Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:59

Zo heb ik trouwens dus steeds meer afkeer van de paardensport gekregen , ik zie zelden iemand met een paard bezig waarbij het ook leuk is voor het paard , het is altijd een festijn van flink veel druk in de mond , flink aansporen , flink het paard achter de vodden zitten , lomp rijden , paard afstraffen voor wat de ruiter zelf fout doet , paard als wegwerpartikel gebruiken , paard afzonderen om blessures te voorkomen.....al dat soort paard-onwaardig en respectloos gebeuren , brrrrr.

Allemaal uit naam van de sport want het paard moet punten halen.

Grrrom

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:02

En eigenlijk is het allemaal puur onwetendheid en onkunde en hartstikke sneu allemaal. Helaas inderdaad ondertussen een veel te groot deel geworden van de paardrijdende bevolking. Op die gronden zou ik wel een tegenstander van de paardensport kunnen zijn, maar niet op gronden van 'het is geen sport want het paard doet alles'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:08

Grrrom schreef:
maar 'natuurlijke slijtage' is toch iets anders dan de slijtage van van een hoef van een paard dat gewoon alleen maar over vlakke stukken loopt, en simpele ondergronden?
ik val wel over het woordje 'natuurlijk' :o je gaat dan toch uit van hoe paarden in het wild leven, en dus de slijtage die daarbij hoort?
ik heb de site hoefnatuurlijk.nl eens goed doorgelezen en ik kan nergens vinden dat ik ongelijk heb zoals ik het nu zeg. maar ik sta open voor kritiek :D

Ik heb niet bijgehouden wat natuurlijk bekappen op dit moment voor Hoefnatuurlijk betekend hoor eerlijk gezegd :P

Voor mij is "natuurlijk bekappen" gewoon zoals ik het omschrijf : je paard heeft een "eigen" hoefvorm , de beste vorm waarin zijn hoeven het beste kunnen presteren , en in die vorm zouden ze ook zelf slijten en groeien als je paard op de juiste manier gehouden werd waardoor de hoeven hun natuurlijke evenwicht weer terugvinden. Maar omdat we de paarden niet op die manier houden dat de hoef optimaal gestimuleerd wordt , en optimaal afslijt tot zijn pure EIGEN (van DAT paard) natuurlijke vorm , helpen we de hoef een handje door de natuurlijke slijtage dan maar te vervangen door middel van een mes en vijl , om die natuurlijke hoefvorm te krijgen en te houden.

Dus zeg maar het vervangen van de natuurlijke slijtage , om de natuurlijke hoefvorm eruit te krijgen. Dus i.m.o. is dan natuurlijk bekappen niet eens zo raar gekozen. Het bekappen , de daad op zich , is niet natuurlijk , maar wat je nastreeft wel. Net zoiets als "natuurlijke make-up" ofzo bij mensen , waarbij het moet lijken alsof er niks op zit :P Dat klopt qua woordkeuze ook niet helemaal , maar is toch best begrijpelijk gekozen verder :)

edit op je laatste bericht :) : ik vind het ook wel een sport hoor in die zin , natuurlijk doe je als ruiter heel veel , het paard zal niet uit zichzelf die kunstjes vertonen zoals het dat doet in de ring. Maar het is ergens gewoon een beetje ouderwets en ergens een tikje vergelijkbaar met stierenvechten : dat is gewoon uit de tijd , dieren tegen hun zin voor vermaak gebruiken.

Nu is dit wel heel hard gesteld hoor , maar het is natuurlijk wel een beetje zo :)

Ook al zijn er paarden die het heerlijk vinden om te vlammen in de ring , er gaat toch aardig wat leed aan vooraf en er komt ook flink wat leed uit voort....

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:15

Ik snap je uitleg, maar ik begrijp niet helemaal waarom de hoeven het beste zouden kunnen presteren in de natuurlijke vorm, terwijl de omstandigheden er eigenlijk niks mee te maken hebben. Je kunt de hoeven toch beter aanpassen aan de omstandigheden die ze nu ervaren, dan aan hoe het zou moeten zijn? Een vlakke hoef kan toch beter lopen op een vlakke ondergrond, dan een hoef met een natuurlijke vorm, die zo geworden is door het lopen op ruwe ondergronden en dus daar ook voor gemaakt is?

