Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:16

Ik waarschuw mijn paard eigenlijk altijd met mijn stem. Maar als hij zijn tanden begint te gebruiken, dan krijgt hij van mij toch echt tik op z'n neus hoor! Hij doet mij "pijn", ik doe hem "pijn" om het zo maar even te zeggen. :D

Ik vind dat een straf moet horen bij wat er is gebeurd.

bromfiets

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:17

Als een paard een schop verdient kan hij hem krijgen ook, ik zal het niet snel doen, maar ik vind ook niet snel iets zielig.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:38

Drunksheep schreef:
_DLS_ schreef:
Ik geef het paard rustig een trap terug hoor. :)

Ik denk dat de trap van ons veel minder hard zal aan komen dan de trap van het paard hoor. Ik vind dat ze maar moeten weten dat er ook een bepaalde grens licht. :j

Denk? Dat weet ik wel zeker haha. En helemaal als ze hoefijzers onder hebben. Heel fijn :')

Ach, met een beetje geluk heb je er wel een mooie afdruk aan over gehouden :))

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:54

Ach op HT is alles zielig. En iedereen is daar te groot en ze hebben daar altijd wat te zeiken. Dat is ook de reden dat ik veel meer van bokt houd. En het ergste op HT is dat er allemaal van die echte onervaren ruitertjes zijn, die denken dat ze Anky zijn. Want dan gaan ze een heel zeik verhaal over jouw rijstijl beginnen en dan kijk je op hun profiel. En dan staat daar:
Yes ik ben net geslaagd voor mijn F2. En dan zie je zo'n meisje dat temet van haar knol afvalt. :P

En ook iedereen is te groot. Had ik een meisje die op onze shet net wat met haar benen eronder uit kwam. Ja dat meisje is veelst te groot. En dat topic had een vriendin van mij geplaatst en toen kwamen er ook allemaal reacties van: echt een gemene baas dat zij dit toelaat. En toen zei ik: Ik ben haar baas. En toen hielden ze allemaal hun bek xD. Maarjah ik weet niet wat ze dan op die shet willen hebben, een baby van 1 maand. Nou dat gaat niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:55

ponylove1995 schreef:
Ach op HT is alles zielig. En iedereen is daar te groot en ze hebben daar altijd wat te zeiken. Dat is ook de reden dat ik veel meer van bokt houd. En het ergste op HT is dat er allemaal van die echte onervaren ruitertjes zijn, die denken dat ze Anky zijn. Want dan gaan ze een heel zeik verhaal over jouw rijstijl beginnen en dan kijk je op hun profiel. En dan staat daar:
Yes ik ben net geslaagd voor mijn F2. En dan zie je zo'n meisje dat temet van haar knol afvalt. :P

En ook iedereen is te groot. Had ik een meisje die op onze shet net wat met haar benen eronder uit kwam. Ja dat meisje is veelst te groot. En dat topic had een vriendin van mij geplaatst en toen kwamen er ook allemaal reacties van: echt een gemene baas dat zij dit toelaat. En toen zei ik: Ik ben haar baas. En toen hielden ze allemaal hun bek xD. Maarjah ik weet niet wat ze dan op die shet willen hebben, een baby van 1 maand. Nou dat gaat niet hoor.

Wauw. Je weet toch wel dat een groot deel van Bokt ook alles zielig vind en iedereen te groot vind :)) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:56

ponylove1995 schreef:

Tis dat ik weet wat HN is anders dacht ik dat je het over bokt had.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:10

bij ons is er ook een manege pony met ontzettende singelnijd ooh wat is dat een bitch!
en dat terwijl de manege ponys bij ons een op maat gemaakt zadel hebben!
nou ik heb dr 2 keer gewaarschuwd toen k haar moest singelen
de derde keer een knal voor dr borst bij mij doet ze nu NOOIT meer wat.
en ik weet ongeveer wel hoe ze is dus ik trek de singel altijd heel voorzichtig omhoog, maar toen probeerde ze mij toch echt te bijten
en aangezien er bij ons ZEKER NIET op het hoofd mag worden geslagen gaf ik een pats op dr borst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:19

