Tegenwoordig worden veel clinics proefgericht rijden georganiseerd bij verenigingen. Dat is vaak al heel leerzaam. Verder: als je een goede instructeur hebt, en je zelf veel verdiept in het hoe/waarom/theorie van dressuurrijden moet je ook al een heel eind komen. Zet je proef eens op een video en ga er zelf met juryogen naar kijken. Ook is schrijven bij juryleden heel leerzaam.
Verder, misschien een beetje arrogant, heb ik niet altijd een hele hoge pet op van de deskundigheid van juryleden in het algemeen. Zeker niet in de lagere klassen. Als ik iemand in de Z2 een proef zie winnen met 6 volledig fout gesprongen wissels, continu spanning/verzet en tactfouten met 217 punten, dan bevestigd dat mijn beeld dat sommige juryleden niet altijd de goede bril op hebben.
Dat doet voor mij verder niets af aan mijn plezier in de sport. Het is goed je beoordelingen goed te bestuderen en daar aandacht aan te besteden in je trainingen. Je moet je echter ook niet teveel aantrekken van de grilligheid van juryleden. Het blijft smaakgevoelig, dressuur.
Ik doe het altijd zo: ik start wat wedstrijden achter elkaar. Dan leg ik al mijn beoordelingen naast elkaar. Ik neem het hoogste en laagste resultaat weg en neem een gemiddelde van wat overblijft (de punten dan). Dat geeft mij een goede indicatie van hoe het er werkelijk voor staat. Dan ga ik op zoek naar onderdelen waarop in structureel punten laat liggen, en ga die proberen te verbeteren.
Verder ga ik wel in gesprek met jury's als het zo uitkomt. Maar ik hoef er echt niet perse bij te lessen. Ik hou vast aan mijn eigen systeem, mijn eigen instructie en mijn eigen ideeen over dressuur. Zolang ik daarmee nog regelmatig successen boek, zolang ik mij in de meeste gevallen kan vinden in mijn beoordelingen, ga ik echt niet bij die ene jury waarvan ik dan toevallig geen punten krijgt tewijl ik wel vond dat ik ze had moeten krijgen een les boeken. Dat zie ik maar als de grilligheid waar je als dressuurruiter nu eenmaal mee te dealen hebt. Ik ben niet van plan ineens heel anders te gaan rijden dan ik normaal doe omdat pietje de jury en afwijkende ideeen op nahoud.