Ik dacht trouwens dat hoefnatuurlijk.nl wel zo ongeveer de meest gangbare natuurlijkbekappen-site was, maar het hoeft natuurlijk niet dat jij hetzelfde als zij te werk gaan, te werk gaat ;).

edit: oei, we raken heel erg off topic :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:30

Mja , wat dat betreft , is het weer net zoiets als de paardensport : er zijn veel verschillende trainingsmethodes , die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Als je het zowat standaard plaatje ziet van ruiters die al strijdend met hun paard proberen te trainen voor de punten , dan is het nog niet eerlijk om dat te zien als "de dressuur" , er bestaan ook hele andere trainingsmethodes :) Net zoals er geen "het natuurlijk bekappen" bestaat.

Een hoef blijft een mechanisme dat erop gemaakt is voor het geven van schokdemping , goede grip en balans :)

En dat kan een normale hoef prima , als er niet teveel aan veranderd wordt.

Of de hoef dan op zand , steen , gras of wat anders komt dat doet er dan niet zoveel toe , heeft de hoef zijn "eigen" vorm dan is hij er klaar voor :)

Terwijl een hoef die verkeerd bekapt wordt (door welke manier van bekappen ook) dan bvb. niet goed grip zal hebben op gras , of te snel kort slijt , of te snel gevoelig loopt op steentjes.

Is de hoef in zijn natuurlijk evenwicht , dan heb je al dat gedonder niet , en dàt streef je na.

Maar dat doet een goed traditionele bekapper ook hoor.

Als iemand goed naar de hoef kijkt en gewoon "de natuur" een handje helpt door het gebrek aan slijtage te compenseren , dan is dat voor mij "natuurlijk bekappen" :)

Dus niet zo'n smid die als doel een bepaald model hoef ziet , "natuurlijk bekapper" die er een wilde Mustang-hoef van wil maken , of een ijzergekke smid die van die hoge hoeven met ijzers nastreeft :P

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:36

Okee, bedankt voor de heldere uitleg :D
Ik zie wat jij doet dan meer een beetje als een soort middenweg, wat ik een prima oplossing vind. Ik hou niet van de extremen die vaak slecht te onderbouwen zijn.

Maar laten we nu weer ontopic gaan voordat onze berichten door de moddies worden verwijderd :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:00

pmarena schreef:
Maar het is ergens gewoon een beetje ouderwets en ergens een tikje vergelijkbaar met stierenvechten : dat is gewoon uit de tijd , dieren tegen hun zin voor vermaak gebruiken.

We kunnen dit helder maken door de correcte termen te gbruiken. Sport met paarden is ruítersport (of ménnersport).
Competitie door de méns gebruik makend van het paard.

Ruitersport kan wel degelijk van de 21ste eeuw zijn.
Het bestaansrecht in dit kader ligt in het waarborgen van het welzijnsbelang van het individuele paard. Wanneer de regels, uitvoering en handhaving dát garanderen is er geen probleem. Dan is het als een goede arbo wet.

Dat sluit overigens wel inherent stierenvechten te paard uit omdat dit confrontatie met de horens als risico inhoudt en dat is geen garantie van het welzijnsbelang van het paard doch het in de waagschaal van de ruiter leggen.
Een héél mooie vergelijing met paardensport; wanneer de randvoorwaarden geen garantie zijn ligt het welzijnsbelang van het paard in handen van de ruiter.
Die heeft ambities en gebrek aan welzijnsgarantie maakt ruitersport een risicosport voor het paard. Dát kan niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:34

Daarom : paardensport / ruitersport die ook leuk is voor paarden , kan zeker wel :)

Maar het zal wel verdraaid moeilijk worden om dat voor elkaar te krijgen.

In mijn ideaal is het zo dat de belangen van ruiter en paard elkaar best ergens in het midden mogen treffen. Je hoeft niet per-sé elk paard als een wilde mustang te houden op 50 hectare afwisselende grond , in kuddes :P

Maar het belang van het paard is nu TE ondergeschikt.