Olster4ever schreef:
bij ons is er ook een manege pony met ontzettende singelnijd ooh wat is dat een bitch!
en ik weet ongeveer wel hoe ze is dus ik trek de singel altijd heel voorzichtig omhoog, maar toen probeerde ze mij toch echt te bijten
en aangezien er bij ons ZEKER NIET op het hoofd mag worden geslagen gaf ik een pats op dr borst

Vind je het gek? De meeste manegeponys worden redelijk hardhandig aangesingeld :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:26

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
Als het nodig is dat een paard gecorrigeerd moet worden, doe dat dan in een intensiteit die aankomt. Dan hoeft het namelijk maar een keer, omdat een paard de volgende keer donders goed weet wat er gaat gebeuren als hij niet luistert.

Dus ik snap de stelling niet. Alles is zielig? Als je de grenzen duidelijk afbakent, konsekwent bent, je paard niet overvraagt en beloont als hij het goede doet, duidelijk corrigeert als hij het niet gewenste laat zien, is er niets aan de hand.

Zielig wordt het pas als een van bovenstaande dingen niet wordt toegepast, en er daarom keer op keer moet worden ingegrepen, in steeds sterker wordende aanwijzingen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:36

Bizzybijtje schreef:
ponylove1995 schreef:

Wauw. Je weet toch wel dat een groot deel van Bokt ook alles zielig vind en iedereen te groot vind :)) ?

Op bokt is het ook al vrij snel zielig, maar op HT is het nog erger. En ja dat is zeer moeilijk voor te stellen :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:37

ponylove1995 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Op bokt is het ook al vrij snel zielig, maar op HT is het nog erger. En ja dat is zeer moeilijk voor te stellen :+.

Ja oke...
Maar laten we het erop houden dat op HT ook wel wat penny's rondlopen... :+

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:39

Ach op HT is het zo dat als een iemand wat comentaar levert iedereen het na praat, maarjah wat verwacht je anders met kindjes van 8 :P.
En op bokt gebruiken de meeste mensen :+ hun gezonde verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:41

Nou.... hier wordt er ook volop gebruik gemaakt van kudde-gedrag.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:08

Ik had een foto en daarmee reed ik met sporen , alleen mijn vorige pony was ontzettend druk , maar voor een 'perfect' beeld droeg ik sporen , want dan liep ze lekkerder..
Maar toen kreeg ik :
' Waarom rijd jij met sporen ? jou pony is veel te druk en op die foto's te zien zet jij ze alleen maar in die buik om harder te gaan ! Doe ze de volgende keer niet om , en rijd ook niet met sporen heeft die van jou niet nodig. '
:Y)
Op 1 foto spoorde ik aan , en het is gelijk fout hoor :}

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:49

Tigra_ schreef:
Rooms schreef:
@ _DLS_ Als een paard mij trapt, geef ik hem een tik (met de hand). Dat vind ik kunnen. Een trap niet, dat vind ik overdreven.

Waarom dan niet? Denk persoonlijk dat een paard mij meer pijn doet als hij trapt dan dat ik hem een trap geef.

Dat kan me niks schelen. Ik heb mijn zegje al gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:51

Rooms schreef:
Tigra_ schreef:
Waarom dan niet? Denk persoonlijk dat een paard mij meer pijn doet als hij trapt dan dat ik hem een trap geef.

Dat kan me niks schelen. Ik heb mijn zegje al gedaan.

