paarden gedrag hebben en zich daarom maar krampachtig vasthouden aan regeltjes om geen fouten te maken. Juist daardoor maken ze brokken. Paarden zijn dieren met karakter..Net als mensen moet je ze allemaal anders benaderen. De ene heeft eens een rotschop nodig en een ander absoluut niet ...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:50

Avelienvd schreef:
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet....

Helemaal mee eens. Zij weegt over de 500 kg en ik nog geen 5e van haar. Als ik naast haar loop en zij denkt met mij aan haar halster heel snel naar de dichtstbij zijnde graspol te kunnen rennen, dan laat ik toch mooi wel even merken dat ik nog aan haar halster hang.

Datzelfde geldt voor het rijden, ik ben altijd lief en aardig... Maar ook ik heb mijn grenzen, net zoals zij de hare heeft. En als ik moeite moet doen om te blijven zitten, doordat haar voor- of achterbenen tegelijk van de grond af komen... dan mag ik haar best even terechtwijzen en laten voelen dat dat niet mag.

En verder... ach... blauwe plek hier, striemetje daar, schopje hier, mepje daar... wat is dierenmishandeling nou helemaal... :') (geintje!)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:00

whitje schreef:
Maar misschine hele stomme vraag wie bepaald of iets slecht is?
Het paard, denk ik?
Ik had een bijrijdHaf die daar héél consequent in was. Was iets nodig dan accepteerde hij dat zonder morren, mén, dat gekke beest corrigeerde zichzelf zelfs, maar die ene keer dat ik met een zweepje reed en hem per ongeluk aantikte (en dat was meer aaien dan slaan) begon hij direct te miepen als een speenvarken...
Verder denk ik echt niet dat welke regels dan ook an sich slecht zijn. Ze zijn sowieso een goed leidraad om mee te beginnen en naar gelang je langer met paarden of één paard specifiek om gaat kunnen sommige regels versoepelt worden als je dat zo uitkomt of niet, als ze goed voor jou en je paard(en) werken.
Ik heb persoonlijk de pest aan regels die geen duidelijk nut blijken te hebben dus die laat ik makkelijk varen. Links opstijgen bv, ik draag geen zwaard, kan daar niet mee in de knoop komen dus pak ik net zo makkelijk rechts als links al zal ik dat op een vreemd paard minder snel doen, je weet niet of die dan in de stress vliegt. Altijd links beginnen en dan rondom werken met poetsen is makkelijk omdat je dan minder snel wat vergeet dus die houden we erin. Afstappen tijdens buitenritten doe ik ook heel makkelijk. Niet alleen als er iets engs is maar ook als ik effe iets van dichtbij wil zien, er een steentje in de hoef zit of een suicidale pad van de weg wil halen. Paard leert zo dat afstappen iets heel normaals is en verbindt daar niets anders mee dan hooguit vijf minuten pauze.
Ik denk wel dat flexibiliteit in regels nooit kwaad kan, immers, wat Aukelizzy ook schreef, elk paard is anders en heeft zijn eigen aanpak nodig.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:12

Aukelizzy schreef:
Joolien schreef:

Haha, yup Joo is de echte paardenfluisteraar _O-

Die van mij wou de trailer ook niet in, hij heeft zo hard op zijn flikker gehad, binnen 10 min. stond hij in de trailer met een dicht oog :P
Nooit meer problemen gehad :D

Niet volgens het boekje vind ik enigsinds onzin, ik bedoel wat is volgens het boekje.
Je moet conseqent zijn, het zijn toch dieren van 600 kilo.
Ja en amen kom je niet ver mee, dat krijgen ze door.
Ik spreek uit ervaring :Y)
Je moet ze af en toe goed op hun plaats zetten, en uiteraard conseqent blijven , anders heeft het geen zin, en tja...dat is pas een ramp.

Als ik dan soms lees, ja paard wil de trailer niet in, of paard rent met mij de wei in.....Mensen zijn niet streng genoeg, en laat niet zien we de baas is.
Is hun eigen fout, en dan zeggen mensen met grondwerk etc. beginnen..... :+
Gewoon van dag 1 laten weten dat jij de baas bent, en noppes tolereert, moet je eens zien wat voor een ontzettend braaf paard je dan hebt. 8-)
Paarden zijn ontzettend slimme dieren, en hebben snel je zwakheden door.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:36

Hé heerlijk topic :D
Ik kom er ook voor uit, ben ook niet altijd de aardigste. Maar dat alleen (volgens mij iig :') ) wanneer mijn paardje ook niet aardig tegen mij doet. Mijn shet wil me nogal eens in me reet bijten, nadat ik hem daar al heeel vaak een schop voor heb teruggegeven wanneer hij dat deed. Misschien heb ik wel gewoon een lekker kontje, volgende keer maar eens terugbijten :')
Nee, nu zonder grappen als mijn paard dingen doet die niet kunnen zet ik hem/haar mooi terug op zijn/haar plaats. Consequent (probeer!!) ik dan ook te zijn, anders heb ik er niks aan.. En tja, mijn zweep zit zó dat ik ermee kan werken. En mijn zadel gooi ik idd wel altijd links op, maar dat komt omdat rechts niet kan gooien (afwijking?). Ik stap soms aan links, soms aan rechts op want dat is lekkerb eter voor het rugje van mijn paard, en voor mijn stijgbeugels :D

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:05

Tja, soms moet je even optreden, anders nemen ze een loopje met je. Als manegeruiter leer je dat snel genoeg ;)

Ik probeer altijd lief voor 'mijn' paard te zijn, waardoor ik soms te lief ben. Bij het ene paard kom je daar mee weg, bij het andere paard mag je de rest van de les besteden aan het corrigeren van het eerdere te lief zijn, of word je gedwongen maar te doen waar paardlief zin in heeft.

Stout = straf, braaf = belonen. Zo hou je het duidelijk (ook voor jezelf). Als het paard iets niet begrijpt (nog niet geleerd of door verkeerde hulpen), is straf niet eerlijk. Ook meppen uit frustratie is niet echt bevorderlijk voor de relatie tussen paard en ruiter. Maar.. drammen kan weleens leiden tot een minder subtiele teugelvoering :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:16

zadel wordt altijd links opgegooid, voor het buiten rijden worden de hoefjes altijd ingevet, pas een beloning na het rijden (geen snoepjes want die zijn slecht voor de tandjes), zweep pak ik altijd over in binnenhand (tenzij me gezegd wordt die in de buitenhand te houden), paard gaat niet de trailer op met snoepjes maar is verplicht gewoon mee te lopen, ik borstel altijd het complete paard voor het rijden en niet alleen de zadelplek, rijd nooit met sporen, ..
het enige wat ik heb kunnen bedenken en niet volgens 'de regeltjes' is, is dat ik bij mijn verzorgpaard wel eens zonder cap rijd. Er zullen er wel meer zijn, maar die heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken. :D