En eerlijk gezegd zou ik er ook geen minimale eisen aan durven hangen. De ondergrens van de ene behoefte hangt voor mij samen met de ondergrens van de andere behoefte.

Het ene mag wel iets minder , als het ander iets meer is , het blijven toch dieren met een individuele behoefte.

Maar zoals het nu is , dat mensen roepen : mijn paard wil helemaal niet naar buiten want na 5 minuten staat hij al voor het hek te springen en te gillen , dat komt natuurlijk puur doordat het in de basis al fout gaat. Als datzelfde dier van veulen af aan op een paardvriendelijkere manier gehouden was , zou hij nooit zo verknipt zijn geraakt.

Daarom zijn die minimale welzijnseisen ook zo belangrijk , zodat de jongere generatie paarden EN paardenhouders het vanaf nu wel goed gaat doen , dan lost het probleem zichzelf van onderaf op naarmate de jaren verstrijken.

Ik denk dat het heel lastig zal zijn om echt goede ondergrenzen te bepalen , want men wilde grenzen toch altijd net een stukje opschuiven. Paard wordt op een fijne manier gehouden , training gaat goed , punten rollen goed binnen , en de ruiter-belangen worden steeds groter. Volgende week hele belangrijke wedstrijd , lang naartoe getraind , veel geld gekost , mag niks fout gaan , dus voor deze ene keer toch maar geen risico lopen en het dier alleen buiten zetten....of binnen houden tussen de rubberen wanden van de stal... het is best begrijpelijk dat de grenzen zo steeds een beetje verlegd worden naarmate de belangen stijgen.

Wat natuurlijk enorm sneu is , hoe beter een paard zijn best doet , hoe slechter hij het krijgt.

Maarja , dat zie je natuurlijk al op manege-niveau. De liefste ponies lopen de meeste uren , en met de slechtste ruiters :n

OOK begrijpelijk , maar zo....fout eigenlijk.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:27

Het is zo jammer dat het niet goed zij zijn voor het paard, anders zou ik het een hele mooie uitdaging vinden om de man die dit geroepen heeft een maand een top spring- of dressuurpaard onder zijn kont te schuiven en uit te dagen een b-proefje in die tijd voor elkaar te krijgen. Dan komt hij er vanzelf wel achter of het sport is of niet O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:29

Oef , zeker met een toppaard , die dieren huppelen alle kanten op , kun je nog beter een recreatiepaard hebben voor zo'n uitdaging :P

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:37

Daarom JUIST een top paard, anders gaat zo'n man roepen dat het komt doordat het paard geen talent heeft :D Lijkt me een leuke weddenschap... hoeveel minuten duurt het voordat hij naast salinero ligt? :oo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:39

Ik weet niet hoe braaf Salinero stilstaat , misschien komt hij er al niet eens op gestunteld :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:50

Niet om het één of ander, maar de man kan best een stukje rijden, hoor. Dat hij het ondertussen niet meer acceptabel vindt betekent niet dat hij het niet kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:09

Dat is waar , N. kan wel het 1 en ander natuurlijk :)

Daarom is het ook des te leuker dat hij dit durft te roepen , en ik ben het ook wel met hem eens.

Alleen al wat hij zegt : bvb. bij de Olympische Spelen , het zijn allemaal sporten waarbij MENSEN hun krachten meten , uit eigen vrije wil. Daarom zijn er ook aparte categorieën voor mannen en vrouwen.

Maar hier worden paarden "misbruikt" om deze tegen elkaar te laten strijden onder dwang van de mens. Dan heb je het ineens over totaal iets anders dan bij de andere sporten , waar de grenzen van het menselijk kunnen opgezocht worden.

Hierbij is een ander de dupe van het steeds verder willen pushen van de grenzen , niet de mens zelf die daar bewust voor kiest.

Beetje vergelijkbaar met die jonge kids in China die al van kleins af aan constant gedrild worden om zo goed mogelijk te presteren op een OS als ze iets ouder zijn ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:18

Waratje schreef:
Niet om het één of ander, maar de man kan best een stukje rijden, hoor. Dat hij het ondertussen niet meer acceptabel vindt betekent niet dat hij het niet kan.