Onderbouw dat dan eens, we zijn nieuwschierig.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:57

Tigra_ schreef:

Dat kan me niks schelen. Ik heb mijn zegje al gedaan.[/quote]
Onderbouw dat dan eens, we zijn nieuwschierig.[/quote]

Je kunt een paard en flinke mep verkopen, maar wij kunnen hem vastzetten en ermee doen wat we willen. Het paard kan zich niet verdedigen zoals wij dat kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:49

nanette1 schreef:
Ja het klopt dat belonen helpt maar soms kan dit niet. Je moet ze ook uitleggen dat iets niet kan. Eerst gewoon met heeeeey niet doen als dit niet helpt duidelijker en als dat niet helpt heel duidelijk

Juist ;)

Ik probeer altijd zo veel mogelijk te belonen, maar dominant gedrag (je blokkeren, wegduwen, pletten, bijten, trappen, steigeren naar je toe, mee willen sleuren) mag je nooit toelaten. Een paard doet dat ook echt uit dominantie, en niet omdat hij niet beter weet, tussen paarden onderling wordt dat gedrag absoluut niet getolereerd. Als je dan afstraft, moet je vooral heel duidelijk zijn. Moet je iets vaker dan 2 of 3 keer afstraffen, ben je stomweg niet duidelijk genoeg.

Ongewenst gedrag dat niet uit dominantie voortvloeit, negeer ik. Heeft vaak geen zin om daar boos om te worden, zolang het niet gevaarlijk is. Pony die opzadelen niet leuk vindt, neem ik even wat extra tijd voor. Vaak valt het gedrag wel mee, als je zelf rustig blijft. Soms reageren ze heel sterk op de manier waarop het zadelen meestal gebeurt, als ze leren dat het ook anders kan, is er vaak al snel geen probleem meer.

Vind het vooral heel sneu als een paard niet opgevoed wordt, dat vind ik persoonlijk een van de ergste vormen van dierenmishandeling. Onduidelijkheid is funest voor een paard, daar worden ze doodongelukkig van, dat is pas écht zielig.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:20

Ik denk gewoon aanpakken hoor, anders doen ze het volgende keer gelijk weer die van mij iig :+ op bokt is ook alles vaak zielig hoor, maar volgens mij doen ze het zelf ook

AmoCavallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:10

pff ik vind dat sommige mensen zich zo aanstellen.
Een paard is geen konijntje,
Je moet duidelijk tegen je paard zijn (en soms betekent dat streng)
Anders rij jij niet met het paard dan rijdt het paard met jou.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:13

ik ben behoorlijk dominant, en ik kan mijn stem verlagen tot een behoorlijk luide bariton........

paarden weten instant met wat voor een persoon ze van doen hebben..........

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:10

Ook al is het zielig.
Soms moeten paarden gewoon even weten waar de grenzen liggen.
En dat kun je niet zeggen met lieve woordjes.
Tenslotte moet het paard ook weten wie de baas is.
En als je alles toelaat omdat het zielig is dan wint het paard snel...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:19

Vervelender vind ik meestal dat omstanders het zielig vinden als ik een paard op zijn duvel geef. Terwijl zij het niet zielig vinden als ik er als een vlaggetje achteraan hang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:24

Olster4ever schreef:

Ik geloof er helemaal niks van dat die pony's een op maat gemaakt zadel hebben. Bovendien past de meerderheid van 'op maat gemaakte' zadels niet. Die pony geeft gewoon aan dat aansingelen pijn doet. Jammer dat jij dat de kop indrukt ipv naar dat dier te luisteren.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:11

KiWiKo schreef:
ik ben behoorlijk dominant, en ik kan mijn stem verlagen tot een behoorlijk luide bariton........

paarden weten instant met wat voor een persoon ze van doen hebben..........

zal ook je lichaamstaal wel zijn, die meespeelt

Heb ooit, jaren en jaren geleden, een clinic gezien door KlausFerdinand Hempfling.
een echte paardengoeroe en zeer paardvriendelijk.
Maar die zei: "soms moet je een paard een keer met een flinke balk een klap geven. dan weet hij het."
Het heeft alles te maken met duidelijk zijn.
Naar paarden toe, naar kinderen, honden.