Oh, ik vond het overkomen als iemand die niet zo veel verstand heeft van paarden :o

Citaat:
It is parasitizing on the abilities of another creatures, namely, horse.

Iemand die dat zegt heeft duidelijk niet veel van paardrijden begrepen namelijk. Een ruiter kan in de ring niet presteren met een slecht paard, een goed paard kan in de ring niet presteren met een slechte ruiter. In mijn ogen beleven de paarden die op het absolute topniveau lopen plezier aan wat ze doen en hoe ze leven. Je kan heel ver komen met dwang en mishandeling in de recreatiesport, maar uiteindelijk loop je daar mee vast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:29

Nah , in theorie , maar in de praktijk zie je toch heel veel paarden duidelijk lijden onder hun situatie , maar ze accepteren ze het omdat ze toch geen kant op kunnen....ze kunnen staken , en dan krijgen ze een paar meppen en rotschoppen , of worden met de kin op de borst gestraft voor hun slechte gedrag...die beestjes kunnen geen kant op :n

Ze zijn in het begin al veels te lief geweest , als ze tijdens het inrijden nu al zichzelf als ontembare rotbokken hadden gedragen dan had men er niet verder in willen investeren.

Maar nu ze eenmaal veel talent blijken te hebben en de mensen er veel tijd en geld in geïnvesteerd hebben waardoor de belangen enorm zijn geworden , zal dat paard gewoon moeten lopen. Die beesten zijn al zo gedrild dat ze weten dat ze geen uitweg hebben :n

Maargoed , dat zegt hij nog niet eens in het stukje dat je quote :)

Hij legt de nadruk erop dat het in alle sporten gaat om de prestaties van de mens , en hier wordt ineens een ander individu gebruikt voor de prestaties , men "parasiteert" op de prestaties van het paard , en pusht dat paard steeds verder i.p.v. alleen zichzelf , zoals bij andere sporten.

En daarom vindt het het geen "sport" , zoals andere sporten.
Omdat het niet puur gaat om wat het menselijk lichaam kan.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:27

Dat 'geen uitweg hebben' valt wel mee hoor, een paard is nog altijd wel effe een stukje sterker dan de mens. Feit is dat er gewoon puur misbruik wordt gemaakt van de vergevingsgezindheid/onderdanigheid van het paard. Het gedomesticeerde paard laat over het algemeen ontzettend veel over zijn kant gaan, het is een bijna onvoorstelbaar vredelievend wezen. In plaats van het daardoor met respect te behandelen, wordt er misbruik van gemaakt en dwingt men paarden tot pijnlijke overbuigingen en onnatuurlijke leefomstandigheden (bijvoorbeeld).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:39

In theorie hebben ze wel een uitweg , maar in de praktijk.... :)

Wat moet zo'n paard dat daar losgereden wordt voor zijn Grand-Prix kunstje , doen dan ? :)

Beestjes die daar eenmaal gekomen zijn zijn al zo gedrild dat die echt niet zomaar als een wilde Bronco door de Arena zullen gaan , die kijken wel uit. En die zijn het bovendien door en door gewend dat ze zo leven , die weten niet eens waarvoor ze zouden moeten vechten :(:)

Net als mensen die uitgebuit worden , die voelen ook wel dat het niet okee is allemaal en zijn ook niet gelukkig , maar wat moeten ze dan....? Ze zien geen uitweg dus laten het maar over zich heen komen....

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:50

Euh, flink bokken?
Ze hébben wel een uitweg, maar ze doen er niks mee. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Wat ik net noemde, dat paarden ontzettend veel toelaten, maar inderdaad ook omdat ze niet anders gewend zijn. Wat ik bedoel te zeggen dat het niet zo is dat paarden niet kúnnen vechten, er wordt alleen misbruik gemaakt van het feit dat ze het niet dóén.

Overigens spreek je jezelf ook een beetje tegen, want zonet was het nog een hele klus om Salinero in bedwang te houden ;).

Het is ook eigenlijk ontzettend stom dat paarden veel pijn verdragen, het pijnknopje eigenlijk uitschakelen, want daardoor lijkt het alsof er niet eens zo heel veel aan de hand is. Feitelijk zijn ze dood in de mond.

Ik geloof trouwens dat het met de toppers nog wel mee valt, ze weten wat ze aan het doen zijn alleen gaan ze gewoon te ver imo door middel van hyperflexie en dat soort sh*t. Het is vooral de gigantische middenmoot, die weet hoe het plaatje eruit moet zien maar niet op welke manier dat moet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:05

Waar zeg ik dat het een hele klus is om Salinero in bedwang te houden ? :)

Ik zeg hooguit dat toppaarden erg huppelig zijn , is ook niet zo raar als je bekijkt hoe ze over het algemeen gehouden worden....weinig vrije beweging en veel krachtvoer , èn daarbij is ze aangeleerd om op de lichtste hulpen te reageren dus als je als doorsnee prutser erop stapt dan huppelen ze ineens alle kanten op , omdat je dat onbewust van ze vraagt terwijl je in al je onschuld nog je beugel aan het zoeken bent :P

Ben het met je eens dat de grote middenmoot het vervelendste is voor veel paarden. Maar dat wordt gestimuleerd door de topsport...dat is het voorbeeld voor de middenmoot en men gaat dat (vaak halfslachtig) na doen.

Zou de top van wat je kunt bereiken nu zijn dat er mensen zijn die met hun paard zonder zadel en hoofdstel heerlijk vrij en beiden gelukkig door de branding galopperen , waarna paardlief heerlijk weer in een grote afwisselende wei met soortgenootjes wegdraaft de prairie op , dan zou dat al een veel fijner iets zijn om na te streven , voor de middenmoot , dan dat wat nu het doel is....

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:26

Oh nouja, ik vind dat er nogal wat verschil zit in een huppelig sportpaard en een paard dat dood is in de mond, ik zie dan twee heel verschillende beelden voor me. Maar vandaar dat ik de top ook nog niet zo heel verschrikkelijk vind. Je hebt dan wel weer gelijk dat de middenmoot treurig genoeg inderdaad gestimuleerd wordt door de Anky's.

Ik ben niet zo van het vrije blije natural-gebeuren eerlijk gezegd ;) niet aanvallend bedoeld hoor, maar waar ik mij vooral in interesseer is de grondbeginselen van de klassieke dressuur. Het échte trainen van een paard zodat het het beste kan doen waar het niet voor gemaakt is: een mens te dragen. Als een paard goed zijn achterbeen onderbrengt en in balans is, krijgt het vanzelf het mooie krulletje wat mensen zo graag willen zien. Maar iedereen vergeet waar het om draait en begint aan de voorkant dat hoofd naar beneden te prutsen. Daarom interesseer ik me niet in de wedstrijdsport. Maar dat is het verhaal van de middenmoot, ik geloof wel degelijk dat de toppers weten waar het om draait en dat hun trainingsmethodes wel op een realistisch idee zijn gebaseerd. Alleen zijn zij dan weer te ver gegaan. Net als wat jij ook al zei: mensen willen steeds hun grenzen verleggen. Daarbij vergeten ze het belangrijkste: het welzijn van het paard. Pure verkrachting van de gangen en extreem pijnlijke overbuigingen zijn het resultaat van mensen die hun grenzen hebben willen verleggen.

Ik vind het dan heel begrijpelijk dat er een groep is die zich daar van af heeft gesloten, ik zeg niet dat er echt één soort mensen is die dat hebben gedaan, maar over het algemeen zijn dat gewoon recreatieve ruiters en naturals. Ik zeg ook niet dat zij nog nooit van de klassieke dressuur gehoord hebben hoor, en ik wil ook niemand persoonlijk aanvallen, maar ik kan me ook niet vinden in die andere 'groep'. Daar ben ik dan weer niet zo van, het meeste vind ik niets meer met het trainen van een paard te maken hebben. Je kunt een paard net zo goed kapot rijden doordat je er nooit iets van vraagt en het dus nooit goed met het gewicht op zijn rug om leert te gaan, dan dat je er te veel van vraagt.

Ik weet eigenlijk niet waar ik sta, maar ik zie wel om me heen dat er veel verschillende soorten van met paarden omgaan zijn ontstaan die onderling allemaal een gevolg van elkaar zijn of met elkaar te maken hebben. Ik kan me nergens ooit helemaal in vinden, eigenlijk zijn er te veel extremen in mijn ogen. Dus ik ben nog steeds op zoek naar de waarheid ;).

Ik vind dus wat jij de top van wat je kunt bereiken vind, ook niet helemaal het ideaal. Zo ben ik bijvoorbeeld ook niet tegen het bit of iets dergelijks en vind een goed passend boomzadel een vereiste. Ik denk dus dat ik het niet helemaal met je eens ben, ookal vind ik wat jij persoonlijk nastreeft toch een nobeler ideaal dan de grote 'middenmoot' van de wedstrijdsport.

Okee dit is een beetje een onduidelijk verhaaltje ;) ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:50

Je hebt het over wat ik persoonlijk nastreef , maar je weet niet eens wat dat is ? :P

Je doet je best om open te staan voor andere ideeën en dat is netjes , maar toch trek je stiekum wel erg snel conclusies hoor , dit is de 2e keer dat je me ongefundeerd in een "fout" hoekje duwt , met dat natuurlijk bekappen had je het ook al :P

In mijn voorbeeld geef ik alleen maar aan : stel nu dat het competitie-gerichte paardrijdende volk niet als doel had , om het paard volledig onderworpen en over-beschermd zijn kunstjes te laten vertonen in de piste , ter meerdere eer en glorie van de persoon die het dier rondstuurt , maar dat het hoogste doel waar naar opgekeken wordt , nu iets zou zijn als bijvoorbeeld een plaatje dat ik schets , van paard en ruiter die ultiem samen genieten van elkaar , dan zou dat veel minder problemen geven voor de paarden.

Het probleem is dat niet de samenwerking en het samen met het paard plezier hebben het doel zijn , maar juist de onderwerping van het paard aan de wensen van de mens.

Daar zit het hem fout , de "verafgoding" van een verkeerd ideaal , in mijn ogen :)

Mijn eigen ideaalbeeld heb ik helemaal niet genoemd ;)

Wat mij betreft is het als je er toch een sport-element in wil houden , namelijk heel leuk om na te streven om vanuit plezier voor beiden , samen zoveel mogelijk eenheid te bereiken.

En dat kan zich dan uiten in een ruiter en paard die duidelijk allebei met veel plezier hun kunstjes vertonen en prestaties leveren die voor het paard zelf ook interessant zijn , en waarbij het paard als dank voor zijn fijne samenwerking , ook een eigen leven gegund wordt.

Dus het werk voor de mens moet fijn zijn , het paard doet zijn best en krijgt hiervoor waardering (i.p.v. dat gedoe van een "rotbok die niet wil luisteren" ) , en naast het werk voor / met de mens heeft het dier een eigen sociaal leven dat recht doet aan het wezen paard , dus lekker vrije beweging , met soortgenoten , waarin het dier zelf zpveel mogelijk de vrijheid krijgt om keuzes te maken van waar / hoe / wanneer die wat doet , het dier gewoon een eigen leven gunnen :)

En mensen die dit maar belachelijk vinden (een paard zijn eigen sociale leven , proest !! :+ ) zijn er genoeg , die beseffen dus totaal niet wat voor een dier ze nu eigenlijk op stal hebben , dat is zo ontzettend triest :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:00

pmarena schreef:
En mensen die dit maar belachelijk vinden (een paard zijn eigen sociale leven , proest !! :+ ) zijn er genoeg , die beseffen dus totaal niet wat voor een dier ze nu eigenlijk op stal hebben , dat is zo ontzettend triest :)

Ik heb hier vier merries, een muildier-merrie en een haremhengst het jaar rond 24/7 buiten staan.
De sociale interactie, het rollenspel, de intriges, is gewoon beter dan welk soapserie ook.
De continue hormoonschommeling zorgt voor eveneens continue motivatie tot 'landjepik' en intriges. Hengstlief heeft door diezelfde hormoonwisselingen ook continue een andere favoriet van de week en ook dát geeft weer reden tot intriges bij de meiden.
Daar komt dan nog bíj dat de interactie met hun speciale mens ook status geeft. Ik kan echt niet zomaar zonder nadenken op een wilekeurig moment een willekeurig paard roepen voor individuele aandacht. Als je ongewenste repercussies in de weide wil voorkomen moet je dat echt met aandacht managen.
Echt gewéldig.

Maar goed, dat heeft niets met het onderwerp van doen.
Mbt het onderwerp moet het paard gegarandeerd tegen ruiterambities beschermd zijn en anders heeft de sport geen bestaansrecht in de 21ste eeuw.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:08

@pmarena: Ja, je hebt gelijk. Je hebt je eigen ideaal niet echt specifiek genoemd. Ik doelde meer een beetje op je laatste opmerking, ik ging er vanuit dat als jij dát ideaalbeeld als oplossing voor de 'middenmoot' ziet, het je eigen ideaalbeeld ook wel zou zijn. Maar dat had ik blijkbaar mis.

Ik vind het wel mooi bedacht, maar ook erg onwerkelijk. Ik bedoel, kijk naar de wedstrijdsport en leer: plezier en competitie gaan gewoon nauwelijks samen. Er zijn vast een hoop mensen die beweren dat alles wat ze met hun paard doen, gebaseerd is op fun en respect en vertrouwen... Maar wat er in de praktijk van terecht komt heeft daar helemaal niks mee te maken.

Ik geloof dat ik je niet helemaal persoonlijk wilde benaderen met 'jouw ideaal', ik ben onbewust toch een hokjesdenker ;). Maar ik maak toch echt uit jouw berichten op (en bijvoorbeeld uit je onderschrift) dat jij vooral plezier met je paard en zo min mogelijk attributen bij het rijden nastreeft. Dat heb ik toch niet verkeerd?

Misschien trek ik te snel conclusies en ik wil je niet veroordelen, maar in mijn ogen draait paardrijden nu eenmaal niet altijd om het hebben van plezier of een bepaald ideaalbeeld nastreven.
Het maakt me ook überhaupt niet uit wat voor een doel je eigenlijk hebt, als het maar op de goede manier gebeurd. En ik heb het idee dat het met allebei de soorten doelen (waarbij ik toch even moet zeggen dat ik niet de indruk wil wekken dat ik uitga van twee soorten groepen ruiters, maar gewoon om even de hoofdlijnen aan te geven) er niet optimaal rekening wordt gehouden met hoe we zouden moeten paardrijden.

Met andere woorden... Ik kan me in beide situaties niet zo heel goed vinden. Maar het zou handig zijn als je nu even duidelijk maakt of 'ultiem genieten van elkaar, plezier hebben met je paard in plaats van onderwerping, zonder zadel en hoofdstel...' ook jouw ideaalbeeld is of dat het alleen maar een beeld is wat je schetst van wat een ideaalbeeld zou kúnnen zijn, want anders schiet het eigenlijk nog niet op.

Ik kan me in ieder geval in dat laatste ideaalbeeld ook niet helemaal vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:20

Grrrom schreef:
Ik bedoel, kijk naar de wedstrijdsport en leer: plezier en competitie gaan gewoon nauwelijks samen.

Dus?
Dat is exáct de kern van het probleem :)*

Bij sport is het welzijnsbelang van het individuele paard vrijwel inherent ondergeschikt aan de ruiterambitie, dús staat het terecht onder vuur van ethische vragen erover.

Verder heeft de meeste ruitersport niet veel te maken met paardrijden. Het is doorgaans een geformaliseerd spel onder gecontroleerde omstandigheden met het paard als attribuut.
Het garanderen van het welzijnsbelang van het individuele paard maakt ruitersport anders dan motorsport.
Aangezien dat nu niet zo is kan je er grote vraagtekens bij zetten.
Je paard 'een streepje sedalin' geven om het te kunnen scheren is al heel normaal maar als je het goed beziet totaal geschúffeld!!

Wanneer het welzijnsbelang van het paard niet afdoende tegen de competieve drang van de mens beschermd kan worden, dan heeft ruitersport geen plaats in de 21ste eeuw.